Je paard in de winter verhuizen aan huis

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Irishcob89
Berichten: 42
Geregistreerd: 18-02-23

Je paard in de winter verhuizen aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-23 20:45

Deze winter krijg ik de sleutel van mijn nieuwe huis, waar ook de ruimte is om mijn paard (en extra pony) te zetten.
Er is momenteel in het 'paardenstuk' alleen een stenen grote schuur (incl. 2 boxen met open deur naar buiten, dus inloopstal),een stuk verharding, een omheining om het geheel en de rest is gras en begroeiing.

De bodem is kleigrond, dus moet zeker worden bewerkt, anders zak je er in de winter zo in weg.

Nu zou ik het liefst de paarden al in de winter naar huis halen (zo rond januari), maar wat is slim om als eerste aan te leggen?
Later komt er ook een rijbak en goed aangelegde track, maar daarvoor moet t echt goed droog weer zijn en die garantie heb ik natuurlijk niet van te voren. Dus vooral belangrijk om de basis behoeftes te kunnen vervullen, beschutting, droge ondergrond e.d.

Hoe hebben jullie dit gedaan?
Een stal met verharding en wellicht gewoon een vrachtwagen zand laten storten waardoor ze een droge paddock hebben voor de eerste winter?

Of echt gelijk gestart met aanleg van alle paadjes, wachten tot de bak klaar is e.d. en paarden pas later naar huis gehaald?

Ben benieuwd naar de verschillende ervaringen!

ajesca123

Berichten: 1932
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Re: Je paard in de winter verhuizen aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 20:57

Mijn advies uit eigen ervaring is vooral de tijd nemen voordat je veel geld gaat investeren in de paden etc.
Wij hebben in eerste instantie gezorgd voor een droge paddock met een stuk bestrating waarop de hooibakken staan.
Wel direct goede omheining rondom gezet.
De paden heb ik door de jaren heen aangelegd. Door alle seizoenen mee te maken merk je wat je goede en slechte plekken zijn. Maar ook waar ze graag lopen en waar ze eigenlijk liever niet zo vaak komen.
Dus voor nu zou ik inderdaad een paddock aanleggen voor de winter. En als je paarden er dan zijn op je gemak gaan observeren en uitvinden hoe je later alles aan gaat leggen.

DubbelFun

Berichten: 88759
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Je paard in de winter verhuizen aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 15:54

Misschien een idee om de grond te laten vlakken en dan paddockroosters/muckroosters er op te leggen en dan een laag zand er over. Dan staan ze iig droog en niet in de modder en heb je alle tijd om de boel verder uit te breiden met wat je voor ogen hebt.

Lindsey_99
Berichten: 2499
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 16:10

Het trio hier is in de winter een paar jaar geleden aan huis gekomen. De schuur is omgebouwd tot inloopstal met verharde uitloop zodat ze droog konden staan, en ze hebben tot het voorjaar een deel van de weide gekregen die met prikpaaltjes was afgezet. Beetje de omvang van een rijbak, 800m2. Dat ging helemaal goed.
Helemaal rondom de wei zijn wel direct palen geslagen en draden gespannen zodat ze nooit konden uitbreken.
Zodra het weer opknapte in de lente is de Paddock Paradise aangelegd. Het eerste plan is ook vlot omgegooid omdat de paddock op een andere plek is komen te liggen en niet vooraan bij de weg waar het natter bleek te zijn. De plek halverwege de PP ligt hoger en die is altijd droog. Vooraan zijn roosters gekomen zodat ze daar ook nooit in de drek staan.

Charaz

Berichten: 24328
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Je paard in de winter verhuizen aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 19:06

Oei klei is wel lastig in de winter, ik zou ook gaan voor roosters en dan zand erop dan heb je een stabiele basis.
Hoe wil je de track vormgeven? Alleen pad op kleigrond is binnen de korste keren een kniediepe blubberpoel.

Irishcob89
Berichten: 42
Geregistreerd: 18-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-23 20:36

Charaz schreef:
Oei klei is wel lastig in de winter, ik zou ook gaan voor roosters en dan zand erop dan heb je een stabiele basis.
Hoe wil je de track vormgeven? Alleen pad op kleigrond is binnen de korste keren een kniediepe blubberpoel.


Ja die roosters is wel een slim idee. De track zal sowieso iets mee moeten, maar wellicht wacht ik daarmee tot het drogere weer. In de winter dan vooral schuilstal, verharding en iets van zand.

En dan in de drogere periode verder aan de track werken

Charaz

Berichten: 24328
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Je paard in de winter verhuizen aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 20:50

Ik heb mijn paarden jaren op kleigrond gehad bij mijn ouders aan huis en wij hadden voor de schuilstal ook een verhard stuk, met een elektrische bezem konden we dat netjes en klei vrij houden, aangrenzend het stuk was zand maar ook dat werd in de winter toch vaak een blubber bende.
Ik denk dat bij ons die roosters voor de paddock goed gewerkt hadden.

tirzasarah10

Berichten: 1832
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 21:34

Bijna 2 jaar terug moesten mijn paarden min of meer gedwongen mee met de sleutel overdracht zonder dat er echt iets was. Ik zou het achteraf gezien niemand meer aanraden :+
Mijn paarden stonden bij het vorige huis ook aan huis en wij moesten 6 weken op de camping. Paarden kon ik geen plek voor vinden dus moesten op het land blijven en het heeft echt waar die 6 weken dat ze moesten blijven staan non stop geregend. Het was mega zielig eb het nieuwe huis was 1.5 uur verderop.. oftewel geen keuze. Het eerste punt was dat het stukje groen op kleigrond trouwens binnen no time zwart getrapt was. Dus ik moest ze paar uurtjes 'luchten' en dan gingen ze de loods weer in. Die was gelukkig erg groot maar ook volledig beton. Mijn pony is uiteindelijk bijna een jaar uit de running geweest omdat door het beton zijn voeten zo kort waren geworden dat hij bevangen raakte en het niet meer goed ging aangroeien. Ijzers of plakijzers lukte niet en schoenen werden een lastig verhaal. Alles was 1 grote bende geworden in de stal en ik moest onwijs veel doen om alles paard proef te maken. Hals over kop even goede kwaliteit hooi vandaan trekken is ook echt wel een ding..

Dus mijn tip zou zijn zorg dat de basis gewoon klaar en veilig is, verhuizen is zonder dat al druk genoeg :+
Wil je een uitloop stal met uit eindelijk een track en noem maar op zorg dan eerst dat de stal en een klein uitloopje gewoon goed opgeknapt en veilig zijn. Dat je weet waar je goed hooi kan halen en dat je dat al heb. Niet te vergeten je mesthoop op orde, banketstaaf als je nog een leer dubbel kan scheppen want het loopt al snel hard op.

Laatst nog met andere over gehad en we waren eens dat het makkelijkste zou zijn dat als je ga verhuizen de eerst maand(en) je paard ergens op pension all in staat zodat je je echt kan focussen op alles thuis want ze kosten onwijs veel tijd thuis en je moet buiten de paarden om al zoveel doen.

Afbeelding
Afbeelding
Dit was onze stal al leeggehaald maar nog lang niet af.
Afbeelding

hwn
Berichten: 4736
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Je paard in de winter verhuizen aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 22:22

Als de paarden nu volpension staan, en het is financieel nog haalbaar, zou ik ze daar houden tot na de winter, want een verhuis is al druk genoeg, en als je dan nog geen rijbak hebt, is de kans heel groot dat je de hele winter helemaal niks zal doen met je paarden. Dus voor nu zou ik nog even voor de luxe kiezen (tenzij het natuurlijk een DHZ stal is waar ze nu staan, dan is aan huis natuurlijk praktischer).

Ik zou inderdaad zeker zorgen dat ze met droge voeten kunnen staan, hier had ik in het begin geen paddock, dus ze mochten de track stuklopen, en stonden plots allemaal met mok, hoewel ze 's nachts op stal zaten. Ik heb ze dan noodgedwongen wekenlang binnen gehouden, en toen begon het te vriezen, dus moesten nog langer binnen, vond ik zielig (leken ze zelf niet zo erg te vinden, maar toch niet ideaal).

Fangio

Berichten: 2565
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Re: Je paard in de winter verhuizen aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 21:17

Hier ook mn paarden begin januari naar huis gehaald. Ik had de sleutel eind november gekregen en er was nog niks van paarden faciliteiten. Wij hebben eerst gezorgd voor veilige stallen, goed hooi en een veilige paddock (op dat moment maar een stukje van 8x15) met een verhard stuk. Ook zorgen dat je je mestafvoer al geregeld hebt. Dit duurde ongeveer anderhalve maand, maargoed, met alle feestdagen ertussen zorgde dat voor wat vertraging.

Nu heb ik ook een track, maar (ik zit ook op kleigrond) daarvoor is het wel goed je land al wat te kennen. Zo kun je de natte stukken al vermijden en stukken waar ze graag staan includeren (hier houden ze heel graag een middagdutje onder de notenboom van de buren bijvoorbeeld)

Was het ideaal? Nee zeker niet, 8x15 is wel heel klein, al heb ik maar ponies, maar ze stonden 2,5u verderop in pension, dus vandaar de keuze om ze toch zo snel mogelijk te gaan halen. Die eerste winter heb ik denk ik 2x gereden op een mooie weekenddag. De rest van de tijd was ik te druk met het huis verbouwen om iets met ze te doen. Toch was het wel al erg fijn om iedere ochtend met ze wakker te worden en heb ik er geen spijt van.

Irishcob89
Berichten: 42
Geregistreerd: 18-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-23 21:36

Fangio schreef:
Hier ook mn paarden begin januari naar huis gehaald. Ik had de sleutel eind november gekregen en er was nog niks van paarden faciliteiten. Wij hebben eerst gezorgd voor veilige stallen, goed hooi en een veilige paddock (op dat moment maar een stukje van 8x15) met een verhard stuk. Ook zorgen dat je je mestafvoer al geregeld hebt. Dit duurde ongeveer anderhalve maand, maargoed, met alle feestdagen ertussen zorgde dat voor wat vertraging.

Nu heb ik ook een track, maar (ik zit ook op kleigrond) daarvoor is het wel goed je land al wat te kennen. Zo kun je de natte stukken al vermijden en stukken waar ze graag staan includeren (hier houden ze heel graag een middagdutje onder de notenboom van de buren bijvoorbeeld)

Was het ideaal? Nee zeker niet, 8x15 is wel heel klein, al heb ik maar ponies, maar ze stonden 2,5u verderop in pension, dus vandaar de keuze om ze toch zo snel mogelijk te gaan halen. Die eerste winter heb ik denk ik 2x gereden op een mooie weekenddag. De rest van de tijd was ik te druk met het huis verbouwen om iets met ze te doen. Toch was het wel al erg fijn om iedere ochtend met ze wakker te worden en heb ik er geen spijt van.


Dank voor je reactie! Ik snap dat het niet ideaal was, maar zo ver op afstand in pension is ook geen optie dan..

Goeie tip voor de track, ik denk ook dat we daar even mee wachten.

De vergunning voor de rijbak/paddock is al aangevraagd, dus als het heel nat is kan wel alvast wat zand laten storten op de plek waar de paddock komt (en dan na de natte periode dit goed laten aanleggen). Dan hebben ze in ieder geval een droog stuk om te lopen.

Heb je nu gras op je track of toch alles bewerkt (vanwege de kleigrond)?

Fangio

Berichten: 2565
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 21:49

Nee, mijn track is niet bewerkt, alleen groeit er ook geen gras meer omdat ze er vrij intensief op lopen :+

Hier kun je het misschien een beetje zien

Irishcob89
Berichten: 42
Geregistreerd: 18-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-23 21:52

Fangio schreef:
Nee, mijn track is niet bewerkt, alleen groeit er ook geen gras meer omdat ze er vrij intensief op lopen :+

Hier kun je het misschien een beetje zien
[ Video ]


Thanks! In de zomer denk ik mooi droog, hoe blijft het in de winter? Of sluit je dan de track af?

Fangio

Berichten: 2565
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 22:19

In de winter sluit ik soms de track af als het heel nat is ja

Dit is als het heel nat is

Charaz

Berichten: 24328
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Je paard in de winter verhuizen aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 07:08

Dat is toch geen kleigrond?

Cemlys

Berichten: 14963
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Je paard in de winter verhuizen aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 08:36

Ik wou voor de winter ook graag een track op kleigrond maar ik denk dat dat een droom zal blijven :'). Paddock gehad (dikke laag zand op klei), maar dat lopen ze vrij snel door elkaar, gevolg s zomers hard, swinters nog net niet tot de kogels erin. Inmiddels gebruik ik die paddock niet meer. Vorig jaar een paddock aangelegd (iets hoger gelegen en iets op afloop) met mudcontrol platen en wauw, perfect voor de winter, niet nat gestaan, geen plasje niks. Watert heel mooi af en ze breken de benen niet als het vriest. Heeft alles bij elkaar 3000 euro gekost (incl zand, roosters, omheining met lint,...) deze wil ik uiteindelijk gaan uitbreiden uiteindelijk

Fudge

Berichten: 1023
Geregistreerd: 26-03-08

Re: Je paard in de winter verhuizen aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 12:03

Hier zijn de paarden ook in de winter naar huis gekomen. We hebben de omheining ook meteen goed gedaan. Verder de paarden een stuk wei kapot laten lopen met het idee dat daar later toch een paddock zou komen. Ze gaan met nat weer snachts op stal, overdag hebben ze geen beschutting maar dat hadden ze op pension ook niet.
Als ik het zo hoor komen je paarden voor die 3-4 natte maanden niets te kort: ze kunnen ergens met droge voeten staan en hebben een dak boven hun hoofd als nodig. Het is even behelpen als het een modderbende wordt, maar des te beter weet je daarna wat handig is en beter moet.

Irishcob89
Berichten: 42
Geregistreerd: 18-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-23 18:05

Fudge schreef:
Hier zijn de paarden ook in de winter naar huis gekomen. We hebben de omheining ook meteen goed gedaan. Verder de paarden een stuk wei kapot laten lopen met het idee dat daar later toch een paddock zou komen. Ze gaan met nat weer snachts op stal, overdag hebben ze geen beschutting maar dat hadden ze op pension ook niet.
Als ik het zo hoor komen je paarden voor die 3-4 natte maanden niets te kort: ze kunnen ergens met droge voeten staan en hebben een dak boven hun hoofd als nodig. Het is even behelpen als het een modderbende wordt, maar des te beter weet je daarna wat handig is en beter moet.


Dank voor je bericht! Het is inderdaad ook maar een paar maanden, daarna kunnen we rustig aan alles weer gaan herstellen/aanpassen.

Fijn om te horen dat in de winter verhuizen dus geen belemmering hoeft te zijn

DuoPenotti

Berichten: 29817
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 18:11

hwn schreef:
Als de paarden nu volpension staan, en het is financieel nog haalbaar, zou ik ze daar houden tot na de winter, want een verhuis is al druk genoeg, en als je dan nog geen rijbak hebt, is de kans heel groot dat je de hele winter helemaal niks zal doen met je paarden. Dus voor nu zou ik nog even voor de luxe kiezen (tenzij het natuurlijk een DHZ stal is waar ze nu staan, dan is aan huis natuurlijk praktischer).

Ik zou inderdaad zeker zorgen dat ze met droge voeten kunnen staan, hier had ik in het begin geen paddock, dus ze mochten de track stuklopen, en stonden plots allemaal met mok, hoewel ze 's nachts op stal zaten. Ik heb ze dan noodgedwongen wekenlang binnen gehouden, en toen begon het te vriezen, dus moesten nog langer binnen, vond ik zielig (leken ze zelf niet zo erg te vinden, maar toch niet ideaal).

Hier sluit ik mij bij aan. :j
Als het haalbaar is zou ik ze voor die paar maanden nog laten staan en het dan voor een groot deel in orde maken voor de herfst volgend jaar.

Je word echt niet gelukkig van paarden in de blub waar je zelf ook door moet baggeren.

Wij hebben ze in november naar huis gehaald, maar zitten op zand dus geen vergelijk.

Liebe

Berichten: 26
Geregistreerd: 22-09-23

Re: Je paard in de winter verhuizen aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 18:15

Ik denk dat geduld verstandig is. Doe nu het noodzakelijke en zet dan doordachte stappen. Observeren, rustig aan plannen.