Zand uit de paddock lopen, hoe houden jullie het tegen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Britt_Sisi

Berichten: 8948
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Utrecht

Zand uit de paddock lopen, hoe houden jullie het tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-23 20:49

Zoals de titel al zegt ben ik benieuwd hoe jullie er voor zorgen dat het zand van de paddock ook echt in de paddock blijft.

Wij zijn op zoek naar DE manier om het prachtige witte zand in onze pas nieuw aangelegde paddock te houden.

De paarden lopen de hele dag in en uit, en kloppen helaas hun voetjes niet even af voor ons... :')

De paddock ligt wat hoger dan de wei, waardoor er veel zand meegenomen wordt.
We hebben verschillende ideeën, maar tot nu toe hebben al onze ideeën ook aardig wat minpunten. Bij ons op stal laten veel mensen het gewoon uitlopen, dit vinden we voor ons stukje echt zonde.

Ik ben dan ook benieuwd hoe jullie dit doen en wie weet halen wij hier inspiratie uit!

Voor de beeldvorming, dit is onze paddockuitgang nu. Zoals je ziet komt er ook wat kuilvorming en met flinke regen ontstaat hier ook een plas helaas.. we hebben in het begin fanatiek alles terug geharkt, maar dit helpt helaas niet genoeg.

Afbeelding

Suzanne F.

Berichten: 49304
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Zand uit de paddock lopen, hoe houden jullie het tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 20:55

Ehm jeetje, daar kan je niet veel aan doen. Enige is dat je het kan verharden bij de uitloop zodat je het makkelijker terug kan vegen en scheppen. Dus rubber matten of betonplaten ofzo.
Maar iets tegen het uitlopen kan je niet doen. Hooguit dus het makkelijker maken om het terug te scheppen.

Lori

Berichten: 3566
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 21:05

Kan je geen boomstam of dergelijke leggen waar ze overheen moeten?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Zand uit de paddock lopen, hoe houden jullie het tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 21:07

Een lat/balk met oude bezems of borstels erop. Dan gaan ze wel ze wel zelf hun voetjes vegen. Met daarvoor nog een stukje straat, kun je alles elke dag even terugvegen.

Britt_Sisi

Berichten: 8948
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-23 22:23

Een stukje straten daar is helaas geen optie, dat heeft de boer liever niet.
We hebben gedacht aan een boomstam, maar dan krijg je dat ze er over geen moeten stappen (of springen tijdens de dolle 10 minuten) en dat maakt de kuil er achter juist weer groter, wat ook niet ideaal is.

speurneusc

Berichten: 5395
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 23:06

van die rubber matten met gaten die het zand weer opvangen wat weer teruggegooid kan worden door de mat om te kiepen.

Lindsey_99
Berichten: 2499
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Zand uit de paddock lopen, hoe houden jullie het tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 23:21

Strook met paddockroosters plaatsen, iets ingraven, dat houdt het zand wel vast.

Rizette
Berichten: 4398
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Zand uit de paddock lopen, hoe houden jullie het tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 07:21

Eigenlijk ontstaat dat alijd. Eens in de zoveel tijd zand ik die kant van de paddock bij gooien als er veel uitgelopen wordt.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Zand uit de paddock lopen, hoe houden jullie het tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 08:47

In jouw geval zou ik wel een mooie boomstam neerleggen, denk ik. Of zelfs meerdere. Hoe erg is het als ze in draf of galop er overheen springen?

Wij vullen onze paddock, 1x per jaar of twee jaar, aan met nieuw zand. Ik heb wel het 'geluk' van een verharde track naar de stal, dus veeg het 2x dagelijks ook terug. Verder hark ik de paddock ook regelmatig zo gelijk mogelijk, om kuilen te voorkomen. Daardoor blijft hij ook langer droog bij regenval. Werkt prima, dat regelmatig harken. Ben er zelfs héél snel in geworden :o .

Je ontkomt er nooit helemaal aan dat je zand verliest, vandaar dat ik jaarlijks kijk of er aangevuld moet worden. Onderhoud is belangrijk.

ellepel

Berichten: 47365
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 08:49

ja of een rand met bielzen?
benen optillen scheelt al een hoop met het uitlopen van het zand