Schuilstal / ponystal bouwen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xdesix
Berichten: 200
Geregistreerd: 10-10-05

Schuilstal / ponystal bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-23 10:58

Graag jullie advies!

Ik wil een schuilstal laten bouwen voor mijn ijslanders (oktober/november komt het bouwbedrijf *\o/*). Welke ook als vaste stallen gebruikt kunnen worden. De wolf is actief in deze omgeving, waardoor de ijslanders van 24/7 buiten, naar 'zodra het donker is' op stal gaan.

Ik heb ijslanders, stokmaat tussen de 132cm en 146cm. Mijn wens is 2 merrie-en-veulen boxen en 2 gewone boxen. Maar de tussenwanden wil ik open kunnen doen zodat het ook als schuilstal gebruikt kan worden. Met in het midden grote hooibalen. Ik wil 2 of 3 grote 400kg hooi balen erin kunnen rollen.

Wat vinden jullie van deze opzet?
Afbeelding
Bruin is bestaande schuur;
Groen is de aanbouw, schuilstal;
Oranje is hooi.

Voor de hooibalen lijkt zoiets mij mooi
Afbeelding

En lage tussenwanden zodat ze wel contact kunnen maken.
Afbeelding
Afbeelding

Mijn idee is zo paardvriendelijk mogelijk opsluiten -O- . Een enorme schuur, waar een kudde los in kan lopen, zou natuurlijk fantastisch zijn maar past niet binnen mijn budget en krijg ik geen vergunning voor.

ChantalAM

Berichten: 330
Geregistreerd: 14-04-23
Woonplaats: Lage Vogezen

Re: Schuilstal / ponystal bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 11:58

pas op met die voerhek opstelling ik zou er steeds een dicht vak tussen doen. Sommige pony's krijgen het voor elkaar om hoofd weer terug te doen door ander gat en dan staan ze klem.. Kan flinke schade geven

xdesix
Berichten: 200
Geregistreerd: 10-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-23 12:03

ChantalAM schreef:
pas op met die voerhek opstelling ik zou er steeds een dicht vak tussen doen. Sommige pony's krijgen het voor elkaar om hoofd weer terug te doen door ander gat en dan staan ze klem.. Kan flinke schade geven


Bedankt voor de tip! Daar had ik niet bij stil gestaan dat dat kan.

ChantalAM

Berichten: 330
Geregistreerd: 14-04-23
Woonplaats: Lage Vogezen

Re: Schuilstal / ponystal bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 12:08

ik ook niet maar heb het al meerdere malen voorbij zien komen dus een gewaarschuwd mens telt voor twee;).
Iig veel succes met het bouwen. Het idee is iig wel praktisch lijkt me. Pas alleen op met de deuren, die aan alle kanten zitten, dat er geen tocht ontstaat. Dat is eventueel op te lossen met van die magazijn flappen ook fijn tegen vliegen.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 12:11

Mooie opzet al hoor!

Qua tussenwanden zou ik gaan voor lage wanden met spijlen. Eigenlijk de bovenkant van een normale tussenwand (dan is de onderkant dicht en de bovenkant traliewand / spijlenwand). Een paard dat gaat liggen, kan dan nog steeds z’n buurpaarden zien. Een helft (links of rechts) open of dicht zou ook kunnen, dan kunnen ze kiezen.

In je huidige opzet kan iedereen bij de onderste hooibaal, maar zijn ze vriendelijk genoeg naar elkaar dat dit ook toegelaten wordt?

xdesix
Berichten: 200
Geregistreerd: 10-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-23 12:59

Hilary schreef:
In je huidige opzet kan iedereen bij de onderste hooibaal, maar zijn ze vriendelijk genoeg naar elkaar dat dit ook toegelaten wordt?


Ik dacht alleen om de onderste baal een slowfeeder net, dan blijven de andere er wel vanaf. In de twee onderste stallen twee die snel dik worden. Bovenste 2 de merries met veulens.

xdesix
Berichten: 200
Geregistreerd: 10-10-05

Re: Schuilstal / ponystal bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-23 14:06

Mochten jullie nog andere ideeen voor de inrichting van de stal hoor ik het ook graag. Andere maten kan eventueel ook nog, enkel één zijde van 7 meter staat vast ivm bestaande schuur.

LoveBodin

Berichten: 4355
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Schuilstal / ponystal bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 14:18

Ik vind al je stallen vrij smal, met nog geen 3m breedte/lengte.
Mijn eigen pony is ook nog geen 1,50m, maar ik vind 3m toch wel minimale lengte/breedte van zijn stal.
Zeker als je het ook open wil hebben, zodat ze er in kunnen als schuilstal.

YvonneV
Berichten: 8783
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 14:25

ChantalAM schreef:
pas op met die voerhek opstelling ik zou er steeds een dicht vak tussen doen. Sommige pony's krijgen het voor elkaar om hoofd weer terug te doen door ander gat en dan staan ze klem.. Kan flinke schade geven

het lijkt mij ook niet praktisch met veulens die er tussendoor kunnen.

Heb je hooi of voordroog? 3 balen voordroog open op 4 paardjes denk ik dat de voersnelheid niet hoog genoeg is en het gaat schimmelen.

hwn
Berichten: 4705
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 14:43

LoveBodin schreef:
Ik vind al je stallen vrij smal, met nog geen 3m breedte/lengte.
Mijn eigen pony is ook nog geen 1,50m, maar ik vind 3m toch wel minimale lengte/breedte van zijn stal.
Zeker als je het ook open wil hebben, zodat ze er in kunnen als schuilstal.


Met lage muurtjes win je direct toch wat ruimte hoor, en lijkt het ruimer. Hier ook redelijk krappe stallen, maar met lage voormuurtjes, en iedereen vindt ze er zo ruim, luchtig en gezellig uitzien (de paarden hopelijk ook :) )

Maar idd voor een loopstal kan het dan wel eens krap worden als ze in de clinch gaan.

xdesix
Berichten: 200
Geregistreerd: 10-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-23 21:28

hwn schreef:
LoveBodin schreef:
Ik vind al je stallen vrij smal, met nog geen 3m breedte/lengte.
Mijn eigen pony is ook nog geen 1,50m, maar ik vind 3m toch wel minimale lengte/breedte van zijn stal.
Zeker als je het ook open wil hebben, zodat ze er in kunnen als schuilstal.


Met lage muurtjes win je direct toch wat ruimte hoor, en lijkt het ruimer. Hier ook redelijk krappe stallen, maar met lage voormuurtjes, en iedereen vindt ze er zo ruim, luchtig en gezellig uitzien (de paarden hopelijk ook :) )

Maar idd voor een loopstal kan het dan wel eens krap worden als ze in de clinch gaan.


Wat zou de maat zijn voor een schuilstal voor 4 ijslanders? Welke diepte denken jullie aan? Ze zijn goed met elkaar. Ze hoeven niet allemaal tegelijk in de stal te staan, als ze elkaar maar niet in een hoek vast kunnen zetten.

Lynn_Nikita

Berichten: 25467
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Schuilstal / ponystal bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 07:34

Ik zou ook rekening houden met toekomst, wat als er dan 1 is die niet goed overweg kan, of er toch een grotere komt?

xdesix
Berichten: 200
Geregistreerd: 10-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-23 09:56

Lynn_Nikita schreef:
Ik zou ook rekening houden met toekomst, wat als er dan 1 is die niet goed overweg kan, of er toch een grotere komt?


Een grotere lijkt me onwaarschijnlijk want ik ben echt verknocht aan de gangen en het stoere karakter van de ijslanders. Ik wil dus echt een ponystal, voor stokmaat rond de 140.

scrabbel

Berichten: 947
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Schuilstal / ponystal bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 12:42

Stallen die zo laag zijn als op de foto zou ik zelf niet veilig vinden. Paarden kunnen er zonder moeite overheen springen.

Heb het concept op 1 andere stal gezien. Wel hoger dan dit. Sommige paarden hadden er erg veel stress van als een dominant paard zijn hele nek eroverheen hangt. Er blijft dan weinig ruimte over om weg te gaan.

happytime

Berichten: 1243
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 13:12

ik zou voor de loopstal bredere zijkanten nemen,ik heb 4,5 x4,5 voor 2 welsh a,1 veulen en grotere welsh van 130cm en ze kunnen best samen binnen staan maar passeren elkaar soms hysterische.
let met de opening buitendeur/kant goed op waar de regen,wind en vooral swinters de gure sneeuwwind vandaan komt,ik heb op die laatste kant een afdak met voorkant gesloten voor die gure wind.
succes met je project,gaaf, ben benieuwd hoe het gaat worden.
ps 1 dichte box met hogere trailies ervoor kan handig zijn als er is 1 opgesloten moet worden,als ze willen zijn ze zo over het muurtje heen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 15:18

Ik heb gewoon een schuilstal met 1 open wand, die stal is in totaal 6m op 3m maar ik heb 2m op 3m in gebruik als opslag. Dus de paarden hebben 4x3m
Er is een afdak in de maak van 3m60 x 2m zodat de totale beschutte ruimte tegen regen of zon 5m op 4m is.
Dit voor 3 grote paarden en dat gaat prima, doordat er geen deuropening is maar echt een open zijde (3m) kunnen ze ook eruit rennen bij paniek.

Als je de stallen zo maakt dat wanneer ze als schuilstal moeten dienen de deuropening breder kan bijvoorbeeld de gehele voorwand openklappen zie ik er geen problemen in dat de stallen iets kleiner zijn dan 3x3m. Ze kunnen dan niet elkaar opsluiten of buiten sluiten.

Mijn schuilstal.
Afbeelding

xdesix
Berichten: 200
Geregistreerd: 10-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-23 20:11

Bedankt voor alle tips, hiermee heb ik een nieuwe opzet gemaakt.

Het plan is nu:
- 2 vaste boxen van 3,60 x 3,00;
- Een voergang voor meerdere xl hooibalen;
- Een inloopstal van 7,20 x 3,50 (eventueel op te splitsen met een balk?).

Afbeelding

Het is voor een vaste groep van 4 ijslanders (stokmaat 1,40) + af en toe 1 of 2 veulens erbij.

In de wintermaanden wil ik zo snachts opsluiten ivm de wolven.

YvonneV
Berichten: 8783
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 21:23

xdesix schreef:
In de wintermaanden wil ik zo snachts opsluiten ivm de wolven.


Waarom alleen in de winter 's nachts opsluiten?

En waarom wil je meerdere balen voer neerzetten? Ik zou maar 1 baal tegelijk opentrekken. met 4 IJslanders lijkt me de voersnelheid niet hoog genoeg om meerdere balen gelijk open te trekken.

xdesix
Berichten: 200
Geregistreerd: 10-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-23 23:44

YvonneV schreef:
xdesix schreef:
In de wintermaanden wil ik zo snachts opsluiten ivm de wolven.


Waarom alleen in de winter 's nachts opsluiten?

En waarom wil je meerdere balen voer neerzetten? Ik zou maar 1 baal tegelijk opentrekken. met 4 IJslanders lijkt me de voersnelheid niet hoog genoeg om meerdere balen gelijk open te trekken.


Vind het best erg om ijslanders te moeten opsluiten, ik heb stille hoop dat ik ze in de zomermaanden met langer licht toch buiten durf te laten.

De hooibalen rollen is best een zware klus, dus liefst meerdere alvast binnen zodat ik er zelf 1 per keer open kan snijden.