Wel of niet verhuizen? Altijd twijfel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisabeth32
Berichten: 97
Geregistreerd: 21-06-23

Wel of niet verhuizen? Altijd twijfel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-23 21:31

Hoi,
Ik zou graag jullie advies willen. Ik zit al een tijdje na te denken om mijn paard te verhuizen naar een andere stal. Mijn paard staat nu prima: 24/7 buiten in een groep, genoeg eten.

Alleen houd ik erg van buiten rijden en dat kan nauwelijks bij de stal waar ze nu staat. Ook ben ik vaak alleen en zijn er weinig mensen die buiten rijden.

Ik ben op meerdere andere stallingen wezen kijken, maar telkens te veel twijfel. Mijn paard staat nu prima en zit goed in zijn vel. Maar het buiten rijden blijft knagen… Waar doe ik ons nou het meeste plezier mee?

Is er iemand die om dezelfde reden is verhuisd en zijn/haar ervaringen wil delen? Elk ander advies is welkom. Ik merk dat ik het erg kan ‘overdenken’ en wat nuchter advies kan gebruiken.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101885
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Wel of niet verhuizen? Altijd twijfel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 21:53

Is er geen één stal die aan jou eisen voldoet? Waarom twijfel je?

Kan je geen trailer huren/lenen of met een stalgenootje ergens heen om buiten te rijden?

Esther_r20

Berichten: 2413
Geregistreerd: 18-06-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 22:07

Het is een hoop geld elke maand als jij er niet je plezier uithaalt wat je graag zou willen.

Zijn er ook stallen met uitrijmogelijkheden die in de buurt komen van wat je paard nu heeft? Een andere stal is altijd wennen en vreemd maar als het verder dezelfde faciliteiten heeft kan je paard waarschijnlijk wel wennen. Daarnaast is buitenrijden voor je paard ook een heerlijke afwisseling

Elisabeth32
Berichten: 97
Geregistreerd: 21-06-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-23 22:15

Esther_r20 schreef:
Het is een hoop geld elke maand als jij er niet je plezier uithaalt wat je graag zou willen.

Zijn er ook stallen met uitrijmogelijkheden die in de buurt komen van wat je paard nu heeft? Een andere stal is altijd wennen en vreemd maar als het verder dezelfde faciliteiten heeft kan je paard waarschijnlijk wel wennen. Daarnaast is buitenrijden voor je paard ook een heerlijke afwisseling


Ja dat is zeker. De twijfel komt ook doordat ik nu natuurlijk goed weet wat we hebben. Nieuwe stal is weer afwachten en er is altijd wel wat natuurlijk op pensionstallen. Straks valt het tegen… en dan?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101885
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Wel of niet verhuizen? Altijd twijfel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 22:18

Je kan je oude stal misschien nog een maand erbij aanhouden? Dat je het een maand probeert en zo niet kan je nog terug. Maar dat kost wel dubbele stalhuur...

Anastasia24

Berichten: 2720
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Wel of niet verhuizen? Altijd twijfel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 22:51

Eerlijk ts; Wil je hier blijven staan of gaat het blijven knagen? Een goede stalling voor paard is natuurlijk het belangrijkste, maar het moet ook voor jou leuk zijn. Ik kan ook niet zonder bossen, dan zou ik ook blijven zoeken. Na 9x verhuizen nu een eigen weiland in het bos en ik ga nooit meer weg. Het is dus zoeken, maar er is vast iets.

Hutcherson

Berichten: 7383
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Wel of niet verhuizen? Altijd twijfel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 00:05

Als de voorwaardes voor je paard in orde zijn, zou ik zoeken naar een oplossing voor je probleem. Kan je niet met iemand mee met een trailer, trailer lenen, vrachtwagentje huren, trailer kopen?
Want op veel stallen worden gouden bergen beloofd... Maar uiteindelijk trekt paard aan kortste eind.

Dorine92
Berichten: 5339
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 00:20

Het is je hobby dus ik vind wel dat je moet proberen de dingen te kunnen doen die je graag met je paard wilt doen.
Als je na flink research doen een bepaalde stal in gedachten hebt kun je altijd kijken of er bokkers zijn die meer weten over deze stal... of je kunt er regelmatig zelf heen gaan om met de mensen die daar staan te gaan praten. Dan kom je waarschijnlijk uiteindelijk er wel achter of er problemen zijn op die stal of dat het echt zo goed daar is als het lijkt

Elisa2

Berichten: 37402
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wel of niet verhuizen? Altijd twijfel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 08:33

Ik zou gewoon gaan kijken bij geschikte stallen waar buitenrijden wel tot de mogelijkheid behoort, praat met pensiongasten, zoek inderdaad ervaringen op. Kijk of het klikt en je er zelf prettig voelt. Als het niks is kun je altijd weer verhuizen of terug verhuizen. (maar goed, om overbodige verhuizingen te voorkomen is goed researdwerk doen van te voren al heel waardevol) :-)

Paard wordt waarschijnlijk ook blij van buiten rijden. :-)

JeaDH

Berichten: 2171
Geregistreerd: 18-09-08

Re: Wel of niet verhuizen? Altijd twijfel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 08:43

Wat is de reden dat je nu geen buitenritten kunt maken? Kun je niet met de trailer op pad? Als dat het probleem is kun je daar dan niet mee aan de slag? Als jij en je paard nu naar tevredenheid staan snap ik dat je twijfelt, want goede pensionstallen zijn best wel lastig te vinden is mijn ervaring.

Elisabeth32
Berichten: 97
Geregistreerd: 21-06-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-23 08:46

Anastasia24 schreef:
Eerlijk ts; Wil je hier blijven staan of gaat het blijven knagen? Een goede stalling voor paard is natuurlijk het belangrijkste, maar het moet ook voor jou leuk zijn. Ik kan ook niet zonder bossen, dan zou ik ook blijven zoeken. Na 9x verhuizen nu een eigen weiland in het bos en ik ga nooit meer weg. Het is dus zoeken, maar er is vast iets.


Ja dat is het misschien, ik ben het perfecte alternatief nog niet tegen gekomen. Ik hoop dat het bestaat….

Elisabeth32
Berichten: 97
Geregistreerd: 21-06-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-23 08:48

Hutcherson schreef:
Als de voorwaardes voor je paard in orde zijn, zou ik zoeken naar een oplossing voor je probleem. Kan je niet met iemand mee met een trailer, trailer lenen, vrachtwagentje huren, trailer kopen?
Want op veel stallen worden gouden bergen beloofd... Maar uiteindelijk trekt paard aan kortste eind.


Ja hier ben ik ook zo bang voor. 1 stal is echt perfect wat lokatie betreft, maar hoor negatieve ervaringen over voer bijvoorbeeld en dat wil ik mijn paard niet aan doen ☹️

Elisabeth32
Berichten: 97
Geregistreerd: 21-06-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-23 08:50

JeaDH schreef:
Wat is de reden dat je nu geen buitenritten kunt maken? Kun je niet met de trailer op pad? Als dat het probleem is kun je daar dan niet mee aan de slag? Als jij en je paard nu naar tevredenheid staan snap ik dat je twijfelt, want goede pensionstallen zijn best wel lastig te vinden is mijn ervaring.


Er is geen natuur/bos bij stal. Alleen bebouwde kom. Ook op een eind rijden niet. Ik rij wel veel buiten maar dus altijd door dorpen of langs wegen en dat is niet zo leuk meer.

Trailer huren doe ik af en toe, dat is hartstikke leuk. Kopen zou misschien een optie zijn…

Elisa2

Berichten: 37402
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 08:52

Elisabeth32 schreef:
Hutcherson schreef:
Als de voorwaardes voor je paard in orde zijn, zou ik zoeken naar een oplossing voor je probleem. Kan je niet met iemand mee met een trailer, trailer lenen, vrachtwagentje huren, trailer kopen?
Want op veel stallen worden gouden bergen beloofd... Maar uiteindelijk trekt paard aan kortste eind.


Ja hier ben ik ook zo bang voor. 1 stal is echt perfect wat lokatie betreft, maar hoor negatieve ervaringen over voer bijvoorbeeld en dat wil ik mijn paard niet aan doen ☹️


Wat zijn de negatieve ervaringen? Kun je er zelf gaan kijken wat ze voeren en eventueel je paard zelf voer geven?

Trouwens, wel super dat je er zo in staat voor je paard. _/-\o_

JeaDH

Berichten: 2171
Geregistreerd: 18-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 08:55

Elisabeth32 schreef:
Er is geen natuur/bos bij stal. Alleen bebouwde kom. Ook op een eind rijden niet. Ik rij wel veel buiten maar dus altijd door dorpen of langs wegen en dat is niet zo leuk meer.

Trailer huren doe ik af en toe, dat is hartstikke leuk. Kopen zou misschien een optie zijn…


Ik heb ook geen bos in de buurt en pak daarvoor dus altijd de trailer, ik ben daar aan gewend en het bevalt prima zo. Dichtstbijzijnde leuke bos is op 20 minuten rijden voor mij.

Elisabeth32
Berichten: 97
Geregistreerd: 21-06-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-23 09:04

Citaat:
Wat zijn de negatieve ervaringen? Kun je er zelf gaan kijken wat ze voeren en eventueel je paard zelf voer geven?

Trouwens, wel super dat je er zo in staat voor je paard. _/-\o_


Haha dank je. Soms ook erg lastig om beslissingen te nemen…

Ik ben op de stal wezen kijken. Voelde wel goed alleen ik weet dat de doorloop erg groot is en er negatieve ervaringen zijn over hoeveelheid hooi en kwaliteit. Zelf bijvoeren zie ik niet zitten op een volpension stal en is ook lastig in een groep.

Elisabeth32
Berichten: 97
Geregistreerd: 21-06-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-23 09:06

JeaDH schreef:
Elisabeth32 schreef:
Er is geen natuur/bos bij stal. Alleen bebouwde kom. Ook op een eind rijden niet. Ik rij wel veel buiten maar dus altijd door dorpen of langs wegen en dat is niet zo leuk meer.

Trailer huren doe ik af en toe, dat is hartstikke leuk. Kopen zou misschien een optie zijn…


Ik heb ook geen bos in de buurt en pak daarvoor dus altijd de trailer, ik ben daar aan gewend en het bevalt prima zo. Dichtstbijzijnde leuke bos is op 20 minuten rijden voor mij.


Ja dat is bij mij ook ongeveer 20 minuten met de trailer. Dat zou dus ook wel een optie zijn, dat went denk ik ook wel. Dank voor je reactie.

soesita

Berichten: 5180
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 09:11

Ik wil je wel meegeven dat ook een mooie omgeving uiteindelijk went en saai wordt (in de zin van: ik ken de wegen hier nu wel). Uitzonderlijk rijke omgevingen misschien daar gelaten.
Wat het buitenrijden uiteindelijk interessant maakt is de afwisseling. En een goede stal, waar je tevreden bent, is echt goud waard. :j
Ik zou in jouw plaats naar oplossingen zoeken zonder te verhuizen.

M_arjolein

Berichten: 1441
Geregistreerd: 13-04-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 09:26

Herkenbaar gevoel. Ik heb een tijd bij een stal aan het bos gestaan, maar de groepsamenstelling en voerbeleid was niet heel top. Verder super gezellig en prachtige plek. Maar gezien de afstand had ik niet de mogelijkheid om er elke dag heen gezien ik zwanger was dus paard weer dichterbij verhuisd.

Ik mis het bos rijden nog elke dag. Het heeft mij nooit verveeld. Maar ook ik durf niet meer de stap te zetten omdat de stal waar ze nu staat verder wel aan alle andere punten goed voldoet.

Ibbel

Berichten: 49211
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 09:43

Elisabeth32 schreef:
Ja dat is zeker. De twijfel komt ook doordat ik nu natuurlijk goed weet wat we hebben. Nieuwe stal is weer afwachten en er is altijd wel wat natuurlijk op pensionstallen. Straks valt het tegen… en dan?


Ga vaker kijken bij stallen die qua omgeving leuk lijken. Kijk of je daar mensen tegenkomt waarmee je samen in het bos kunt rijden. Huur een trailer, ga naar die stal, vertrek samen daarvandaan, praat onderweg over die stal, of het bevalt. Doe dat een aantal keren, liefst met verschillende stallen en verschillende ruiters.
Dan krijg je een redelijk beeld, en ook of zo'n rijmaatje leuk gezelschap is.

Misschien blijf je uiteindelijk wel op je eigen stal maar heb je tóch een paar rijmaatjes gevonden - en een plek waar je je trailer kunt parkeren, ook altijd handig, plus misschien een tijdelijk plekje voor je paard na afloop, en koffie en een WC voor jezelf. Ook altijd fijn.

Prairy
Berichten: 9114
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 09:52

Kun je een trailer kwijt op je huidige stal? Laadt je paard makkelijk?

Zo ja, dan zou ik eerst proberen om een tijdje op deze manier buiten te rijden. Kom je ook nog eens op verschillende plekken.

Tuurlijk is het fijn om gelijk uit stal een mooi gebied te hebben, maar hoe groot het ook is, het begin zal waarschijnlijk altijd hetzelfde zijn. En tenzij je ritten maakt van 4-8 uur, zullen de rondjes waarschijnlijk snel hetzelfde zijn. Met een trailer ben je flexibeler, al is het wel wat meer werk.

Nadiine__x

Berichten: 2800
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: Wel of niet verhuizen? Altijd twijfel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 10:46

Ik zou in mijn handjes knijpen als je nu goed staat en tevreden bent en je paard ook..

Haal ie be rijbewijs en spaar voor een eigen trailer combinatie.

Heb er zelf wekelijks plezier van! Voorheen stond ik op pension, en heb ik het ook veel met de trailer zo opgelost.
Uiteindelijk staan ze nu aan huis, aar het bos is een halfuur stappen langs een weg waar ik self echt geen donder aan vind en mijn paard ook niet. Met 5minuten ben ik in het bos met de trailer!

Na 3 jaar ken ik de rondjes wel, maar toch is het lekker even eruit en als ik wat nieuws wil rijd ik verder weg, dan heg ik keuze uit een halfuur (havelte) 45 minuten (drents friese wold) of een uur (veluwe) en kan ik mijn hart ophalen met een heerlijke dag tocht.

Mijn paarden staan goed en zijn gelukkig en ik kan rijden waar en wanneer ik wil.

Ik heb zelf gekozen voor een 2 paards trailer, dan kan ik altijd iemand meenemen en de brandstof kosten delen, gezellig en handig! En kan natuurlijk ook gewoon alleen op pad.

Ga niet slepen met je paard als jullie goed staat, ik heb nu zelf 6 pensionklanten en omy.. Wat hoor ik een ellende van andere stallen.. Bovenop mijn eigen ervaringen..

Gelukkig zijn er wel ook goede stallen, maar zeker de "veel buiten stallen" hoor ik veel ellende over betreft te weinig eten, geen water, domweg samen gooien zonder kennismakingen vooraf.. Maagzweren, magere paarden, gestressde paarden.. :n

Mando

Berichten: 15703
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 11:07

Als het al een doorgangshuis is dan zou ik er niet eens over nadenken om te gaan verhuizen naar die stal.

Als je goed sta mag je in je handjes knijpen tegenwoordig.

Ik heb ook altijd aan een bos willen staan want in Rotterdam stonden we dat wel en hier in het Noorden niet maar inderdaad als je paard goed staat dan ga je ook niet zo snel verhuizen.

Toen onze stalling ermee stopte 1.5 jaar geleden echt lopen zoeken naar een goed plekje bij het bos maar niet gevonden of ik moest best wel een stuk binnendoor wat in de winter ook niet echt een optie was.
Nu sta ik op een hele fijne stal zonder bos maar wel met fietspaden waar we mooi kunnen wandelen en wil ik naar het bos dan zet ik hem in de trailer en gaan we maar vaak gebeurt dat ook niet.

In Rotterdam reed ik zo het bos in en dat deed ik hooguit 1x per week en soms 1x in de 2 weken want je kan wel denken dan ga ik iedere dag lekker naar het bos, dat doe je misschien 10x en dan zijn er altijd wel andere verplichtingen waardoor het die dag net niet goed uitkomt.
Of je moet niet werken dat je alle tijd heb maar in de winter ga je in de avond ook niet in het donker dus dan ben je op het weekend aangewezen en in de zomer ga je ook niet iedere avond denk ik het bos in.

Sterkte met je beslissing

Elisabeth32
Berichten: 97
Geregistreerd: 21-06-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-23 11:52

Nadiine__x schreef:
Ik zou in mijn handjes knijpen als je nu goed staat en tevreden bent en je paard ook..

Haal ie be rijbewijs en spaar voor een eigen trailer combinatie.

Heb er zelf wekelijks plezier van! Voorheen stond ik op pension, en heb ik het ook veel met de trailer zo opgelost.
Uiteindelijk staan ze nu aan huis, aar het bos is een halfuur stappen langs een weg waar ik self echt geen donder aan vind en mijn paard ook niet. Met 5minuten ben ik in het bos met de trailer!

Na 3 jaar ken ik de rondjes wel, maar toch is het lekker even eruit en als ik wat nieuws wil rijd ik verder weg, dan heg ik keuze uit een halfuur (havelte) 45 minuten (drents friese wold) of een uur (veluwe) en kan ik mijn hart ophalen met een heerlijke dag tocht.

Mijn paarden staan goed en zijn gelukkig en ik kan rijden waar en wanneer ik wil.

Ik heb zelf gekozen voor een 2 paards trailer, dan kan ik altijd iemand meenemen en de brandstof kosten delen, gezellig en handig! En kan natuurlijk ook gewoon alleen op pad.

Ga niet slepen met je paard als jullie goed staat, ik heb nu zelf 6 pensionklanten en omy.. Wat hoor ik een ellende van andere stallen.. Bovenop mijn eigen ervaringen..

Gelukkig zijn er wel ook goede stallen, maar zeker de "veel buiten stallen" hoor ik veel ellende over betreft te weinig eten, geen water, domweg samen gooien zonder kennismakingen vooraf.. Maagzweren, magere paarden, gestressde paarden.. :n


Ja dat maakt het ook zo lastig. Op een pensionstal weet je nooit wat je echt krijgt tot je er staat… Als ik naar mijn paard kijk is hij nu happy.

Elisabeth32
Berichten: 97
Geregistreerd: 21-06-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-23 11:53

Mando schreef:
Als het al een doorgangshuis is dan zou ik er niet eens over nadenken om te gaan verhuizen naar die stal.

Als je goed sta mag je in je handjes knijpen tegenwoordig.

Ik heb ook altijd aan een bos willen staan want in Rotterdam stonden we dat wel en hier in het Noorden niet maar inderdaad als je paard goed staat dan ga je ook niet zo snel verhuizen.

Toen onze stalling ermee stopte 1.5 jaar geleden echt lopen zoeken naar een goed plekje bij het bos maar niet gevonden of ik moest best wel een stuk binnendoor wat in de winter ook niet echt een optie was.
Nu sta ik op een hele fijne stal zonder bos maar wel met fietspaden waar we mooi kunnen wandelen en wil ik naar het bos dan zet ik hem in de trailer en gaan we maar vaak gebeurt dat ook niet.

In Rotterdam reed ik zo het bos in en dat deed ik hooguit 1x per week en soms 1x in de 2 weken want je kan wel denken dan ga ik iedere dag lekker naar het bos, dat doe je misschien 10x en dan zijn er altijd wel andere verplichtingen waardoor het die dag net niet goed uitkomt.
Of je moet niet werken dat je alle tijd heb maar in de winter ga je in de avond ook niet in het donker dus dan ben je op het weekend aangewezen en in de zomer ga je ook niet iedere avond denk ik het bos in.

Sterkte met je beslissing


Dank voor je reactie. Hier heb ik zeker wat aan. Op een gegeven moment zit je zo in de twijfel dat je het ook allemaal niet meer objectief ziet