Deken of niet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gelato

Berichten: 39
Geregistreerd: 10-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 23:15

Taucha schreef:
Ja maar
Ja maar
Ja maar

Hebben wij nou zulke watjes gekweekt, dat een 2-jarige al voorzien dient te worden van een deken?

Hoe deden paarden dat 100 / 500 / 1000 jaar geleden?
Ja toen waren er misschien wat bomen om onder te staan, maar geen schuilhutten? Maar toen waren er ook wel eens dagen/weken aan een stuk dat het regende? Maar er zijn nog steeds paarden, toch?

Jawel, maar naar mijn mening, puur dat een paard buiten kan staan, betekent niet dat dit per definitie ook het beste is voor een (individueel) paard. Er zijn wel redenen dat veel dieren in gevangenschap langer leven, voornamelijk door levenskwaliteit. Niet zeggende dat je paard vroegtijdig sterft als hij buiten staat zonder deken, maar er is natuurlijk ook een element van comfort voor het paard.

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 23:23

Bomen houden echt enorm veel water en wind tegen, onderschat dat niet. En die paarden werden ook niet gepoetst waardoor de vacht vetter bleef. Plus, een gemiddeld wild paard zag er vast ook een stuk ruiger uit dan de gemiddelde 2 jarige die nu gehouden wordt. Dus ja, in verhouding met het wild hebben we inderdaad gewoon watjes die wat extra liefde nodig hebben. :D

Rubs

Berichten: 510
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 23:28

Wat velen voor mij al zeggen, kijk naar je paard!

Toen ik mijn paard kocht op zijn 11e wilde ik hem zo natuurlijk mogelijk houden. Tussen oktober en april overdag buiten en snachts binnen, zonder deken, totdat... hij een keer met kou, wind en regen letterlijk stond te schudden met z'n hele lijf van de kou. Het was gelijk klaar, hupsakee een deken op gelegd.
Vachten verschillen van paard tot paard en die mag je niet allemaal over een kam scheren!
Zolang je paard het niet koud lijkt te hebben hoeft hij geen deken, maar let vooral op hem met regen.

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 01:41

Een gezonde tweejarige kan echt wel tegen een stootje, zeker een robuust ras.
Was de vacht niet, borstelen alleen het hoognodige.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 05:53

Mizora schreef:
Bretsa schreef:
De vacht is een mooi systeem. Het is warmteregulerend. Bibberen betekent alleen maar dat het paard extra warmte produceert en niet zoals bij mensen, het stadium voordat je onderkoeld raakt. Het is dus niet erg als je paard bibbert.


Nee, dat is iets dat door paard natuurlijk in de wereld gebracht is.

Bibberen betekent net als bij mensen dat het lichaam zich inspant om onderkoeling te beperken omdat het dier als onder de thermoneutrale zone zit en niet meer door niet-inspannend gedrag gevaarlijke onderkoeling kan voorkomen. Bibberen is een inefficiente manier van warm stoken en verbrandt dus relatief veel calorieën, wat betekent dat er ingeleverd wordt op de vetlaag die het dier moet isoleren en de winter door moet helpen. Bibberen zorgt dus voor minder kans op de langere termijn om de winter te overleven en wordt dus alleen ingezet om op de korte termijn sterfte te voorkomen, maar niet eerder.

Dit werkt overigens ook hetzelfde bij honden, varkens en andere dieren. De mens is hier geen afwijkende diersoort.

Dat dus… ik heb zo’n hekel aan die opvatting…. :x :x
Een paard moet kunnen schuilen of beschermd worden. Koude is zelden een probleem maar regen maakt de vacht vaak een stuk minder bruikbaar dus veel regen én koude is gewoon sneu zonder schuilstal of andere bescherming.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 09:58

Taucha schreef:
Ja maar
Ja maar
Ja maar

Hebben wij nou zulke watjes gekweekt, dat een 2-jarige al voorzien dient te worden van een deken?

Hoe deden paarden dat 100 / 500 / 1000 jaar geleden?
Ja toen waren er misschien wat bomen om onder te staan, maar geen schuilhutten? Maar toen waren er ook wel eens dagen/weken aan een stuk dat het regende? Maar er zijn nog steeds paarden, toch?

Wij zijn nog steeds gewoon mensen. Denk dat wij het al niet meer overleven zoals 100 jaar terug. :+
Paarden zijn door het fokken deels veranderd ja. Bomen zijn bovendien ook al prima schuilopties. Zowel tegen warmte als tegen wind en regen.

Maar terug grijpen naar ‘toen kon het ook’ is geen argument IMO. Toen wist men niet beter en had men geen andere opties.

DuoPenotti

Berichten: 29508
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Deken of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 10:02

Paarden gezond en niet onder het zadel krijgen hier geen deken op bij de nacht binnen.
Wel genoeg hooi. Ook als er gras staat.
24/7 buiten zonder schuilstal dan zou ik anders kijken.
Maar daar zou ik al nooit een paard stallen...

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 10:10

Ayasha schreef:
Bomen zijn bovendien ook al prima schuilopties. Zowel tegen warmte als tegen wind en regen.

Maar terug grijpen naar ‘toen kon het ook’ is geen argument IMO. Toen wist men niet beter en had men geen andere opties.


En hoeveel paarden hebben nou letterlijk een grote boom in de wei staan waar ze onder/naast kunnen schuilen? Bomen in de weide is gewoon ook niet echt Nederlands gebruik helaas. Gelukkig begin je het langzaam wat meer te zien.

Wij hebben drie arabiertjes staan (met wat quarterbloed) 24/7 buiten met schuilstallen. Maar als het echt heel slecht weer is dan gaan er ook regendekens op en hebben ze daar bijzonder veel profijt van. Ik zie echt heel duidelijk het verschil tussen een miserabel trillend paard wat stijf in de spieren is en een paard wat gewoon warm en droog aanvoelt onder een ongevoerde regendeken.

Ik las ergens in het topic: zoveel meningen. Maar in mijn optiek zijn het geen meningen maar feiten versus bakerpraatjes.

DuoPenotti

Berichten: 29508
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 10:15

Hier staan mooie bomen voor schaduw. Maar als het blad er af is staan er was stammen en takken en geen idee hoe dat beschutting geeft voor regen en wind.
Een wal struiken als de gure noord /oosten kant staat kan wel wat helpen. Maar moet die wel net goed staan.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 10:22

Iris82 schreef:
Ayasha schreef:
Bomen zijn bovendien ook al prima schuilopties. Zowel tegen warmte als tegen wind en regen.

Maar terug grijpen naar ‘toen kon het ook’ is geen argument IMO. Toen wist men niet beter en had men geen andere opties.


En hoeveel paarden hebben nou letterlijk een grote boom in de wei staan waar ze onder/naast kunnen schuilen? Bomen in de weide is gewoon ook niet echt Nederlands gebruik helaas. Gelukkig begin je het langzaam wat meer te zien.

Wij hebben drie arabiertjes staan (met wat quarterbloed) 24/7 buiten met schuilstallen. Maar als het echt heel slecht weer is dan gaan er ook regendekens op en hebben ze daar bijzonder veel profijt van. Ik zie echt heel duidelijk het verschil tussen een miserabel trillend paard wat stijf in de spieren is en een paard wat gewoon warm en droog aanvoelt onder een ongevoerde regendeken.

Ik las ergens in het topic: zoveel meningen. Maar in mijn optiek zijn het geen meningen maar feiten versus bakerpraatjes.

Ik ben niet tegen een deken op leggen. Integendeel. De drama-bier stond hier in juni met deken omdat het non stop regende.

Ik zeg enkel dat tegen de bokker die graag 500 jaar terug in de tijd wil dat als die paarden toen bomen hadden dat nog altijd meer is dan wat de meeste paarden nu hebben als er geen schuilstal is.

Ik vind het hele gedoe over ‘bibberen is natuurlijk.’ Bullshit. Dood gaan en onderkoeling is dat ook. Daarom is het nog niet wenselijk. Hier wil ik geen paarden zien trillen. Welk ras ze zijn en hoe oud ze zijn staat daar los van. Trillen = te koud om zich comfortabel te voelen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 10:34

Hier krijgt mijn draver en mijn 22 jarige een deken op als het langdurig regent.
Zij hebben een ruime schuilstal maar de draver valt toch snel af als het koud is ondanks onbeperkt hooi. Dus wat ondersteuning bieden kan zeker geen kwaad.

Mijn kruising tinker x fries is ook 2 jaar en heeft een enorm dichte vacht. Hij gaat wel de schuilstal in als het stortregent maar bij een gewone bui blijft hij buiten staan.
Ik hou het wel int oog als die echt kou zou krijgen.

Vorig jaar had ik 2 paarden (de draver en m'n oudste van 25 die ingeslapen is inmiddels) die stonden te bibberen ondanks een regendeken. Die heb ik dus een wat warmer deken moeten aandoen.

Bij geen schuilstal zou ik toch een regendeken omdoen als het hele dag regent. Als het af en toe buien zijn zou ik het niet omdoen, natuurlijk wel kijken of paard het koud heeft als er ook gure wind staat

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 10:37

Ayasha schreef:
Ik ben niet tegen een deken op leggen. Integendeel. De drama-bier stond hier in juni met deken omdat het non stop regende.

Ik zeg enkel dat tegen de bokker die graag 500 jaar terug in de tijd wil dat als die paarden toen bomen hadden dat nog altijd meer is dan wat de meeste paarden nu hebben als er geen schuilstal is.

Ik vind het hele gedoe over ‘bibberen is natuurlijk.’ Bullshit. Dood gaan en onderkoeling is dat ook. Daarom is het nog niet wenselijk. Hier wil ik geen paarden zien trillen. Welk ras ze zijn en hoe oud ze zijn staat daar los van. Trillen = te koud om zich comfortabel te voelen.


Ik weet hoe jij erin staat! Sorry alleen inderdaad dat stukje over die boom was inhakend op jouw post. Ik had beter een lijn ofzo kunnen kunnen zetten ter verduidelijking. :D

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 10:41

Iris82 schreef:
Ayasha schreef:
Ik ben niet tegen een deken op leggen. Integendeel. De drama-bier stond hier in juni met deken omdat het non stop regende.

Ik zeg enkel dat tegen de bokker die graag 500 jaar terug in de tijd wil dat als die paarden toen bomen hadden dat nog altijd meer is dan wat de meeste paarden nu hebben als er geen schuilstal is.

Ik vind het hele gedoe over ‘bibberen is natuurlijk.’ Bullshit. Dood gaan en onderkoeling is dat ook. Daarom is het nog niet wenselijk. Hier wil ik geen paarden zien trillen. Welk ras ze zijn en hoe oud ze zijn staat daar los van. Trillen = te koud om zich comfortabel te voelen.


Ik weet hoe jij erin staat! Sorry alleen inderdaad dat stukje over die boom was inhakend op jouw post. Ik had beter een lijn ofzo kunnen kunnen zetten ter verduidelijking. :D

Geen probleem. :D voor mijn hersenen is het ook nog vroeg. _O- _O- daar kan het ook aan liggen. :))

xYaartje
Berichten: 1464
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 10:54

Ik ga mee met de rest dat het echt kijken is naar je paard. De een kan nu prima zonder deken. De ander heeft het al wel nodig.
Mijn Shetlander ruin heeft eergisteren wel zijn regen deken om gehad. Hij heeft echt een hekel aan regen en gooit dan ook te veel energie in zichzelf warm houden. Is daarbovenop chronisch hoefbevangen en dan kan ik hem maar beter helpen met een deken met zulk nat weer. Rond een uur of 5 wilde hij ook echt heel graag weer naar binnen.
Heb de deken op stal nog wel af ivm het daar nog best warm is.
Ik zit alleen te twijfelen om vanaf morgen de regen deken standaard op te doen bij hem. Het is welliswaar droog, maar de temperaturen dalen wel. Kou is ook niet zo zijn ding en hij is chronisch hoefbevangen. Dus ik weet nog niet helemaal of ik er dan goed aan doe toch de deken op te doen.

Vanaf wanneer/hoeveel graden houden jullie de dekens 's nachts op stal eigenlijk ook op?

DanielleDV
Berichten: 30
Geregistreerd: 23-06-23

Re: Deken of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 11:06

Het is duidelijk dat de behoefte aan een deken sterk afhankelijk is van het individuele paard, het weer en de beschikbare voorzieningen zoals schuilstallen.

Zelf heb ik gemerkt dat mijn paard, afhankelijk van het weer, verschillende behoeften heeft. Bij regenachtig weer met koude windstoten heeft mijn paard duidelijk behoefte aan beschutting en draagt hij een regendeken. Ik houd ook rekening met zijn vachtconditie en algemene gezondheid. Bij warmere regendagen lijkt hij zich prima te voelen zonder deken, maar ik houd zijn gedrag nauwlettend in de gaten.

Wat betreft het gebruik van schuilstallen ben ik het eens dat dit een geweldige toevoeging is voor paarden die buiten worden gehouden. Het biedt hen de mogelijkheid om zelf te kiezen of ze beschutting willen zoeken, wat hun natuurlijk gedrag nabootst.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 12:12

Taucha schreef:
Hoe deden paarden dat 100 / 500 / 1000 jaar geleden?

Die van mijn opa stonden gewoon de hele winter binnen in een stand bij de koeien.
Zo hield elke boer zijn paarden.

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Deken of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 13:32

Mijn tinker x haflinger stond tot 3.5 jaar 24/7 buiten zonder schuilstal. Wel een flinke vacht.
Ze had nooit een deken op. Ging prima.
Overigens was dit bij de vorige eigenaar.

Bij mij sinds ze onder het zadel is staat ze in de winter met deken.
Zomers staat ze 24/7 buiten en net de winter met de nacht op stal.
Omdat ze last heeft van haar dikke vacht met werken scheren we haar.

Nu is ze wel een muts. In de winter wanneer er geen schuilstal is en het regent stopt ze met eten. Gaat zielig in ren hoekje staan. Met deken op, eet ze wel.

Miss_Mii21

Berichten: 541
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 10:38

Mizora schreef:
Miss_Mii21 schreef:
Jij gaat ook niet zonder jas naar buiten in de winter om vervolgens veel warm te eten om het warm te krijgen. Doe je niet. Je doet een dikke jas aan en eet enkel wat je nodig hebt. Bij ons ook onbeschut buiten, weinig schuilmogelijkheid. Dus goed ingepakt. Je hebt een dier om voor te zorgen.


Ik pak even dit stukje er tussenuit, want bij paarden werkt veel ruwvoer geven wel anders dan wat jij hier beschrijft met veel eten om het warm te krijgen. Het verteren van ruwvoer levert enorm veel gratis warmte op, puur door hoe vezels afgebroken worden door darmflora. Dat is dus warmte die niet door het paard geïnvesteerd wordt, en één van de redenen waardoor paarden met onbeperkt ruwvoer het onder dikke dekens juist sneller te warm krijgen. Ook is dit één van de redenen waarom paarden met echt warm weer vaak minder ruwvoer eten, ze moeten dan soms zelfs al zonder deze warmtebron werken om niet oververhit te raken (a.k.a. ze zweten) en met deze warmtebron, het veel ruwvoer eten, is het niet oververhit raken extra lastig dan. Wij mensen kennen die slechts in veel mindere mate omdat ons voedsel veel lager in vezel zit en wij geen grote blinde darm/blindzak hebben waar deze vertering/warmteproductie plaatsvindt, al hoewel wij ook neiging naar zware kost in de winter (de stamppotten) en lichte kost in de zomer (de salades), wat dezelfde achtergrond heeft.

Dit is dus wel anders dan het extra krachtvoer moeten geven omdat het dier anders te veel afvalt, krachtvoer levert namelijk weinig gratis warmte op t.o.v. ruwvoer. Daarnaast zijn wij mensen niet gebouwd op permanent eten, terwijl een paard dat juist wel is. Het meest zichtbare daarvan is dat een paard, in tegenstelling tot de meeste zoogdieren, geen galblaas heeft.

Even los van het feit dat actieve mensen (dus meer dan naar buiten lopen om te roken of naar de auto te gaan) vaak ook in de winter geen dikke jas nodig hebben in Nederland. Wel waterdicht (en daarmee winddicht) en een beetje voering, maar die dikke jassen is voor bewegen vaak te warm.

Wat goed ingepakt is, is sterk afhankelijk van je paard, en suggereert dikker inpakken dan dat voor paarden vaak het meest aangenaam is. 300g zouden onze paarden onder weg zweten. Wij hebben fleecegevoerd, 100g en 200g liggen voor de grote paarden, maar de 200g is tot nu toe te warm geweest. Voor de shetten hebben we alleen fleecegevoerd liggen en daar moet eigenlijk nog een ongevoerd bij, want fleecegevoerd is regelmatig met slecht weer al aan de warme kant (terwijl geen deken dan door de nattigheid en wind wel eigenlijk wat te koud is).


Hoe kan het dan, dat er gezegd wordt dat paarden een thermo neutrale zone hebben die veel groter is dan die van ons en dat mijn paard gewoon staat te bibberen van de kou onder de 15 graden. Zonder deken. Die 15 graden valt ruim in de thermo neutrale zone.
Misschien heb je dan wel een punt mbt ruwvoer, bij ons staan ze overdag op het gras ZONDER extra hooi. Is ook eten, zou ook de verbranding op gang moeten houden beredeneer ik dan volgens jou, maar nog steeds trilt mijn paard in de wind onder de 15 graden.

DuoPenotti

Berichten: 29508
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 11:35

Nu in deze tijd van het jaar bevat het gras minder structuur. Is meer waterig zeg maar. Met wat pech wel vol suikers.
Juist die vezels, die structuur hebben ze nu nodig als het kouder is.
Mijn paarden staan 365 dagen per jaar op gras, heel jaar door zelfs stripbegrazing omdat ik teveel land heb.
Maar ze krijgen nu rond een uur of 12-1 altijd hooi bij. Even tussendoor wat vezels.
In de ochtend voor het buiten gaan ook hooi en als ze als het donker is binnenkomen ook weer.
Ook stro gaat er in de winter goed in, in de zomer niet.

BarbaLala

Berichten: 9609
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 12:32

Eigenlijk heel simpel;
Een paard preventief een deken op doen omdat jij zelf een naar gevoel krijgt van een dier dat blootgesteld wordt aan de natuurlijke elementen is (in mijn optiek) geen goede reden.

Zeker niet bij een jong dier waarvan je juist wil dat ze een goede weerstand opbouwen.
Hij staat 's nachts binnen, het is een koudbloed en hij is 2, dus ik zou hem lekker bloot laten.

Merk je dat hij het fysiek niet trekt als er ècht slecht weer is, kun je altijd nog besluiten om aanvullend te voeren of er iets op te gooien.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 12:44

Toevallig heb ik een 2 jarige tinker x fries.
Die heeft zo'n dichte vacht (huid bijna niet te vinden) dat die volgens mij onder een deken alleen gaat zweten.

Ik laat hem dus zonder deken. Er is een schuilstal. Maar daar staan ze alleen in bij echte felle regen.