uitmesten stallen makkelijker maken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tennan
Berichten: 3100
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 19:46

lletam schreef:
@kim toen ik op stro stond en zelf mestte, kwam dat toch neer op elke dag. Ook al nam ik me voor niets te doen of alleen maar de mest (maar misschien moet ik dat dan af en toe los laten)
@tennan Zou zo'n matras ook in een box werken (gaat zo googelen)
En @koper, zoiets hoop ik dan ook uit te komen. Dat je het op mindere dagen laat zitten en met 4/5 keer af kan of zoiets


Jazeker werkt dat. Rubber matten ook!

Kim_W

Berichten: 583
Geregistreerd: 17-10-16

Re: uitmesten stallen makkelijker maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 20:21

Ligt ook aan hoelang je paard op stal staat en hoe grote zooi die ervan maakt

Koper

Berichten: 30270
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 20:58

Ruin of merrie vind ik ook uitmaken. Met een ruin heb je toch eerder dat het midden een zooi wordt terwijl een merrie als het meezit alle troep langs de rand of zelfs in één hoek dropt.

Kim_W

Berichten: 583
Geregistreerd: 17-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 21:24

Mijn ervaring is andersom :D mijn hengst poept echt op 1 plek tegen de zijkant aan dus hoef maar 1 plek weg te scheppen. Mijn merrie doet overal dr behoefte en stal is een grotere zooi

Koper

Berichten: 30270
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 23:59

En waar plast jouw hengst dan?

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Re: uitmesten stallen makkelijker maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 00:13

Misschien hele vreemde opmerking in dit topic, je bent wat ouder ? Sommige vitamine en mineralen tekorten kunnen ook lage rugpijn veroorzaken, vooral vit D tekort. Dat werkt in op je hamstrings en andere spieren. Strakke hamstrings is recept voor lage rugpijn.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: uitmesten stallen makkelijker maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 00:21

Kan je niet iemand inhuren voor het uitmesten? Wat je zegt... je hebt maar 1 rug. Misschien desnoods een scholier die een beetje cash kan gebruiken oid. Of iemand die eens een ritje mag maken in ruil voor het uitmesten

Kim_W

Berichten: 583
Geregistreerd: 17-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 08:12

Koper schreef:
En waar plast jouw hengst dan?


Ook langs de zijkant

Maartje1990

Berichten: 22283
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 08:15

Elektrische kruiwagen bravo mobarrow. We hebben zelf de grootste maar die heb je niet perse nodig natuurlijk.


Afbeelding

Koper

Berichten: 30270
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 08:40

Kim_W schreef:
Koper schreef:
En waar plast jouw hengst dan?


Ook langs de zijkant

_/-\o_

MyWishMax

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 09:57

Kim_W schreef:
Mijn ervaring is andersom :D mijn hengst poept echt op 1 plek tegen de zijkant aan dus hoef maar 1 plek weg te scheppen. Mijn merrie doet overal dr behoefte en stal is een grotere zooi


Mijn ervaring ook. Al mijn merries waren veel viezer en de ruinen allemaal veel netter. Merries deden alles overal en ruinen vooral in 1 hoek of tegen de wanden aan.

Huidige merrie is helemaal een ramp icm voerbak voorin, hooi voorin en drinkbak achterin. Zij mest en plast waar ze staat, dus als ze eet komt het halverwege of achterin, als ze drinkt ligt het middenin of vooraan. Als ze met buurvrouw staat te klieren juist weer aan de andere zijkant... En ze gooit enorm met bodembedekking dus begraaft onbewust de mest ook nog waardoor je moet graven om alles eruit te halen. Ze staat op stro, maar vlas was nog vele malen erger en ik vond het bij haar echt verschrikkelijk. Buurvrouw staat op vlas maar is veel netter, die houdt de voorkant wel schoon en mest vooral achterin en 1 zijkant.

Voor mij scheelt het enorm welke riek ik gebruik. Ik heb er het liefst 1 met handvat en geen lange steel, terwijl anderen juist liever die lange hebben. Maar nog vaker gebruik ik een mestboy := Daarnaast opletten op hoe je schept en hoe vol je kruiwagen doet. Ik kan beter 3 keer lopen met halfvolle als 1 keer met een hele volle.

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 10:04

Mijn merrie poept en plast aan dezelfde achterkant, altijd op dezelfde plek.
Mijn ruin poept ook op dezelfde plek maar plast in het midden. ook wel weer op dezelfde plek maar dan lijkt de stal toch viezer.

Mijn vorige merrie deed het ook netjes alles op 1 kant.

Ik heb dus nooit echt smerige stallen.

Mijn ruin heb ik wel op moeten voeden, ja echt je kunt het ze leren met soms een lange adem.

Leg altijd een paar kleine mestballetjes op de plek waar je wilt dat ze poepen.
Die van een ander werkt vaak nog beter.
Elke dag, niet 1 dag denken het zal wel.
Dus elke dag netjes je stal mesten, niet op zondag overslaan oid.
En dan een klein beetje laten liggen op de juiste plek.

De ene poept daar dan in een maand al, bij mijn ruin duurde het een half jaar.

Deze tip kreeg ik van een oudere vrouw en die zei dat het haar zo nog bij elk paard was gelukt.
En dat ben ik dus ook gaan doen.

MyWishMax

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: uitmesten stallen makkelijker maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 12:35

Ik doe dat al zolang ik deze merrie heb, maar geen verandering :') Is toch al een jaar of 7. In een stal waar drinkbak en voerbak naast elkaar zitten gaat het iets beter. Net als wanneer er niks te zien is behalve aan de voorkant. Maar ik heb liever dat ze wel meer ziet, dus die 3 open kanten vind ik paardvriendelijker, ook al is de stal viezer daardoor. Plas ligt ook on het midden door de plek waar ze staat als ze plast. Iets verder naar achteren als bij de ruinen, maar niet echt aan de wanden.

lletam

Berichten: 577
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 17:57

tennan schreef:
lletam schreef:
@kim toen ik op stro stond en zelf mestte, kwam dat toch neer op elke dag. Ook al nam ik me voor niets te doen of alleen maar de mest (maar misschien moet ik dat dan af en toe los laten)
@tennan Zou zo'n matras ook in een box werken (gaat zo googelen)
En @koper, zoiets hoop ik dan ook uit te komen. Dat je het op mindere dagen laat zitten en met 4/5 keer af kan of zoiets


Jazeker werkt dat. Rubber matten ook!


Dat is zeker een optie! Maar hoe maak je daar dan optimaal gebruik van? Alleen laagje achterin, wel of niet potten, dagje overslaan?

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 18:01

MyWishMax schreef:
Ik doe dat al zolang ik deze merrie heb, maar geen verandering :') Is toch al een jaar of 7. In een stal waar drinkbak en voerbak naast elkaar zitten gaat het iets beter. Net als wanneer er niks te zien is behalve aan de voorkant. Maar ik heb liever dat ze wel meer ziet, dus die 3 open kanten vind ik paardvriendelijker, ook al is de stal viezer daardoor. Plas ligt ook on het midden door de plek waar ze staat als ze plast. Iets verder naar achteren als bij de ruinen, maar niet echt aan de wanden.

Wat jammer zeg

Hier ook open wanden en aan de achterkant een raam.
Was bij de mevrouw waar ik de tip van kreeg ook zo.

Maar wel rustige plaatsen, dus in die zin ook niet veel te beleven wat perse steeds gezien moet worden.
Misschien dat dat mee speelt?

Aalmel
Berichten: 11
Geregistreerd: 03-05-22

Re: uitmesten stallen makkelijker maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-23 22:13

Hoi!!
Dank voor alle tips! Manueel/fysiotherapie therapeut heeft me al echt goed geholpen. Was ik nu maar eerder gegaan....maar goed, een les voor de volgende keer! Ook een minidumper komt er over een paar weken. Dus denk dat dat ook wel heel prettig zal zijn:-))
Ik ga me ook eens verder verdiepen in stalmatten in combi met vlas ( ze staan nu alleen op vlas) Misschien is dit ook wel een mooie aanvulling.
@bigone nee hoor helemaal geen gekke opmerking, dank voor je aanvulling. Vit.d en magnesium staan hier dagelijks al op het menu.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: uitmesten stallen makkelijker maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 07:16

Ik heb al mijn hele leven chronische rugklachten. Ik heb in de inloopstal rubber stal matten met vlas en vind het ideaal. Je moet even handig worden in het krijgen van een stabiele laag maar als je de juiste verhouding oud en nieuw vlas gevonden hebt dan werkt het als een trein.

De stal mest ik 1x per week de natte plek eruit en nieuw vlas erop en verder alleen de drollen met een mestboy en een kinderharkje van de welkoop/intratuin. Die is veel lichter dan die zware onhandige vork van mestboy zelf.