Nadelen 24/7 buiten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
VogeltjeM

Berichten: 3760
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 22:30

Nikass schreef:
ellepel schreef:
enige nadeel wat ik vind dat mocht het een keer echt rotweer zijn en ze met zijn allen in de schuilstal willen……dan past dat niet…ding is te klein voor alle paarden.


Dat zie je vaak, en dat vind ik dus niet acceptabel.

Mij valt ook op dat de meeste voorstanders van 24/7 buiten redelijk "makkelijke" pony's, haflingers, tinkers hebben.
Mijn volbloed trekt kou, en vooral regen zo slecht, moet echt continu eten om op gewicht te blijven, en heeft dan geen energie meer over voor andere dingen.


Maar als er een goede inloopstal is, dan kan hij dat toch zelf regelen? Hier staat nu een wat oudere lusitano die ook nog eens z'n hele leven in een warm klimaat heeft gestaan. Maar die gaat bij regen of wind vaak in de stalopening staan en maakt naar eigen behoefte gebruik van de stal :)

Verder zie ik juist meer en meer sportpaarden 24/7 succesvol buiten gehouden worden.

Alles staat of valt met de juiste omstandigheden.

boemel

Berichten: 8488
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 22:39

Ik heb ze aan huis en de mogelijkheid voor de paarden om 24/7 buiten te staan.

Ik heb een stal waar ze altijd in kunnen. Rubber matten erin en vlas.
Ze kunnen altijd in de paddock en vanaf de middag tot schemer in de wei.

Het grootste nadeel vind ik de extra troep. Ze lopen veel en daardoor veel vlas naar buiten en veel zand op de verharding.
Daarnaast inderdaad het verschil in voerbehoefte. De 3 jarige staat daarom 1x daags even opgesloten op stal vanwege haar eigen voer.

Ondanks dekens heb ik ze ook dikker in het haar dan vroeger toen ze ‘s nachts op stal stonden. Vind ik qua trainen ook minder handig.

De paarden zijn wel echt happy

annahiltlady

Berichten: 148
Geregistreerd: 07-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 02:33

Hier hele grote voorstander van 24/7 buiten *\o/*

Echte nadelen moet ik ook nog vinden. Mits het juiste management. Ik zie vooral vaak nog te weinig schuilmogelijkheden voor het aantal paarden bijvoorbeeld, en ik merk wel dat mijn paarden, vooral met warm weer, echt tevreden zijn met hun schuilstal. Maar vooral, omdat ze de keuze hebben om er in te staan.

Veel van de genoemde nadelen ervaar ik ook absoluut niet.

Het vieze weer is vooral voor de mens een nadeel. Mijn paarden hebben er duidelijk weinig last van. Zoeken even de schuilstal op bij heel extreme buien, maar verder altijd recht in de wind of regen te vinden. Oók mijn pony met een slechte weerstand die al op leeftijd is. Mits ze gewoon voorzien wordt van de juiste dekentjes. Scheren doe ik ook gewoon, maar dan een jachtpatroon.

Vuilere paarden ervaar ik ook absoluut niet. Paddocks en weides worden goed onderhouden, nooit een spatje modder te vinden hier, behalve net na de regenbuien. Mijn schimmel is dan ook veel schoner dan ze op stal was, moet niet in haar eigen vuiligheid liggen nu. Ja oke wat zand in de vacht, maar ik denk dat paarden op stal overdag ook buitenkomen en dan rollen?

Verschillende voerbehoeftes merk ik hier wel enorm, maar ik vind dat dit met wat management best te houden is. Ik heb eentje die al dik wordt van lucht, en een die altijd moet vechten om de winter op gewicht door te komen (dit had ze overigens ook op stal, ze heeft vooral nood aan gras)

24/7 buiten staat in mijn ogen ook niet gelijk aan geen bak hebben. Er komen steeds meer pensionstallen bij met de optie 24/7 buiten. En ik heb bijvoorbeeld ook een weide en een paar honderd meter verder een goede bak, die heel de winter door in te rijden is.

Rust komen mijn paarden ook niet te kort buiten. Ze hebben geen strooisel in hun schuilstal, dat wordt toch alleen maar als toilet gebruikt. Liggen vaak ‘s ochtends vroeg gewoon te dutten. Mijn enorm nerveuze merrie is zelfs véél rustiger buiten, en weeft niet meer. Mijn andere merrie die soms wat ‘levensloos’ leek op stal fleurt helemaal op buiten en is juist veel actiever.

Dusja, het enige nadeel wat mij echt te binnen schiet, is voor de mens (indien eigen beheer) in de herfst/winter. Dan gaat het vooral om van dat vies regenweer. Als het erg koud maar droog/zonnig weer is vind ik het eigenlijk gewoon wel fijn opzich. Maarja, tuurlijk zijn er van die dagen met zo’n weer, dat ik denk waar ben ik aan begonnen, maar dan zie ik mijn ontzettend gelukkige paarden en dan is die gedachte snel weer over <3 Ik maak mij wel eens zorgen bij onweer, maar het doet de paarden eigenlijk bijzonder weinig. Ze zijn meer gewend dan we denken.

ApplePapple

Berichten: 2743
Geregistreerd: 12-02-13

Re: Nadelen 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 06:36

Momenteel heb ik de 2 van mij snachts binnen. De stallen waar ze in staan zijn tevens hun schuilstallen.
Reden om ze in de nacht 'op te sluiten' is vooral omdat ik merk dat het mijn 2,5 jarige echt goed doet. Buiten pakt zij geen rust, blijft vooral eten en wellicht niet veilig genoeg voelen om echt te gaan slapen.
Terwijl ze nu echt uren achter elkaar helemaal plat in de stal ligt (camera erop)
Dus paard is minder chagrijnig :+

Ook vind ik het fijn dat ik weet dat ze veiliger staan. Stel ze staan 24/7 buiten en knallen door het draad, heb je bij veel plekken dat niemand dat in de gaten heeft.

Maar anderzijds vind ik het ook erg fijn als ze 24/7 zelf kunnen bepalen wat ze doen. Ik ben er dus nog niet helemaal over uit...

XladyX

Berichten: 1365
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 07:18

Nikass schreef:
XladyX schreef:
Hier (soms fanatiek) wedstrijdruiter en 24/7 buiten. Mijn sportpaard blijft soepeler, is blijer en geen last van stalbenen. Máár bij regen of wind vind ik mijn paarden ook altijd in de schuilstal. In mijn ervaring, als paarden nooit in de schuilstal gaan staan is daar een (voor ons misschien niet altijd logische) reden voor. Op pension stond mijn paard ook nooit in de schuilstal maar nu dus wel veel bij minder weer. Met goed weer overigens nooit.

Ik heb binnenstallen voor nood of voor bv opdrogen na training of wassen. En mijn schimmel blijft veel schoner buiten, vooral op de paddock. Wij hebben heel erg geïnvesteerd in geen modder in de paddock en ik denk dat dat uiteindelijk een van de belangrijkste aspecten is. Als ruiter lever ik verder niets in tegenover overdag buiten/nacht op stal.

Kortom, voor een paard die zelf graag schuilt zie ik geen enkel voordeel in snachts op stal, behalve bij verschillende voerbehoeftes.


Mooi! Ik denk ook zeker dat het heel goed kan, maar je moet wel investeren in hele goede omstandigheden.
Vaak zie je dat het idee goed is, maar de uitvoering onvoldoende.
Als je foto's hebt, lijkt me leuk om te zien!

Praktisch vraagje: als mijn paard op de paddock staat, haal ik dagelijks ladingen zand uit haar vacht. Er is niet tegenop te poetsen. Heb jij dat niet? Of heb jij daar een truukje voor?


Ik post liever geen foto's openbaar (via PB kan wel), maar voor het idee: kleigrond, dus voor de winter hebben we 950m2 paddock, daarvan is 20x15 meter een oude fundering van een schuur, egaal en van geruwd beton. Daarop staat de schuilstal waar ze omheen kunnen lopen van 5x7m en de hooihuisjes. De rest van de paddock is zand, tussendoor (afgezet met draad) groenstroken, hooinetten verrijking etc ertussen om alles wat te breken.

Voor de zomer staan ze meestal 24/7 op de weides. Dit is voor 2 paarden en 2 pony's. Voor de toekomst wil ik graag een track, maar ivm indeling terrein is dat geen optie nog.

Zand in de vacht heb ik niet zo'n probleem mee, dat is met alleen een paar uur buiten ook zo. Moet ik wel zeggen dat ze als ze op de paddock staan ook meestal een deken dragen ivm het seizoen dus dan helemaal weinig last van zand. Merk wel verschil in het soort zand dat in de paddock is gebruikt hier.

Zinzi_jewel

Berichten: 8840
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Nadelen 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 08:11

Heb onze groep nu sinds 2,5 jaar 24/7 buiten ! Er is wel n wissel geweest in de groep dat gaf een tijdje meer onrust en wat ruzie onderling .
Nu is alles weer gesetteld en moet zeggen wil niet anders meer voor m'n paarden.
Ze zijn veel relaxter in hun koppies. Hebben nagenoeg onbeperkt ruwvoer , schuilstallen en kunnen slapen , groomen , spelen wanneer ze willen .
Ze staan vlakbij huis .

Nadeel is met oud op nieuw bijvoorbeeld moet ik ze een 2 dagen verplaatsen naar een pension stal in de buurt want snachts vuurwerk is dood eng voor ze .

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 08:18

VogeltjeM: in de ideale situatie misschien wel. Maar je hebt dan een schuilstal nodig waar sowieso alle paarden tegelijkertijd in kunnen, maar dan wel met de kanttekening dat mijn paard de mogelijkheid moet hebben om een grote afstand te bewaren ten opzichte van andere paarden (dus een echt grote schuilstal), en dan nóg:
als zij staat te eten en er komt een ander paard aan, gaat zij weg. Als zij ligt, en er komt een ander paard aan, staat zij op en gaat weg etc etc
En dat zijn geen onaardige paarden, dat doet zij voor iedereen, zelfs voor de shetlander.
En dan moet zij dus, ondanks dat, voldoende in de schuilstal staan, onbeperkt hooi kunnen eten én minstens twee keer per dag bijgevoerd worden (tussen september en mei), en voldoende rust zien te krijgen, anders valt ze alsnog af.
Die rust krijgt ze dus niet, omdat ze altijd oplet dat ze "op tijd" weg loopt, als een paard (voor haar gevoel) te dichtbij komt.
Zij kán absoluut samen met één paard kroelen of uit één bak eten, maar alleen op haar initiatief, en alleen met één ander paard (en niet elk paard)

Het lijkt mij ideaal als je het kan doen zoals jij hebt, maar het moet wel bij je kudde passen.
Wij hebben ook nog de leuke situatie dat een van de andere paarden + de shetlander op behoorlijk streng dieet moeten staan (absoluut niet onbeperkt hooi) willen ze niet te dik worden.
Wij hebben denk ik oog voor paarden met een gebruiksaanwijzing :D
Laatst bijgewerkt door Nikass op 13-10-23 08:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 08:23

XladyX dank je wel. Leuk om te lezen.
Ja dat klopt, zand heb je ook na een paar uur paddock.

lletam

Berichten: 594
Geregistreerd: 14-05-12

Re: Nadelen 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-23 08:57

Eigenlijk is het net zoals bij gewone stalling, dat de voorwaarden op orde moeten zijn. Ik zie regelmatig plekken waar paarden 24/7 buiten staan maar in de modder, te weinig voerplekken, geen of minimale schuilmogelijkheden. Of 'tracks' met aan elkaar geknoopte schrikdraadjes... En nogmaals luxe hoef ik niet maar ik wil wel fatsoenlijk kunnen trainen.

Ik zag een bericht voorbij komen van iemand die op klei zit. Hoé dan?

XladyX

Berichten: 1365
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 09:10

Dat ben ik - tja, hoe niet? Om modder te voorkomen zul je sowieso iets aan de bodem moeten veranderen. Jaarrond weide op kleibodem kun je vergeten tenzei je hectares te veel hebt en/of alleen kleine pony's (en dan nog modder). Dus een goede ruime paddock met zand en verhardingen. Is een flinke investering maar die moet je toch al doen voor de aanleg van een paddock op kleibodem, of ze daar een paar uur in staan of 24/7 is het verschil in de investering niet. Voor wat er mogelijk is op klei/veen kijk eens naar bijvoorbeeld paddock paradise van jaarveld (gebouwd door paddock paradise Nederland) die maken een volledig nieuwe opbouw voor paddocks/tracks als dat systeem voorkeur heeft (wel met vaak daarna een grote kudde pension erop, zulke grote groepen zou mijn voorkeur niet meer hebben maar ik kan goed begrijpen dat het anders niet rendabel aan te leggen is). En anders is er meer dan genoeg kennis hoe je een droge "basis" paddock opbouwd op kleigrond.

Fatsoenlijk kunnen trainen heeft imo meer te maken met wat je daarvoor nodig hebt: een goede rijbak, een droge plek om voor te kunnen bereiden (paard schoonmaken), spullen op te slaan etc. Daar zit het verschil niet in of ik mijn paard voor de nacht binnen zet.

fokfanaat

Berichten: 20219
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Nadelen 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 09:22

Nadeel voor mij is het op maat beschikbaar stellen van voer, hooi, maar helemaal brok en dat de veulens niet elke dag automatisch in handen zijn.

maar het weegt niet op tegen alle voordelen voor mij

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Nadelen 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 09:28

Mijn paard staat 24/7 buiten op een hitactiv stal.
Echte nadelen ondervind ik hier niet.
Hebben een prima accommodatie met binnen en buitenbak, round pen, stapmolen, direct aan het bos.
Ik wil niks anders meer voor mijn paard. :D
Ruwvoer, krachtvoer en weidegang is per paard in te delen door het systeem.

Tallie1979
Berichten: 22774
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 09:32

Mijn paard heeft heel lang in een hit actief stal gestaan. Op zichzelf is daar helemaal niks mis mee, tenzij de stalhouder de boel niet zo netjes houdt en de paarden constant door een mest tapijt lopen. Paard viel ook altijd af in de winter, ook al stond hij op maximaal hooi eten in de voerstations.

Hij heeft ook in een ruinenkudde gestaan waar hij laag in rang stond, maar waar ze graszaadhooi te eten kregen. Dus ook daar viel hij af, heel veel zelfs.

Nu sta ik op een stal waar hij overdag heel de dag buiten is en in de nacht met een zeer ruime bult hooi kan bijkomen. Hij is afgelopen winter niet ingevallen.

Paard is nu 18 en in de nacht binnen doet hem heel goed.

Het zal heel erg liggen aan de plek of je er nadelen zal vinden. :)

Daihyo

Berichten: 88091
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 09:33

Mijn veulen stond 24/7 buiten en was gewoon elke dag even in handen voor een borstel, een aai of apart voeren. Het is maar net hoe je het inricht.

Inderdaad TS: de voorwaarden moeten op orde zijn. Is dat goed, dan heeft 24/7 buiten echt mijn voorkeur. En dat is voor mij niet zomaar op een land gooien. Dat is voor mij een goede inrichting met een track, een schuilstal, meerdere voerplekken, veilige omheining, verschillende soorten ruwvoer, droge bodem, rustige en stabiele kudde, mogelijkheid tot even apart zetten voor bijvoorbeeld voeren, een plek om te kunnen trainen. Die plekken zijn er echt wel, maar vooral privé met hooguit een paar pensionplekken. Maar dan nog zal niet ieder paard het er goed op doen. Alternatief is dan bijvoorbeeld de nacht op stal en overdag buiten.
Alles valt en staat met aanleg én management.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 12:26

lletam schreef:
Eigenlijk is het net zoals bij gewone stalling, dat de voorwaarden op orde moeten zijn. Ik zie regelmatig plekken waar paarden 24/7 buiten staan maar in de modder, te weinig voerplekken, geen of minimale schuilmogelijkheden. Of 'tracks' met aan elkaar geknoopte schrikdraadjes... En nogmaals luxe hoef ik niet maar ik wil wel fatsoenlijk kunnen trainen.

Ik zag een bericht voorbij komen van iemand die op klei zit. Hoé dan?


Dat is de enige logische conclusie :)
En ik vind persoonlijk snachts op stal niet erg. Mits ook de stallen goed zijn natuurlijk, en de nacht niet de hele dag is als je begrijpt wat ik bedoel :D
Ik geloof niet dat snachts op stal erg is
Maar als je de mogelijkheid hebt om de ideale 24/7 buiten plek in elkaar te zetten die bij elk van je paarden past, dan zou dat absoluut mijn eerste keus zijn. Mits ook mogelijkheid om paarden toch even apart te zetten om te drogen of ivm blessures of wat dan ook.

gelato

Berichten: 40
Geregistreerd: 10-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 12:31

Zelf ook voorstander van 24/7 buiten. Denk dat de nadelen vooral zijn wat je er zelf van 'maakt' --> bijvoorbeeld geen mogelijkheid hebben tot schuilen voor de paarden. Denk als de weide goed ingericht zijn er vooral voordelen zijn. Natuurlijk zijn er ook paarden die slechter in een groep kunnen, maar met wat extra omheining om bijvoorbeeld stukken wei van elkaar te splitsen moet dat ook goed kunnen.

DuoPenotti

Berichten: 29956
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 12:38

Mijn veulens heb ik de eerste jaren 24/7 buiten gehad.
Elke dag kwamen ze niet in de hand, op knuffelen na.
Maar nam ze wel regelmatig mee naar binnen.
En heb ze ook expres geleerd dat een binnenstal ook oke is. Want je weet nooit waar het misschien toch eens voor moet.

Dus als de hoefsmid kwam zette ik ze als ze nat waren al een uur of wat binnen.
Lekker wat hooi erbij.
Of als het echt heel hard stormde dat ik bang was in de nacht dat ze net onder de bomen zouden staan en er een tak op ze zou vallen. En ik mevrouw maak me zorgen toch goed kon slapen :P
Dan gewoon eens een nachtje binnen.
Met oud op nieuw ook. En juist omdat ik ze al eens af en toe binnen had was die plek ook vertrouwd met het vuurwerk.

Maar voor de rest lekker op de wei, met schuilstal en daar ook altijd hooi.
En op deze manier kende ze zowel het binnen als het buiten staan.
Daarna kreeg mijn merrie pollenallergie en was het voorbij.
Nu zou het misschien wel weer kunnen want heb het netjes onder controle. Maar met de wolf in de buurt heb ik nu zoiets van, dit zijn ze nu gewend, laat het maar zo.

Voor mijzelf vond ik het veel minder werk en vooral veel minder tijd gebonden.

Miss_Mii21

Berichten: 565
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 13:01

Ik kan mij zo voorstellen dat je paard zonder deken misschien regelmatig wat vies is; dat je hem goed in moet pakken omdat hij veel buiten staat; misschien iets met wolven? En als ze veel in een kudde staan, is mij weleens verteld dat ze zich meer op de paarden om zich heen richten dan op jou als mens, dus dat je dan weleens best moeite moet doen om je paard te pakken of van ver te halen.


Mijn paard eet zand en heeft 's nachts rust nodig en niet 24/7 alertheid. Dus voor die van mij werkt het niet. Maar genoeg paarden die het hier heel goed op doen.

lletam

Berichten: 594
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-23 14:36

Nikass schreef:
lletam schreef:
Eigenlijk is het net zoals bij gewone stalling, dat de voorwaarden op orde moeten zijn. Ik zie regelmatig plekken waar paarden 24/7 buiten staan maar in de modder, te weinig voerplekken, geen of minimale schuilmogelijkheden. Of 'tracks' met aan elkaar geknoopte schrikdraadjes... En nogmaals luxe hoef ik niet maar ik wil wel fatsoenlijk kunnen trainen.

Ik zag een bericht voorbij komen van iemand die op klei zit. Hoé dan?


Dat is de enige logische conclusie :)
En ik vind persoonlijk snachts op stal niet erg. Mits ook de stallen goed zijn natuurlijk, en de nacht niet de hele dag is als je begrijpt wat ik bedoel :D
Ik geloof niet dat snachts op stal erg is
Maar als je de mogelijkheid hebt om de ideale 24/7 buiten plek in elkaar te zetten die bij elk van je paarden past, dan zou dat absoluut mijn eerste keus zijn. Mits ook mogelijkheid om paarden toch even apart te zetten om te drogen of ivm blessures of wat dan ook.


Ja dat zou ik eigenlijk het liefst willen: overdag buiten, nacht op stal. Maar dan wel 365 dgn per jaar !
Ik vind een stal an sich juist wel fijn voor de rust, voeren en ook dat ze het kennen mocht opstallen om wat voor reden dan ook nodig zijn.

Popstra
Berichten: 13833
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 15:10

DuoPenotti schreef:
Mijn veulens heb ik de eerste jaren 24/7 buiten gehad.
Elke dag kwamen ze niet in de hand, op knuffelen na.
Maar nam ze wel regelmatig mee naar binnen.
En heb ze ook expres geleerd dat een binnenstal ook oke is. Want je weet nooit waar het misschien toch eens voor moet.

Dus als de hoefsmid kwam zette ik ze als ze nat waren al een uur of wat binnen.
Lekker wat hooi erbij.
Of als het echt heel hard stormde dat ik bang was in de nacht dat ze net onder de bomen zouden staan en er een tak op ze zou vallen. En ik mevrouw maak me zorgen toch goed kon slapen :P
Dan gewoon eens een nachtje binnen.
Met oud op nieuw ook. En juist omdat ik ze al eens af en toe binnen had was die plek ook vertrouwd met het vuurwerk.

Maar voor de rest lekker op de wei, met schuilstal en daar ook altijd hooi.
En op deze manier kende ze zowel het binnen als het buiten staan.
Daarna kreeg mijn merrie pollenallergie en was het voorbij.
Nu zou het misschien wel weer kunnen want heb het netjes onder controle. Maar met de wolf in de buurt heb ik nu zoiets van, dit zijn ze nu gewend, laat het maar zo.

Voor mijzelf vond ik het veel minder werk en vooral veel minder tijd gebonden.


Dat vroeg beginnen met eens binnen zetten is heel goed. Je weet inderdaad nooit waar het eens goed voor is.
Mijn jaarling heeft afgelopen winter 10 weken in de kliniek in een box gestaan.
Ook hij was dit al gewend.
Maakte geen amok.
Die 10 weken hebben ook niks slechts gedaan. Heb ze zoals gister omdat de wei erg nat was en het bleef regenen ook een nacht binnen gezet. Ze zijn gewoon rustig.

DuoPenotti

Berichten: 29956
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Nadelen 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 15:15

Ja precies dat.
Je weet nooit of ze eens een wond of blessure krijgen dat buiten echt niet kan. Ze kunnen het maar relaxed geleerd hebben.
En dan zal 10 weken nog wel een uitdaging kunnen zijn. Maar alvast anders dan wanneer een stal al meteen paniek is.

Alles wel weer goed gekomen?

Libera

Berichten: 3987
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Nadelen 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 18:01

Bedenk me net dat mijn paarden wel ‘s nachts op stal gaan, maar mijn stallen hebben allemaal een uitloop… dus eigenlijk staan ze gewoon 24/7 buiten :'). (Als ze dat zouden willen dan, ze staan echt 99% van de tijd binnen als ze in hun stal staan)

Popstra
Berichten: 13833
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 20:57

DuoPenotti schreef:
Ja precies dat.
Je weet nooit of ze eens een wond of blessure krijgen dat buiten echt niet kan. Ze kunnen het maar relaxed geleerd hebben.
En dan zal 10 weken nog wel een uitdaging kunnen zijn. Maar alvast anders dan wanneer een stal al meteen paniek is.

Alles wel weer goed gekomen?


We zijn op de goede weg. Hij had in de opfok vast gezeten en met veel kracht zijn been los getrokken en daardoor was het een en ander beschadigd binnen in wat meerdere keren behandeld moest worden en door verkeerde belasting er van vanwege de pijn nu een bokvoet gekregen heeft.
Zijn nu elke 2 weken aan het bijvijlen. Zijn pees moet langer worden. Hij gaat de goede kant op. Beweegt ook weer normaal.

lletam

Berichten: 594
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-23 10:02

Libera schreef:
Bedenk me net dat mijn paarden wel ‘s nachts op stal gaan, maar mijn stallen hebben allemaal een uitloop… dus eigenlijk staan ze gewoon 24/7 buiten :'). (Als ze dat zouden willen dan, ze staan echt 99% van de tijd binnen als ze in hun stal staan)


Dat zou ook ideaal zijn inderdaad!

En fijn dat het weer de goede kant op gaat @popstra. Dat vind ik weer een voordeel van wel een stal hebben én dat ze het gewend zijn.

Popstra
Berichten: 13833
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Nadelen 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 10:05

Neem de afgelopen 24 uur. Hier heeft het hard gewaaid, langdurig enorm geplenst en savonds laat nog hagel en bliksem er bij. Temperaturen die van 18 naar 9 graden duiken en alles blank..
Dan ben ik dus blij ik mijn watjes gister avond binnen heb gezet.