Stoppen, verhuizen, accepteren (stalling)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 20:43

Ik denk dat je dit op alle stallen wel zult hebben. Nergens is het perfect ik liep/loop daar ook tegen aan. Ik heb een aantal eisen voor mijn paard waar ik absoluut niet van af wil wijken. Gaan andere dingen niet helemaal zoals ik wil dan praat ik daar over of probeer sommige dingen wat meer zelf te doen.

petraaken

Berichten: 44217
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Stoppen, verhuizen, accepteren (stalling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 21:35

Hier ook paarden aan huis. Is alles zoals ik het wil? Nee, alleen mijn paarden hebben het goed en zijn gezond. Al vervloek ik het soms in de winter als ik in de kou, regen en wind sta de mest uit de wei te halen of als ze weer eens iets kapot gemaakt hebben etc.

maralyn

Berichten: 10444
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 21:43

Overal heb je wat, overal laat je wat.
Ik kijk vooral naar mijn paard.

Ik stond op een plek, nacht op stal, overdag buiten. Veel gras!!!
Ideaal toch?!
Maar paard kreeg tijdelijke blessure en paste daarna niet meer in de groep. Ze brak de boel letterlijk af.

Nu staat ze buiten.
Heb nu niks aan luxe.
Een rijbak die alleen begaanbaar is met veel regen. Opzich voor Nederland niet gek.
Overal droge plaatsen maar mijn varken staat midden in de modder.
Een kleine overkapping voor poetsen en zadelen.
Veel gras is er niet. Maar mevrouw is toch dik.
Verlichting is er niet overal.

Maar ik heb wel een altijd toegangbare wc. Warm water. Thee. (Kantine van de boerderij!)
Mijn paard sloopt geen omheining meer en geen stallen meer.
Is veel meer paard.

Mis ik het dan niet? Droog staan?
Jawel.
Maar zij is gelukkig.

DreamGuide

Berichten: 2017
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Stoppen, verhuizen, accepteren (stalling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 21:49

De perfecte plek bestaat nergens denk ik, misschien als je ze aan huis hebt, maar ook dan moet er veel gedaan worden.

Ik denk dat je het beste voor jezelf kunt stellen welke eisen voor een Pensionstal echt harde eisen zijn voor jou, en waar je een compromis op kunt sluiten.

Soms is het ook een kwestie van loslaten, zeker als het gaat om je eigen comfort. Gezondheid van het paard mag natuurlijk nooit een compromis op worden gesloten.

Temeraire

Berichten: 3538
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 21:51

Ik snap je en herken het probleem.
En je hoeft daarvoor helemaal niet te kritisch te zijn.
Als de basisvoorwaarden in orde zijn, voldoende voer, water en buiten komen, dan kan ik prima op heel veel dingen consessies doen.

Maar er is vrijwel geen stal die dat op orde heeft. Niet in deze omgeving. Voor mij ook een reden om er wellicht mee te stoppen, eerder dan ik gehoopt had.

Veronica2
Berichten: 2690
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 21:55

Anastasia24 schreef:
Tja ts, ik heb zeker 9 stallen gehad, nog niets gevonden en heb nu weer mijn eigen weiland. Eigen beheer hoeft niet zo gek veel werk te zijn, ik heb een half hectare voor een kleine tinker en shetlander, enige wat ik doe is het touwtje verplaatsen voor het gras\eens een hooinet vullen en mest hark ik uit.Ik lever daardoor wel in op een goede bak, droog stalgebouw en qua kosten zul je misschien duurder uit zijn wbt onderhoud maár ik ga nooit meer terug naar een pensionstal want ik weet dat ik een zeikerd ben(wat imo ook mag als je een dier hebt), en dus ergens anders nooit 100% krijg wat ik voor mn dier wil. Dus misschien toch rustig rondkijken voor een eigen weilandje\erg kleinschalig bij bijv. iemand aan huis, of evt zelfzorg.

Misschien begrijp ik het verkeerd hoor, maar het klinkt nu een beetje alsof je wel heel hoge eisen stelt aan anderen, maar niet aan jezelf nu je het zelf moet doen? Als je je daardoor minder zorgen maakt over je paard, dan zou het misschien wel een oplossing kunnen zijn voor ts.

Elisabeth32
Berichten: 97
Geregistreerd: 21-06-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 21:58

Hoe gaat het met je paard?

Ik snap je gevoel. Ik kan ook aan van alles twijfelen en er moedeloos van worden. Maar als ik bij mijn paard ben en zie hoe goed het met hem gaat, goed in zijn vel, tevreden.. dan kan ik het ook wel loslaten.

Temeraire

Berichten: 3538
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 22:06

Elisabeth32 schreef:
Hoe gaat het met je paard?

Ik snap je gevoel. Ik kan ook aan van alles twijfelen en er moedeloos van worden. Maar als ik bij mijn paard ben en zie hoe goed het met hem gaat, goed in zijn vel, tevreden.. dan kan ik het ook wel loslaten.


Het lijkt me dat iedereen het wel los kan laten als het paard er tevreden bij staat.
Het gaat er juist om dat je paard het niet goed heeft ookal doe je je best een goede stal te vinden. Dat is tenminste mijn ervaring en dacht dat TS het ook zo bedoelde.

Elisabeth32
Berichten: 97
Geregistreerd: 21-06-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 22:11

Temeraire schreef:
Elisabeth32 schreef:
Hoe gaat het met je paard?

Ik snap je gevoel. Ik kan ook aan van alles twijfelen en er moedeloos van worden. Maar als ik bij mijn paard ben en zie hoe goed het met hem gaat, goed in zijn vel, tevreden.. dan kan ik het ook wel loslaten.


Het lijkt me dat iedereen het wel los kan laten als het paard er tevreden bij staat.
Het gaat er juist om dat je paard het niet goed heeft ookal doe je je best een goede stal te vinden. Dat is tenminste mijn ervaring en dacht dat TS het ook zo bedoelde.


Oké sorry, had ik het verkeerd begrepen. Ook al kan het ook erg moeilijk zijn om dingen los te laten zelfs als je paard er goed bij staat.

fransje23

Berichten: 15411
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 22:14

Het belangrijkste is of je paard het goed doet en het naar de zin heeft.
Zelfs bij omstandigheden die niet optimaal lijken kan dit het geval zijn.

Soms kun je ook met wat overleg en eigen maatregelen er een mouw aanpassen.
Bijvoorbeeld: bij ons gaan ze in het voorjaar op volle wei en al snel dag en nacht.
Is voor mijn paard niet ideaal maar met een graasmasker is die periode goed te overbruggen.


Op alle stallen is wel wat, het is zoeken naar een plek met de minst zwaarwegende minpunten.

fransje23

Berichten: 15411
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 22:18

Temeraire schreef:
Het lijkt me dat iedereen het wel los kan laten als het paard er tevreden bij staat.
Het gaat er juist om dat je paard het niet goed heeft ookal doe je je best een goede stal te vinden. Dat is tenminste mijn ervaring en dacht dat TS het ook zo bedoelde.


Ik heb mijn paard ooit verhuisd vanwege verschrikkelijke stalgenoten. Die echt mijn plezier verpesten.
Paard had het daar prima naar de zin. We stonden er ook al 10 jaar.

Paard tevreden is zeer belangrijk maar baas moet er ook blij naar toe kunnen gaan.

Ladyson

Berichten: 3227
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 22:19

Ik herken het onwijs wat je zegt TS, maar heb ook veel begrip voor pensioneigenaren.. Wat een gedoe met al die klanten vaak.

Mijn paard is nu met (pre?)pensioen en ben erg aan het bedenken wat ik nu verder wil. Paarden aan huis lijkt me echt verschrikkelijk al dat werk dus dat valt sws af

Olympia96

Berichten: 3300
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 22:30

Onrust, slapeloze nachten en stress (helemaal als ik op vakantie was); dat was in een notendop mijn leven toen mijn paard(en) in pension stond (en). Heb verschillende stallen gehad in de afgelopen jaren.

En dat terwijl ik maar (!) drie eisen had:
1. Minimaal de ochtend en middag buiten.
2. Een schone stal.
3. Voldoende hooi (niet urenlang zonder eten staan).

En ondanks dat ik er ruimschoots voor betaalde en iedere pensioneigenaar zei: ‘vanzelfsprekend!’, gebeurde het niet. In het meest slechte geval (duurste stal) voldeden ze aan precies 0 van de 3 eisen.

Er was 1 uitzondering trouwens. Een stal waar ik ter overbrugging stond. Kostte geen drol (150€ in 2020), geen faciliteiten en ver weg van het bos, maar die mensen maakten alles waar wat ze beloofden. Het is de enige stal waar ik mijn paarden zo weer naartoe zou brengen.

Ik bevind me nu (weer) in de gelukkige positie dat ik ze aan huis heb. Sindsdien géén stress meer. En alle drie mijn eisen 100% voor elkaar. Staat tegenover dat het me heel, heel veel tijd kost. Maar echt… met àlle liefde van de wereld.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 00:37

Ik begrijp het helemaal, en ik denk helemaal niet dat je teveel eisen hebt. Een pensionstal vinden waar de simpele basis op orde is, is een vrijwel onmogelijke opgave.
Dus de vraag die telkens terug zal keren is: kan je leven met de concessies die je altijd moet blijven doen, en heb je genoeg geld, tijd en energie om de tekorten op de pensionstal nog zoveel mogelijk te compenseren?
Een moeilijke, ethische en ook praktische vraag wanneer je heel graag een eigen paard hebt.

Shalimar

Berichten: 1521
Geregistreerd: 24-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 07:01

Ja hoor, heel herkenbaar. Ben jaren aan het zoeken geweest naar een plek waar aan de basis behoeften goed tegemoet gekomen werd na de sluiting van mijn fijne stal. Het heeft me echt heel veel grijze haren bezorgd. Na drie jaar eindelijk, mede door eigen verhuizing, een plek gevonden die aan alle wensen voldoet. Die stal is ook net nieuw. Zouden ze ermee ophouden dan zou ik me geen raad weten. Eigen beheer heeft me zo ongeveer een burnout bezorgd en de volpension plekken in de hele brede regio bieden gewoon te weinig hooi, te weinig weidegang, geen schone stal, geen groepsverband, etc. Echt hopeloos hoor. Ik betaal echt de hoofdprijs nu, maar weet wel waarvoor. Maar het is super vervelend dat je eigenlijk maar 1 geschikte stal hebt in een omtrek van 80 kilometer ofzo. Maar ik knijp me in mijn handjes ermee, bizar hoor.

Lijsken
Berichten: 1036
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 08:35

Zeker als je een paard hebt met “bijzonderheden” kan een goede stalling vinden moeilijk zijn.
Genoeg buiten, droog bed en voldoende voer zijn al ingewikkeld. Laat staan als je paard astma/stofallergie heeft, of snel hoefbevangen wordt, een echt oudje is met andere voerbehoeften dan gemiddeld etc. Dat kan heel terecht leiden tot extra eisen aan een stal, die een zoektocht behoorlijk compliceren.

Ik kan bijvoorbeeld (in een straal van 1,5 uur van huis) geen stal vinden waar ze minstens jaarrond overdag buiten staan én waar ik (mochten ze bv nachten op stal gaan) stofvrije bodembedekking mag gebruiken. Terwijl dat voor mijn astma-paardje wel nodig is. En sorry, maar meer dan 1,5 uur enkele reis om naar hem toe te gaan is niet mogelijk.

Nu staat hij gelukkig bij iemand aan huis waar de omstandigheden goed zijn voor hem, maar mochten we daar ooit weg moeten dan heb ik echt een probleem. En eerlijk: ik zou als het er echt op aankomt liever verkopen aan iemand die wel de goede omstandigheden kan bieden dan hem houden in omstandigheden waar hij ziek van wordt.

pol013

Berichten: 9010
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 08:50

Het zou er voor mij heel erg aan liggen waar je tegen aan loopt.

a.
Gaat het over een slecht onderhouden rijbaan? Dan pas is daar een mouw aan. Ga met de trailer op pad, rij in de wei, rij in de berm, rij in het bos etc. (en ja ik ben wedstrijd ruiter)
Gaat het om te weinig krachtvoer voeren? Daar pas ik dan (op eigen kosten) wel een mouw aan.

b.
Gaat het om structureel te weinig ruwvoer en mag ik geen slowfeeder ophangen. Ben ik weg.
Gaat het er om dat ze dagen aan het stuk niet buiten komen. Ik ben weg.

Als de basis van de basis niet in orde is is een stal vreselijk. Op de meeste andere dingen kun je best wat creatief worden.
En in het uiterste geval: stop ik met paarden houden.

Ik heb dus op een stal gestaan waar a aan de hand was op een aantal punten Heerlijke stal. Jaaaaren goed naar mijn zin gehad. Paarden stonden er top. Het kan dus wel.
Maar het perfecte plaatje was het daar ook niet.
Ben er eigenlijk alleen weg gegaan omdat ze thuis kwamen te staan. En ik ben het echt anders gaan doen sindsdien (24/7 buiten vs overdag de hele dag) maar op die pensionstal hadden de paarden het evengoed echt prima voor elkaar.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 29-08-23 08:57, in het totaal 1 keer bewerkt

SjonnieZ

Berichten: 2372
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 08:53

Een stalling is altijd de gulden middenweg. Waarom? Omdat het voor een stallingseigenaar nooit mogelijk is om het iedereen naar de zin te maken. Immers zoveel mensen, zoveel visies.
Als jij qua karakter niet in staat bent om concessies te doen, zal geen enkele stal bij jou passen.

Ook een stal aan huis of een wei in eigen beheer gaat het dan niet worden, want er van uitgaande dat je geen multi miljonair bent, gaan financiën jouw visie inperken. Dat is nl ook de reden dat stallingseigenaren bepaalde andere keuzes maken.
In plaats van een stal te zoeken die alles precies zo doet als jij wilt, zou je mss kunnen kijken naar hoe jouw paard zich voelt. Heeft hij vrienden, is hij op z’n gemak? Als hij happy is op een plek waar hij 24/7 staat, waarom dan verhuizen omdat jij het er 2 uur per dag minder hebt?

Popstra
Berichten: 13811
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 08:55

Geloof me, onrust en slapeloze nachten heb je ook wel eens als je alles thuis hebt staan hoor :')

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 08:56

Dit is precies de reden dat ik nog steeds niet een nieuw paard heb. Ik zou niet weten waar ik die in deze omgeving zou moeten stallen. In het verleden verhuisde ik wel eens tussen zomer en winter stalling. De faciliteiten pasten beter bij het seizoen. Andere ruiterpaden. andere mensen op stal. Ook altijd wel weer fijn om terug te zijn. Elke dag dezelfde mensen, paarden en regels kan ook een sleur worden en irritatie geven. Even afstand nemen kan soms heel goed werken.

Sanet

Berichten: 7982
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 09:00

Cioccolato schreef:
Ik weet niet op welke punten je steeds stuk loopt. Maar ik zou zeggen zelf een woning met stallen kopen of een stuk weide met stal huren oid.

En ook dan gebeuren er dingen die je niet in de hand hebt, die net zo frustrerend kunnen zijn. Je kunt namelijk niet 24/7 bij je paard zijn en alle mogelijke oliebol voorkomen.

Yenni
Berichten: 5460
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Stoppen, verhuizen, accepteren (stalling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 09:08

Ik snap je gevoel maar overal op elke stal is er wel iets wat je graag anders ziet.

Op mijn stal bijvoorbeeld staat mijn pony 24/7 buiten maar ik vind dat hij te weinig ruwvoer krijgt. Daar kan je natuurlijk voor verhuizen maar als dat geen optie is regel ik het onderling zelf. Ik betaal iets meer maar ik bepaal nu zelf hoeveel hooi er in komt ipv een plukje.

Als iemand alle stallen in de omgeving al heeft gehad denk ik wel dat iemand dan zulke hoge eisen stelt dat diegene nooit tevreden zal zijn.

Verhuizen is een grote impact dus kijk of je het misschien onderling via de stalhouder kunt oplossen is mijn tip. Succes!

ElCamino

Berichten: 8944
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 09:14

Dat is precies de reden dat ik niet meer aan een paard begin.
Stallen in mijn omgeving kunnen gewoon niet bieden wat ik graag wil.
En dat is minstens dagelijks naar buiten in paddock met water/ruwvoer of weiland van 09.00 tot 16.00 uur.
En wanneer ik dat wél kan vinden wordt een paard houden voor mij te duur, de afstand ( benzinekosten), de kosten van die specifieke stal en daarom voor mij geen paard meer.

En mijn laatste pensionstal was bijna perfect, heb er 10 jaar gestaan, naar tevredenheid en ze hebben prima voor mijn paard gezorgd (ook toen hij heel ziek werd). Alleen nu vind ik dat ik een nieuw paard graag meer buiten wil hebben in de winter...

divided
Berichten: 839
Geregistreerd: 07-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 09:25

Ik herken je gevoel zo goed. Tot voor kort was ik er enorm klaar mee, ik voelde me een slechte paardeneigenaar dat ik blijkbaar niet de juiste plek voor mijn paard kon vinden. En dan inderdaad; de onrust, het zoeken van een nieuwe plek, daar weer je draai vinden .. Bij het verhuizen naar mijn huidige had ik echt zo iets: als dit niet lukt dan stop ik er mee want dan ben ik gewoon niet geschikt om een paard te hebben.

Mijn valkuil is geweest om er vanuit te gaan dat dingen als 'voldoende ruwvoer', 'veel buiten' en zelfs 'dit paard ziet er goed uit' voor iedereen min of meer hetzelfde betekent. Maar dat is gewoon niet zo. Dus als je ergens gaat kijken; probeer de zaken die voor jou belangrijk zijn concreet te krijgen; wat betekent dat op deze plek? Dan alsnog kan het tot een teleurstelling uitlopen maar dan heb je in ieder geval in kaart of wat voor jou belangrijk is, ook hetzelfde betekent voor de stalhouder. Want dat is in mijn ervaring vaak hetgeen waarop het uiteindelijk mis gaat.

Nu sta ik op een kleinschalige plek. Is het perfect? Zeer zeker niet. Er zijn dingen die ik graag anders had gewild. Mijn paard ziet er echter beter uit dan hij heeft gedaan in de afgelopen 1,5 jaar en ook voor mij is het een fijne en rustige plek. Dit geeft mij zo ongelofelijk veel rust.

Dus mijn boodschap; kijk waar je zelf op kunt focussen in je zoektocht, waar je invloed op hebt en wat je misschien een beetje los moet kunnen laten.

Cioccolato

Berichten: 6631
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 09:38

Sanet schreef:
Cioccolato schreef:
Ik weet niet op welke punten je steeds stuk loopt. Maar ik zou zeggen zelf een woning met stallen kopen of een stuk weide met stal huren oid.

En ook dan gebeuren er dingen die je niet in de hand hebt, die net zo frustrerend kunnen zijn. Je kunt namelijk niet 24/7 bij je paard zijn en alle mogelijke oliebol voorkomen.


Zeker waar hoor.
Maar dan kom je er wel achter dat het absoluut niet makkelijk is. Ook niet voor een pensionhouder. De stap om een eigen spul te kopen is zelfs al zo moeilijk dat overgroot deel dat al niet heeft.

Alles heeft mooie en minder fijne kanten..