Jaarling gekocht, wat aanschaffen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dhm
Berichten: 19
Geregistreerd: 10-08-17

Jaarling gekocht, wat aanschaffen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-23 14:34

Hi allemaal!

Komende woensdag wordt mijn jaarling gebracht naar zijn nieuwe huisje. En nu zat ik te denken wat ik allemaal moet aanschaffen voor zijn komst. Nu snap ik de basis dingen die je voor ieder paard aanschaft zoals een halster, poetsspullen, voer etc.

Maar wellicht heeft iemand nog een goede aanvulling waar ik zelf zo niet aan gedacht had?! :D

Zo’n reis zal wel een impact maken op zo’n beestje, is er iets wat ik kan doen om het aangenamer te maken voor hem?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en ideeën!

MallyBelly

Berichten: 3532
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 14:37

He, dat is toevallig ;)
Alles wat je mist kan ik je wel bij helpen, er ligt genoeg op stal. Je loopt vanzelf tegen dingen aan.
Een fijn halster (gewoon simpel en stevig.) Touw en eventueel leadrope voor net wat meer speling. Wellicht wat wondverzorging voor als hij straks de kudde in gaat.
Laatst bijgewerkt door MallyBelly op 02-09-23 14:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 14:38

Gefeliciteerd, spannend hoor!
Gaat ‘ie naar een opfok toe?
Dan heb je voorlopig nog niks nodig, dan loopt hij lekker in de koppel en hij zal wel een halster van de verkoper mee krijgen.

dhm
Berichten: 19
Geregistreerd: 10-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-23 14:42

Hij komt in een gemengde kudde op een pp/weiland)! We zijn met 2 eigenaren dus het is niet grootschalig en moeten alles zelf regelen rondom de kudde. Van hooi regelen tot zelf uitmesten en draadjes repareren
Laatst bijgewerkt door dhm op 02-09-23 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 14:43

Een wormenkuur.
Veel plezier met hem.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 14:48

dhm schreef:
Hij komt in een gemengde kudde op een pp/weiland (uiteraard met ook leeftijdsgenootjes)! We zijn met 2 eigenaren dus het is niet grootschalig en moeten alles zelf regelen rondom de kudde. Van hooi regelen tot zelf uitmesten en draadjes repareren


Oke, klinkt leuk!
Dan is een wormenkuur inderdaad wel handig, een hoevenkrabber en evt wat borstels, halstertouw etc.
Wondzalf en dat soort dingen, ik zou een kleine EHBO kist aanleggen voor op stal.

Sherivey
Berichten: 8633
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Jaarling gekocht, wat aanschaffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 15:02

Een basisvoorraad ehbo spullen ;)
Mijn jonkie was/is nogal een brokkenpiloot. Gelukkig vaak onschuldig genoeg dat het met ontsmetten/ inzalven opgelost is.

Verder heb je nog niet veel nodig denk ik. Eventueel wat spullen voor obstakeltraining, mocht je dat willen gaan doen (denk aan pionnen, vlaggetjes enzo)

Kimddddd

Berichten: 462
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 15:38

Misschien nog een voerbak en een voerton en voer }:0

Groene leem vind ik ook super spul

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: Jaarling gekocht, wat aanschaffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 17:47

Gezien de vraag rondom verzorging verplaats ik dit topic naar VSW.

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Jaarling gekocht, wat aanschaffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 18:07

Zeker een EHBO kitje, honingzalf, Betadine, watjes, voor jezelf pleisters en handschoenen, verband, etc. Voor jezelf evt handschoenen om mee te werken, langer touw(leadrope), evt snoepjes inslaan met een heuptasje evt clicker.
Gaande weg kom je wel alles tegen denk ik, voor nu eerst maar beide wennen en je jonkie rusten van de veranderingen, gefeliciteerd! :)

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 18:18

Vetwrap. Steriel gaas. Ontsmettings middel . Normaal verband. Een schaar . Biotex .groene leem . Vlozaad. Colosan. Foenegriek . Hoefzakken als je geen zin hebt om je jaarling in emmers te leren staan voor het geval die een keer een zweer of rotstraal/mijten krijgt en je m moet weken .

Een meegroeihalster . Meerdere halstertouwen . Poets spullen .
Eventueel kan je een regendeken halen die nu nog iets te groot is .dan valt ie van de winter perfect . Mocht je beestje het koud krijgen van de regen . Ik zou nog geen hele voorraad aan winterdekens kopen . Hooguit 1 als het daadwerkelijk hard gaat vriezen .

Voerton voerschep . Waterkoker ( water steriliseren voor het schoonmaken van een wond of als je als lekkernij slobber wilt geven . En een bakkie thee voor jezelf maken in de winter ) :D :D


Edit: en een thermometer want die jonkies lopen van alles op .

prugelpiet

Berichten: 12564
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 18:51

Een halster en een borstel, pot zalf en een thermometer. Meer ben je voor zo'n jonkie niet nodig.

Als je aan de gang moet gaan met verband en vetwrap, moet je de dierenarts bellen. Verband aanleggen doe je sneller fout dan goed.

En laat mestonderzoek doen voor je er zomaar een wormenspuit in drukt. Dan weet je waar je voor moet ontwormen. Niet elke spuit werkt tegen elke worm.

Edit: Een speelbal vinden ze vaak wel leuk. Heb je toch iets wat je kan kopen als extra'tje.

dhm
Berichten: 19
Geregistreerd: 10-08-17

Re: Jaarling gekocht, wat aanschaffen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-23 20:27

Dankjewel allemaal! Hier kan ik zeker wat mee!!

Ik heb er onwijs veel zin in en voel me nu ook beter voorbereid!❤️