Hoe lang doen jullie met een midibaal?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kimwilliam

Berichten: 1167
Geregistreerd: 04-04-19
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 11:10

Rizette schreef:
kimwilliam schreef:
hier krijgen ze op de pensionstal 8 kg ruwvoer en de rest voer ik zelf bij.
onze voedingsdeskundige heeft gezegd hou de vuistregel aan dat ze 2kg hooi per 100kg lichaamsgewicht nodig hebben. zelf heb ik er 2 staan waarvan de merrie ook drachtig, hierdoor gaat er per dag 10kg doorheen. misschien dat de vuistregel je een indicatie kan geven

Dan heb je het over droog hooi niet over nattere balen, dat maakt veel verschil. Hoe natter hoe meer kilo's

klopt, deze staan in een schuur opgeslagen. de boer heeft verpakt en alleen net erom. zelf heb ik mn hooi ook laten testen zodat ik weet wat de waarden ongeveer zijn zodat ze niks te veel binnen krijgen maar ook niks te weinig

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 16:42

pillow schreef:
joyce B schreef:
Fijn of langstengelig grof hooi maakt ook uit in gewicht. Fijner korter spul kunnen ze veel strakker persen dan langstengelig grof spul. Die balen zijn vaak duidelijk lichter

Wat hier al gezegd is, dat kan eens 20 kg schelen, maar geen 80 kg. Een midibaal van 180 kg is bij mij geen midibaal meer.


Ik vind het al knap dat jullie ze kunnen wegen .
Ik voel vooral verschil in gewicht. En dat verschilt kan soms best groot voelen. Maar hoeveel kg dat is? Geen idee.
Het loonbedrijf die ze hier perst zei dat ze ongeveer 100 tot 120kg wegen.
Maar heb er nu 3 die kleiner zijn dan normaal, en ook lichter.

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2417
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 00:20

joyce B schreef:
pillow schreef:

Wat hier al gezegd is, dat kan eens 20 kg schelen, maar geen 80 kg. Een midibaal van 180 kg is bij mij geen midibaal meer.


Ik vind het al knap dat jullie ze kunnen wegen .
Ik voel vooral verschil in gewicht. En dat verschilt kan soms best groot voelen. Maar hoeveel kg dat is? Geen idee.
Het loonbedrijf die ze hier perst zei dat ze ongeveer 100 tot 120kg wegen.
Maar heb er nu 3 die kleiner zijn dan normaal, en ook lichter.



Voorheen deed ik alles in zaken van 4/5 kilo ish. Dan maakte ik een hele baal open en ging ik de zakken maken. Zo kwam eropuit dat mijn balen tussen de 90/110 kilo wogen. Ik heb het idee dat die ik nu heb wat zwaarder zijn, maar droger. Doe er nu ook langer mee. Ben eigenlijk wel blij dat ik er nu een net omheen heb en gewoon een nieuwe erin als het op is. Geeft toch een beter gevoel echt onbeperkt hooi te geven. De shetter heeft nu wel een graasmasker op en nu doe ik nóg langer met mijn hooi. :')