Stalmuur bouwen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hutcherson

Berichten: 7383
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Stalmuur bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-23 17:17

Lieve Bokkers,

Ik heb een grote schuur waar ik een fijne inloopstal in wil bouwen voor mijn twee paarden. Het wordt een dubbele inloopstal verdeeld in twee ruimtes van ieder 6*6m die van elkaar te scheiden zijn door een aantal balken of wand (moet ik nog even over nadenken).

Nu wil ik graag een muur bouwen van 20 cm dik die ik veranker aan de buitenmuur zodat ie niet omvalt met een flinke stoot. Hier komt ook een staldeur in met profiel/kozijn(hoe het dan ook heet).
Nu is mijn vraag: wat voor soort bouwstenen moet ik pakken? Waar moet ik op letten qua stevigheid/waterafstotend, moeten ze helemaal dicht zijn of juist niet?

Wie heeft er hier een stalmuur gebouwt en wat voor stenen heb je gebruikt hiervoor?

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Stalmuur bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 17:54

Afbeelding
Out of the box en ik weet niet hoe groot je doorgang is, maar wij hebben keerwanden gebruikt. Echt ideaal.

Hutcherson

Berichten: 7383
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Stalmuur bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-23 18:33

De doorgang is nu 6 meter waar dus een deur van ruim 1,20 in moet komen.
Ziet er wel mooi uit zeg!
Waar hebben ze goede kwaliteit keerwanden? Hoe hoog is die van jou?

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Stalmuur bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 06:58

Dan zou het wellicht een idee kunnen zijn. Wij hebben ze van Zwaagstra beton. Meen 1.70 hoog. Het is echt hufterproof, snel klaar en makkelijk schoon houden. En bij ons rust de hele opbouw erop haha.

Hutcherson

Berichten: 7383
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Stalmuur bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-23 11:48

Vraag me wel af hoe ik dat op de juiste plek ga krijgen en mn staldeur aan ga kunnen hangen.
Zijn er nog tips over bouwstenen?

josien_m_
Berichten: 2425
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Stalmuur bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 12:24

Ja, wij hebben halfhoge muurtjes van kalkzandsteenblokken van 20 cm. https://www.sleiderink.nl/kalkzandsteen ... 0-198-cs20
Dat voldoen uitsteken en je kunt er makkelijk een kozijn in maken. Heeft de muur wel aan 2 kanten verbinding met een andere muur? Anders zal het niet stevig genoeg zijn.

Hutcherson

Berichten: 7383
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Stalmuur bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-23 15:07

Afbeelding

Heb deze besteld. Geen idee hoeveel ik nodig heb maar kom vast een eind.
Het word een rechte, halfhoge muur met daarin twee van die profielen die je moet inmetselen. Daaraan wordt de deur gemonteerd. Ben van de plan om elke rij te verankeren aan de buitenmuur.