Drainage en verharding/zand paddock

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nado
Berichten: 3356
Geregistreerd: 23-11-04

Drainage en verharding/zand paddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-23 09:50

Ik ben op zoek naar informatie over het aanleggen van drainage en verharden, danwel zand aanbrengen, om een droge paddock te creeëren voor de natte winter. Het is belangrijk dat deze grasvrij is en blijft.

Wij zitten op 'zanderig leem', dit houdt in dat de grond een combinatie is van klei, slib en zand. Op ongeveer 50-60 cm zit een zo goed als ondoordringbare laag oranje leem. In de praktijk betekent dit dat de bovenlaag erg glad wordt als deze nat is en dat er kleiige modder ontstaat waar ze tot ongeveer hun vetlokken inzakken. De grond kan een bepaalde hoeveelheid water aan, maar als het bij de leem komt, dan kan het niet verder weg en vormen zich plassen en modder.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Qua drainage is nu het idee om de buizen om de 3 meter te leggen en iig boven de leemlaag. Er zal een mengeling van drainagezand en gravel om de buizen moeten komen om te verkomen dat er mn slib in de buizen komt. Nu zijn er een aantal mogelijkheden:
    * 20-30 cm diep leggen in een 'French drain' waarbij het drainagezand mengsel helemaal tot de oppervlakte komt.
    * 40-50 cm diep leggen met een speciale machine, waardoor er alleen drainagezand ligt direct om de buis heen en daarboven de huidige grond gewoon blijft liggen.
    * andere ideeën dan deze twee?

Wat zijn de voordelen en nadelen van deze twee opties in jullie ervaring? Ik ben vooral bang bij optie 2 dat als de huidige grond erop blijft liggen en deze aangestampt wordt door paardenhoeven, dat de drainage veel minder goed/snel zal werken. Is dat een terechte angst?

Wat voor verhouding van drainagezand/gravel raden jullie aan?

Qua zand/verharding is nu het idee om het ongeveer half/half te doen. Beginnend met een gronddoek/geotextiel tegen gras/plantengroei, daar overheen een groffere gravel of schelpenlaag en daar dan overheen deels een 0-10 gravellaag en deels zand. Het is de bedoeling om het zanddeel ook te kunnen gebruiken als plek om te grondwerken en licht rijwerk te doen, dus het zand mag niet een te ronde korrel hebben maar moet dus wel draineren.

    * Het is nu niet de bedoeling om af te graven, maar om deze lagen bovenop de bestaande grond aan te brengen. Wie heeft hier ervaring mee, is dit een goed idee of juist niet?
    * Welk soort gronddoek/geotextiel raden jullie aan?
    * Welke maat gravel voor de onderste laag? En hoe dik moet de laag zijn?
    * Hoe dik voor de 0-10 gravel laag?
    * Wie heeft er ervaring met (mossel)schelpen in plaats van gravel? Aan te raden of niet?
    * Is het nodig om tussen het zand en de bodem ook een laag gravel te doen om het gronddoek te beschermen? En voor betere drainage? En dan denk ik ook weer geotextiel tussen de laag gravel en zand?
    * Wat voor soort zand (type en grootte korrel) zou het meest geschikt zijn? Paarden liggen/rollen/spelen maar dus ook een plek om met ze te kunnen werken.


Alvast heel erg bedankt voor jullie antwoorden!

Floortje_NL

Berichten: 165
Geregistreerd: 13-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 10:32

Tussen elke verschillde laag moet doek ivm menging. Dus leg je gravel op een doek en daar bovenop meteen zand dan ligt na een paar maanden al je zand onderin op het doek en heb je een gravel toplaag.

Kan je met je drainage ergens naartoe?

Ik zit op dikke klei en geen sloot in de buurt. Hier is 60cm afgegraven:
- onderin een zware kwaliteit wegendoek
- 40cm grof gemalen gebroken puin
- kunstgras matten van sportvelden erop (die zijn loeizwaar, vullen zich met zand, komen dus nooit meer omhoog en zijn bestand tegen gravers)
- 20cm m3c zand als toplaag

Het pakket gebroken puin fungeert als een soort watereservoir zodat de toplaag droog blijft en het toch weg kan zakken in de grond.

Bedenk je dat als je niet wil afgraven en alleen wil opbouwen dat je er een behoorlijke insluitconstructie omheen moet zetten. Want je nieuwe lagen spoelen zo weg. De kans is groot dat het veel goedkoper is om af te laten graven. Zeker als je op mooie grond zit die de loonwerker elders kan gebruiken. Of anders laat je van een deel van de grond een klein dijkje rond je paddock maken, dan hoef je minder diep en ben je de boventallige grond weer kwijt op eigen terrein.

belle_boef

Berichten: 10749
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Drainage en verharding/zand paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 10:36

Dus als er veel water valt blijft het hoe dan ook staan? Ben je het laagste stuk in je omgeving of lig je hoger? Ik zou denk ik gaan ophogen. Evt. Nog wel met drainage.

josien_m_
Berichten: 2425
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 10:36

Om wel even goed te beseffen: doek leggen is plastic in de bodem brengen. Dat moeten we eigenlijk niet willen.

Nado
Berichten: 3356
Geregistreerd: 23-11-04

Re: Drainage en verharding/zand paddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-23 10:48

@Floortje, vergeten te zeggen. Het land heeft een zachte glooiing, waarbij het water afloopt naar de achterkant van de paddock (riviertjes dwars door de schuilstal heen op dit moment als het hard regent :( ). We willen aan de achterkant van de paddock een sloot graven waar de drainagebuizen in uitkomen.

Goed punt van het opsluiten. Echter, ik heb begrepen dat de waterlijn heel hoog ligt hier, dus dan is ophogen/opbouwen wel een manier om te zorgen dat het minder nat zal zijn.

@Belle_boef, ja, dat klopt. Daarom ook de keuze voor drainage om het water af te laten vloeien ipv dat het blijft staan. We zitten hier in de heuvels. De paddock loopt licht naar beneden. Daarna loopt het weer licht omhoog het land in en aan het einde van het land weer weer licht omlaag. We willen op het laagste punt aan de achterkant van de paddock de sloot graven.

@josien_m: wat stel jij als alternatief voor om te voorkomen dat lagen mengen en om het gras/onkruidvrij te houden?

josien_m_
Berichten: 2425
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Drainage en verharding/zand paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 11:48

Ik heb niet direct een voorstel, ik hoef me daar niet in te verdiepen want ik zit op zand gelukkig. (wel na jaren van veen/klei en dus modder) Ik vind het wel een belangrijk punt van afweging en wil het milieu niet die schade toebrengen, ook al komt het me niet goed uit. Sommige dingen kunnen misschien niet.

Floortje_NL

Berichten: 165
Geregistreerd: 13-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 12:54

Nado schreef:
@Floortje, vergeten te zeggen. Het land heeft een zachte glooiing, waarbij het water afloopt naar de achterkant van de paddock (riviertjes dwars door de schuilstal heen op dit moment als het hard regent :( ). We willen aan de achterkant van de paddock een sloot graven waar de drainagebuizen in uitkomen.

Goed punt van het opsluiten. Echter, ik heb begrepen dat de waterlijn heel hoog ligt hier, dus dan is ophogen/opbouwen wel een manier om te zorgen dat het minder nat zal zijn.

@josien_m: wat stel jij als alternatief voor om te voorkomen dat lagen mengen en om het gras/onkruidvrij te houden?


Het loopt bij ons ook heel erg af en grondwater zit al vanaf 1.20 meter. Mijn paddock ligt ruim een meter beneden het straatpijl 40 meter verderop. Omhoog gaan is dus niet persee noodzakelijk zolang het water onder het maaiveld maar weg kan en je toplaag droog blijft.

Een goede insluitconstructie is prijzig helaas. Goedkoopste optie is insluitbanden/keerwanden van beton. Stel je wil 20cm boven het huidige maaiveld uitkomen dan heb je al een insluitband van 40cm nodig die voor de helft de grond in gaat. Ga je nog hoger dan ontkom je niet aan een L-vorm keerwand.

Wij hebben bandjes van 20 hoog x 10 dik op de kunstgrasmatten geplaatst met een zandwal aan de andere kant er tegenaan tot de grond aan de andere kant aangevuld kon worden (hadden oude betonplaten laten verwijderen). Dat was met 2 sterke personen en een klem nog wel te doen.

Ja 'verbeter de wereld begin bij jezelf' is een goed uitgangspunt maar dan zou je bij wijze van spreke nog geen geimpregneerd weidepaaltje meer kunnen zetten. Er zijn milieuvriendelijke alternatieven zoals kokos. Maar die hebben als nadeel dat ze afbreken en in natte leem/klei grond sneller dan je lief is. Dat beperkt de levensduur van je paddock waardoor je weer sneller de boel open moet trekken om te vernieuwen. Alleen al de brandstof van de machine's en opnieuw de af- en aanvoer van materiaal......hoe groot is je milieuwinst dan nog?