Stoppen, verhuizen, accepteren (stalling)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23529
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 11:55

DreamGuide schreef:
Ik zie al een aantal mensen langskomen met als harde eis "droge paddock/wei"

Nou, probeer dat maar eens jaarrond te vinden, veel succes. Kan je misschien beter in een ander land gaan zoeken haha. :')


Zeker hier op de Noord-Hollandse klei is dat een hele uitdaging. Weidegang jaarrond is hier al echt onmogelijk en ook voor paddocks heb je hele goed gedraineerde en onderhoude bodems nodig. Maar zelfs op mijn oude stal waar ze echt pietluttig waren met de paddocks onderhouden was het echt niet jaarrond goed begaanbaar helaas.

Eilandje

Berichten: 2826
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 11:57

Pantykous schreef:
Maar ik vind een paard niet zo snel ongelukkig? Een paard zonder bijzonderheden is best snel tevreden.


Ik heb mijn paard gemetste muren weten afschrapen met haar tanden van verveling omdat ze te weinig buiten kwam en houten wanden weten opvreten ten gevolge van te weinig ruwvoer, en heel mager weten worden terwijl het eigenlijk een paard is dat heel gemakkelijk te dik wordt. Ik heb paarden weten losbreken bij het van de paddock naar de stal halen omdat ze wisten dat daar hun enige plukje ruwvoer van de dag klaar lag. Ik heb ontelbare keren paarden zonder hooi en met het stro al opgegeten om 18u ’s avonds met nog de hele nacht te gaan zien staan, terwijl ik mijn eigen paard ging bijvoeren met eigen ruwvoer. Ik heb paarden hun stal weten afbreken en daarbij zichzelf verwonden omdat "ze te wild waren om buiten te zetten". Enz.

Ik vraag me af of degenen die zeggen dat TS wel eens te hoge, onrealistische eisen zou kunnen hebben, zelf ervaringen met meerdere pensionstallen hebben?

Tuurlijk is het heel veel werk om paarden in eigen beheer te hebben, volgens mij beseffen de meeste pensionklanten dat ook heel goed. Maar er gaat (normaalgezien) niemand tegen je liegen over of je paard zoals afgesproken buiten geweest is, er gaat niemand je afsnauwen omdat je voorzichtig wou polsen of je paard misschien meer hooi zou kunnen krijgen, er gaat niemand je hoefbevangen paard zonder dat je het weet op de weide zetten, enz.

Mijn – uiteraard persoonlijke en gebaseerd op de regio waar ik woon - ervaring is nu ik mijn paard bijna 20 jaar heb: er zijn hier en daar stallen waar je paard genoeg ruwvoer krijgt (daarmee bedoel ik niet onbeperkt, maar meer dan 1 of 2 keer per dag een plukje) en waar je paard consequent minstens een dagdeel buiten kan samen met andere paarden (en dat hoeft niet op een mooie grote weide te zijn).

Als daar aan voldaan is ben ik geen stalhopper, ik heb zo al 12 jaar op dezelfde stal gestaan. Een goede bak enz vind ik niet zo belangrijk en ik doe ook niet moeilijk over modder, en ik hoef ook niet op de goedkoopste stal te staan. Ik heb imo weinig eisen, maar toch is het bijna onmogelijk om een acceptabele stal te vinden. Waar ik nu sta is het ook zeker niet perfect, maar ik ben er wel blij mee en hoop er nog lang te kunnen blijven, ik heb in mijn hoofd wel degelijk compromissen gesloten en doe ondanks dat het eigenlijk volpension is vanalles zelf ( ’s avonds voeren, paddock mesten) en dat is wat mij betreft allemaal aanvaardbaar. Maar ik heb helaas ook op stallen gestaan waar ik liefst na een paar weken alweer weg gegaan zou zijn.

Er zijn ontelbare stallen waar bij de bezichtiging alles geweldig lijkt maar als puntje bij paaltje komt:
- Betekent elke dag buiten enkel in de zomer en ook niet als het in de zomer in de loop van de dagen ervoor geregend heeft. Of de paarden mogen wel buiten, maar degenen die wel eens galopperen op de weide moeten op stal blijven.
- Betekent “voldoende ruwvoer zodat ze nooit urenlang zonder staan” dat ze 1x per dag een kleine pluk hooi krijgen. Paarden worden dus allemaal bijgevoerd door de eigenaars met ruwvoer dat ze zelf thuis stockeren, en dat in een volpensionconcept.

En dat zijn wat mij betreft zaken waar geen compromissen over te sluiten zijn. Als je een drukke job, gezin en weinig plek thuis hebt kan je bijv. tijdelijk extra ruwvoer aanslepen, maar dat is niet vol te houden op de lange termijn, je betaalt net voor volpension omdat je niet de mogelijkheden hebt om dat zelf te regelen. Mijn paard heeft bijv. op een plek gestaan waar ze maar 3 kg hooi per dag kreeg en ik 6 scheppen bietenpulp en grasbrok ter dag bij voerde (omdat ik geen plek had om hooi te stockeren), geweekt een hele grote hoeveelheid, en nog was ze mager, daarna verhuisd naar een plek waar ze wel voldoende hooi krijgt en ik zag haar met de dag bijtrekken en moet bijna niks meer bijvoeren.

Voor mij is alle miserie met pensionstallen één van de grootste stressbronnen in mijn volwassen leven geweest en 100% zeker de reden om als mijn paard er niet meer is, te kappen met de paardenhobby en nooit van mijn leven nog een paard te kopen.
Laatst bijgewerkt door Eilandje op 30-08-23 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2444
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 12:00

Modder vrij is geen excuses dit is ook een stuk investeren. Hier had ik een stuk waar ze enkel diep in de modder zakte. Ik heb de boel laten afgraven, hierna van dat grijze zand terug laten storten. Dichte paddock platen met noppen en hier drainzand (wat je ook in de speeltuin ziet) terug laten leggen. Mijn paarden staan nooit meer in de modder én lekker op zand. Dat is dus meer een financiële kwestie dan dat de grond een probleem is


Hier staan ze dus nu aan huis en merk dat nu ik ze in eigen beheer heb meer dingen prima vind. Geen luxe binnen bak. Oké geen warm water oké geen buitenbaan oké 3/4 dagen niet op de wei omdat dan m’n grasmat stuk gaat oké. Daar hoefde je bij een pensionstal echt niet bij aan te komen hoor :')

lletam

Berichten: 599
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-23 12:06

Wat (faciliteiten en) tarieven betreft en of wat een stalhouder daar wat aan overhoudt, tja dat vind ik dan weer niet mijn probleem. Ik heb een poosje semi-prof ' in de paarden ' gewerkt en kwam er heel gauw achter dat het heel hard werken voor weinig is. Dus bewust gekozen voor een fijne job in loondienst waarmee ik de hobby kan financieren. Tot een bepaalde grens. En ook die ligt voor iedereen ergens anders.

Popstra
Berichten: 13842
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Stoppen, verhuizen, accepteren (stalling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 12:09

Maar als jij dan een stal vind waar wel alles naar je wens is en je moet dan 600/maand betalen en wss een eind voor reizen, vind je dat dan ook geen probleem?

lletam

Berichten: 599
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-23 12:13

Het verschilt ook zeker per regio, daar ben ik in de afgelopen jaren ook achter gekomen.
Ook is, net als wat Eilandje beschrijft, er nogal eens een verschil in interpretatie van 'altijd buiten ' en 'ruimschoots ruwvoer etc.'. Dat is dan niet eens per se onwil of de boel mooier maken dan dat het is, maar m.i. (en daar istie weer) een verschil van inzicht.

Edit: @popstra in dat geval zou het voor mij ophouden.

SjonnieZ

Berichten: 2383
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 12:14

Eilandje schreef:
Pantykous schreef:
Maar ik vind een paard niet zo snel ongelukkig? Een paard zonder bijzonderheden is best snel tevreden.


Ik heb mijn paard gemetste muren weten afschrapen met haar tanden van verveling omdat ze te weinig buiten kwam en houten wanden weten opvreten ten gevolge van te weinig ruwvoer, en heel mager weten worden terwijl het eigenlijk een paard is dat heel gemakkelijk te dik wordt. Ik heb paarden weten losbreken bij het van de paddock naar de stal halen omdat ze wisten dat daar hun enige plukje ruwvoer van de dag klaar lag. Ik heb ontelbare keren paarden zonder hooi en met het stro al opgegeten om 18u ’s avonds met nog de hele nacht te gaan zien staan, terwijl ik mijn eigen paard ging bijvoeren met eigen ruwvoer. Ik heb paarden hun stal weten afbreken en daarbij zichzelf verwonden omdat "ze te wild waren om buiten te zetten". Enz.

Ik vraag me af of degenen die zeggen dat TS wel eens te hoge, onrealistische eisen zou kunnen hebben, zelf ervaringen met meerdere pensionstallen hebben?

Tuurlijk is het heel veel werk om paarden in eigen beheer te hebben, volgens mij beseffen de meeste pensionklanten dat ook heel goed. Maar er gaat (normaalgezien) niemand tegen je liegen over of je paard zoals afgesproken buiten geweest is, er gaat niemand je afsnauwen omdat je voorzichtig wou polsen of je paard misschien meer hooi zou kunnen krijgen, er gaat niemand je hoefbevangen paard zonder dat je het weet op de weide zetten, enz.

Mijn – uiteraard persoonlijke en gebaseerd op de regio waar ik woon - ervaring is nu ik mijn paard bijna 20 jaar heb: er zijn hier en daar stallen waar je paard genoeg ruwvoer krijgt (daarmee bedoel ik niet onbeperkt, maar meer dan 1 of 2 keer per dag een plukje) en waar je paard consequent minstens een dagdeel buiten kan samen met andere paarden (en dat hoeft niet op een mooie grote weide te zijn).

Als daar aan voldaan is ben ik geen stalhopper, ik heb zo al 12 jaar op dezelfde stal gestaan. Een goede bak enz vind ik niet zo belangrijk en ik doe ook niet moeilijk over modder, en ik hoef ook niet op de goedkoopste stal te staan. Ik heb imo weinig eisen, maar toch is het bijna onmogelijk om een acceptabele stal te vinden. Waar ik nu sta is het ook zeker niet perfect, maar ik ben er wel blij mee en hoop er nog lang te kunnen blijven, ik heb in mijn hoofd wel degelijk compromissen gesloten en doe ondanks dat het eigenlijk volpension is vanalles zelf ( ’s avonds voeren, paddock mesten) en dat is wat mij betreft allemaal aanvaardbaar. Maar ik heb helaas ook op stallen gestaan waar ik liefst na een paar weken alweer weg gegaan zou zijn.

Er zijn ontelbare stallen waar bij de bezichtiging alles geweldig lijkt maar als puntje bij paaltje komt:
- Betekent elke dag buiten enkel in de zomer en ook niet als het in de zomer in de loop van de dagen ervoor geregend heeft. Of de paarden mogen wel buiten, maar degenen die wel eens galopperen op de weide moeten op stal blijven.
- Betekent “voldoende ruwvoer zodat ze nooit urenlang zonder staan” dat ze 1x per dag een kleine pluk hooi krijgen. Paarden worden dus allemaal bijgevoerd door de eigenaars met ruwvoer dat ze zelf thuis stockeren, en dat in een volpensionconcept.

En dat zijn wat mij betreft zaken waar geen compromissen over te sluiten zijn. Als je een drukke job, gezin en weinig plek thuis hebt kan je bijv. tijdelijk extra ruwvoer aanslepen, maar dat is niet vol te houden op de lange termijn, je betaalt net voor volpension omdat je niet de mogelijkheden hebt om dat zelf te regelen. Mijn paard heeft bijv. op een plek gestaan waar ze maar 3 kg hooi per dag kreeg en ik 6 scheppen bietenpulp en grasbrok ter dag bij voerde (omdat ik geen plek had om hooi te stockeren), geweekt een hele grote hoeveelheid, en nog was ze mager, daarna verhuist naar een plek waar ze wel voldoende hooi krijgt en ik zag haar met de dag bijtrekken en moet bijna niks meer bijvoeren.

Voor mij is alle miserie met pensionstallen één van de grootste stressbronnen in mijn volwassen leven geweest en 100% zeker de reden om als mijn paard er niet meer is, te kappen met de paardenhobby en nooit van mijn leven nog een paard te kopen.


Denk dan toch dat je steeds de verkeerde stallen hebt uitgekozen. Ik sta al jaren op pension stallen. En herken je verhaal totaal niet. Mijn paard heeft altijd voldoende voordroog of knabbel stro in z’n box. Mogelijkheid tot bijkopen van hooi wordt geboden en dan wordt er voor je gevoerd. Stockeren hoeft dus niet.
Alle paarden komen buiten ook de lastige
Geen weide dag is ruime paddock tijd met z’n maten.
Verveling… tja die paarden die niet gereden worden vertonen wel eens vreemd gedrag maar das een eigenaars probleem.

No 1 vertrokken omdat de goede man met pensioen ging en de stal ophield te bestaan.
No 2 m’n huidige stal en ik herken je verhaal totaal niet.

Kortom: het is op plekken ook anders en dus moet je vooraf een goede inschatting maken.
- verhouding paarden / weides
- maken ze zelf hooi of voordroog of kopen ze
- hoe zien de weides / paddocks eruit
- welke voorzieningen
- welke mogelijkheden tot rijden.
- ga een keer tijdens voer tijd onverwacht langs en kijk eens wat er ligt.

Tijd dat je zelf aan een paard kwijt wilt / kunt zijn per dag!

Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 12:23

lletam schreef:
Wat (faciliteiten en) tarieven betreft en of wat een stalhouder daar wat aan overhoudt, tja dat vind ik dan weer niet mijn probleem. Ik heb een poosje semi-prof ' in de paarden ' gewerkt en kwam er heel gauw achter dat het heel hard werken voor weinig is. Dus bewust gekozen voor een fijne job in loondienst waarmee ik de hobby kan financieren. Tot een bepaalde grens. En ook die ligt voor iedereen ergens anders.



lletam schreef:
Het verschilt ook zeker per regio, daar ben ik in de afgelopen jaren ook achter gekomen.
Ook is, net als wat Eilandje beschrijft, er nogal eens een verschil in interpretatie van 'altijd buiten ' en 'ruimschoots ruwvoer etc.'. Dat is dan niet eens per se onwil of de boel mooier maken dan dat het is, maar m.i. (en daar istie weer) een verschil van inzicht.

Edit: @popstra in dat geval zou het voor mij ophouden.


Wat een *** opmerking. Sorry maar jij vindt het dus prima dat mensen hard werken en 24/7 bezig zijn voor bijna niks voor jouw paard? Daar hebben ze zelf maar voor gekozen? Zodat jij het niet hoeft te doen en toch commentaar kan hebben?

Wat ga je doen als elke stalhouder die mentaliteit beu is en een eerlijk inkomen eist of stopt?

De meeste stalhouders weten dat ze er niet rijk van gaan worden maar deze mentaliteit vind ik erg respectloos en dan neig ik er naar te denken dat het probleem wellicht niet bij de stallen ligt. :=

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 12:27

Lieser schreef:
superpony schreef:
Ik keek ook mee naar stalling voor een kennis en een hele leuke, goede passende stalling biedt maar 4 uurtjes buiten aan. Ja, dat vinden mensen anno 2023 echt veel te weinig en er is geen mogelijkheid tot meer. Dat is 20 uur op stal staan tenzij een paard nog een uurtje mag rijden.

En dat snap ik weer niet. Je hebt je paard toch om leuke dingen mee te doen? Dus hoezo 'nog een uurtje mag rijden'? Bij onze huidige stal biedt de stalhouder maar kort paddockservice aan in de winter, maar de meeste eigenaren komen daarnaast elke dag of zelfs twee keer per dag naar stal om iets met hun paard te doen. Rijden, longeren, wandelen, grazen, in de losgooibak samen met een ander paard. Wij zijn zo drie uur verder ...


En dit is dus ook zo een probleem. Je oordeelt over anderen, terwijl je de situatie niet kent.

En wat zijn die 3 uurtjes nou?

Ik heb op stallen gestaan, gewerkt en lesgegeven. Hoeveel mensen hun paard niet vastbinden aan de stal om druk te staan kletsen met anderen......
Dat mensen er 3 uur zijn wil nog steeds niet zeggen dat die paarden dan uit de stal komen, vrij bewegen, sociaal contact hebben etc. We hebben het wel over de basis behoeften.

En ja, je koopt een paard om er iets leuks mee te doen, maar dat kan niet iedereen elke dag. Daarom kies je een stal of hoop je een stal te kiezen waar je paard in de basis goed staat en niks tekort komt.

En met de juiste stalling vinden betekent dat soms ook dat ze op afstand staan wat af gaat van de tijd die je kan besteden.
Mensen moeten werken om hun paard goed te onderhouden
Soms hebben mensen nog een gezin en of leven naast de paarden.

Als je trouwens werkt en je stalling heeft openingstijden kan je daar ook behoorlijk tegenaan lopen. Ooit stond ik ergens waar ze zaterdags om 17uur dicht gingen en dan was ik zelf net klaar met werken. Dat was me van tevoren niet verteld. Openingstijdens waren tot 22 uur en niemand gaf aan dat het weekend anders was.
Dan kan je zomers ook niet na de warmte rijden bijv.

Ja, keuzes, maar dat moet wel kunnen. Je paard mag in pension niet zo afhankelijk van je zijn dat het slecht gaat als je niet komt.

Althans..........dat zou zo zijn als iedereen het paard op nr 1 zet en dat betekent dat de basis behoeften er altijd zijn. De rest is bijzaak en komt daarna.

Als mensen bewust kiezen voor een stal met luxe voor zichzelf en je paard komt daardoor minder buiten of heeft geen sociaal contact is dat een keus. Maar dat is dus niet zo bij mensen die willen dat hun paard in de basis niks tekort komt.
Dan moet je vaak inleveren op luxe zoals ene goede bak.

En zo zijn er nog vele redenen waardoor het bij anderen anders is

Pantykous

Berichten: 10499
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 12:31

Eilandje schreef:
Pantykous schreef:
Maar ik vind een paard niet zo snel ongelukkig? Een paard zonder bijzonderheden is best snel tevreden.


*knip*


Ik heb m'n paarden al bijna 30 jaar in pension dus weet er wel wat van inmiddels. Ik herken je verhaal totaal niet.

@Lieser, ik heb echt geen tijd om een paar keer per dag naar stal te gaan. Ik kom niet eens elke dag en dan meestal ook nog niet 3 uur. :') Heb m'n paard wel om er leuke dingen mee te doen.

Maar goed ik heb misschien altijd makkelijke paarden gehad, dat kan natuurlijk. Zo veel zijn het er ook niet geweest.

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 12:36

lletam schreef:
Wat (faciliteiten en) tarieven betreft en of wat een stalhouder daar wat aan overhoudt, tja dat vind ik dan weer niet mijn probleem. Ik heb een poosje semi-prof ' in de paarden ' gewerkt en kwam er heel gauw achter dat het heel hard werken voor weinig is. Dus bewust gekozen voor een fijne job in loondienst waarmee ik de hobby kan financieren. Tot een bepaalde grens. En ook die ligt voor iedereen ergens anders.


Tsja maar dan moet je ook niet zeuren dat je niet alle wensen of faciliteiten vindt die je wil en consessies moet doen toch? Iedereen wil wel dat een ander hard werkt om al hun eisen en wensen te kunnen vervullen maar niemand wil er een correcte prijs voor betalen en de oplossing is dan blijkbaar maar zeiken op de pensionstallen.

DuoPenotti

Berichten: 30008
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 12:38

DreamGuide schreef:
Ik zie al een aantal mensen langskomen met als harde eis "droge paddock/wei"

Nou, probeer dat maar eens jaarrond te vinden, veel succes. Kan je misschien beter in een ander land gaan zoeken haha. :')

Hier op (gedraineerde) zandgrond prima te doen.
Mists je er niet meteen 50 op dondert, dat is waar het ook vaak mis gaat
Dan hebben ze teveel paarden gezien het aantal grond.

Mijn paarden staan jaar rond niet in de modder.
oke misschien net bij de ingang, maar dan ook niet tot de kogel, want dan is er wel eerder nieuw zand gestort.
Maar de wei is gras.

En ja dat hadden de paarden dier hier op pension stonden dus ook, 365 dagen per jaaroverdag de wei op.

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Stoppen, verhuizen, accepteren (stalling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 12:41

Maar DP, hoeveel paarden op hoeveel hectare waren dat?
ik heb al wel gemerkt dat zelfs maar 2 paarden extra een heel verschil kan maken qua modder.

DuoPenotti

Berichten: 30008
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 12:47

Poekkie schreef:
Maar DP, hoeveel paarden op hoeveel hectare waren dat?
ik heb al wel gemerkt dat zelfs maar 2 paarden extra een heel verschil kan maken qua modder.

4 of 5 op ongeveer 2 hectare. wat ze ongeveer ter beschikking hebben in de winter.
0,5 per paard dus, wat dus ook de aanbeveling is.
Maar meer zou het ook gehouden hebben :j

Toen ik nog op pension stond stonden er meer paarden op een hectare en dat was ook geen modder, ook alleen de pad tussen de weides door. Daar dus ook 365 dagen per jaar weidegang overdag.

Niet 24/7, bij mij ook niet. Want dat belast wel dubbel zoveel.

Poekkie schreef:
Maar DP, hoeveel paarden op hoeveel hectare waren dat?
ik heb al wel gemerkt dat zelfs maar 2 paarden extra een heel verschil kan maken qua modder.

Pantykous

Berichten: 10499
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Stoppen, verhuizen, accepteren (stalling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 12:52

Hier tegen Zeeland aan is het geen doen in de winter, al zet je 0,5 paard op 2 hectare.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23529
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 12:53

Pantykous schreef:
Hier tegen Zeeland aan is het geen doen in de winter, al zet je 0,5 paard op 2 hectare.


En hier in Noord Holland hetzelfde.
Ik heb wel mensen gesproken die op zandgrond zaten en het maar onzin vonden dat paarden in de winter niet op de wei kwamen, het kan gewoon echt niet

DuoPenotti

Berichten: 30008
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 12:56

Dat geloof ik best dat het niet overal te doen is, maar zeggen het is nergens te doen behalve in het buitenland is niet correct :)
En dat is waar ik op reageerde. :)

Ik denk wel dat op bepaalde plekken in Nederland de vraag is of je daar überhaupt wel paarden moet willen houden. Of althans als er niet heel erg geïnvesteerd word in de bodem. En dan praat ik uiteraard niet over een wei.
Ja dan gaan de prijzen erg omhoog, maar aan de andere kant, met dierenwelzijn wat toch steeds meer vraagtekens geeft. Moeten we dan genoegen nemen met een paddockje van 10x10 voor een uurtje?
Als ik het zo moet stop ik vandaag nog, of beter gezegd had ik nooit een paard gehad.
Ik weet dat ik daarmee tegen het zere been schop van sommige mensen, toch denk ik dat dit op deze manier over 20 jaar niet meer bestaat.

Dit was op pension. En voor minder deed ik het niet.

Afbeelding

Lieser
Berichten: 1551
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 13:04

Pantykous schreef:
@Lieser, ik heb echt geen tijd om een paar keer per dag naar stal te gaan. Ik kom niet eens elke dag en dan meestal ook nog niet 3 uur. :') Heb m'n paard wel om er leuke dingen mee te doen.

Maar daar ging het toch niet om? Het ging om paarden die én maximaal 2 uur buiten komen én niet elke dag door hun eigenaren bezig gehouden worden. Die eigenaren snap ik niet.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 13:18

Wij hebben vaker met de bank en gemeentes om de tafel gezeten wat mogelijk was om pension te beginnen. Er was zoveel vraag en toch was het heel lastig om iets te beginnen vanaf zero.

Zoals eerder gezegd zijn veel stallen ontstaan door ruimte en mogelijkheden en dan was paard niet altijd nr1. Ik weet bijv een boer die na wat aandringen wat ruimte verhuurde aan mensen met paarden en daarna is uitgegroeid tot penionstal.
Hij heeft zich ontzettend laten beïnvloeden door dames die er stonden en zo aan het roer kwamen, maar zonder enige kennis en ervaring. Ze deden wat toen normaal was en iedereen deed.

Nu in 2023 hebben mensen echt andere wensen dan vroeger en de stallen kunnen daar gewoon niet snel genoeg op reageren.

Voor we dit kochten keken we nog een keer rond naar pension bedrijven en ik kwam iets tegen met 30 stallen en slechts 7000m2 grond. Er was nog een vergunning om in een schuur nog stallen te bouwen. Maar een fijne bak en molen, dus mensen accepteren het en dan verandert er echt niks.

Ik heb op een stal gewerkt met 80 stallen en 2ha gras. Daar werden de paarden in groepen losgelaten en kwamen zo ook weer naar binnen. Maar 2 binnenbakken, dus mensen vonden het wel prima.

Als ik nu bijv naar Ermelo kijk, wil vrijwel iedereen graag aan het bos staan en dat is er vrijwel niet. Campings mogen daar stukken grond van de gemeente kopen of gebruiken en dan worden hele stukken bos gekapt voor wat extra huisjes en sta ruimtes.
Voor stalling gebeurt dat echt niet. En dat zal een geld kwestie zijn, maar dan ziet men ook waar prioriteiten liggen en waar het geld verdient wordt.

Als pensionstal kan je het bijna nooit op alleen stalling redden. Je moet er eigenlijk echt iets bij doen; training, handel, lesgeven, een shop.....

Maar de prijzen zullen omhoog moeten als alles in verhouding moet blijven. En ik denk ook dat we uiteindelijk wel minder paarden gaan houden. Het wordt toch wel duurder en moeilijker voor mensen en stallen.

En wat ik zei, maar hierboven ook nog eens wordt herhaald; het personeel is een drama. Waar het vroeger een droombaan was en je ook wist waar je aan begon en het niet in je hoofd haalde om te klagen, moet het nu een 9-5 baan zijn. Dat gaat echt ten koste van de paarden. Paarden moeten alleen al daarom eerder naar binnen als er nog personeel rondloopt.
En het verpest de sfeer als personeel al alles teveel vindt, loopt te klagen en niet harder loopt dan ze zin hebben.
Maar de nadruk ligt tegenwoordig echt teveel op juist niet te hard werken, voor jezelf opkomen etc. Waar wij het vroeger ook hartstikke leuk hadden samen ondanks de vele uren te hard werken.

Service werd bij ons niet extra voor betaald. Wij hielden paarden vast bij de hoefsmid of zette ze neer. Wij wisselden dekens, deden beenbescherming om of gingen wandelen voor revalidatie.

Alles moet nu betaald en alles is ook een verdienmodel geworden. Waar je vroeger iemand iets vroeg die meer ervaring en kennis had, moet je nu mensen ( die vaak zelf ook net komen kijken, maar wel 1 hele cursus hebben gedaan ) inhuren voor elk advies en flink betalen.

En dat wil echt niet zeggen dat mensen er niet aan mogen verdienen, maar ik wil alleen maar aangeven wat er nu anders is en dat dit doortrekt naar elke laag van het paarden houden.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 13:23

Lieser schreef:
Pantykous schreef:
@Lieser, ik heb echt geen tijd om een paar keer per dag naar stal te gaan. Ik kom niet eens elke dag en dan meestal ook nog niet 3 uur. :') Heb m'n paard wel om er leuke dingen mee te doen.

Maar daar ging het toch niet om? Het ging om paarden die én maximaal 2 uur buiten komen én niet elke dag door hun eigenaren bezig gehouden worden. Die eigenaren snap ik niet.


Dan snap jij het niet denk ik.

Je paard moet in de basis goed staan. Je laat je kostbare bezit ergens achter.

Als je paard te weinig buiten komt, komt hij gewoon te weinig buiten. Die paar uurtjes dat een eigenaar er is, maken die uren echt niet goed.

Dan staan ze op de poetsplaats om aan geklooid te worden, moeten een werkje doen of vast staan terwijl baasje druk staat te ouwenelen.

Als paarden in 2 ploegen 4 uur buiten komen, zijn vaak ook alle paddocks bezet en kan je niet 's middags nog een keer komen om je paard los te gooien.
Je kan vaak niet paarden van anderen pakken of moet samen afspraken maken.

Bij heeeeeel veel stallen mag je niet de paddocks 's avonds nog gebruiken, omdat mensen hun mest er niet uithalen en dan zijn ze het gewoon zat dat iedereen nog zijn paarden erin knalt. Of ze beginnen 's ochtends en er is iets stuk omdat een paard alleen uit zijn plaat ging en de boel sloopte.

Die uren voor de baas, zijn voor de baas. We hebben het over de minimale behoefte van een paard en dat zijn de uren vrije beweging met sociaal contact en ruwvoer.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 13:28

Polly schreef:
Pantykous schreef:
Hier tegen Zeeland aan is het geen doen in de winter, al zet je 0,5 paard op 2 hectare.


En hier in Noord Holland hetzelfde.
Ik heb wel mensen gesproken die op zandgrond zaten en het maar onzin vonden dat paarden in de winter niet op de wei kwamen, het kan gewoon echt niet

Ik heb 1 weide op zandgrond en eentje op leem/klei (mengeling). :) Op leem/klei is 24/7 buiten alleen in de zomer te doen. Geen weldenkend mens wil zijn paard 24/7 buiten op leem in de winter want bij 10 druppels staan ze in de modder ongeacht hoe goed je grasmat was. (ja was want het is op een uur tijd stuk.) Maar dat neemt niet weg dat ze hier max 8 uur binnen staan. We hebben een stuk af gezet en ze komen enkel binnen om droog te kunnen liggen als het echt druilerig is. Dus met een paddock is er wel een mouw aan te passen om ze toch een behoorlijk dagdeel buiten te laten ook in de winter (2 uur vind ik echt paard-onwaardig.) maar het is een stuk moeilijker dan op zandgrond ja.

Op zandgrond moet je meer bijvoeren omdat de grond vaak armer is wat je dan weer meer kost in hooi maar daar is 24/7 buiten zomer en winter dan weer geen probleem. Ook dat is inderdaad iets wat veel mensen niet lijken te begrijpen

fannetje

Berichten: 3553
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 13:36

Polly schreef:
Pantykous schreef:
Hier tegen Zeeland aan is het geen doen in de winter, al zet je 0,5 paard op 2 hectare.


En hier in Noord Holland hetzelfde.
Ik heb wel mensen gesproken die op zandgrond zaten en het maar onzin vonden dat paarden in de winter niet op de wei kwamen, het kan gewoon echt niet

Ik heb in NH gewoond (Amstelveen) en had daar een weide met schuilstal, 2 paarden 24/7 buiten in eigen beheer (was schuin aan de overkant van ons huis, bij een kweker achter de kas). Dat was ook ongeveer 1/2 hectare weiland, dat ging prima. Natuurlijk wel bijvoeren in de winter en bij de ingang van de stal was het iets blubberig (later zand gestort), maar echt goed te doen. Dus ook in NH heb je plekken waar het wel kan, maar die zullen schaars zijn.
In mijn huidige omgeving (Ede) zijn er zoveel stallen gestopt afgelopen jaren, waardoor er meer paarden dan plekken zijn en de goede plekjes schaars zijn geworden. Ik denk dat menigeen met mijn plekje wil ruilen en toch is dit niet passend voor mijn paard. Maar tot op heden nog geen betere plek gevonden, dus blijft hij hier staan tot die tijd.

Veronica2
Berichten: 2698
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 13:56

superpony schreef:
Ik keek ook mee naar stalling voor een kennis en een hele leuke, goede passende stalling biedt maar 4 uurtjes buiten aan. Ja, dat vinden mensen anno 2023 echt veel te weinig en er is geen mogelijkheid tot meer. Dat is 20 uur op stal staan tenzij een paard nog een uurtje mag rijden.
SjonnieZ schreef:
Lieser schreef:

En dat snap ik weer niet. Je hebt je paard toch om leuke dingen mee te doen? Dus hoezo 'nog een uurtje mag rijden'? Bij onze huidige stal biedt de stalhouder maar kort paddockservice aan in de winter, maar de meeste eigenaren komen daarnaast elke dag of zelfs twee keer per dag naar stal om iets met hun paard te doen. Rijden, longeren, wandelen, grazen, in de losgooibak samen met een ander paard. Wij zijn zo drie uur verder ...



Klopt Lieser zo kan het ook, maar wat ik merk is dat mensen tegenwoordig steeds minder rijden. Bij ons staan ze overdag in principe buiten tenzij de weides spekglad zijn (löss grond). Maar als ik op een door de weekse dag s avonds om 8 uur in de bak rij, rij ik alleen terwijl we tussen de 40-50 paarden in pension hebben. Kom je overdag idem. De stapmolen daarentegen maakt door sommige stalgenoten over uren.
Als de paarden wat meer op stal staan (maar wel op de paddock) is het iets drukker.. maar dan nog.
De discipline om dagelijks te rijden, longeren met je paard te doen, lijkt weg.

Dit is wat ik ook bespeur de laatste jaren. Er is heel veel aandacht voor buiten staan van paarden, maar er is steeds minder aandacht, tijd of zin om met paarden te werken. Vaak worden de paarden wel volgestouwd met voer, het liefst onbeperkt hooi en dan is het gek dat er ziektes ontstaan en paarden last krijgen dat ze overvoerd worden en te weinig beweging. Scharrelen in een paddock is geen beweging, het heet bij mij pas beweging als de hartslag aanzienlijk omhoog gaat.
Het echte welzijnsprobleem is naar mijn niet dat paarden te weinig buiten komen, maar juist dat paarden te weinig doen, teveel eten en te weinig beweging krijgen.

Veronica2
Berichten: 2698
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 14:09

billy3105 schreef:
Modder vrij is geen excuses dit is ook een stuk investeren. Hier had ik een stuk waar ze enkel diep in de modder zakte. Ik heb de boel laten afgraven, hierna van dat grijze zand terug laten storten. Dichte paddock platen met noppen en hier drainzand (wat je ook in de speeltuin ziet) terug laten leggen. Mijn paarden staan nooit meer in de modder én lekker op zand. Dat is dus meer een financiële kwestie dan dat de grond een probleem is


Hier staan ze dus nu aan huis en merk dat nu ik ze in eigen beheer heb meer dingen prima vind. Geen luxe binnen bak. Oké geen warm water oké geen buitenbaan oké 3/4 dagen niet op de wei omdat dan m’n grasmat stuk gaat oké. Daar hoefde je bij een pensionstal echt niet bij aan te komen hoor :')

Superleuk toch voor je? Maar hoeveel paarden heb je daar staan? Zo ken ik een pensionstal waar een vriendin staat en die zouden ook wel even zorgen dat de paddocks altijd goed zouden zijn en die hebben alles gedaan wat ze moesten doen en paar regenbuien later was het helaas weer een waterballet. Het is ook belangrijk om realistisch te blijven, niet alles kan namelijk.

Eilandje

Berichten: 2826
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 14:15

SjonnieZ schreef:
Verveling… tja die paarden die niet gereden worden vertonen wel eens vreemd gedrag maar das een eigenaars probleem.


Een paard gaat zich toch niet vervelen omdat het niet veel gereden wordt, maar omdat het bijna volledige dagen in een stal moet staan terwijl het een kudde- en bewegingsdier is en het er alleen maar even uit mag om te rijden?
Op de duurste stal waar ik ooit gestaan heb, omgeven door grote weides en vlak naast een bos, werd mijn paard bijterig. In die periode reed of longeerde ik nog 6 dagen per week. In het weekend deed ik lange buitenritten. Zonder dat ik het meteen doorhad had ik daar de jackpot gewonnen: ze kreeg er zowel veel te weinig hooi als dat ze er tegen de afspraken in niet werd buiten gezet. En het was er ook nog eens verboden je paard los te gooien in de bak (wist ik niet op voorhand) en er waren geen paddocks, en zelf op de weide zetten was al helemaal verboden (wat allemaal geen probleem was geweest moesten ze ze daadwerkelijk de hele dag op de weide gezet hebben zoals op voorhand was gezegd). Na bijvoeren en verhuis heeft ze dat gedrag nooit meer vertoond.