Stoppen, verhuizen, accepteren (stalling)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sanet

Berichten: 7982
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Stoppen, verhuizen, accepteren (stalling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 22:33

Ja, van nat hooi dondert hier een andere dus om met slokdarm problemen.
Ik vind het dan eerlijker dan mensen zeggen: ik durf dit niet aan.
Dan dat ze ja zeggen en nee doen.

LWDaisy

Berichten: 4796
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 07:41

Bij ons op stal staan ook paarden met stofallergie. Die eigenaars laten het hooi zelf weken in een net.
De eigenaar wil dat nog wel ophangen, maar je moet het wel zelf vullen en weken.

Ik heb als stalhulp gewerkt, ik nam de volpensions voor mijn rekening. Vreselijk hahaha, doe ik echt nooit meer.
De ene had 7 poedertjes onder zijn eten, de buurvrouw wilde hooinetten (ik was dan nog zo gek om dat ook elke dag netjes te doen. Op een bepaald moment kreeg ik van de staleigenaar te horen "je geeft dat paard te veel hooi ònder haar net". Huh? Bleek dat de eigenaar van het paard achter mijn rug om nog flink wat hooi kwam geven, het is dat een stalgenoot haar "betrapte" of het had "mijn schuld" geweest. Paard kreeg meer dan voldoende hooi van mij, en het losse hooi had geen zin, dat werd verspild door het paard omdat ze het naar het midden van de stal trok en er dan op poepte.)
Het oudje deed er op de wei veel te lang over om te eten, daar moest ik 20min. agent spelen, en het volgende paard was vreselijk om weer op stal te zetten, gevalletje "riskeer je leven".

Nee, ik doe het niet meer. Zoveel verschillende eisen, en altijd willen ze meer.

SjonnieZ

Berichten: 2360
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Stoppen, verhuizen, accepteren (stalling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 08:31

Als er echt een medische reden is dat een paard afwijkend stal management nodig heeft, kan er bij ons veel. Wel wordt er een bijdrage van de eigenaar gevraagd.
Vlas ed. i.p.v. stro mag maar daar ben je dan zelf verantwoordelijk voor, aanschaf mesten ed.
Ander voer wordt bij een medische indicatie gewoon gegeven.
We hebben revalidatie weitjes en tijdelijk paddock i.p.v. wei is ook mogelijk.

Algemeen: Poedertjes willen ze best toevoegen aan het voer, mits je het zelf klaarzet bij stal. Hooi netten moet je zelf vullen, ze leggen het voordroog dan voor je stal.

Vlindy
Berichten: 205
Geregistreerd: 20-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 08:33

Volgens mij ben ik een beetje in de minderheid als ik zeg dat ik geen droom heb om mijn paard aan huis te hebben, maar liever in pension. :D

Mijn paard heb ik vorig jaar als 2 jarige hengst gekocht en staat er nu 1,5 jaar (inmiddels geruind). Ging ook als 2 jarige elke dag aan de hand naar buiten waar hij veel van geleerd heeft. Destijds 24/7 buiten, hier momenteel geen optie meer ivm de wolf. Hij heeft een ruime box die elke dag schoon gemaakt wordt, gaan minimaal 6-8 uren naar buiten, ruwvoer naar behoefte, hele fijne bak, stapmolen en betaal geen hoofdprijs...ik sta echt op een superfijne plek. Hij staat met soortgenoten in kleine groepjes en als er wat is, wondje oid, dan laat de eigenaresse me dat weten.
Ik heb er meer stress van als ik mijn paard bij huis heb,mij geeft het rust hoe ik het nu heb.

SjonnieZ

Berichten: 2360
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 08:35

Vlindy schreef:
Volgens mij ben ik een beetje in de minderheid als ik zeg dat ik geen droom heb om mijn paard aan huis te hebben, maar liever in pension. :D

Mijn paard heb ik vorig jaar als 2 jarige hengst gekocht en staat er nu 1,5 jaar (inmiddels geruind). Ging ook als 2 jarige elke dag aan de hand naar buiten waar hij veel van geleerd heeft. Destijds 24/7 buiten, hier momenteel geen optie meer ivm de wolf. Hij heeft een ruime box die elke dag schoon gemaakt wordt, gaan minimaal 6-8 uren naar buiten, ruwvoer naar behoefte, hele fijne bak, stapmolen en betaal geen hoofdprijs...ik sta echt op een superfijne plek. Hij staat met soortgenoten in kleine groepjes en als er wat is, wondje oid, dan laat de eigenaresse me dat weten.
Ik heb er meer stress van als ik mijn paard bij huis heb,mij geeft het rust hoe ik het nu heb.


Nee hoor, je bent zeker niet de enige.
ik ambieer dat ook niet. Mijn paard staat ook prima en het geeft mij ook voldoende rust.

Sanet

Berichten: 7982
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 08:51

SjonnieZ schreef:
Als er echt een medische reden is dat een paard afwijkend stal management nodig heeft, kan er bij ons veel. Wel wordt er een bijdrage van de eigenaar gevraagd.

Ja, dat zeiden ze bij mij destijds ook. Maar ik draaide me om en tegen andere stalgenoten werd gezegd dat ze nog nooit van “mijn” aandoening gehoord hadden en dus niet het gevraagde gingen doen. Conclusie was dat we binnen een week weer op de kliniek stonden met hetzelfde probleem èn maagzweren erbij (ik waarschijnlijk zelf ook). Bedankt hè? -O-

Zinzi_jewel

Berichten: 8824
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Stoppen, verhuizen, accepteren (stalling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 08:59

Zelf doen ! Pension stal !
Ze hebben beide voor en nadelen.Wij huren weide vlakbij huis er is schuilstal, opslag ruimte . Qua werk kost en ons 2x half uur per dag gemiddeld. Ik vindt het fijn want voldoende hooi , vrije beweging.
Nadeel met oud op nieuw moet ik ze elders plaatsen want vuurwerk, vakantie opvang regelen , dag weg op tijd terug naar huis want ...
Winter kou en modder en slechte rijbaan .

Pension zul je meer moeten voegen vaak , maar heb pas goed geleerd hoe het leven van Pension houder eruit ziet, toen ik zelf ruim 2,5 jaar op een Pension stal meegewerkt hebt . Zoveel mensen zoveel wensen .

SjonnieZ

Berichten: 2360
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 09:12

Sanet schreef:
SjonnieZ schreef:
Als er echt een medische reden is dat een paard afwijkend stal management nodig heeft, kan er bij ons veel. Wel wordt er een bijdrage van de eigenaar gevraagd.

Ja, dat zeiden ze bij mij destijds ook. Maar ik draaide me om en tegen andere stalgenoten werd gezegd dat ze nog nooit van “mijn” aandoening gehoord hadden en dus niet het gevraagde gingen doen. Conclusie was dat we binnen een week weer op de kliniek stonden met hetzelfde probleem èn maagzweren erbij (ik waarschijnlijk zelf ook). Bedankt hè? -O-


Dat is uiteraard heel vervelend maar dat maakt niet meteen dat alle pensionstal eigenaren dat zo aanpakken hè
Hoop dat het goed gekomen is met jouw paard.

Popstra
Berichten: 13799
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Stoppen, verhuizen, accepteren (stalling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 09:24

Een paard met stof allergie is het beste gebaad bij 24/7 buiten te lopen. Aan de eigenaar dus de taak dat voor zijn paard te zoeken....

Dus geen pension met binnenstallen en stro.

Buiten stal kan al schelen en dan op zaagsel. Maar niet iedere stal kan dit aanbieden ivm met het afvoeren daar van.
Ook kan een paard met stof allergie prima op voordroog/ verpakt hooi maar dat willen veel eigenaren ook weer niet want dan denken ze dat ze diaree krijgen enz wat vaak heel het geval niet is mits de voordroog van goede kwaliteit is en geen koeienkuil.

Ook dit is dus weer een verantwoording voor de eigenaar om een geschikte plek te vinden. niet voor een pensionhouder

lies

Berichten: 9631
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 09:47

Ja, wel mee eens. Ik heb een oude pony met astma in 'pension' gehad (als weidemaatje voor mijn paard stond hij bij mij). Nu weet ik niet of dat helemaal vergelijkbaar is met een stofallergie, maar ik moest in ieder geval wel stof vermijden om hem aan de praat te houden. Ze staan hier 24/7 buiten met schuilstal en had ze toen op voordroog en dat ging echt prima, veel beter dan op de pensionstal waar hij daarvoor stond in een buitenstal. Er gingen wel allerlei poedertjes en siroop in om hem te helpen. Het was een zorgenkind en ik snap ook wel weer dat een pensionhouder daar gewoon niet zo'n zin in heeft.

Ik denk idd dat je het best zelf een stukje land kunt zoeken of bij een particulier stallen die 24/7 buiten biedt met goed voordroog. Het is nou eenmaal schipperen met een paard dat iets mankeert.

Zerena

Berichten: 3890
Geregistreerd: 29-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 10:48

Popstra schreef:
Een paard met stof allergie is het beste gebaad bij 24/7 buiten te lopen. Aan de eigenaar dus de taak dat voor zijn paard te zoeken....

Dus geen pension met binnenstallen en stro.

Buiten stal kan al schelen en dan op zaagsel. Maar niet iedere stal kan dit aanbieden ivm met het afvoeren daar van.
Ook kan een paard met stof allergie prima op voordroog/ verpakt hooi maar dat willen veel eigenaren ook weer niet want dan denken ze dat ze diaree krijgen enz wat vaak heel het geval niet is mits de voordroog van goede kwaliteit is en geen koeienkuil.

Ook dit is dus weer een verantwoording voor de eigenaar om een geschikte plek te vinden. niet voor een pensionhouder


Ook al heb je ze aan huis, kun je niks doen tegen invloeden van buitenaf.
Ik zou het liefst mijn paard met astma ook 24/7 buiten hebben, maar door de komst van de wolf is dit niet meer haalbaar.

Wel proberen we de andere dingen zo optimaal te doen en krijgt hij inderdaad verpakt hooi.
Dat werkt zoveel beter dan onverpakt hooi stomen!

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Stoppen, verhuizen, accepteren (stalling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 11:00

Wel een herkenbaar verhaal hoor TS. Ik heb jarenlang de paarden aan huis gehad en dan ben je gewoon gewend alles op je eigen manier te doen. Nu heb ik al een paar stallen gezien en overal is wat. Ik ben echt geen zeikerd, maar ik wil gewoon dat ze voldoende goed ruwvoer krijgen en lekker veel buiten staan. Dat is al zo moeilijk te vinden, zelfs hier in Drenthe! Mijn paard is nu al zo vaak verplaatst en dat vind ik heel vervelend.

Op een stal moet je toch mee met de 'kudde', dus kun je niet zeggen nu wordt ie te dik ik geef minder gras bij, bepaal je niet zelf wat voor hooi er wordt gevoerd, moet je alle drukte en het geklets op stal er bij nemen etc etc.
Mijn paard stond over de zomer weer heerlijk bij mijn moeder thuis in eigen beheer, maar door omstandigheden moet ik voor de winter uitwijken naar een pensionstal. Er is bijna niets te vinden, je betaalt de hoofdprijs en ik heb nu al buikpijn. We gaan het zien...