Nadelen 24/7 buiten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MyWishMax

Berichten: 25347
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 10:53

Ja, verpakt was idd de norm, maar onverpakt altijd mogelijk. Ik heb juist liever verpakt, dat gaat hier beter. Maar dan wel goede kwaliteit natuurlijk en niet dat halve koeienkuil wat je soms wel langs ziet komen. Gewoon mooi droog

Maartje, snap ik helemaal hoor. Ik heb het ook meer over de stallen met box en overdag buiten. Je leest het op bokt heel vaak dat het niet mogelijk is en ik kijk daar altijd van op.
Bij 24/7 kan je niet alles aanpassen aan dat ene paard, net als dat ene paard rijker ruwvoer nodig heeft en de ander zo arm mogelijk bijna. Maar bij stallen waar ze nog een gedeelte apart staan vind ik het vreemder. Dan is de energiebehoefte wel moeilijk aan te passen, maar voordroog of hooi heb ik altijd kunnen kiezen.

Alleen als je perse hooi wilde of moest en het natgemaakt moest worden moest je zelf aan de gang. Maar dat is nogal logisch vind ik

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 01:40

Change3x schreef:
Het enige wat bij ons nog droog is, en ook echt altijd droog is, is onze eb- en vloed rijbak. Mijn paarden staan niet 24/7 buiten, maar onze gedraineerde paddocks met kwalitatief goed wit zand, zijn ook niet meer droog. Je kunt gewoon niet werken tegen zoveel regen, zodra het water is weggezakt komt er weer een boel bij. Wij laten wel elk jaar bodem onderhoud aan de paddocks doen om ze zo mooi mogelijk te houden en de paarden het niet vast lopen. Zo doet iedereen wat hij kan.

Ik denk dat de bovenstaande discussie wel duidelijk maakt dat wat voor de één een prachtige plek is, voor de ander waardeloos is. Ik zou er met dit weer bijvoorbeeld niet mee kunnen leven dat ze dag en nacht buiten lopen. Afdakjes en kleine stalletjes die open staan regent het gewoon in, dus dan staan ze alsnog niet droog. Naar mijn mening moet je nu grote inloopstal hebben met voldoende droge en zachte ligplek om het acceptabel te maken. En zo denken we er allemaal anders over..


Om diexreden hebben wij in november de inloopstal opgesplitst en voor de nacht heeft elk paard zijn eigen stal met strooisel en een deur naar een uitloop. Als het erg slecht weer is en het gaat inwaaien dan gaan de luiken en deuren dicht. Overdag ook. Dan moeten ze doen met beide afdakjes

SandraWierda

Berichten: 1413
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 12:54

Hier helaas de paddock nog steeds te nat om iets van slepen/ vlakken te doen met de zitmaaier. Dus toch maar weer even met de hand bezig geweest. De hoge bulten gevlakt in de diepere hoefafdrukken. Gelukkig ziet het er redelijk goed uit en direct voor de stallen bestrating en rubbermatten.

Wel weer jammer van die sneeuw, had ik de bestrating gisteren droog stonden er nu weer plasjes van gesmolten sneeuw :(

VogeltjeM

Berichten: 3754
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 22:42

Popstra schreef:
Of gewoon concluderen dat 24/7 jaarrond met de nadruk op jaarrond buiten in ons land vrijwel onmogelijk is.


Hier ben ik het echt pertinent mee oneens. De omstandigheden moeten goed zijn, maar waarom is het onmogelijk? Het is toch superfijn als de paarden zelf in en uit kunnen lopen?

Wij zitten op zandgrond en ons perceel ligt hoger dan de omringende percelen. Daarbovenop is het nog gedraineerd. Daarom nul problemen gehad met water, ook in de afgelopen tijd niet. De paarden slapen allemaal in het droge zand buiten. Ik heb een inloopstal van ongeveer 42 vierkante meter en bij extreem weer leggen we bodembedekking erin, speciaal voor 1 oudere lusitano die bijna z'n hele leven in de tropen heeft gestaan en pas een paar jaar in NL is. Is echter bijna nooit nodig, zelfs hij slaapt liever buiten, behalve bij echt non-stop regen.

We mesten 1 à 2 keer per dag uit. Maar het grote voordeel vind ik dat de paarden nooit in hun eigen uitwerpselen hoeven te staan of liggen, want ze hebben toch alle ruimte.

Ik zie daarom echt de meerwaarde er niet van in dat ik ze 's nachts zou moeten opsluiten. Laat het ze toch zelf regelen. Ze lopen in en uit naar behoefte.


Afbeelding
Dit was vorige week met de extreme regenval. Slechte foto want ging niet om de paddock, maar heb ff geen betere. Het pad recht vooruit is verhard, maar paddock en track links zijn zand. De stal staat achteraan. Deels inloopstal, deels hooiopslag (voer onverpakt). Rondom de stal is het ook weer deels verhard en deels zand.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Nadelen 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 11:33

Helemaal met jou eens, VogeltjeM!!
Het is maar hoe jouw plek is en hoe je er daarnaast in investeert.

Hier hadden de paarden het ook prima, genoeg droge stukken en de beschutting van een goede (open) stal. Opsluiten, daar maak ik ze écht niet happy mee.

Wij blijven het zand gedeelte dan ook goed onderhouden.

Ze doen het nu ook prima met de vorst. Als ik dan in een ander topic lees dat veel mensen hun paarden dagenlang op moeten sluiten met dit mooie weer........ :(
Wat ben ik dan blij met onze paarden 24/7 buiten, die zich gewoon aanpassen, geen moeilijkheden, niets.... ;)

MirandaMalik

Berichten: 9897
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 11:57

Bij mij ook geen enkel probleem om ze 24/7 buiten te laten en ook geen barre omstandigheden. Ze hebben gewoon lekkere stalletjes en afdak. Ze staan nu in het zonnetje.

Afbeelding
Afbeelding

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 12:04

Die van mij hebben anders wel veel moeite met de bevroren ondergrond die heel ongelijk is door de modder van de afgelopen tijd. Weinig animo om ‘s morgends uit de stal te komen.

VogeltjeM

Berichten: 3754
Geregistreerd: 31-12-07

Re: Nadelen 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 12:14

Mijn paddock was bijna helemaal droog toen het ging vriezen. Er lagen wat plassen op de verharding, dus die hebben we drooggetrokken met zo'n aftrekker. We hebben nu dus gelukkig ook geen last van de vorst, ze kunnen de hele paddock gebruiken.

Enige wanneer ik echt een probleem heb is als het langere tijd sneeuwt, dooit en weer aanvriest waardoor er zo'n dikke ijslaag ontstaat. Ik denk dat ik het paard met ijzers dan elders onder moet brengen. De anderen zet ik dan op het zand of misschien op de wei, maar dan kunnen ze niet op het verharde.

Daihyo

Berichten: 88065
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Nadelen 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 12:22

Hier ook ongelijke stukken. Maar ze zijn er heel voorzichtig mee. De ruinen (koudbloeden) boeit het niet. Die vinden dit weer heerlijk.
Mijn merrie (warmbloed) vindt het lastiger op de ondergrond. Maar die heeft sowieso wat gevoelige voeten. Zij zoekt echt de vlakke stukken om te lopen. Dus ik zorg dat ik voer op plekken waar ze makkelijk kan komen. Beweging helpt haar namelijk wel in de doorbloeding en het warm houden. Anders gaat ze teveel compenseren of loopt ze meer kans op winterbevangenheid. Dus veel hooi op veel plekken, zodat ze in beweging moet blijven. Dat gaat goed tot nu toe.
En als ik er ben mogen ze even op de wei. Vlakke ondergrond. Er staat alleen teveel gras, dus helaas kan ik ‘m niet constant open houden vanwege fructaan.

lletam

Berichten: 580
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-24 13:10

Onmogelijk misschien niet maar haalbaar is een tweede. Regio maakt gewoon ontzettend veel uit, of je op zand moet draineren of op klei/veen. Dan moet je 1) een hele grote zak met geld hebben en 2) toestemming hebben om überhaupt wat te doen op of aan je perceel.

xYaartje
Berichten: 1473
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 13:53

Mijn oudste Shet heeft 9.5 jaar lang 24/7 buiten gestaan. Die staat sinds begin september 's nachts op stal. Mijn jongste heeft het eerste half jaar van zijn leven 24/7 buiten gestaan en staat sinds eind oktober 's nachts op stal.
Vanmorgen had ik ze buiten gezet. Water en hooi (onbeperkt) er bij gezet. Wie denk je dat het hardst zat te zeuren dat die weer naar binnen wilde? Juist... mijn oudste Shet. Die toch echt wel wat gewend is qua weer.
Waar ze normaal gelijk hooi gaan eten in de paddock bleef vooral mijn oudste nu constant zeuren dat die naar binnen wilde. Ook mijn jongste vond er niks aan om buiten te zijn nu dus na alles op stal gedaan te hebben heb ik ze na 1.5uur buiten spelen maar weer binnen gezet. Eenmaal binnen begonnen ze ook gelijk hooi te eten.
Denk dat ze het of te koud vonden buiten of de ondergrond van de paddock te hard. Kan ook zijn dat mijn oudste door zijn chronisch HB meer moeite heeft met de harde ondergrond nu waardoor hij liever op stal is.
Toch bijzonder om te zien hoe mijn oudste die van 24/7 buiten komt zijn stal wel echt waardeert nu. En ik moet zeggen dat ik blij ben dat ik de keuze nu heb om ze binnen te houden wanneer nodig of wanneer ze dat zelf willen. Normaal gaan ze elke dag naar buiten, maar ik maak ze duidelijk niet gelukkig door ze nu naar buiten te doen.

MirandaMalik

Berichten: 9897
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 14:09

Bij mij hoef ik ze niet binnen of buiten te doen, dat regelen ze zelf en dat vind ik super fijn en de paarden ook..maar ze staan nauwelijks in stal, de Arab had gisternacht buiten gelegen maar vannacht binnen, de ponnies slapen altijd buiten.

Inderdaad is het natuurlijk afhankelijk van de grond, al kun je ook een kleiner gedeelte in orde maken zodat ze toch altijd buiten kunnen lopen. Ik had bij het vorige huis ook modderzooi maar dat hebben we zelf gedraineerd en dat was betaalbaar, drainagebuizen via mp gekocht en een gravertje gehuurd.
Ook blijft een kleiner stuk vaak beter begaanbaar omdat ze het zelf plat lopen, tenminste, bij ons wel.

Sintara

Berichten: 7415
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Nadelen 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 14:11

Niet comfortabel zijn op de hoeven maakt hierin natuurlijk echt wel uit, je zou kunnen overwegen om naar hoefschoenen te kijken voor je oudere shet yaartje?

Popstra
Berichten: 13779
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 16:02

lletam schreef:
Onmogelijk misschien niet maar haalbaar is een tweede. Regio maakt gewoon ontzettend veel uit, of je op zand moet draineren of op klei/veen. Dan moet je 1) een hele grote zak met geld hebben en 2) toestemming hebben om überhaupt wat te doen op of aan je perceel.

Plus wat de 1 o.k vind om zijn paard in te laten staan kan de andere wel helemaal ruk vinden.
De standaard is niet bij iedereen hetzelfde. Iets van smaken verschillen.

xYaartje
Berichten: 1473
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 16:14

Sintara schreef:
Niet comfortabel zijn op de hoeven maakt hierin natuurlijk echt wel uit, je zou kunnen overwegen om naar hoefschoenen te kijken voor je oudere shet yaartje?

Zou een optie kunnen zijn voor komende winter interdaad. Wil mij er wel eerst goed in verdiepen voor ik ze aanschaf en ook goed overleggen met de hoefsmid. Voor nu blijft die in ieder geval maar op stal (wilt hij zelf ook) en laat ik ze in de ochtend en avond even los in de stalgang zodat ze daar wat kunnen rond lopen. Dat gaat goed. Die ondergrond is natuurlijk weer anders dan hoe de paddock nu is.
Het is even niet anders. Zodra het gaat dooien en de paddock zacht genoeg is gaan ze weer naar buiten toe. Hopelijk kan dat van het weekend al weer.

Normaal houd mijn oudste het goed vol met zachte ondergrond. Alleen de grond is natuurlijk wel heel hard nu. Wat dat betreft ben ik blij dat ik nu op de huidige stalling sta met mijn pony's. Mijn oudste had echt afgezien met 24/7 buiten nu.

lletam

Berichten: 580
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-24 19:47

Popstra schreef:
lletam schreef:
Onmogelijk misschien niet maar haalbaar is een tweede. Regio maakt gewoon ontzettend veel uit, of je op zand moet draineren of op klei/veen. Dan moet je 1) een hele grote zak met geld hebben en 2) toestemming hebben om überhaupt wat te doen op of aan je perceel.

Plus wat de 1 o.k vind om zijn paard in te laten staan kan de andere wel helemaal ruk vinden.
De standaard is niet bij iedereen hetzelfde. Iets van smaken verschillen.


Eens.

lletam

Berichten: 580
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-24 19:49

Ik vind 24/7 buiten mooi als dat kan (weer die randvoorwaarden) maar dat betekent niet dat op andere manieren je paard houden, dan gelijk slecht (er) is.

Daihyo

Berichten: 88065
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Nadelen 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 23:46

Dat zegt toch ook niemand?

Marije_jiplover

Berichten: 25332
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 11:23

Afbeelding
Ik kwam onlangs dit plaatje tegen en ik denk dat die heel goed weergeeft hoe verschillend er over het houden van paarden gedacht wordt.

Datzelfde geldt dus ook voor al dan niet 24/7 buiten houden of juist veel op stal en alleen naar buiten als de zon schijnt en het niet modderig is.

En uiteraard alles ertussenin.

Ik denk dat uiteindelijk iedereen zijn best doet om goed voor zijn paard te zorgen.

Ik zou er niet aan moeten denken om die van mij binnen te houden omdat het regent of vriest. Ik denk ook niet dat ik mijn paard daar een plezier mee zou doen.
Anderen vinden die van mij zielig omdat die wel buiten staat in barre omstandigheden (met schuilstal en deken en ruim voldoende ruwvoer op 2 plaatsen gevoerd).

Ik denk dat we op dit gebied gewoon nooit 100% consensus zullen bereiken.

Daihyo

Berichten: 88065
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Nadelen 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 11:28

En het een of het ander wil ook niet zeggen dat het slecht is, ik word daar echt een beetje moe van. Het is niet het een of het ander, er zijn legio mogelijkheden en er zit een heel groot gebied tussen 24/7 buiten en 24/7 op stal.
Als je maar aan de basisbehoeften van je paard voldoet. En of dat nu 24/7 buiten is met goede omstandigheden of de nacht op stal, dat maakt niet uit. Maar de basisvoorzieningen moeten er zijn.
En dat zijn: voldoende eten en drinken gedurende de hele dag, voldoende uren vrije beweging, soortgenoten voor sociale interactie, veilige en droge plek om te kunnen rusten en slapen (en dat kan dus ook een stal zijn). En hoe je dat invult is voor iedereen anders. Als het paardenwelzijn maar voorop staat.

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: Nadelen 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 12:06

Mooi verwoord Daihyo.
Los van alle persoonlijke voorkeuren, zijn de basisbehoeften van paarden wel in kaart gebracht. En dat zou het uitgangspunt moeten zijn. Hoe je daar invulling aan geeft en welke mogelijkheden je hebt, zijn per persoon verschillend.

Bloodymary
Berichten: 4541
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 13:43

Marije_jiplover schreef:
[ [url=m/HVjtZp.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik kwam onlangs dit plaatje tegen en ik denk dat die heel goed weergeeft hoe verschillend er over het houden van paarden gedacht wordt.

Datzelfde geldt dus ook voor al dan niet 24/7 buiten houden of juist veel op stal en alleen naar buiten als de zon schijnt en het niet modderig is.

En uiteraard alles ertussenin.

Ik denk dat uiteindelijk iedereen zijn best doet om goed voor zijn paard te zorgen.

Ik zou er niet aan moeten denken om die van mij binnen te houden omdat het regent of vriest. Ik denk ook niet dat ik mijn paard daar een plezier mee zou doen.
Anderen vinden die van mij zielig omdat die wel buiten staat in barre omstandigheden (met schuilstal en deken en ruim voldoende ruwvoer op 2 plaatsen gevoerd).

Ik denk dat we op dit gebied gewoon nooit 100% consensus zullen bereiken.


Zo is het precies! Bij mij op stal staan er ook een paar al dagen binnen nu. Ik denk dan arme beestjes als ik die zie. Als ik de mijne na er iets mee gedaan te hebben weer buiten zet zie ik de eigenaren van die paarden naar mij kijken van "arm beestje". Haha.

Tancreda4

Berichten: 24055
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Nadelen 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 15:33

Haha, ja dat is wel een mooi plaatje idd :) Zoveel mensen, zoveel meningen...

Mijn dames hadden wat last van de wind van de andere kant begin van de week, maar dat heb ik heel slecht genegeerd en heb ze toch buiten gelaten := Ze aten wat minder, en wat onrustiger. Maar het was eindelijk mooi en droog weer, dus maar wat extra gevoerd. Inmiddels zijn ze weer happy en chill :)

Momenteel ga ik 2x per dag naar stal, zodat ik ze 2x per dag warm water kan geven in de waterbakken en een slobbertje. Wat extra werk, maar zo lekker weer dit! Mijn paddock is gelukkig mooi vlak :)

Wiwabalia

Berichten: 4697
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 15:55

Ik zit in dezelfde omgeving als TS, en heb ze een tijd 24/7 buiten gehad.

Mij leek dit de mooiste optie voor mijn oude merrie met flinke atrose in haar rug (is met pensioen), en ook juist voor mijn jonge druktemaker. Zomers ging dit prima, maar dan komen ze hier in de omgeving bijna overal minimaal de hele dag buiten, echter toen gingen wij de winter in…

De paddock/track verzoop helemaal, het land op deze stalling lag laag en ondanks de goede bedoelingen van de grondeigenaar hadden de paarden geen enkel droog stuk meer om te liggen. Het was echt één grote modderpoel. Ook de mest liepen ze er helemaal doorheen dus het was voor ons ook lastig schoon te houden en ze liepen het vieze en natte mee naar binnen.

Mijn paarden gingen hier slecht op, begonnen allerlei kwaaltjes te ontwikkelen (explosief mok, rotstraal, einschuss, infecties etc, etc) en ondanks mijn goede bedoelingen was ik meer dan honderden euro’s per week aan dierenartskosten kwijt.

Ik heb ze daarom toen met stel en sprong toch verhuist naar een traditionele stal, waar ze enkel overdag buiten komen maar ook weer meer in een individuele box staan en ze beginnen weer op te knappen.

Ik geloof nog steeds in het concept maar je moet er als pensioneigenaar wel goed overnadenken en geld in inversteren om een winter enigzinds behapbaar en met genoeg droge plekken door te komen en ik denk dat daar het grote probleem zit. Hoe mooi het kan zijn, ze houden al zo weinig winst van hun pension over, dat het daarom in de winter toch vaak behelpen is op veel plekken, vooral als je op klei of veen zit.

Zinzi_jewel

Berichten: 8818
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 16:17

Wiwabalia schreef:
Ik zit in dezelfde omgeving als TS, en heb ze een tijd 24/7 buiten gehad.

Mij leek dit de mooiste optie voor mijn oude merrie met flinke atrose in haar rug (is met pensioen), en ook juist voor mijn jonge druktemaker. Zomers ging dit prima, maar dan komen ze hier in de omgeving bijna overal minimaal de hele dag buiten, echter toen gingen wij de winter in…

De paddock/track verzoop helemaal, het land op deze stalling lag laag en ondanks de goede bedoelingen van de grondeigenaar hadden de paarden geen enkel droog stuk meer om te liggen. Het was echt één grote modderpoel. Ook de mest liepen ze er helemaal doorheen dus het was voor ons ook lastig schoon te houden en ze liepen het vieze en natte mee naar binnen.

Mijn paarden gingen hier slecht op, begonnen allerlei kwaaltjes te ontwikkelen (explosief mok, rotstraal, einschuss, infecties etc, etc) en ondanks mijn goede bedoelingen was ik meer dan honderden euro’s per week aan dierenartskosten kwijt.

Ik heb ze daarom toen met stel en sprong toch verhuist naar een traditionele stal, waar ze enkel overdag buiten komen maar ook weer meer in een individuele box staan en ze beginnen weer op te knappen.

Ik geloof nog steeds in het concept maar je moet er als pensioneigenaar wel goed overnadenken en geld in inversteren om een winter enigzinds behapbaar en met genoeg droge plekken door te komen en ik denk dat daar het grote probleem zit. Hoe mooi het kan zijn, ze houden al zo weinig winst van hun pension over, dat het daarom in de winter toch vaak behelpen is op veel plekken, vooral als je op klei of veen zit.



Het is precies dit !
Heb aantal jaren huurland . Maar investeren is lastig in grond die niet van jezelf is en erg kostbaar en hoe graag ik ze veel buiten wil hebben was deze herfst de druppel. Heb jonge paarden wwz 11 ,8 ,8 , bijna 2 en jaarling maar zij trokken het geen dag langer .
Zoek nu goede huisjes voor onze kleintjes van 2 en 1 . En de grote 3 staan op pension .
Overdag buiten, de avonden/ nachten op stal . Het is gewoon niet anders.