Ervaring 'opknappen' oude rijbaan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NadiaM

Berichten: 1116
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Ervaring 'opknappen' oude rijbaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-23 11:42

Ik heb een rijbaan van 25 jaar oud, waar echt wat mee moet gebeuren.

Ik heb in de buurt een hele goede rijbaan waar ik altijd mag rijden, maar dan moet ik wel altijd een stuk over een drukke weg. Dus vind toch ook wel fijn als je in de winter thuis een redelijke rijbaan hebt.

Ik heb echt nog een ouderwetse 'zware' baan waar mensen nu op wedstrijd niet meer in rijden denk ik haha :n . In de winter met regen is ie eigenlijk altijd het beste.
Maar in de zomer is ie echt veel te zwaar.
En na 1x longeren of 2x rijden moet je hem eigenlijk alweer aantrekken/ vlakken.
Maar heb nu ook wel dat bij veel regen er een stuk blank staat, waarschijnlijk door 'plaatvorming'.

Dus ik wil er eigenlijk toch wel wat aan gaan doen nu.

Ben benieuwd of er mensen ervaringen hebben met het opknappen van een rijbaan
Het lijkt net of iedereen tegenwoordig zomaar een nieuwe baan aanlegt of ligt dat aan mij? :o

pol013

Berichten: 9010
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 12:02

Een keer (diep) lostrekken kan zeker een idee zijn als er plaatselijk verdichte plekken zijn. Als je trekker hebt kun je dat zelf met een dieptandcultivator. Anders kan de loonwerker het voor je doen. Reken er wel op dat het dan weer even moet gaan 'zitten'. Dat heeft een paar dagen/weken nodig.

Als het een 'wit zand' baan is, wat ik vermoed aan de hand van de omschrijving heb je maar 2 enigszins low cost dingen die je kunt doen:
- beregenen. Als het echt wit zand is kun je dan rustig rekenen op uren beregenen in de zomer. Ik heb hier besloten dat ik dat niet verantwoord vind gezien. We beregenen welliswaar met grondwater maar toch vind ik dat geen te verantwoorden watergebruik. Als je daar geen bezwaar tegen hebt: het werkt wel, dat zie je wel in de winter. Kosten? paar tientjes tot paard honderd euro afhankelijk van hoe goed je het wil regelen.
- iets er door mengen. Wij hebben op de rijvereniging XP4 vezel van stabon. Geweldige redelijk betaalbare oplossing. Van woestijn naar zomer rond te rijden, zonder beregenen. Nadeel? die vezels hark je met de mest mee op. Daarom hebben we dat thuis ook niet gedaan. Daar gebruiken we de rijbaan ook als nachtverblijf van de paarden. Kon toen vanaf 2000 euro voor een 20x40 baan meen ik

Er zijn veel betere oplossingen te vinden maar dan hebben we het gelijk over 5000+ of x0.000 oplossingen.

Ik heb dus uiteindelijk gekozen voor: in de droge maanden rijden in een andere rijbaan. En in de wintermaanden genieten van mijn droge bereidbare baan. Beetje behelpen soms maar voordeel is dat je paarden lekker verkeersmak blijven en je al lekker ingestapt bent.

Dus nee, niet iedereen leg zomaar een nieuwe rijbaan aan.

NadiaM

Berichten: 1116
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Ervaring 'opknappen' oude rijbaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-23 12:15

Fijn om te horen en super bedankt voor je ervaringen, hier heb ik echt wat aan!
Ik heb geen idee wat voor zand het is, het is niet echt wit.

pol013

Berichten: 9010
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 12:23

met 'wit' bedoelt men over het algemeen alles van wit tot geel tot grijs.
Het is meer de tegenhanger van bruin zand/ aarde.
Wit zand heeft een iets groter 'korrel' dan zwart zand.

Wit zand is zand wat schoon is van organische stoffen, het is uitstekend water doorlatend en zakt niet in, zwart zand, bevat wel organische stoffen, houd langer water vast .

Zwart zand wordt eerder glad bij nattigheid van wit zand. Maar wit zand wordt eerder een mulle woestijn.
zwart zand stuift dan weer sneller.

[VSW] Zwart zand/ wit zand