Nadelen 24/7 buiten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lletam

Berichten: 580
Geregistreerd: 14-05-12

Nadelen 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-23 16:00

Zelf denk ik dat veel vrije beweging en sociaal contact heel belangrijk is voor een paard. Maar zijn er ook nadelen? Als het niet klikt in de groep bijvoorbeeld of een paard te mager/te dik/te noem het maar op wordt van een 24/7 buiten systeem. En ook de nadelen voor de ruiter die wel fatsoenlijk in een bak wil kunnen trainen.
Ik ben benieuwd naar ervaringen maar houd het vriendelijk ajb :)

Amber_anne

Berichten: 6924
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Nadelen 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 16:01

Welke nadelen zie je zelf voor de ruiter om in een bak te rijden bij 24/7 buiten?

belle_boef

Berichten: 10744
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Nadelen 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 16:05

Voor de ruiter zie ik geen nadelen. Tenzij je paard mega dik in de vacht zit en na het rijden niet opdroogt.

Nadelen ik vond mijn paarden meer gespannen toen ze zomers 24/7 buiten stonden. Kregen niet genoeg rust die ze op stal wel krijgen. Staan ook tegen de schemer altijd voor het hek te wachten om op stal te gaan.

Verder zijn de nadelen afhankelijk van je plek.
Modder, geen schuil mogelijkheden, wolf, weinig beschutting,

SUSANNEx

Berichten: 828
Geregistreerd: 21-03-12
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 16:07

Mijn paarden stonden altijd al 24/7 buiten in de zomer, maar sinds vorige winter het hele jaar door. Ik heb nog geen nadeel kunnen ontdekken! Naast de standaard voordelen, heb ik onderstaande nog ontdekt:

- Het scheelt mij veel heen en weer rijden naar stal voor het binnen- en buitenzetten
- Het scheelt mij veel geld omdat ik geen bodembedekking meer hoef aan te schaffen (schuilmogelijkheid heeft geen bodembedekking)
- Ik zet paard met een gerust hart na een zware training weer terug, wetend dat ze de komende uren zichzelf nog lekker rond blijft stappen
- Ik was bang dat ze hun rust niet zouden pakken, maar dit doen ze zeker wel. Ze slapen op een hoger geleden deel van de wei langs de bosrand, waar het altijd droog is.
- Qua voeding blijft de basis 24/7 ruwvoer en vul ik aan waar nodig met krachtvoer. Mijn paarden hebben afgelopen winter niet meer krachtvoer nodig gehad, dan toen ze op stal stonden 's nachts.
- Ik heb haar geschoren 24/7 buiten gehad afgelopen winter en dit is met de juiste dekens gewoon helemaal goed gegaan. Dus ook mijn training kon gewoon volle bak door.
- Vooral mijn sensibele merrie heeft VEEL meer rust in haar koppie sinds ze in de winter ook 's nachts buiten blijft!!

Natuurlijk is goede groepsdynamiek super belangrijk, maar dat is het ook als je paard alleen overdag buiten staat. Wij hebben een stabiel groepje die goed synchroniseren gelukkig.

Onze bak heeft niks te maken met of een paard buiten of binnen staat natuurlijk. :) Maar die is jaarrond gelukkig goed begaanbaar door goede bodem en verlichting.
Laatst bijgewerkt door SUSANNEx op 11-10-23 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Berichten: 43413
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 16:08

Het enige nadeel vind ik dat ik niet na een flinke regenbui kan gaan rijden. Kán wel natuurlijk, maar ik vind het niet zo fijn om mijn zadel op een nat paard te gooien.

Keldeo
Berichten: 29
Geregistreerd: 16-08-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 16:08

Paarden moeten hoe dan ook onbeperkt ruwvoer tot hun beschikking hebben en brok voer je sowieso individueel, dus zo kun je paarden op gewicht houden. Met een goede introductie lukt het integreren van de meest paarden wel als de leef oppervlakte groot genoeg is. En soms is een kudde te groot voor een paard en dan zoek je een andere kudde.

Verder zie ik niet in waarom 24/7 een nadeel heeft voor een ruiter? Misschien wat langer poetsen maar als je daar geen tijd voor hebt is alleen de plekken van het zadel en hoofdstel poetsen ook prima.

Kimmsel

Berichten: 818
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 16:09

Ik heb zelf een kudde van 9 paarden 24/7 buiten staan in groepsverband. Wat ik denk dat belangrijk is:

1. Dezelfde voedingsbehoefte. Als je een sober ras bij een actief gereden warmbloed zet liggen de voedingsbehoeftes te ver uiteen. Of het sobere paard wordt te dik (onbeperkt ruwvoer) of de warmbloed te schraal (beperkt ruwvoer).

2. Ruimte en voerplaatsen. Omdat paarden in kuddeverband soms best ruw kunnen zijn in de rangorde vind ik ruimte heel belangrijk. Kunnen ze elkaar niet klemlopen, is het veilig, kunnen ze altijd ergens eten als de voedingsplek wordt veroverd. Is er maar 1 voerplek in een doodlopende stal, dan zal het paard laagst in rang weinig aan eten toekomen.

3. Concessies.

Tja, wat luxe is voor een paard is misschien geen luxe voor ons. In de winter is mijn paddock nat, mijn paard komt nat uit de paddock, de rijbak is ook regelmatig nat, dus pas ik me per dag aan. Zelf leg ik gerust een zadel op mijn natgeregende paard, en zet ik haar ook gerust nazwetend weg (omdat ze kan schuilen en eten voor warmte), maar er zijn mensen die dat lastig vinden.

Al met al zou ik het niet anders willen, maar het is 's winters wel wat meer afzien. Zomers is het echt een paradijsje. :D

Josien_

Berichten: 9024
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Nadelen 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 16:18

Het ligt er heel erg aan waar en hoe je paard 24/7 buiten staat. Vanuit het paard gezien zijn de enige nadelen vaak dat het matchen met de kuddegenoten soms problemen kan opleveren en dat voedingsbehoeften erg kunnen variëren binnen de kudde.

Vanuit de ruiter gezien is het in deze omgeving heel lastig om een plek te vinden waar je paard 24/7 buiten kan staan, maar waar je toch faciliteiten hebt zoals een rijbak, poetsplaats, kantine en zadelkamer.

DuoPenotti

Berichten: 29676
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 16:21

8nnemiek schreef:
Het enige nadeel vind ik dat ik niet na een flinke regenbui kan gaan rijden. Kán wel natuurlijk, maar ik vind het niet zo fijn om mijn zadel op een nat paard te gooien.

Maar dat is met een paard dat overdag buiten staat niet anders natuurlijk, of ben jij een nachtruiter :D

Als ruiter zie ik geen probleem.
Voor het paard is het de rust niet kunnen pakken bij een ouder paard of lager in de rang.
Die zie je vaak met de nacht op stal toch beter gedijen.
En ook die kun je dan bijvoeren wat ze op de dag misschien minder hebben kunnen pakken dan nodig.

Anderzijds die blijven vreten.
Dan is in de nacht met een afgewogen hooinet en stro erbij ook wel handig, ipv onbeperkt aan het hooi zitten.

Selina

Berichten: 14322
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 16:25

Nadeel voor de luie ruiter: je moet verder lopen om je paard te pakken. ;)

Maar eigenlijk zou ik zo snel geen nadelen weten.

Stybba

Berichten: 3016
Geregistreerd: 14-12-03

Re: Nadelen 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 16:37

Een paard wat om wat voor reden dan ook een deken op heeft moet je extra in de gaten houden bij (veel) regen. Altijd wat reserve hebben om zeker te zijn dat de deken van binnen droog is en kunnen vervangen als ze doorlekken.
Of als het sochtends koud is en smiddags warm, moet de deken af en als het weer afkoelt weer op. Maar dan is de deken het nadeel, niet het 24/7 buitenstaan. Soms heb je misschien niet zoveel keus bij een oud of ziek paard.

Lughnassadh

Berichten: 1808
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 16:37

Ik heb ook nog geen nadelen kunnen vinden voor mezelf.

Duhelo

Berichten: 28556
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 16:40

Goh, de grootste nadelen voor een paard kan idd de afgestemde voederbehoefte zijn.

Echter kan 24/7 buiten veel omvatten.
Is dit in groep? Paddock paradise? individueel?

Kwa rijden: paard kan idd te vies zijn om te rijden, echter wil het niet zeggen dat ze 24/7 buiten staan, ze geen dekentje kunnen opkrijgen of zelfs niet geschoren kunnen worden.

Voor mezelf is het grootste nadeel dat je in weer en wind moet sleuren met hooi en mest.
Mijn paard die overdag buiten staat en snachts binnenkomt kan ik lekker droog de stal uitmesten.

als mijn eigen land klaar is gaan de trekpaarden samen op een deel 24/7 buiten, die doen dat prima samen, hebben dezelfde voederbehoefte, rusten ook lekker samen, dus een perfecte samenstelling.

Mijn spanjaard en het toekomstige rijpaard gaan samen op een ander gedeelte, maar gaan snachts wss gescheiden van elkaar (maar wel in het zicht). Elk hun deel schuilstal met uitloop. De spaanse dame is te dik, en de kans dat die perfect dezelfde voederbehoefte heeft als de nieuwe is klein. Zo kunnen we gericht voeren.
De rijpaarden krijgen ook een deken op in de winter, omdat de spanjaard anders gaat hoesten, en het is idd wel gemakkelijk om te rijden ook.

Bloodymary
Berichten: 4541
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Nadelen 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 16:47

Ik heb mijn paard sinds drie jaar het hele jaar 24/7 buiten en heb alleen nog maar voordelen ervaren. Hij is relaxter, socialer, makkelijker in de omgang, minder gauw gestresst. In de winter doe ik wel een deken op, vooral zodat hij een niet te dikke vacht krijgt wat ik wel fijner vindt met rijden. Kan geen enkel nadeel bedenken.
Ik kan me zelfs bijna niet meer voorstellen nu dat ik mijn paarden vroeger elke dag voor uren in zo'n klein hokje op heb kunnen sluiten. Heb zelfs op een manege gestaan waar ze met slecht weer soms dagen binnen bleven (op wat uitkuren in de bak na). Denk dat het constant vrije beweging hebben enorm goed is voor de gezondheid en het lichaam van een paard.

Kimmsel

Berichten: 818
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 16:48

Selina schreef:
Nadeel voor de luie ruiter: je moet verder lopen om je paard te pakken. ;)

Maar eigenlijk zou ik zo snel geen nadelen weten.


Gewoon voerbakje rammelen. :+

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Nadelen 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 16:56

Ik ben van 24/7 buiten gegaan naar ‘s nachts apart en in de winter ‘s nachts op stal. Paarden doen het er veel beter op.
Nu optie om (ruw)voer individueel bij te stellen per paard, meer rust te laten/kunnen nemen en ‘s nachts verplicht droog en rust. Ook het vaste ritme doet ze goed. Voor mij nooit meer 24/7/365 buiten.

Koper

Berichten: 30276
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 17:12

Ik heb zowel in pension, in dhz als in eigen beheer paard/paarden 24/7 buiten gehad.

Nadelen pension: je bent afhankelijk van pensionhouder wat de samenstelling van de groep is. Als het niet goed klikt en/of de paarden te weinig ruimte hebben heb je eigenlijk ook 24/7 gedoe. Daarnaast is het extra vervelend als er niet genoeg hooibakken zijn en/of paarden elkaar steeds bij het hooi lopen weg te jaren.

Nadelen dhz: zelfde als bij pension plus dat je om beurten verantwoordelijk bent voor de hele groep. Bij voorbeeld dus ook dat je voor 9 paarden hooizakken door de blubber kunt gaan rijden en ook voor 9 paarden uitmesten terwijl er 1 van jou is. Zelfs als dat maar 1x in de week is is dat echt niet zo leuk. Je moet het dus maar net treffen met je stalgenoten. Ik heb bij voorbeeld ook ergens gestaan waar iemand op haar voerbeurt gewoon niet kwam opdagen (en dan niet een keertje niet maar elke week niet), waardoor ik die avonden alsnog de groep stond te voeren. Want ik wilde toch wel graag dat mijn paard wat te eten zou hebben 's nachts := Een ander puntje van verantwoordelijkheid voor de hele groep is dat een paard van iemand anders heel anders kan reageren dan je eigen. Zo vond ik een keer in de zomer, na een regenbui en met wat wind, echt kil weer wel voor augustus, de welsh van mijn stalgenootje rillend op de wei. Heb 'm naar de schuilstal gesleurd, met z'n snufferd in een net hooi gezet en de kast van mijn stalgenoot open getrokken om een deken te zoeken. Mijn IJslander keek het allemaal aan, terwijl ik mij rot geschrokken was om die pony en mijn stalgenootje ergens ver weg was. En zo heeft zij ook mijn paard op 3 benen gevonden, mij op mijn werk gebeld en dringend voorgesteld dat ik en mijn veearts rap naar de wei zouden komen.

Eigen beheer: ik had er één die graag buiten was terwijl de ander wel gewend was om op stal te staan, en die stond vooral 's nachts en bij regen in de schuilstal. Waardoor ze niet altijd veel aan elkaar hadden qua gezelschap. Omdat ik met dekens werkte was een ander nadeel dat je soms in een regenstorm een doorweekte deken van je paard af probeerde te trekken om daarna een droge, flappende deken proberen te knopen om een paard wat daar heel andere opvattingen over had :Y) Daarnaast was ik inderdaad wat meer ruwvoer kwijt. Vooral met wind/storm ging het hooi hard.
In eigen beheer heb ik op verschillende plekken gestaan. Die open weitjes waar je paarden vooral 's winters aan de elementen zijn overgeleverd zijn ellende. Ik heb nu geen paarden meer. Maar als er weer paarden zouden komen dan liefst weer in eigen beheer én met stallen. Ik wil ze binnen kunnen zetten als het dagenlang stormt, of om ze 's nachts op te laten drogen als het wekenlang zeikt van de regen. Ik heb met liefde met hooi en spullen gezeuld, wakken in waterbakken gehakt, bevroren drollen losgebikt, verzopen drollen uit plassen gedregd, met een lampje in pokkeweer omheiningen gerepareerd en vastgevroren haken losgeademd zodat ik de netten open kon doen om er hooi in te leggen. Maar zo ga ik het niet weer doen. Ik wil voor mijzelf graag ook wat comfort. En dat ziet er bij mij uit dat ik graag overdekt en verlicht uitmest als het rotweer is, en ook het hooi binnen voor ze kan neerleggen. Paarden 24/7 buiten is mooi, maar het moet ook voor jezelf wel een beetje leuk blijven.

Lijsken
Berichten: 1030
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 17:36

Het enige nadeel is dat je er de plek voor moet vinden.
Een plek waar ze 24/7 buiten kunnen én altijd een droge ligplek/schuilgelegenheid hebben én zich niet overvreten (of juist tekort komen) én niet tot hun knieën in de blubber staan bij regen én meer dan een postzegel qua grootte….Ik zou het graag willen maar in mijn regio lijkt het wel onmogelijk.

belle_boef

Berichten: 10744
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 17:39

Lijsken schreef:
Het enige nadeel is dat je er de plek voor moet vinden.
Een plek waar ze 24/7 buiten kunnen én altijd een droge ligplek/schuilgelegenheid hebben én zich niet overvreten (of juist tekort komen) én niet tot hun knieën in de blubber staan bij regen én meer dan een postzegel qua grootte….Ik zou het graag willen maar in mijn regio lijkt het wel onmogelijk.


En als je die plek dan vind en je wil ze 24/7 buiten heb je pech als je op klei of veen zit. Dan kan je het zonder allerlei aanpassingen echt vergeten. Of je hebt mega veel modder.

Libera

Berichten: 3981
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Nadelen 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 17:48

Mijn paarden vonden het niet fijn, die willen in de winter graag ‘s nachts op stal. Is ook beter want het is hier erg nat in de winter en dan kunnen de hoeven mooi even opdrogen, ze kunnen lekker droog en zacht liggen, en ze hoeven niet snel te eten ze kunnen de tijd nemen. En voor de veulens is het sowieso veiliger om binnen te staan als het donker is. :)

Elisabeth32
Berichten: 93
Geregistreerd: 21-06-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 17:51

8nnemiek schreef:
Het enige nadeel vind ik dat ik niet na een flinke regenbui kan gaan rijden. Kán wel natuurlijk, maar ik vind het niet zo fijn om mijn zadel op een nat paard te gooien.


Precies dit :D

Libera

Berichten: 3981
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 17:52

Elisabeth32 schreef:
8nnemiek schreef:
Het enige nadeel vind ik dat ik niet na een flinke regenbui kan gaan rijden. Kán wel natuurlijk, maar ik vind het niet zo fijn om mijn zadel op een nat paard te gooien.


Precies dit :D


Maar overdag regent het toch ook gewoon? :?

mika11

Berichten: 11109
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 17:53

Nadeel van 24/7 buiten is als er geen behoorlijke schuilstal of beschutte plek is.
En een paard met guur en nat weer geen mogelijkheid heeft beschut te staan.
Zulke landjes zie je hier veel, staan die paarden en pony's in de hoek van een weiland te kleumen en kunnen nergens even droog staan.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 11-10-23 17:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisabeth32
Berichten: 93
Geregistreerd: 21-06-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 17:55

Libera schreef:
8nnemiek schreef:
Het enige nadeel vind ik dat ik niet na een flinke regenbui kan gaan rijden. Kán wel natuurlijk, maar ik vind het niet zo fijn om mijn zadel op een nat paard te gooien.

Maar overdag regent het toch ook gewoon? :?


Wat bedoel je?

Lumi

Berichten: 4439
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 17:57

Grootste nadeel hier met eczemer was dat ze in de schemering buiten stond als de beestjes het actiefst zijn. Nu ze savonds/snachts binnen staat heeft ze zo veel minder jeuk.