Een keer (diep) lostrekken kan zeker een idee zijn als er plaatselijk verdichte plekken zijn. Als je trekker hebt kun je dat zelf met een dieptandcultivator. Anders kan de loonwerker het voor je doen. Reken er wel op dat het dan weer even moet gaan 'zitten'. Dat heeft een paar dagen/weken nodig.
Als het een 'wit zand' baan is, wat ik vermoed aan de hand van de omschrijving heb je maar 2 enigszins low cost dingen die je kunt doen:
- beregenen. Als het echt wit zand is kun je dan rustig rekenen op uren beregenen in de zomer. Ik heb hier besloten dat ik dat niet verantwoord vind gezien. We beregenen welliswaar met grondwater maar toch vind ik dat geen te verantwoorden watergebruik. Als je daar geen bezwaar tegen hebt: het werkt wel, dat zie je wel in de winter. Kosten? paar tientjes tot paard honderd euro afhankelijk van hoe goed je het wil regelen.
- iets er door mengen. Wij hebben op de rijvereniging XP4 vezel van stabon. Geweldige redelijk betaalbare oplossing. Van woestijn naar zomer rond te rijden, zonder beregenen. Nadeel? die vezels hark je met de mest mee op. Daarom hebben we dat thuis ook niet gedaan. Daar gebruiken we de rijbaan ook als nachtverblijf van de paarden. Kon toen vanaf 2000 euro voor een 20x40 baan meen ik
Er zijn veel betere oplossingen te vinden maar dan hebben we het gelijk over 5000+ of x0.000 oplossingen.
Ik heb dus uiteindelijk gekozen voor: in de droge maanden rijden in een andere rijbaan. En in de wintermaanden genieten van mijn droge bereidbare baan. Beetje behelpen soms maar voordeel is dat je paarden lekker verkeersmak blijven en je al lekker ingestapt bent.
Dus nee, niet iedereen leg zomaar een nieuwe rijbaan aan.