Wel of niet verhuizen? Altijd twijfel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisabeth32
Berichten: 97
Geregistreerd: 21-06-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-23 11:53

Prairy schreef:
Kun je een trailer kwijt op je huidige stal? Laadt je paard makkelijk?

Zo ja, dan zou ik eerst proberen om een tijdje op deze manier buiten te rijden. Kom je ook nog eens op verschillende plekken.

Tuurlijk is het fijn om gelijk uit stal een mooi gebied te hebben, maar hoe groot het ook is, het begin zal waarschijnlijk altijd hetzelfde zijn. En tenzij je ritten maakt van 4-8 uur, zullen de rondjes waarschijnlijk snel hetzelfde zijn. Met een trailer ben je flexibeler, al is het wel wat meer werk.


Ja ik zou een trailer kwijt kunnen op mijn huidige stal en mijn paard laadt goed. Dus zeker het overwegen waard!

Dorine92
Berichten: 5339
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Wel of niet verhuizen? Altijd twijfel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 12:06

Een trailer is ook wel een goede investering. Het lijkt misschien veel geld maar als je tweedehands een goede koopt zonder houten bodem, kun je er zo lang mee doen als je wilt, en daarna kun je hem verkopen en heb je een groot deel van je geld weer terug.

Elisabeth32
Berichten: 97
Geregistreerd: 21-06-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-23 12:22

Dorine92 schreef:
Een trailer is ook wel een goede investering. Het lijkt misschien veel geld maar als je tweedehands een goede koopt zonder houten bodem, kun je er zo lang mee doen als je wilt, en daarna kun je hem verkopen en heb je een groot deel van je geld weer terug.


Ja dat is ook zo. Het is ook meer het gevoel dat je vanaf stal direct de zandpaden op kan, dat lijkt zo’n ideaalbeeld.

Temeraire

Berichten: 3536
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 12:34

Ik snap je twijfel! Maar het is echt een zeldzaamheid dat je tevreden bent met hoe je paard erbij staat en goed verzorgd wordt, dus ik zou ook niet snel verhuizen.

Als je thuis zit wetende dat je paard te weinig of slecht ruwvoer krijgt dan is dat echt heel vervelend, spreek uit ervaring.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 12:53

Hoeveel uur per week zou je buiten willen / kunnen rijden?
Je paard woont 24 uur per dag, 7 dagen per week op de stal die jij voor hem uitkiest en is voor zijn welzijn afhankelijk van die plek.
Zet jouw en zijn uren naast elkaar.
Het is een dure hobby en ik snap dat je daar maximaal van wil genieten, maar als hij niet fijn staat, geniet je ook niet.

Ik heb op een stal gestaan met een prachtige omgeving, binnen 5 minuten stappen reed ik aan de buitendijk met alle ruimte om eens lekker te galopperen.
Alleen....m'n pony was niet vooruit te branden omdat hij niet lekker in zijn vel zat.
Die stal was echt niet slecht, alleen het matchte niet met wat mijn pony toen nodig had.

Want dat is soms ook nog een onvoorspelbare factor, de stal en het beleid zijn prima in orde, een waar paardenparadijs waar alle paarden het prima doen en net die van jou kan er zijn plek niet vinden.

ChantalAM

Berichten: 330
Geregistreerd: 14-04-23
Woonplaats: Lage Vogezen

Re: Wel of niet verhuizen? Altijd twijfel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 13:00

Ik zou voor een trailer gaan dan kun je alle kanten op en je paard staat goed. Dat is toch wel het belangrijkste lijkt mij.

Jokonootje

Berichten: 4858
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Wel of niet verhuizen? Altijd twijfel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 14:26

Ik zou ook de trailer optie kiezen.

Ik sta in de luxe positie dat ik geweldige buitenrijdmogelijkheden heb. Maar nu enkele maanden verder ken ik de omgeving wel en is het nog steeds mooi maar niet meer speciaal.
Ik pak regelmatig de trailer om elders te rijden.
Het is belangrijker dat je paard goed in zijn vel zit en dat jullie samen kunnen genieten.

Elisabeth32
Berichten: 97
Geregistreerd: 21-06-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-23 14:59

Dank voor al jullie reacties zover. Dat had ik even nodig!

Lindsey_99
Berichten: 2499
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 14:59

Ik heb midden in het bos gestaan, en na een aantal jaren ken je ook dat bos wel van binnen en buiten. Als je een goede auto hebt, dan zou ik echt een trailer overwegen, en je paard op deze goede plek laten staan. Goede plekken zijn echt moeilijker te bemachtigen dan een trailer kopen.

Ellen_ov

Berichten: 1322
Geregistreerd: 12-01-17

Re: Wel of niet verhuizen? Altijd twijfel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 17:40

Ik ben pas geleden verhuist van een stal met stapmolen en binnenbak naar een stal bij mensen aan huis waar letterlijk alleen weiland is (binnenbak rijvereniging en bos zijn op 10minuutjes stappen). Als je paard niet goed/oké staat, dan knaagt dat veel harder dan evt minder voorzieningen etc.

Als je nu goed staat; zou ik voor de trailer gaan. Ja je moet kunnen genieten van je hobby maar als paardlief niet goed staat, knaagt dat echt harder.

Sure_lee

Berichten: 10418
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Wel of niet verhuizen? Altijd twijfel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 18:14

Ik zou ook voor de trailer gaan als je paard nu echt goed staat.
Mijn eis was ook aan het bos. Dat is gelukt en ik heb echt de perfecte plek voor mijn paarden. Maar na 4 jaar heb ik de paden ook wel een beetje gezien.
Dus nu ga ik bijna wekelijks wel een keer met de trailer naar de Veluwe. Wat 20 min rijden is.

Cowgirl

Berichten: 23752
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 18:32

Elisabeth32 schreef:
Dorine92 schreef:
Een trailer is ook wel een goede investering. Het lijkt misschien veel geld maar als je tweedehands een goede koopt zonder houten bodem, kun je er zo lang mee doen als je wilt, en daarna kun je hem verkopen en heb je een groot deel van je geld weer terug.


Ja dat is ook zo. Het is ook meer het gevoel dat je vanaf stal direct de zandpaden op kan, dat lijkt zo’n ideaalbeeld.


Dat is het ook wel :o .
Ik ben mede om deze reden verhuisd naar een andere provincie. Bij mijn vorige woonplaats was het alleen nog maar asfalt met aso rijders. Ik had er geen plezier meer in. Maar stoppen wilde ik ook niet want na dit paard wil ik graag weer een paard. Hoewel een goede stal vinden ook hier een hele uitdaging is (zeker met een HB/IR paard) is het wel gelukt.
Fijn kleinschalige stal aan een zandpad en ik rijd zo naar het bos waar ik km's kan rijden. Nu zijn mijn rondjes wat kleiner ivm leeftijd paard maar ik heb het plezier echt weer terug gevonden.

Ik ben heel blij dat ik het gedaan heb.

miereneter

Berichten: 2567
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Wel of niet verhuizen? Altijd twijfel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 19:50

Ook ik zou aanraden een goede plek niet op te geven. Zelf heb ik een mooi buitenrijgebied met bos opgegeven voor een fantastische plek voor mijn paard. Buitenrijden is hier op fietspad of in de berm, niet zo heel tof. Maar paard staat hier zo goed, in een grote kudde, met goed voer en goede verzorging (en nog betaalbaar ook). Mijn buitenrijplezier mag daar, vond ik, is ondergeschikt aan zijn welzijn.

Ik heb geen trailer, maar dat is natuurlijk wel een hele goede oplossing, zeker als je maar een twintigtal minuten van bos zit.

PeraManga
Berichten: 74
Geregistreerd: 27-07-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 20:01

Lastig..
Als je een echte buitenruiter bent gaat dat echt niet vervelen.
Ik reed enkel en alleen buiten in het bos/polder/strand.
En dat 4 á 5 dagen in de week, en het is mij nooit verveeld.
Ook niet toen ik alle hoeken van het bos uit mijn hoofd wist.
Heerlijk juist, paard uit het land, borstel erover heen een hoofdstel in en goeie sprong en je kan lekker op pad!

Als je zo’n ruiter bent dan zou ik zeker naar een andere stal blijven zoeken, tenzij je dus elke keer met de trailer heen en weer wilt wat weer extra tijd kost. :=
In dat geval gaat het wel vervelen (denk ik)

Rij je heel graag in de bak en is er een bak bij deze stal, dan zeker niet verhuizen..
Niet voor 1 keer per week buiten rijden.

Vooral ook niet vergeten dat een paard lang niet altijd zo veel nodig heeft als dat wij mensen denken.
Een weiland, hooiruif en afdakje in de winter en je bent klaar.
Tenzij je natuurlijk zelf anders ambieert, maar als je paard dat niet nodig heeft is het misschien makkelijker om een andere plek te vinden.

Ladygiroc

Berichten: 5091
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Wel of niet verhuizen? Altijd twijfel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 20:27

Ik heb naast het bos gestaan, ging mij vervelen en heb haar terug naar mijn eigen omgeving gehaald. Nu staat ze op een plek waar ze het super doet. Beter plekje ga ik niet vinden voor ons. Ik heb een trailer gekocht en rijdt stad en land af voor ritten. Zo zie je iedere keer iets anders en pony staat perfect 24 uur per dag.

Elisabeth32
Berichten: 97
Geregistreerd: 21-06-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-23 23:55

Temeraire schreef:
Ik snap je twijfel! Maar het is echt een zeldzaamheid dat je tevreden bent met hoe je paard erbij staat en goed verzorgd wordt, dus ik zou ook niet snel verhuizen.

Als je thuis zit wetende dat je paard te weinig of slecht ruwvoer krijgt dan is dat echt heel vervelend, spreek uit ervaring.


Ja lijkt me ook echt vreselijk…

Elisabeth32
Berichten: 97
Geregistreerd: 21-06-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-23 23:57

PeraManga schreef:
Lastig..
Als je een echte buitenruiter bent gaat dat echt niet vervelen.
Ik reed enkel en alleen buiten in het bos/polder/strand.
En dat 4 á 5 dagen in de week, en het is mij nooit verveeld.
Ook niet toen ik alle hoeken van het bos uit mijn hoofd wist.
Heerlijk juist, paard uit het land, borstel erover heen een hoofdstel in en goeie sprong en je kan lekker op pad!

Als je zo’n ruiter bent dan zou ik zeker naar een andere stal blijven zoeken, tenzij je dus elke keer met de trailer heen en weer wilt wat weer extra tijd kost. :=
In dat geval gaat het wel vervelen (denk ik)

Rij je heel graag in de bak en is er een bak bij deze stal, dan zeker niet verhuizen..
Niet voor 1 keer per week buiten rijden.

Vooral ook niet vergeten dat een paard lang niet altijd zo veel nodig heeft als dat wij mensen denken.
Een weiland, hooiruif en afdakje in de winter en je bent klaar.
Tenzij je natuurlijk zelf anders ambieert, maar als je paard dat niet nodig heeft is het misschien makkelijker om een andere plek te vinden.


Mijn paard heeft nu veel verrijking: een poel, heuvel, bomen… als ik paarden op een vierkantje in een wei zie staan bekruipt me echt het gevoel dat ik hem dan van alles ontneem… maar of dat echt zo is in zijn beleving weet ik niet…

Elisabeth32
Berichten: 97
Geregistreerd: 21-06-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-23 23:58

miereneter schreef:
Ook ik zou aanraden een goede plek niet op te geven. Zelf heb ik een mooi buitenrijgebied met bos opgegeven voor een fantastische plek voor mijn paard. Buitenrijden is hier op fietspad of in de berm, niet zo heel tof. Maar paard staat hier zo goed, in een grote kudde, met goed voer en goede verzorging (en nog betaalbaar ook). Mijn buitenrijplezier mag daar, vond ik, is ondergeschikt aan zijn welzijn.

Ik heb geen trailer, maar dat is natuurlijk wel een hele goede oplossing, zeker als je maar een twintigtal minuten van bos zit.


Ja dit gevoel heb ik dus ook… toch blijf ik het jammer vinden dat we geen bos bij stal hebben. Misschien moet ik dat maar accepteren

Sure_lee

Berichten: 10418
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 07:55

Elisabeth32 schreef:
PeraManga schreef:
Lastig..
Als je een echte buitenruiter bent gaat dat echt niet vervelen.
Ik reed enkel en alleen buiten in het bos/polder/strand.
En dat 4 á 5 dagen in de week, en het is mij nooit verveeld.
Ook niet toen ik alle hoeken van het bos uit mijn hoofd wist.
Heerlijk juist, paard uit het land, borstel erover heen een hoofdstel in en goeie sprong en je kan lekker op pad!

Als je zo’n ruiter bent dan zou ik zeker naar een andere stal blijven zoeken, tenzij je dus elke keer met de trailer heen en weer wilt wat weer extra tijd kost. :=
In dat geval gaat het wel vervelen (denk ik)

Rij je heel graag in de bak en is er een bak bij deze stal, dan zeker niet verhuizen..
Niet voor 1 keer per week buiten rijden.

Vooral ook niet vergeten dat een paard lang niet altijd zo veel nodig heeft als dat wij mensen denken.
Een weiland, hooiruif en afdakje in de winter en je bent klaar.
Tenzij je natuurlijk zelf anders ambieert, maar als je paard dat niet nodig heeft is het misschien makkelijker om een andere plek te vinden.


Mijn paard heeft nu veel verrijking: een poel, heuvel, bomen… als ik paarden op een vierkantje in een wei zie staan bekruipt me echt het gevoel dat ik hem dan van alles ontneem… maar of dat echt zo is in zijn beleving weet ik niet…


Ik ben het met je eens.
Paarden hebben in mijn ogen juist meer nodig dan mensen denken om echt een dolgelukkig paard te zijn.

Mijn paarden zijn zo ontzettend veranderd in positieve zin nu ze een uitdagende leefomgeving hebben.
Ik zou echt nooit meer iets anders voor ze willen.
Dus in jou geval zou ik echt niet verhuizen tenzij je echt iets vergelijkbaars of beters vindt.
In welke regio zoek je?

PeraManga
Berichten: 74
Geregistreerd: 27-07-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 09:31

Elisabeth32 schreef:
PeraManga schreef:
Lastig..
Als je een echte buitenruiter bent gaat dat echt niet vervelen.
Ik reed enkel en alleen buiten in het bos/polder/strand.
En dat 4 á 5 dagen in de week, en het is mij nooit verveeld.
Ook niet toen ik alle hoeken van het bos uit mijn hoofd wist.
Heerlijk juist, paard uit het land, borstel erover heen een hoofdstel in en goeie sprong en je kan lekker op pad!

Als je zo’n ruiter bent dan zou ik zeker naar een andere stal blijven zoeken, tenzij je dus elke keer met de trailer heen en weer wilt wat weer extra tijd kost. :=
In dat geval gaat het wel vervelen (denk ik)

Rij je heel graag in de bak en is er een bak bij deze stal, dan zeker niet verhuizen..
Niet voor 1 keer per week buiten rijden.

Vooral ook niet vergeten dat een paard lang niet altijd zo veel nodig heeft als dat wij mensen denken.
Een weiland, hooiruif en afdakje in de winter en je bent klaar.
Tenzij je natuurlijk zelf anders ambieert, maar als je paard dat niet nodig heeft is het misschien makkelijker om een andere plek te vinden.


Mijn paard heeft nu veel verrijking: een poel, heuvel, bomen… als ik paarden op een vierkantje in een wei zie staan bekruipt me echt het gevoel dat ik hem dan van alles ontneem… maar of dat echt zo is in zijn beleving weet ik niet…


Ik snap dat je dat gevoel dan hebt hoor!
Die van mij stond (overleden met 33 jaar) in een natuurgebied met verschillende poeltjes.
Geen heuvels, wel hier en daar een boom. :')
Voor mijn gevoel heeft ze nooit wat gemist.

Het is denk ik ook maar net wat je paard gewend is. En natuurlijk ook wat je zelf gewend bent!

Elisabeth32
Berichten: 97
Geregistreerd: 21-06-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-23 10:11

Citaat:
Mijn paard heeft nu veel verrijking: een poel, heuvel, bomen… als ik paarden op een vierkantje in een wei zie staan bekruipt me echt het gevoel dat ik hem dan van alles ontneem… maar of dat echt zo is in zijn beleving weet ik niet…

Ik ben het met je eens.
Paarden hebben in mijn ogen juist meer nodig dan mensen denken om echt een dolgelukkig paard te zijn.

Mijn paarden zijn zo ontzettend veranderd in positieve zin nu ze een uitdagende leefomgeving hebben.
Ik zou echt nooit meer iets anders voor ze willen.
Dus in jou geval zou ik echt niet verhuizen tenzij je echt iets vergelijkbaars of beters vindt.
In welke regio zoek je?


Noord Nederland. Ben al op meerdere stallen/plekken wezen kijken. Maar dus telkens die twijfel…. Terwijl ik soms denk, doe het gewoon… maar dat lukt dus niet haha

Elisabeth32
Berichten: 97
Geregistreerd: 21-06-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-23 10:15

Citaat:
Mijn paard heeft nu veel verrijking: een poel, heuvel, bomen… als ik paarden op een vierkantje in een wei zie staan bekruipt me echt het gevoel dat ik hem dan van alles ontneem… maar of dat echt zo is in zijn beleving weet ik niet…


Citaat:
Ik snap dat je dat gevoel dan hebt hoor!
Die van mij stond (overleden met 33 jaar) in een natuurgebied met verschillende poeltjes.
Geen heuvels, wel hier en daar een boom. :')
Voor mijn gevoel heeft ze nooit wat gemist.

Het is denk ik ook maar net wat je paard gewend is. En natuurlijk ook wat je zelf gewend bent!


Ja bij de vorige eigenaar stond hij snachts op stal en overdag in een weitje. Dus heel anders dan nu 24/7 buiten in een rijke omgeving, maar bij de vorige eigenaar was hij volgens mij ook wel ‘happy’.

Maar ik wil gewoon niet anders meer dan hoe het nu is… is ook wel mijn beleving over paardenwelzijn. Niet zaligmakend

Pien63
Berichten: 172
Geregistreerd: 28-07-07

Re: Wel of niet verhuizen? Altijd twijfel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 10:37

misschien een idee om eens een weekje vakantie met je paard te boeken zoals de Cantharel bij Apeldoorn, gelijk uit stal het bos in. Misschien blijkt dat je dat na 4 dagen wel zat bent... :D

Punz

Berichten: 8577
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Wel of niet verhuizen? Altijd twijfel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 11:24

Om even de idylle van bos bij stal te ontnuchteren:
Stal bij bos betekent ook dazen in de wei.......met een beetje pech heel veel dazen.

Been there, done that. Nooit meer een wei bij het bos. Ik pak de trailer wel als ik een bosrit wil maken.

Elisabeth32
Berichten: 97
Geregistreerd: 21-06-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-23 11:28

Punz schreef:
Om even de idylle van bos bij stal te ontnuchteren:
Stal bij bos betekent ook dazen in de wei.......met een beetje pech heel veel dazen.

Been there, done that. Nooit meer een wei bij het bos. Ik pak de trailer wel als ik een bosrit wil maken.


Haha dank je voor deze ontnuchterende reactie