Hoe behoud ik vlechten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LottiLou
Berichten: 2
Geregistreerd: 08-08-23

Hoe behoud ik vlechten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-23 09:37

Hoi,

Mijn paard heeft lange manen maar bij invlechten zijn de volgende dag alle vlechten eruit.
Iemand DE tip voor goede rekkers?

gerlindie

Berichten: 4650
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 09:44

Ik gebruik elastiekjes van Waldhausen van de Welkoop, die houden het bij mij drie weken vol.
En dan niet de platte brede, maar deze: https://www.welkoop.nl/waldhausen-manen ... WAQAvD_BwE
Wel met losse vlechten, want met één invlecht weet ik ook zeker dat het niet langer dan een dag of drie mooi blijft zitten.

Losse vlechten met vier plukken blijven bij mij het beste en mooiste zitten.

ElCamino

Berichten: 8944
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 09:49

Ik heb arabieren gevlochten met lange manen, ik gebruik altijd de "ultra-sterk" elastiekjes, ik gebruik er altijd 2 tegelijk per vlecht, blijft prima zitten... ik dácht van HH, ze zitten in een klein zakje en er staat "extra sterk"op.

EmmyAJ

Berichten: 111
Geregistreerd: 10-12-20
Woonplaats: Margraten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 09:50


MarliesV

Berichten: 15218
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 09:51

Grappig, ik gebruik juist die platte breden:
https://www.welkoop.nl/waldhausen-elast ... um=organic

Wel controleer en vervang ik elke 2 dagen de losse/kapotte/slechte bandjes maar dan zit er 9 van de 10 keer nog gewoon de vlecht in. Ze heeft wel een deken op in de zomer.

En elke 2 weken gaat alles er uit, worden de losse manen er uit gekamd en alles opnieuw gevlochten.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8347
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: Hoe behoud ik vlechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 10:14

Ik gebruik gewone elastieken (zoals je zelf in je haar doet) zonder metaal. Die blijven zeker 2 maanden goed. Die plastic elastiekjes kreeg ik een punthoofd van want die bleven breken. Dit blijft mooi zitten. Wel strak vlechten op de bovenste slagen na en elastiekje er goed in draaien. Dan blijft het prima.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Hoe behoud ik vlechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 10:58

Vlecht al jaren wekelijks de dikke maantop van mijn Shetlander in twee vlechtjes. Ik gebruik dan twee paarden elastiekjes per vlechtje :) . Blijft goed zitten zo, moet ze soms met moeite nog voorzichtig uittrekken. Maar die vlechtjes zien er écht niet meer uit, na een week. Alsof ze elke dag staat te headbangen ofzo... :D

Zie ook wel dat die elastiekjes enorm verkleuren én slijten, binnen die week.... :+

Sabbientje

Berichten: 4710
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Re: Hoe behoud ik vlechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 11:12

Ik heb Magic braids van Harry's Horse. En dan gewoon de zwarte.
Bij mij blijven ze ongeveer een week zitten. Zodra ik zie dat ze minder goed worden, vervang ik ze vaak.
Meestal doen wij wel 2 elastiekjes per keer in een vlecht, want dan heeft het meer te houden.

Mijn merrie heeft standaard haar voorpluk in een vlecht en twee hengstenvlechten.
En mijn verzorgster vlecht haar altijd en dat blijft dan meestal zo'n 2 weken zitten.
Bij mij blijven de vlechten nooit zo lang mooi, dus ik ben heel blij met mijn verzorgster die ontzettend van tutten houd.

gerlindie

Berichten: 4650
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 11:26

MarliesV schreef:
Grappig, ik gebruik juist die platte breden:
https://www.welkoop.nl/waldhausen-elast ... um=organic

Wel controleer en vervang ik elke 2 dagen de losse/kapotte/slechte bandjes maar dan zit er 9 van de 10 keer nog gewoon de vlecht in. Ze heeft wel een deken op in de zomer.

En elke 2 weken gaat alles er uit, worden de losse manen er uit gekamd en alles opnieuw gevlochten.


Mijn ervaring is dus inderdaad dat die platte brede ook echt vervangen moeten worden.
Bij de smalle dikkere heb ik er drie weken geen omkijken naar :D

amyz

Berichten: 6914
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: Hoe behoud ik vlechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 12:55

Ik gebruik isolatietape, werkt echt perfect!