Deken of niet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chicken01
Berichten: 229
Geregistreerd: 16-10-22

Deken of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-23 06:45

Ik sta in dubio..
Of ik mijn 2 jarige (haflingerXtinker) een deken op zal doen deze herfst/winter.
Hij staat overdag buiten (8-17) heeft daar geen schuil mogelijkheden.
'S nachts binnen.
Hij is 2 en hoeft niet hard te werken/zweten.
Wat zouden jullie doen?

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 07:01

Als er geen mogelijkheid is tot schuilen zou ik wel voor een waterdichte deken gaan op natte dagen. Kou of een paar buien waarbij ze tussendoor kunnen opdrogen kunnen ze wel hebben, maar als het de hele dag door regent dan is een beetje bescherming best fijn.

egnie

Berichten: 2369
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: oet ut Oosten

Re: Deken of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 07:41

Grappig ik zou dus geen deken op doen. Beestje hoeft niks staat snachts op stal. Lekker laten lopen. Vacht Kan makkelijk tegen een halve dagje in de regen. Een paard ervaart het weer heel anders dan wij. Dat vergeten we nogal eens.

jowien
Berichten: 977
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 08:11

Zonder deken laten!
Die vacht kan prima tegen regen, en met een deken wordt het erg warm zodra het even een dagje of paar uur minder koud is. Een jong dier lekker laten spelen, rollen met zand op zijn lijf, heerlijk zonder deken.

Als je er echt zelf last van hebt in je hoofd, koop dan een regendeken die je hem op doet als het echt de hele dag regent.

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Re: Deken of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 08:37

Laten jullie ze echt de hele dag in de regen staan dan, zonder schuilmogelijkheid? Ik doe niet kinderachtig over een paar buien, maar als het echt de hele dag regent bij lage temperaturen en er is geen beschutting dan worden ze tot op de huid nat. Ik heb best stoere koudbloedjes die het snel warm hebben, maar die staan dan echt te rillen hoor :o

Elisa2

Berichten: 37181
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Deken of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 08:48

Ja, dan moet je of onbeperkt hooi kunnen voeren maar eigenlijk moeten ze gewoon kunnen schuilen.

Ik zou ook zeggen zonder schuilmogelijkheid een (ongevoerde) regendeken bij extreem nat en guur weer.

Een buitje is echt niet erg, en een beetje regen kunnen ze wel hebben maar zonder schuilmogelijkheden vind ik het niet fair om ze zo continu aan de elementen bloot te stellen.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Deken of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 09:40

Als je geen schuilmogelijkheid hebt, dan zou ik inderdaad onder de 10 graden bij veel wind en regen een ongevoerde regendeken opgooien.

Verder lekker bloot, kou, sneeuw enz dat maakt niet uit, dat gaat prima als je lekker in de vacht zitten.

Die van mij kon altijd schuilen, maar stond dus alleen binnen met heel guur weer, dus een combinatie van wind en regen. Of als het erg warm/zonnig was. Dus voor de schaduw.

Bretsa

Berichten: 31
Geregistreerd: 20-06-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 09:53

Hoi hoi,

ik heb ook een tweejarige (ruin) die 24/7 buiten staat in een groep. Er is wel een schuilstal. Maar hier staat hij niet zo vaak in eigenlijk. Als het regent, staat de groep eigenlijk in zijn geheel op de wei/op de paddock. Ik merk dat hij vaak onder het zand zit als ik kom, hij vindt rollen dus heel prettig.
Ik ga bij mijn paardje dus ook geen deken opleggen.

De vacht is een mooi systeem. Het is warmteregulerend. Bibberen betekent alleen maar dat het paard extra warmte produceert en niet zoals bij mensen, het stadium voordat je onderkoeld raakt. Het is dus niet erg als je paard bibbert.

Een deken opleggen bij de hele dag regen kan er ook voor zorgen dat je paard huidproblemen krijgt. De warmte blijft onder de deken zitten en dat gaat broeien en dan krijg je weer rainrot e.d.

Als hij 's nachts binnen staat dan zou ik zeker geen deken opleggen. De vacht heeft hier de tijd om mooi op te drogen.

Edit: Ik ga ervanuit dat jouw paard wel de hele dag onbeperkt ruwvoer heeft buiten. Vertering van ruwvoer daar komt heel veel warme bij vrij, dat is wel nodig om een paard warm te houden

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 10:29

Wij doen alleen dekens op als het nat en koud/winderig is. Dat betekent dat er winters zijn waarbij ze max 10 dagen hun deken dragen en winters zijn geweest waar ze richting de 40 dagen dragen gingen. Onze nu 6 jarige, is vanaf jaarling (we kochten hem met 15 maanden) in dit regime meegegaan en dat deed hem duidelijk goed. We hebben op deze locatie door huurders ook wel veulens op het nooit deken regime op zien groeien, en daar zagen we regelmatig terugvallen bij in de winter.

Overigens gebruiken we voornamelijk fleecegevoerde (=50g) en 100g regendekens. Dus enkel net compenseren of een fractie meer voor de plattere vacht (ten opzichte van een droog paard, een nat paard verliest net als een dekenpaard die dikte doordat het gewicht van de regen de vacht plat drukt). Hier gaan de dekens 's nachts = op stal ook altijd af.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 10:33

Bretsa schreef:
De vacht is een mooi systeem. Het is warmteregulerend. Bibberen betekent alleen maar dat het paard extra warmte produceert en niet zoals bij mensen, het stadium voordat je onderkoeld raakt. Het is dus niet erg als je paard bibbert.


Nee, dat is iets dat door paard natuurlijk in de wereld gebracht is.

Bibberen betekent net als bij mensen dat het lichaam zich inspant om onderkoeling te beperken omdat het dier als onder de thermoneutrale zone zit en niet meer door niet-inspannend gedrag gevaarlijke onderkoeling kan voorkomen. Bibberen is een inefficiente manier van warm stoken en verbrandt dus relatief veel calorieën, wat betekent dat er ingeleverd wordt op de vetlaag die het dier moet isoleren en de winter door moet helpen. Bibberen zorgt dus voor minder kans op de langere termijn om de winter te overleven en wordt dus alleen ingezet om op de korte termijn sterfte te voorkomen, maar niet eerder.

Dit werkt overigens ook hetzelfde bij honden, varkens en andere dieren. De mens is hier geen afwijkende diersoort.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 10:39

Bretsa schreef:
Bibberen betekent alleen maar dat het paard extra warmte produceert en niet zoals bij mensen, het stadium voordat je onderkoeld raakt. Het is dus niet erg als je paard bibbert.

Een deken opleggen bij de hele dag regen kan er ook voor zorgen dat je paard huidproblemen krijgt. De warmte blijft onder de deken zitten en dat gaat broeien en dan krijg je weer rainrot e.d.

Rainrot zie je juist alleen bij paarden die zonder deken buiten staan, het is nl een bacteriële infectie die welig tiert in een natte, vieze dikke vacht waardoor de huid zachter wordt en de bacterie in de huid binnen kan dringen, daarom zitten de plekken juist op de natte delen op de rug (en is ook nog eens besmettelijk, voor mens en dier).
Ook is bibberen wel vervelend voor een paard.
Mijn arabier stopt gelijk met eten als hij staat te bibberen en ben je verder van huis (hij raakt echt onderkoeld).
Laatst bijgewerkt door Brainless op 13-10-23 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Deken of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 11:05

Ik denk dat het 'bibberen kan geen kwaad' en '0 grams dekens drukken de vacht plat en dat is dus kouder' de grootste onwaarheden in de paardenwereld zijn momenteel.. :o

Ik zou vooral naar je paard gaan kijken. Sommigen kunnen een hoop hebben, maar anderen hebben het al gauw koud. Ik sta in een gemengde kudde nu van jong tot oud met allerlei verschillende rassen. De ene staat het hele jaar door zonder deken overdag buiten (ook zonder goede schuilmogelijkheden helaas) en de anderen krijgen al vrij snel een dekentje op. Al was er afgelopen winter wel 1 moment dat het hele spul te koud stond, zelfs de paarden met dekens. Alles stond te rillen en te trillen omdat het zo guur was (hele vieze natte sneeuw in combinatie met enorm veel wind). Het is denk ik zoeken naar wat jouw paard aankan. Het liefste zou ik ook dekenloos kiezen, maar je paard comfortabel houden is wel belangrijk. Ik probeer het altijd zo te vergelijken: in de natuur dragen ze geen dekens, maar daar hebben ze vaak veel natuurlijke schuilmogelijkheden. Bossage, rotspartijen, etc. Hier in Nederland staan ze op een kale paddock vol in de wind en regen. Het is gewoon niet te vergelijken. Plus, wij mensen houden van poetsen en dat helpt niet mee voor de waterbestendigheid van de vacht. Het is nou eenmaal niet natuurlijk dus als je paard aangeeft oncomfortabel te staan (strakke spieren, opgetrokken buik, chagrijnig, rillen, etc) dan kun je altijd een dekentje opgooien. 0 grams werkt prima om de regen en wind buiten te houden voor paarden die verder een lekkere dikke vacht hebben. Een grotere koukleum of hele gure dagen vereisen vaak wat meer grams dekens. :)

Bretsa

Berichten: 31
Geregistreerd: 20-06-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 12:20

Celebi schreef:
Ik zou vooral naar je paard gaan kijken.


Heel veel verschillende meningen dus, wat eigenlijk wel goed is omdat zo wel iedereen er echt zelf over nadenkt *\o/*, maar ik denk inderdaad dat je vooral naar je eigen paard moet kijken en gewoon doen wat jij denkt dat het beste voor jouw paard werkt!

Rainrot kan ook ontstaan door zweet, als er geen regen is en je paard maakt al een dikkere vacht aan doordat de dagen korter worden. Als het weer dan nog redelijk warm is, kan het icm zweet ook gaan broeien en in een wondje trekken.

gelato

Berichten: 39
Geregistreerd: 10-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 12:26

MarliesV schreef:
Als je geen schuilmogelijkheid hebt, dan zou ik inderdaad onder de 10 graden bij veel wind en regen een ongevoerde regendeken opgooien.

Verder lekker bloot, kou, sneeuw enz dat maakt niet uit, dat gaat prima als je lekker in de vacht zitten.

Die van mij kon altijd schuilen, maar stond dus alleen binnen met heel guur weer, dus een combinatie van wind en regen. Of als het erg warm/zonnig was. Dus voor de schaduw.

Dit zou ik ook doen! Paarden ervaren het inderdaad anders dan wij, maar zonder schuilmogelijkheid heeft het paard ook niet de keuze of zij wel/niet beschut wil staan.

Popstra
Berichten: 13756
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 12:34

Ik zou zo lang mogelijk wachten. Het gure, natte weer komt tegenwoordig pas in januari..februari..maart.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 12:40

Bretsa schreef:
Heel veel verschillende meningen dus, wat eigenlijk wel goed is omdat zo wel iedereen er echt zelf over nadenkt *\o/*, maar ik denk inderdaad dat je vooral naar je eigen paard moet kijken en gewoon doen wat jij denkt dat het beste voor jouw paard werkt!

Het is niet alleen een mening, het is aangetoond dat een paard die rilt het wel koud heeft.
En dat dit ten koste gaat van het welzijn van het paard.

Miss_Mii21

Berichten: 541
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 12:44

Kijk naar je paard.. wat hij nodig heeft, of de haren al overeind staan..
Bij ons op stal staan er inmiddels veel met een deken op, die van mij dreef er met 18 graden onderuit. Dus heeft vandaag geen deken op. Zondag daalt het kwik, dan gaat er wel een deken op.. er zijn tabellen waarin staat welke dikte je aan moet houden. Zou regelmatig voelen of je paard het niet te warm heeft bij de nek. Afgelopen winter stonden er veel bij ons op stal onder 300, die van mij onder 450g. En hij had het nog niet warm. Nu dus velen al onder een regendeken, die van mij was er onder bezweet. Dus staat nu zonder deken.

Sommige paarden hebben een dikke vacht en hebben daarom heel lang geen deken nodig. Die van mij heeft een dunne vacht en huid , heeft het snel koud dus krijgt een deken op zodra het onder de 15 graden is. Nu de temperatuurrange zo groot is, is het heel lastig.

Ik vind dat je moet kijken naar wat je paard nodig heeft; ik vind dat je een dier hebt om te zorgen, dat je de kou voor moet zijn. Er zijn er ook die vinden dat het paard het wel aangeeft, dan ben je dus al te laat vind ik. Blijft lastig.

Ik heb een paard dat lastig op gewicht te houden is, ik vind het cru om te wachten tot een paard bibbert en wat je hierboven al leest, dan verbranden ze nog meer en in mijn geval moet ik er nog meer voer in pompen. Mijn inziens slechte verzorging, je laat je dier niet kou lijden of bibberen, dan geeft hij aan dat hij het koud heeft. Jij gaat ook niet zonder jas naar buiten in de winter om vervolgens veel warm te eten om het warm te krijgen. Doe je niet. Je doet een dikke jas aan en eet enkel wat je nodig hebt. Bij ons ook onbeschut buiten, weinig schuilmogelijkheid. Dus goed ingepakt. Je hebt een dier om voor te zorgen.
Laatst bijgewerkt door Miss_Mii21 op 13-10-23 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 12:48

Popstra schreef:
Ik zou zo lang mogelijk wachten. Het gure, natte weer komt tegenwoordig pas in januari..februari..maart.


En dit jaar in april, mei, juni, juli, augustus, september en oktober. :')

Serieus, volgens mij is er geen enkele maand geweest dat ik niet een of meerdere keren met (dunne) dekens heb moeten klooien dit jaar vanwege de hevige langdurige regen. Het ligt echt aan je paard wat ze aankunnen.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 13:10

Miss_Mii21 schreef:
Jij gaat ook niet zonder jas naar buiten in de winter om vervolgens veel warm te eten om het warm te krijgen. Doe je niet. Je doet een dikke jas aan en eet enkel wat je nodig hebt. Bij ons ook onbeschut buiten, weinig schuilmogelijkheid. Dus goed ingepakt. Je hebt een dier om voor te zorgen.


Ik pak even dit stukje er tussenuit, want bij paarden werkt veel ruwvoer geven wel anders dan wat jij hier beschrijft met veel eten om het warm te krijgen. Het verteren van ruwvoer levert enorm veel gratis warmte op, puur door hoe vezels afgebroken worden door darmflora. Dat is dus warmte die niet door het paard geïnvesteerd wordt, en één van de redenen waardoor paarden met onbeperkt ruwvoer het onder dikke dekens juist sneller te warm krijgen. Ook is dit één van de redenen waarom paarden met echt warm weer vaak minder ruwvoer eten, ze moeten dan soms zelfs al zonder deze warmtebron werken om niet oververhit te raken (a.k.a. ze zweten) en met deze warmtebron, het veel ruwvoer eten, is het niet oververhit raken extra lastig dan. Wij mensen kennen die slechts in veel mindere mate omdat ons voedsel veel lager in vezel zit en wij geen grote blinde darm/blindzak hebben waar deze vertering/warmteproductie plaatsvindt, al hoewel wij ook neiging naar zware kost in de winter (de stamppotten) en lichte kost in de zomer (de salades), wat dezelfde achtergrond heeft.

Dit is dus wel anders dan het extra krachtvoer moeten geven omdat het dier anders te veel afvalt, krachtvoer levert namelijk weinig gratis warmte op t.o.v. ruwvoer. Daarnaast zijn wij mensen niet gebouwd op permanent eten, terwijl een paard dat juist wel is. Het meest zichtbare daarvan is dat een paard, in tegenstelling tot de meeste zoogdieren, geen galblaas heeft.

Even los van het feit dat actieve mensen (dus meer dan naar buiten lopen om te roken of naar de auto te gaan) vaak ook in de winter geen dikke jas nodig hebben in Nederland. Wel waterdicht (en daarmee winddicht) en een beetje voering, maar die dikke jassen is voor bewegen vaak te warm.

Wat goed ingepakt is, is sterk afhankelijk van je paard, en suggereert dikker inpakken dan dat voor paarden vaak het meest aangenaam is. 300g zouden onze paarden onder weg zweten. Wij hebben fleecegevoerd, 100g en 200g liggen voor de grote paarden, maar de 200g is tot nu toe te warm geweest. Voor de shetten hebben we alleen fleecegevoerd liggen en daar moet eigenlijk nog een ongevoerd bij, want fleecegevoerd is regelmatig met slecht weer al aan de warme kant (terwijl geen deken dan door de nattigheid en wind wel eigenlijk wat te koud is).

Popstra
Berichten: 13756
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 15:12

Celebi schreef:
Popstra schreef:
Ik zou zo lang mogelijk wachten. Het gure, natte weer komt tegenwoordig pas in januari..februari..maart.


En dit jaar in april, mei, juni, juli, augustus, september en oktober. :')

Serieus, volgens mij is er geen enkele maand geweest dat ik niet een of meerdere keren met (dunne) dekens heb moeten klooien dit jaar vanwege de hevige langdurige regen. Het ligt echt aan je paard wat ze aankunnen.


Ja vandaag is het ook weer veels te warm. Het is op-af-op-af hier met de wedstrijd paardjes die ik graag glad hou

gelato

Berichten: 39
Geregistreerd: 10-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 21:10

Celebi schreef:
Popstra schreef:
Ik zou zo lang mogelijk wachten. Het gure, natte weer komt tegenwoordig pas in januari..februari..maart.


En dit jaar in april, mei, juni, juli, augustus, september en oktober. :')

Serieus, volgens mij is er geen enkele maand geweest dat ik niet een of meerdere keren met (dunne) dekens heb moeten klooien dit jaar vanwege de hevige langdurige regen. Het ligt echt aan je paard wat ze aankunnen.

Inderdaad, het verschilt zooo enorm per dag, denk niet dat er een bepaalde maand is waar je echt 'moet' beginnen.

marleen_88

Berichten: 14051
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Deken of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 21:15

Ik zou hem bloot laten staan, tenzij je merkt dat hij het echt koud heeft.

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Deken of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 22:31

Tja, verschilt per paard. Ik heb hier een 5 jarige tinker lekker in z'n vacht + vet 24 uur buiten met onbeperkt hooi(en gras) mét schuilstal en ja, die heeft een dekentje om want vorige winter was hij echt teveel afgevallen om zichzelf warm te houden en zit net goed in zijn vel. Shetlander loopt zonder. Mijn haflinger toen die tijd kon snel rillen bij een regenbui, die liep ook met, ondanks vet genoeg.
Dus het verschilt ontzettend, als jij een deken wilt proberen dan doe je dat, :j , mocht je uitvinden dat hij eronder zweet of op één of andere manier kan zien dat hij het niet wilt(weglopen bijv), dan bewaar je de deken voor slechter weer.

Oskarrino
Berichten: 797
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 23:01

Zoals hierboven al benoemd verschilt het per paard. Mijn paard heeft pssm dus snel stijve spieren bij veel regen/kou. Als ik geen deken op heb, is hij grumpy, stijf en niet blij. Dus ja liever heb ik hem zonder staan, maar dit is voor hem beter.

Dit jaar scheer ik hem niet (aangezien hij geblesseerd is) maar normaal wordt hij eind oktober geschoren en dan 150/200 grams op gedurende de winter (afhankelijk van de temperatuur natuurlijk).

Hij heeft nu een 0 grams regendeken op.

Taucha

Berichten: 1170
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 23:10

Ja maar
Ja maar
Ja maar

Hebben wij nou zulke watjes gekweekt, dat een 2-jarige al voorzien dient te worden van een deken?

Hoe deden paarden dat 100 / 500 / 1000 jaar geleden?
Ja toen waren er misschien wat bomen om onder te staan, maar geen schuilhutten? Maar toen waren er ook wel eens dagen/weken aan een stuk dat het regende? Maar er zijn nog steeds paarden, toch?