Wei opnieuw inzaaien: graszaad / kosten / rotoreggen etc

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faily
Berichten: 249
Geregistreerd: 09-09-11

Wei opnieuw inzaaien: graszaad / kosten / rotoreggen etc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-23 07:03

Goedemorgen allemaal,

Waterschap heeft bij ons de sloten uitgebaggerd en over het land uitgesleept.

Nou zijn we aan het kijken om de wei opnieuw in te zaaien. Het moet dan gefreesd, rotoreggen en daarna komt er een machine om te eggen en direct te zaaien. We zitten op kleigrond.

De kosten zijn €1000 voor 3000m2
Ik denk dat ik voor Pavo graszaad ga.

Maar ik vroeg me af misschien heeft iemand dit ook net gedaan en nog advies over graszaad of behandeling van de bodem. Ik ben ook ontzettend benieuwd wat jullie betaald hebben. Werd hier en daar gewaarschuwd dat onze loonwerker behoorlijk aan de prijs is maar ik heb er zelf echt helemaal geen verstand van, dus ik ben gewoon benieuwd hoe het bij jou is gegaan en of je nog tips hebt?

In ieder geval bedankt!

Zidore

Berichten: 5803
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Wei opnieuw inzaaien: graszaad / kosten / rotoreggen etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 12:05

Heb geen idee meer wat we betaald hebben maar 1000 vind ik wel veel klinken eerlijk gezegd. Hier hebben we paardengraszaadmengsel gebruikt, ik vond de pavo zakken ook erg prijzig

Delaja

Berichten: 3555
Geregistreerd: 10-04-08

Re: Wei opnieuw inzaaien: graszaad / kosten / rotoreggen etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 12:10

Ik heb hier minder dan de helft betaald voor 2 stukken van ongeveer 6000m2. Dat is inmiddels wel 6 jaar geleden, maar €1000 vind ik echt heeeeeeeel veel voor 3000m2.

Caira
Berichten: 26073
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Wei opnieuw inzaaien: graszaad / kosten / rotoreggen etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 12:12

Hoe beschadigd is het? Ik vind het vreemd, mijn vriend is loonwerker en die is nu ook aan het baggeren, maar goed uitslepen en een nacht regen en de meeste bagger is al niet meer te zien.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132136
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Wei opnieuw inzaaien: graszaad / kosten / rotoreggen etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 12:33

Het is maar een klein perceeltje en als je relatief veel sloot om je perceel heen hebt, dan zal je er vast wel wat last van hebben.
De vraag is eigenlijk ook hoe je het dat verder gaat doen. De sloten moeten elk jaar schoongemaakt worden en je kunt maar slecht elk jaar opnieuw inzaaien. Heb je daar al een plan voor?
Wij hadden voorheen ook een perceel met een hoog sloot-gehalte ( :D ) op kleigrond en wij hadden een dealtje gemaakt met de buren. Wij de kosten van de loonwerker en de buren de prut op hun land.

DuoPenotti

Berichten: 29821
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 12:38

Hier zag je na een paar jaar geen paardengrassen meer, die verdroogde en het raai bleef over.
Of je moet elk jaar doorzaaien.
Hier komt er geen paardenmengsel meer in.

daarnaast heb ik toen een suikercheck gedaan.
1 deel was nog het oude koeiengras en dan het deel paarden gras.
Zelfde bemest en gehooid, op dezelfde dag gras geplukt en ingestuurd...paardenwei was hoger in suiker...en ook bedankt.

Caira
Berichten: 26073
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 13:01

Oscar schreef:
Het is maar een klein perceeltje en als je relatief veel sloot om je perceel heen hebt, dan zal je er vast wel wat last van hebben.
De vraag is eigenlijk ook hoe je het dat verder gaat doen. De sloten moeten elk jaar schoongemaakt worden en je kunt maar slecht elk jaar opnieuw inzaaien. Heb je daar al een plan voor?
Wij hadden voorheen ook een perceel met een hoog sloot-gehalte ( :D ) op kleigrond en wij hadden een dealtje gemaakt met de buren. Wij de kosten van de loonwerker en de buren de prut op hun land.


Er is een verschil tussen baggeren en de sloot uithalen hè. Baggeren gebeurt maar af en toe zeker niet jaarlijks.

Faily
Berichten: 249
Geregistreerd: 09-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-23 14:03

DuoPenotti schreef:
Hier zag je na een paar jaar geen paardengrassen meer, die verdroogde en het raai bleef over.
Of je moet elk jaar doorzaaien.
Hier komt er geen paardenmengsel meer in.

daarnaast heb ik toen een suikercheck gedaan.
1 deel was nog het oude koeiengras en dan het deel paarden gras.
Zelfde bemest en gehooid, op dezelfde dag gras geplukt en ingestuurd...paardenwei was hoger in suiker...en ook bedankt.


Oh jeeh zeg, lekker dan denk je dat je goed bezig bent mag ik vragen wat je nu in de wei hebt voor gras mengsel?

Faily
Berichten: 249
Geregistreerd: 09-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-23 14:07

Het is gebaggerd dat betekent bij ons dat dit één keer in de 15 jaar ongeveer gebeurd.

De wei heeft een beetje een rare vorm, Ik weet niet of dat ook nog uitmaakt voor de kosten het is 4000 vierkante meter maar het voorste stuk is Paddock van ongeveer 1000 vierkante meter en daardoor zitten er ook een aantal hoeken in de wei.

Ik vind het zelf inderdaad ook best duur. Maar goed ik dacht met graszaad zit je toch wel over de €200 voor twee zakken, roteregge schijnt ongeveer €200 te zijn en dan het frezen en het zaaien, en de zaaimachine die doet ook nog een keer eggen maar dan minder diep. Dan moeten ze tussendoor op en neer rijden. Ik heb het vermoeden dat ze €200 per machine rekenen, we hebben dan drie keer een machine nodig, graszaad en nog €200 en heen en weer rij kosten. De wei is wel zeer slecht onderhouden toen wij hier kwamen wonen was het al een armoedige wei.

We hebben ongeveer 200 meter sloot en die waren 19 jaar niet uitgebaggerd dus er is ontzettend veel uitgekomen, dus het is een behoorlijk dik pak.

Heeft iemand nog een tip voor ander graszaad of graszaad waar je wel goede ervaring mee hebt? Ik heb op bokt gezocht maar ik kwam niet meer echt een heel recent topic tegen.

koenlover

Berichten: 2416
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 14:48

Je hebt er niet heel erg veel aan omdat ik het merk niet weet maar ik heb ervaring met zowel Pavo graszaad als paardengraszaad via mijn loonwerker en ik heb met Pavo de zelfde ervaring als Duopenotti. Bij het Pavo mengsel bleef er na een poosje zo goed als maar één soort gras over.

Daarna de weide opnieuw laten inzaaien door de loonwerker met een paardenmengsel van een ander merk en daar merk ik na drie jaar nog altijd duidelijk verschil mee. Veel verschillende grassen maar ook een echt stevige mat die goed herstelt na kort afgrazen. Wellicht dat jouw loonwerker een bepaald merk kan adviseren.

Faily
Berichten: 249
Geregistreerd: 09-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-23 15:45

koenlover schreef:
Je hebt er niet heel erg veel aan omdat ik het merk niet weet maar ik heb ervaring met zowel Pavo graszaad als paardengraszaad via mijn loonwerker en ik heb met Pavo de zelfde ervaring als Duopenotti. Bij het Pavo mengsel bleef er na een poosje zo goed als maar één soort gras over.

Daarna de weide opnieuw laten inzaaien door de loonwerker met een paardenmengsel van een ander merk en daar merk ik na drie jaar nog altijd duidelijk verschil mee. Veel verschillende grassen maar ook een echt stevige mat die goed herstelt na kort afgrazen. Wellicht dat jouw loonwerker een bepaald merk kan adviseren.


Nou wat ik er wel aan heb is dat ik nu al van meerdere heb gelezen dat ze niet zo heel blij zijn met pavo dus echt bedankt! Ik heb er echt wel iets aan :)

ukie

Berichten: 934
Geregistreerd: 25-12-05
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 16:14

Pavo is 60% raaigras dus een absolute afrader. Na enkele jaren staat er helaas alleen nog maar raaigras in je weide, het is een erg dominante grassoort. Er zijn genoeg andere geschikte graszaadmengsel, maar of ze het goed gaan doen is afhankelijk van je bodem en situatie van de weide nu.
3000m2 kun je overigens best handmatig inzaaien.

Waarom wil je alles opnieuw inzaaien? Is doorzaaien niet voldoende? Super zonde om onnodig het bodemleven te verstoren :) Ik wil best eens met je meekijken, stuur me gerust een mail (marloes@fjordukie.nl).

Duhelo

Berichten: 28566
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wei opnieuw inzaaien: graszaad / kosten / rotoreggen etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 07:10


Achterom
Berichten: 23048
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Wei opnieuw inzaaien: graszaad / kosten / rotoreggen etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 08:07

En met die laatste heb ik dus wel positieve ervaringen... nauwelijks raaigras op de weide hier, en heb hele stukken hiermee ingezaaid en later ook nog doorgezaaid.

DuoPenotti

Berichten: 29821
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 10:03

DuoPenotti schreef:
Hier zag je na een paar jaar geen paardengrassen meer, die verdroogde en het raai bleef over.
Of je moet elk jaar doorzaaien.
Hier komt er geen paardenmengsel meer in.

daarnaast heb ik toen een suikercheck gedaan.
1 deel was nog het oude koeiengras en dan het deel paarden gras.
Zelfde bemest en gehooid, op dezelfde dag gras geplukt en ingestuurd...paardenwei was hoger in suiker...en ook bedankt.

ik had voor de duidelijkheid de aveve superstar horsemix

Faily
Berichten: 249
Geregistreerd: 09-09-11

Re: Wei opnieuw inzaaien: graszaad / kosten / rotoreggen etc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-23 21:02

Bedankt allemaal voor jullie reacties! Fijn Ook de linker erbij en de merknamen. Ik ga het helemaal uitpluizen

Faily
Berichten: 249
Geregistreerd: 09-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-23 21:09

ukie schreef:
Pavo is 60% raaigras dus een absolute afrader. Na enkele jaren staat er helaas alleen nog maar raaigras in je weide, het is een erg dominante grassoort. Er zijn genoeg andere geschikte graszaadmengsel, maar of ze het goed gaan doen is afhankelijk van je bodem en situatie van de weide nu.
3000m2 kun je overigens best handmatig inzaaien.

Waarom wil je alles opnieuw inzaaien? Is doorzaaien niet voldoende? Super zonde om onnodig het bodemleven te verstoren :) Ik wil best eens met je meekijken, stuur me gerust een mail (marloes@fjordukie.nl).


Dankjewel Marloes. We hebben heel erg veel boterbloemen en redelijk veel zuring staan. Ik heb een ph test gedaan die geeft aan dat de bodem zeer zuur is. Daarvoor heb ik al 20 zakken kalk besteld om er straks op te gooien.

Maar ik kreeg de tip van iemand om alles te laten frezen en opnieuw in te zaaien i.v.m. het onkruid. En met onkruid bedoel ik dan boterbloemen, zuring en een klein beetje wat duifkruid. (Lang leve Google). Zodat de bodem weer zuurstof krijgt en los komt. Dus aan de hand van dat advies dacht ik eigenlijk dat het wel is goed zou zijn voor de bodem en het bodembleven om het los te wrikken.

Ik heb een tijdje een kruidentuin gehad, maar mijn paarden hebben daar een keer een bezoekje aangebracht na een hevige storm en heel enthousiast in gesnoeid

Achterom
Berichten: 23048
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Wei opnieuw inzaaien: graszaad / kosten / rotoreggen etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 21:31

Zowel zuring als boterbloem zijn een indicatie van een te zure bodem.... dat zou dus al beter moeten worden als je flink hebt gekalkt.

Daannvd92
Berichten: 331
Geregistreerd: 27-07-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 09:41

Duhelo schreef:
Welke merken paardengras zijn dan wel aan te raden?
https://www.graszaaddirect.nl/rudloff-e ... -10kg.html
deze heeft maar 5% raai, lijkt me de interessantste?


Ik heb deze, paar maanden terug ingezaaid op een stuk van 15 bij 90 meter (ongeveer).
Mijn schoonvader heeft het met de hand ingezaaid en ongeveer 3/4 zak gebruikt, hebben nu een hele mooie dikke grasmat en hoeven maar 2/3 plekjes opnieuw door te zaaien.

Heel ander type gras dan het 'gewone' gras was ik op mijn andere stuk heb staan, hele dikke sprieten.

Duhelo

Berichten: 28566
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wei opnieuw inzaaien: graszaad / kosten / rotoreggen etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 10:00

oh, dat is een fijne ervaring! Hier ook trekpaarden en een dikke pre, dus het mag wel gras zijn waar wat "werk" aan is zeg maar, zonder teveel voeding erin.

hoeveel kilo moet er gezaaid worden per hectare?

Faily
Berichten: 249
Geregistreerd: 09-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-23 13:11

Achterom schreef:
Zowel zuring als boterbloem zijn een indicatie van een te zure bodem.... dat zou dus al beter moeten worden als je flink hebt gekalkt.


Dat dacht ik ook altijd, maar ik hoorde een tijdje terug van de loonwerker dat het niet altijd zo is. Vandaar toch maar een testje gedaan :j

Faily
Berichten: 249
Geregistreerd: 09-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-23 13:12

Daannvd92 schreef:
Duhelo schreef:
Welke merken paardengras zijn dan wel aan te raden?
https://www.graszaaddirect.nl/rudloff-e ... -10kg.html
deze heeft maar 5% raai, lijkt me de interessantste?


Ik heb deze, paar maanden terug ingezaaid op een stuk van 15 bij 90 meter (ongeveer).
Mijn schoonvader heeft het met de hand ingezaaid en ongeveer 3/4 zak gebruikt, hebben nu een hele mooie dikke grasmat en hoeven maar 2/3 plekjes opnieuw door te zaaien.

Heel ander type gras dan het 'gewone' gras was ik op mijn andere stuk heb staan, hele dikke sprieten.


Super! Dankjewel

Heeft hij het dan alleen gestrooid met de hand of ook zo goed mogelijk ingeharkt?

Daannvd92
Berichten: 331
Geregistreerd: 27-07-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 14:00

Duhelo schreef:
oh, dat is een fijne ervaring! Hier ook trekpaarden en een dikke pre, dus het mag wel gras zijn waar wat "werk" aan is zeg maar, zonder teveel voeding erin.

hoeveel kilo moet er gezaaid worden per hectare?


Hier ook een kruising trekpaard, grote fjord en een A welshje. Staan overigens maar 3 uurtjes max op het gras dus voor een ervaring 24/7 help ik niet mee :'). En ik weet natuurlijk niet hoe t over een jaar erop staat haha.

Hoeveel dat er precies gezaaid moet worden geen idee, staat wel bij de specificaties. Maar mijn schoonvader kennende doet hij alles op gevoel.

Faily schreef:
Super! Dankjewel

Heeft hij het dan alleen gestrooid met de hand of ook zo goed mogelijk ingeharkt?


Hij is er naderhand nog overheen gereden met de Agria en de eggies (ja al onze materialen stammen uit het jaar kruik haha), goed dat je t zegt; was het alweer vergeten. :+
(wij hebben zelf t stuk land gefreesd en gevlakt; was bij ons ook echt nodig want het was een maanlandschap omdat er pruimenbomen op stonden)

Faily
Berichten: 249
Geregistreerd: 09-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-23 10:33

Daannvd92 schreef:
Duhelo schreef:
oh, dat is een fijne ervaring! Hier ook trekpaarden en een dikke pre, dus het mag wel gras zijn waar wat "werk" aan is zeg maar, zonder teveel voeding erin.

hoeveel kilo moet er gezaaid worden per hectare?


Hier ook een kruising trekpaard, grote fjord en een A welshje. Staan overigens maar 3 uurtjes max op het gras dus voor een ervaring 24/7 help ik niet mee :'). En ik weet natuurlijk niet hoe t over een jaar erop staat haha.

Hoeveel dat er precies gezaaid moet worden geen idee, staat wel bij de specificaties. Maar mijn schoonvader kennende doet hij alles op gevoel.

Faily schreef:
Super! Dankjewel

Heeft hij het dan alleen gestrooid met de hand of ook zo goed mogelijk ingeharkt?


Hij is er naderhand nog overheen gereden met de Agria en de eggies (ja al onze materialen stammen uit het jaar kruik haha), goed dat je t zegt; was het alweer vergeten. :+
(wij hebben zelf t stuk land gefreesd en gevlakt; was bij ons ook echt nodig want het was een maanlandschap omdat er pruimenbomen op stonden)


Dankjewel, helemaal duidelijk.

Beurt uit het jaar kruik dan niet toch :) zolang het nog functioneel is :)

Achterom
Berichten: 23048
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 11:59

Faily schreef:
Achterom schreef:
Zowel zuring als boterbloem zijn een indicatie van een te zure bodem.... dat zou dus al beter moeten worden als je flink hebt gekalkt.


Dat dacht ik ook altijd, maar ik hoorde een tijdje terug van de loonwerker dat het niet altijd zo is. Vandaar toch maar een testje gedaan :j

En als ik het goed lees veel te zuur toch, dus het testje bevestigde het. Tja, ik ben van de oorzaak aanpakken: dus zorgen dat die PH op orde is, zuring uitsteken en dan kijken wat er gebeurt.
Maar goed, ik volg het advies van loonwerkers niet zo vaak, heb ik gemerkt :')
Alhoewel ik wel complimenten kreeg van de loonwerker bij wat graafwerkzaamheden in de wei dat ze het zo leuk vonden dat er zoveel leven in de bodem zat. Vonden ze echt opvallend.
Tja, het helpt dan toch als je niet om de haverklap de boel op de kop zet.