Stoppen, verhuizen, accepteren (stalling)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 20:22

Poekkie schreef:
Als ik naar mezelf kijk: hier staan 7 paarden (en twee shets apart) op 2,4 ha. En dan gaat het idd om veel buiten en droge weides te kunnen voorzien. Maar het brengt zo goed als niks op, vorig jaar zelfs niet eens voldoende om mijn twee eigen paarden en 2 shetjes te onderhouden. Om als professionele stalhouder te kunnen leven moet de winst sterk omhoog. Een gemiddelde manege hier in de buurt heeft helaas niet zo heel veel grond, ergens rond de 5 ha meestal. En daar gaan piste, gebouw, parking etc ook van af. Meestal wordt er max een 2-tal ha voor weidegrond over gehouden. Maar daarop moet je wel minimaal 25-30 paarden zetten om een minimumloontje over te houden. Hoe goed je het dan ook wil doen, veel buiten voor elk paard is vrijwel onmogelijk.

Dus @Nikass: je eisen zijn niet zo heel gek maar voor de gemiddelde pensionstal praktisch niet realiseerbaar vrees ik. Privé wel.


Überhaupt niet haalbaar, of wordt het dan te duur?
In principe lukt het Lathum bijvoorbeeld nu toch wel? Alleen zitten die op niet zo'n fijne locatie.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 20:44

Twiggy2008 schreef:
Overal is wat, zolang het maar niet ten koste gaat van het welzijn van de paarden én de plek ook bij jou, als mens, blijft passen. Want ook als je als eigenaar niet happy bent, voelen de paarden dát natuurlijk ook....


Maar dat is het hem nou juist; het gaat WEL ten koste van het welzijn van de paarden. En zolang dat zo is, zal een plek niet bij mij passen.
Mijn paard kan níet in groepshuisvesting. Mits goed samengesteld en stabiel zou overdag in een kleine kudde kunnen, maar dan snachts op stal.
Met dit gegeven je paard toch hele dagen buiten willen, aan de hand gebracht, dan valt er al heel veel af.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 20:50

Ik heb in vijftien jaar tijd heel wat stallen gezien, waarvan twee echt goede.
Helaas zijn die allebei gestopt.
Ik heb ook de paarden aan huis gehad. Op zich het fijnste om zelf de regie te hebben.

Canon
Berichten: 950
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 21:23

Popstra schreef:
Geloof me, onrust en slapeloze nachten heb je ook wel eens als je alles thuis hebt staan hoor :')
Ik durf ook wel te geloven dat het dan nog erger kan zijn, want dan is het echt 100% aan jouzelf of het goed gaat. := Dat lijkt me echt een uitdaging.

-

Het is altijd gissen of het goed zal gaan op een nieuwe plek. En de neerwaardse spiraal kan hard gaan mentaal, daar weet ik alles van. (En mag altijd over pb.)
Maar aan de andere kant TS, als je de gok niet neemt, zul je altijd blijven waar je was en zul je moeten beslissen of je met wat er dan niet klopt kunt leven.. De laatste gok die wij namen, heeft ons uiteindelijk op de allerbeste plek voor ons gebracht. We zijn nu gelukkig en kunnen de stalhoudtser voor 100% vertrouwen. Hier wordt mijn paard (lekker levendig en vrij hoog in bloed) begrepen en in haar waarde gelaten. We mogen weer leven en onszelf zijn (zowel paard als eigenaar) en dat was mij de gok zeker waard.
Laatst bijgewerkt door Canon op 29-08-23 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

lletam

Berichten: 599
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-23 21:23

Ladygiroc schreef:
Capriootje schreef:
Je hebt alles wat je nodig hebt en toch blijf je ‘zoeken’ naar meer. Dat is menselijk (helaas) denk ik. Ik probeer mezelf er wat vaker aan te herinneren om gewoon blij te zijn met wat je hebt en dit te waarderen.


Goed punt :j Toen ik in de winter trots was als pony lief een uur in de paddock had gestaan, was ik super blij met de vooruitgang naar een halve dag buiten. Toen ik dichterbij een stal vond met hele dag buiten was ik daar nóg blijer mee. Nu staan ze 24-7 samen en buiten en 'wil' ik eigenlijk een groter stuk.

Continue zoeken en streven naar beter of meer. Terwijl ik, als ik naar de pony's kijk, gewoon dik tevreden moet zijn hoe ze erbij staan.


Dit is ook zeer herkenbaar

lies

Berichten: 9644
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 22:40

Een ongelukkig paard betekent voor mij slapeloze nachten en overdag piekeren, dus een ongelukkige eigenaar. Daarom ben ik blij dat ik nu ruim een jaar mijn eigen stuk land heb, gehuurd van mijn buren, dus ook nog eens letterlijk aan huis.
Heb op 2 pensionstallen gestaan met dit paard en vond het op beide vreselijk, ondanks alle goede bedoelingen van de staleigenaren. Nu dus op mijn eigen stuk, met een maatje erbij, zie ik een gelukkig paard en dat geeft me zoveel rust, ondanks het werk dat ik er mee heb.

Ik zou dus altijd kiezen voor een goede plek voor je paard, eentje waar je 100% of minstens 95% tevreden bent over hoe je paard erbij staat. Want die onrust in je lijf, is echt heel vervelend (althans, zo heb ik dat ervaren).

Pantykous

Berichten: 10499
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Stoppen, verhuizen, accepteren (stalling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 22:58

Maar ik vind een paard niet zo snel ongelukkig? Een paard zonder bijzonderheden is best snel tevreden. Ik herken de post hier over voortschrijdend wel overigens.

lies

Berichten: 9644
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 23:17

Weet niet precies wat je bedoelt met bijzonderheden, denk niet dat ze die heeft, maar ik vond haar echt ontevreden en vaak futloos (ongelukkig is wel wat lastig te zien misschien) toen ze nog op pension stond. Ze keek alleen blij als ze buiten stond, maar dat was op stal 1 maar 4 uur pd. Rest van de dag stond ze op stal en daar stond ze echt totaal futloos voor zich uit te staren. Op stal 2 mochten ze wel de hele dag op de paddock, maar ook daar trof ik haar regelmatig futloos aan in de avonden op stal. Dus dat was kennelijk ook niet voldoende voor haar. Het is misschien gewoon geen 'binnenpaard'. Wist ik ook niet toen ik haar kocht, vandaar dat ik in eerste instantie ook 'gewoon' op pensionstallen heb gestaan. Als ze daar tevreden was geweest, stond ik er wrs nog, want een binnenbak is best handig :D

Furst
Berichten: 666
Geregistreerd: 15-06-17
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Re: Stoppen, verhuizen, accepteren (stalling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 23:32

Ik heb de paarden ook in eigen beheer, niet aan huis, maar wel op 5 minuten met de wagen. Kan je zeggen, dat is ook niet altijd fijn hoor. Ik stress hem al een enige tijd over het dak van ons tuinhuis dat nog geen jaar oud is kapot is. Er is een paal in de schuilstal die dringend moet worden vervangen en waar ik geen idee van heb hoe er aan te beginnen. En zoals ik boven al las, als je dan stress en slapeloze nachten hebt, ligt het 100% aan jezelf. En soms weet je het ook gewoon niet meer. Maar ik zou never nooit meer op pension staan. En ook geen meer aanbieden. Als de laatste die ik nu heb, vertrekt, ga ik enkel nog van mijn eigen paarden genieten.

Hutcherson

Berichten: 7434
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 02:05

Ik was het ook spuugzat en ben toch zelf een weide gaan huren. Was ook vanalles (met gemeente etc) aan de hand maar niet met alles waar ik al jaren gezeik om had. De basis voor de paarden was in orde. Altijd buiten, mijn eigen hooi en zelf bepalen hoevaak ze weidegang krijgen.
Na 3,5 jaar huren nu eigen huis met weide/stal etc. Dus dat was mijn oplossing.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Stoppen, verhuizen, accepteren (stalling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 02:50

Alles heeft meerdere kanten en dat wordt aan beide zijden wel vaak vergeten.

Als je een paard neemt en er gek op bent, wil je normaal gesproken het beste voor hem. We weten allemaal wat de basis behoeften zijn, maar die worden echt nog niet overal aangeboden.

Het is wel algemeen geaccepteerd om genoegen te nemen met minder en anders ben je een zeur. Dat mensen dan afgeven op anderen, terwijl ze het zelf accepteren dat hun paard weinig buiten komt bijv is ook niet helemaal correct.

Er zijn veel teveel plekken met weinig grond en veel stallen waar je nooit het aantal paarden voldoende buiten kan houden bijv.

Voldoende hooi voeren is toch echt wel iets van de laatste jaren. Vroeger kregen paarden veel minder hooi en meer krachtvoer. Die omslag is nog niet overal.

Veel stallen zijn ontstaan uit ruimte en mogelijkheden. Niet altijd bij mensen die veel kennis en ervaring hebben. Dat zegt men wel te hebben door het jaren runnen van een stal, maar als men niet ontwikkelt en in de basis kennis mist kan je wel tegenover elkaar komen te staan bij moderne paardenhouders.

Pensionhouders die niet vaak op andere plekken komen weten niet hoe erg het soms kan zijn. Er zijn echt veel vreselijke plekken. Stal eigenaren die liegen, hun beloften niet nakomen, beschimmeld hooi voeren, slecht onderhoud plegen, naar zijn tegen d epaarden etc etc.
Daarnaast kunnen de pensionklaten zelf onderling ook behoorlijk de sfeer verpesten en het zelfs echt verzieken voor anderen.

UIteraard staan daar onwijs veel lastige klanten tegenover; mensen die roddelen, veeleisend zijn, niet op tijd betalen, niet komen etc etc.

Het een wekt ook wel soms het ander op. Als je vaak teleurgesteld bent, er tegen je gelogen is etc, kan dat echt invloed hebben op hoe je met elkaar begint.
Ik ben heel vaak niet happy geweest in pension en dan waren het diverse redenen, maar kan ene boek schrijven van de krankzinnige dingen die je meemaakt.

Ik heb zelf op stallen gewerkt en ook 75% van de tijd op zelf doe stallen gestaan, dus weet echt wat het inhoudt en ken de keerzijde, maar het werkt echt van beide kanten dat mensen komen en gaan.

En laten we realistisch zijn. Je gaat een soort overeenkomst aan waar je een dierbaar bezit achter gaat laten en hebt veel met elkaar te maken. Dat is deels zakelijk, maar er komen ook emoties bij kijken.

Nu weet ik ook weer dat mensen een plek zoeken omdat de stal gerund wordt door mensen zonder de ervaring en echte wil om in de paarden te werken. Het is geen 9-5 baan en dat lijkt men tegenwoordig echt vaker te vergeten, waar we daar vroeger veel beter op werden voorbereid. Heb dat een paar jaar terug nog met stagiaires aan de hand gehad die echt op tijd naar huis wilden.

Op een andere stal werden paarden vroeger naar binnen gehaald, zodat ze eigenaar dat niet alleen hoefde te doen. En is dat ene uurtje dan een probleem? Ja, voor veel mensen tegenwoordig wel. Dat ene uurtje minder buiten is tevens een uur meer op stal en de vraag verandert op dat vlak, maar de stallen veranderen nog niet voldoende of snel genoeg mee.

Zoals gezegd was het met meer hooi voeren ook een jarenlange strijd, maar is het wel al veel meer normaal geworden.

Ik keek ook mee naar stalling voor een kennis en een hele leuke, goede passende stalling biedt maar 4 uurtjes buiten aan. Ja, dat vinden mensen anno 2023 echt veel te weinig en er is geen mogelijkheid tot meer. Dat is 20 uur op stal staan tenzij een paard nog een uurtje mag rijden. Dat een ander dat acceptabel vindt, wil niet zeggen dat je mag oordelen over anderen die dat heel begrijpelijk niet meer willen voor hun paarden.

En naast alles verschilt het ook enorm per regio of plaats. Ik woonde vroeger in Almere en moest altijd een tijdje reizen om naar de paarden te komen. Dan weet je dat en ben je het ook gewend.
We hebben bijv ook 8jr in Ermelo gewoond en ik dacht daar echt wel "even" stalling aan het bos te vinden........Maar het is best een drama om daar iets goeds en mooi gelegen te vinden. En er zijn daar echt veel mensen die zoeken. Zelfs nu nog krijg ik weleens de vraag waar wij hebben gestaan, hebben gekeken of wat onze ervaring was.
Mensen kunnen daar ook stug zijn in hun beleid. Maar waar veel mensen daar naar zoeken, zodat ze makkelijk het bos in kunnen is echt bijna niet te vinden. Er is echt weinig stalling met aansluiting op het bos.

Wij hadden de laatste jaren een eigen plek en nu staan ze 4jr aan huis. Ik zou echt niet anders willen en ervaar ook geen enkel nadeel. Ik mis niks en vind het werk heerlijk, nog steeds. We hebben er wel veel voor over moeten hebben zoals een grote verhuizing, van werk veranderen, afstand tot familie, verbouwen etc. Op zich geen wensen, maar mochten we een prijs winnen, kan je altijd wel weer dingen verzinnen natuurlijk.

Wat eerder ergens werd geschreven is dat het fijn zou zijn als het gat tussen wensen en aanbod kleiner wordt. Daar mag best iets tegenover staan, maar het paard moet bij beide partijen op nr 1 gaan komen.

Lieser
Berichten: 1551
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 06:16

superpony schreef:
Ik keek ook mee naar stalling voor een kennis en een hele leuke, goede passende stalling biedt maar 4 uurtjes buiten aan. Ja, dat vinden mensen anno 2023 echt veel te weinig en er is geen mogelijkheid tot meer. Dat is 20 uur op stal staan tenzij een paard nog een uurtje mag rijden.

En dat snap ik weer niet. Je hebt je paard toch om leuke dingen mee te doen? Dus hoezo 'nog een uurtje mag rijden'? Bij onze huidige stal biedt de stalhouder maar kort paddockservice aan in de winter, maar de meeste eigenaren komen daarnaast elke dag of zelfs twee keer per dag naar stal om iets met hun paard te doen. Rijden, longeren, wandelen, grazen, in de losgooibak samen met een ander paard. Wij zijn zo drie uur verder ...

Maartje1990

Berichten: 22287
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Stoppen, verhuizen, accepteren (stalling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 06:23

Zelfs al heb je zelf een eigen pensionstal (waar je ook je paarden hebt staan) kan het zijn dat je niet helemaal tevreden bent


Wij hebben een paddock paradise (in opbouw!) En hebben nu 12 paarden op 3.5 hectare. Als ik de lotto zou winnen zou ik zo van alles willen verbeteren helaas heb ik dat niet en moeten wij ook stap voor stap verbeteren en aanpassen zodra dat financieel haalbaar is. En soms maakt dat dat mensen helaas niet tevreden zijn omdat het dan niet aan hun verwachtingen voldoet (of we nog niet kunnen doen).

Op dit moment hou ik er nog niks aan over. Hopelijk tzt wel maar zou ik er echt aan wiens verdienen (en me niet alleen te pletter werken en alles wat overblijft terug investeren) zou ik het dubbele moeten vragen.

Veel mensen staan daar denk ik soms niet bij stil. Ben je het gesprek al eens aan gegaan ts?

Mando

Berichten: 15724
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 08:34

Ik heb 12 jaar op dezelfde stal gestaan toen wij naar het noorden verhuisde vanaf Rotterdam.
Perfect, nee zeker niet, veel mensen zien komen en gaan.
In overleg kon er best wel iets.

Met 5-9 in een natte paddock op de dag is niet ideaal.
Eten als ze binnen kwamen.
Vaak naar mijn idee de laaste voorbeurt niet doen met goed genoeg stro in het hok.
Ik heb er met plezier gestaan al werd de service minder toen bekend werd dat ze gingen verkopen.

Nu sta ik op een kleinschalige stal.
Paarden in eigen stukje land of paddock.
Aan de hand naar buiten.

Goed hooi hele dag door.
Toen mando bevangen raakte mocht ik gelijk in de merrie box die een paddock eraan heeft.
Ik heb gemerkt dat hij dat zo fijn vind.
Hij staat ook best veel binnen.

Ach... hier laat je wat, daar vind je wat een soms moet je consessies doen het zal nooit perfect worden ook niet onder eigen beheer zal je soms ergens tegenaan lopen.

SjonnieZ

Berichten: 2383
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 08:51

Lieser schreef:
superpony schreef:
Ik keek ook mee naar stalling voor een kennis en een hele leuke, goede passende stalling biedt maar 4 uurtjes buiten aan. Ja, dat vinden mensen anno 2023 echt veel te weinig en er is geen mogelijkheid tot meer. Dat is 20 uur op stal staan tenzij een paard nog een uurtje mag rijden.

En dat snap ik weer niet. Je hebt je paard toch om leuke dingen mee te doen? Dus hoezo 'nog een uurtje mag rijden'? Bij onze huidige stal biedt de stalhouder maar kort paddockservice aan in de winter, maar de meeste eigenaren komen daarnaast elke dag of zelfs twee keer per dag naar stal om iets met hun paard te doen. Rijden, longeren, wandelen, grazen, in de losgooibak samen met een ander paard. Wij zijn zo drie uur verder ...



Klopt Lieser zo kan het ook, maar wat ik merk is dat mensen tegenwoordig steeds minder rijden. Bij ons staan ze overdag in principe buiten tenzij de weides spekglad zijn (löss grond). Maar als ik op een door de weekse dag s avonds om 8 uur in de bak rij, rij ik alleen terwijl we tussen de 40-50 paarden in pension hebben. Kom je overdag idem. De stapmolen daarentegen maakt door sommige stalgenoten over uren.
Als de paarden wat meer op stal staan (maar wel op de paddock) is het iets drukker.. maar dan nog.
De discipline om dagelijks te rijden, longeren met je paard te doen, lijkt weg.

Popstra
Berichten: 13842
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Stoppen, verhuizen, accepteren (stalling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 09:43

Maar ik denk dat het buiten komen van je paard toch wel bij iedereen op 1 komt kwa wensen.
Je zou zeggen dat dit vrij simpel is maar dat is het op veel plekken niet, er staan te veel paarden dan goed is aan de ruimte die een stalling zowel binnen als buiten heeft.

Het rottige is dat stel je zegt als zo een stal zijnde de helft aan paarden er uit zodat de paarden die blijven wel hele dagen buiten komen enz en het de klant 100% naar wens proberen te maken dat je dan maandelijks helemaal geen piek meer over houd omdat dit totaal niet rendabel is.

Zeg je dan tegen de klanten die blijven jullie kunnen het dubbele gaan betalen dan word dat ook een probleem want dat is ook niet te doen.

Wat heeft men over voor een stal die volledig naar wens is?

lies

Berichten: 9644
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 09:47

Ik denk dat de prijzen in de regio's waar weinig buiten wordt aangeboden al heel hoog zijn. Denk niet dat het dan te doen is om het dubbele te betalen. Sommige stallen waar paarden 2 uurtjes buiten komen vragen nu al 500 euro..

lletam

Berichten: 599
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-23 10:07

Ik heb eindeloos respect voor de staleigenaar, ik zie hoe hard ze werken. Alles voor de paarden. Dat ik sommige dingen anders zou doen, is mijn probleem en niet van de eig. Daarom heb ik het ook over het verschil van inzicht.
Maar ik sta weer met beide benen op de grond hoor. Er gaat vooral heel veel goed, daar ben ik heel blij mee (heb ik ook laten weten) en wie weet wat de toekomst brengt.

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 10:11

lies schreef:
Ik denk dat de prijzen in de regio's waar weinig buiten wordt aangeboden al heel hoog zijn. Denk niet dat het dan te doen is om het dubbele te betalen. Sommige stallen waar paarden 2 uurtjes buiten komen vragen nu al 500 euro..


Ik heb over het laatst eens een ruwe inkomsten- en kostenschatting gemaakt van een manege in de buurt die te koop kwam met 89 stallen, beperkt grond en veel mooie faciliteiten. Ik kwam uit op een minimale stalkost van 450 euro ongeveer wil je er zelf nog 2000 euro netto aan overhouden (zonder voordelen of auto oid, dus echt een schamel loon voor zulk 24/7 werk) en alleen vervangt/afschrijft wat stuk gaat.

lies

Berichten: 9644
Geregistreerd: 09-11-01

Re: Stoppen, verhuizen, accepteren (stalling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 10:26

Ohja, dat geloof ik graag, het was geen commentaar op de prijs, maar het dubbele betalen voor meer naar buiten is gewoon vaak niet te doen. Ik vind 500 pm al niet te doen, ik zou het in ieder geval niet kunnen betalen (als ik ook nog iets over wil houden voor een keer een nieuw dekje of de dierenarts in geval van nood).

Popstra
Berichten: 13842
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 10:30

Ik zelf denk aan 20€ per dag aan stalling. Dan 7 dagen schone ruime stal, onbeperkt goede kwaliteit ruwvoer, schone droge weides/paddocks zowel individueel als groep heel de dag, nette indoor arena, wasplaatsen, walker etc
Je paard meerdere malen per dag in de hand van een medewerker...(dus je hoeft geeneens dagelijks te komen)
Kom dan op zo een 600/maand...

Bedragen die in het buitenland overigens heel normaal zijn en overzee zelfs nog een keer het dubbele kost

SjonnieZ

Berichten: 2383
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 11:24

Popstra schreef:
Ik zelf denk aan 20€ per dag aan stalling. Dan 7 dagen schone ruime stal, onbeperkt goede kwaliteit ruwvoer, schone droge weides/paddocks zowel individueel als groep heel de dag, nette indoor arena, wasplaatsen, walker etc
Je paard meerdere malen per dag in de hand van een medewerker...(dus je hoeft geeneens dagelijks te komen)
Kom dan op zo een 600/maand...

Bedragen die in het buitenland overigens heel normaal zijn en overzee zelfs nog een keer het dubbele kost



De opbrengsten kant moet altijd in verhouding gezien worden tot de kosten kant. Hierdoor zie je nog wel eens verschillen in prijs tussen stallingen denk aan
- hypotheek lasten, deels regionaal bepaald ook nog.
- eigen land / voer maken of inkopen.
- kwaliteit van de accommodatie op het moment/ noodzaak tot investeren.

Deze opmerking vind ik bijzonder
“ Je paard meerdere malen per dag in de hand van een medewerker...(dus je hoeft geeneens dagelijks te komen)“

Hier zit ik nou geenszins op te wachten. Paard van en naar de wei of paddock brengen prima. Maar verder mogen, moeten ze er vooral vanaf blijven.
Het vaste personeel vind ik geen probleem, dat zijn toppers, de pareltjes in de markt, maar het gemiddelde niveau van de stagiaires is echt de laatste jaren flink omlaag gegaan. hard werken is er niet bij, nadenken nooit van gehoord en ook het rij niveau is vaak bedroevend.
En dat in een beroepsgroep waarbij het zelfs voor de goeie helaas moeilijk is om een fatsoenlijke boterham te verdienen.
Vraag me vaak af wat van die jongeren moet worden. (Maar das weer een andere discussie)

Jessix

Berichten: 16484
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 11:33

lletam schreef:
Ik heb eindeloos respect voor de staleigenaar, ik zie hoe hard ze werken. Alles voor de paarden. Dat ik sommige dingen anders zou doen, is mijn probleem en niet van de eig. Daarom heb ik het ook over het verschil van inzicht.
Maar ik sta weer met beide benen op de grond hoor. Er gaat vooral heel veel goed, daar ben ik heel blij mee (heb ik ook laten weten) en wie weet wat de toekomst brengt.


Goed dat je het weer kan relativeren. Het is altijd goed om te verbeteren, maar we moeten inderdaad ook blijven zien wat wel goed gaat. En perfect is het nooit.

En wat de toekomst betreft, die heeft niemand in de hand. Kijk nu maar eens naar hoeveel mensen het goed voor elkaar hadden totdat de wolf zich weer vestigde in Nederland. Geniet voor al van wat je hebt.

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 11:50

SjonnieZ schreef:
Het vaste personeel vind ik geen probleem, dat zijn toppers, de pareltjes in de markt, maar het gemiddelde niveau van de stagiaires is echt de laatste jaren flink omlaag gegaan. hard werken is er niet bij, nadenken nooit van gehoord en ook het rij niveau is vaak bedroevend.
En dat in een beroepsgroep waarbij het zelfs voor de goeie helaas moeilijk is om een fatsoenlijke boterham te verdienen.
Vraag me vaak af wat van die jongeren moet worden. (Maar das weer een andere discussie)


Die zoeken later een normale job waar ze 9-5 kunnen werken met vakantiedagen, veel minder fysiek zwaar werk en minstens evenveel betaald worden? De paardenwereld hou je beter als hobby, als job is die niet benijdenswaardig ;)

@ popstra: al ooit eens de prijzen voor een honden of kattenpension opgezocht? 10-15 euro per dag voor een kat; 13-20 euro per dag voor een hond ongeveer afhankelijk van plaats en type hond. Is het dan niet gek om voor zoiets groots en duurs als een paard 20 euro te vragen en dan nog ook de volledige accomodatie etc te willen? 600 euro per maand is tegenwoordig een hele dure stal, dat wel, maar als je erover nadenkt nog steeds buiten proportie.

DreamGuide

Berichten: 2017
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Stoppen, verhuizen, accepteren (stalling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 11:52

Ik zie al een aantal mensen langskomen met als harde eis "droge paddock/wei"

Nou, probeer dat maar eens jaarrond te vinden, veel succes. Kan je misschien beter in een ander land gaan zoeken haha. :')