Een schuilstal met 2 ingangen maken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Irishcob89
Berichten: 42
Geregistreerd: 18-02-23

Een schuilstal met 2 ingangen maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-23 14:43

Ik ben even aan het puzzelen wat een handige indeling is voor mijn inloop/schuilstal.

Op de plattegrond kun je zien dat het momenteel 2 boxen zijn in een bestaande stenen schuur. Het blauwe stipje aan de rechterkant is al een boxdeur (in 2 delen, met bovenluik) naar buiten.

Mij leek het een goed idee om de tussenwand tussen de boxen uit te halen, en aan de andere zijde (de blauwe stip aan de bovenkant) nog eenzelfde opening te maken in de stenen buitenmuur.

Zodoende dat de pony's elkaar niet in de hoek kunnen drijven maar er altijd uit kunnen.

Heeft iemand ervaring met zo'n zelfde indeling? (Wellicht met foto erbij)
En bevalt dit?


Afbeelding

Caily

Berichten: 12519
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Een schuilstal met 2 ingangen maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 15:24

Ik heb 2 boxen van 3 x 5. Tussenwand is een standaard voorwand die aan de achterkant open is geschoven. De ingang van beide is op de 3 meter zijde in het midden. Dit gaat goed met een kudde van 7 paarden. Ze weten het allemaal. Maar er proppen ook gerust 4 in een stalhelft.

criollo_yess

Berichten: 1083
Geregistreerd: 11-11-12

Re: Een schuilstal met 2 ingangen maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 15:36

Zeker goed idee om 2 openingen te maken. Alleen ik zou ze aan dezelfde kant maken. Anders wordt de inloopstal misschien een enorm tochtgat met de wind op 1 van de kanten.

Irishcob89
Berichten: 42
Geregistreerd: 18-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-23 16:02

criollo_yess schreef:
Zeker goed idee om 2 openingen te maken. Alleen ik zou ze aan dezelfde kant maken. Anders wordt de inloopstal misschien een enorm tochtgat met de wind op 1 van de kanten.


Ja dat is nog wel goed om over na te denken...de huidige opening zit op de westkant, de 2e opening zou dan op het zuiden komen.

Twee openingen aan 1 zijde lukt helaas niet, omdat de bestaande opening al op de korte kant zit...

criollo_yess

Berichten: 1083
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 16:22

Irishcob89 schreef:
Twee openingen aan 1 zijde lukt helaas niet, omdat de bestaande opening al op de korte kant zit...


Oh ja, zie ik nu. Ja die kant is te smal voor 2 openingen. Dan misschien voor (1 van) de openingen van die doorzichtige flappen , strokengordijn, hangen om de wind buiten te houden? Wij hebben hier een inloop van 6.5 bij 5.5 m. Op het midden van de 6.5m wand zit een doorgang van 3 m breed met strokengordijn. Paarden moesten er wel aan wennen, maar gaan er nu prima doorheen.

Of bestaande opening dichtmaken en 2 nieuwe openingen op de lange zijde maken?

Irishcob89
Berichten: 42
Geregistreerd: 18-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-23 16:37

criollo_yess schreef:
Irishcob89 schreef:
Twee openingen aan 1 zijde lukt helaas niet, omdat de bestaande opening al op de korte kant zit...


Oh ja, zie ik nu. Ja die kant is te smal voor 2 openingen. Dan misschien voor (1 van) de openingen van die doorzichtige flappen , strokengordijn, hangen om de wind buiten te houden? Wij hebben hier een inloop van 6.5 bij 5.5 m. Op het midden van de 6.5m wand zit een doorgang van 3 m breed met strokengordijn. Paarden moesten er wel aan wennen, maar gaan er nu prima doorheen.

Of bestaande opening dichtmaken en 2 nieuwe openingen op de lange zijde maken?


Die stroken zijn een top idee!! Dat houdt ook de vliegen buiten, dat is fijn in de zomer. Dank voor je tips!

DubbelFun

Berichten: 88762
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Een schuilstal met 2 ingangen maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 16:58

Ik zou ook opteren voor 2 openingen aan de lange zijde om doortochten te voorkomen. En als je toch al één opening moet maken waarom dan geen 2 :)

Mariska_28

Berichten: 10510
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 17:11

Wij hebben 2 stalen met vluchtroute:
De grote stal
Afbeelding
Afbeelding

En de kleinere stal
Afbeelding
Afbeelding

We hebben nu schuttingen staan tegen de wind, maar verder neervalt het goed. Ik weet niet of je voerplek(en) in de stal wil maken, maar plan die dan, als dat kan, zo dat ze niet direct naast een opening staan ivm tocht.

SandraWierda

Berichten: 1422
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 17:26

criollo_yess schreef:
Zeker goed idee om 2 openingen te maken. Alleen ik zou ze aan dezelfde kant maken. Anders wordt de inloopstal misschien een enorm tochtgat met de wind op 1 van de kanten.


Dat wild eik idd ook zeggen, denk erom dat de wind er niet doorheen gaat waaien. Dan staan ze op de tocht.

Irishcob89
Berichten: 42
Geregistreerd: 18-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-23 17:30

Mariska_28 schreef:
Wij hebben 2 stalen met vluchtroute:
De grote stal
[ [url=m/pBJvdJ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/kPLrEd.jpg]Afbeelding[/url] ]

En de kleinere stal
[ [url=m/kYbrPb.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/T0u9pZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

We hebben nu schuttingen staan tegen de wind, maar verder neervalt het goed. Ik weet niet of je voerplek(en) in de stal wil maken, maar plan die dan, als dat kan, zo dat ze niet direct naast een opening staan ivm tocht.



Dat ziet er goed uit! Welk formaat hebben de stallen? En hoeveel ponys/paarden staan erin?

Ik ga er geen voerplek in maken, die komt onder de overkapping buiten en op andere plekken:)

boeflover

Berichten: 6048
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Re: Een schuilstal met 2 ingangen maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 17:59

Ook ervaring met een schuilstal met 2 ingangen, wel beide aan dezelfde (lange) zijde ivm wind. Beviel enorm goed! Waar voorheen regelmatig een pony buiten bleef omdat de meest dominante het deurgat blokkeerde was dat niet meer mogelijk. Onze stal is 3x8 geloof ik.