Vlas-stro bedding

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
manzano

Berichten: 23944
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Vlas-stro bedding

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 13:28

Hier nu ook problemen met gehakseld koolzaadstro. Heel vervelend, want tarwestro en vlas wil ik niet.

Gini
Berichten: 17910
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Vlas-stro bedding

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 14:33

Maar echt. En ik wilde net koolzaadstro gaan uitproberen omdat vlas echt wel heel duur geworden is bij mijn leverancier. Tarwestro heeft die ook en is nog een stuk goedkoper, maar daar durf ik niet op overstappen wegens de mogelijkheid tot opeten.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 11:53

Gini schreef:
Maar echt. En ik wilde net koolzaadstro gaan uitproberen omdat vlas echt wel heel duur geworden is bij mijn leverancier. Tarwestro heeft die ook en is nog een stuk goedkoper, maar daar durf ik niet op overstappen wegens de mogelijkheid tot opeten.


Wij hebben onze paarden al een paar jaar op tarwestro en eten doen er niet/ nauwelijks van. Soms een nieuw paard wat een hapje probeert maar daar houdt het ook mee op. Nu krijgen ze bij ons wel vrijwel onbeperkt hooi.
Er zijn ook wel wat trucjes om eten te gaan en dat is mengen met de viezere bodembedekking of de 1e keren besproeien met water met azijn.

germie

Berichten: 25953
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Vlas-stro bedding

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 12:54

Vlas kost mij nu 9 euro per pak en gehakseld stro 8.95, dus ik hou het mooi bij vlas.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Vlas-stro bedding

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 13:30

Wij betalen iets meer dan 6,- per pak als we een pallet laten komen.

germie

Berichten: 25953
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 16:42

ElCid schreef:
Wij betalen iets meer dan 6,- per pak als we een pallet laten komen.

Ik kan helaas maar 15 pakken maximaal kwijt op stal. Anders liet ik ook wel meer komen, maar dat zit er niet in helaas.

Banyu
Berichten: 12471
Geregistreerd: 28-07-10

Re: Vlas-stro bedding

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 16:57

Iemand hier bekend mee?
Schijnt nieuw te zijn, combinatie van vlas en gehakseld tarwe stro.

Afbeelding

tamary

Berichten: 29185
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Vlas-stro bedding

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 17:44

Overgestapt van vlas ivm lijnzaad er nog in en dus of mijn dieren gingen zoeken en eten of de muizen deden dat, naar koolzaadstro en vervolgens naar gehakseld tarwestro ivm veilig bij hapje nemen en goedkoopste. Mix geen interesse in, en merk is vaak duurder.

_Elaine_
Berichten: 2164
Geregistreerd: 19-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-23 19:44

Banyu schreef:
Iemand hier bekend mee?
Schijnt nieuw te zijn, combinatie van vlas en gehakseld tarwe stro.

[ [url=m/zYPulN.png]Afbeelding[/url] ]


Ik gebruik het nu een aantal weken en ben opzich best tevreden erover, verbruik is bij mij ongeveer gelijk aan dat van wanneer ik alleen vlas gebruik

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Vlas-stro bedding

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 19:51

Dan zou ik helemaal bang zijn dat ze het gaan eten.

Jopack vlas is wel erg fijn, stoft niet

manzano

Berichten: 23944
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Vlas-stro bedding

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 20:00

De lokale fouragewinkel had nog een goede partij koolzaadstro binnen. Dus meteen 60 pakken besteld. Alleen nog geen idee waar ik ze ga laten :')

Popstra
Berichten: 13761
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Vlas-stro bedding

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 20:05

Wij moesten ook een alternatief voor gehakseld koolzaadstro en hebben voor aubiose gekozen. Ook duur helaas maar vind het wel fijn spul.

simone46
Berichten: 144
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 14:18

bestaat er geen bodembedekking dat paarden niet eten? Hier wordt alles gegeten, zelfs het vlas :(

Ze krijgen geen hooi ivm ouderdom en gebitsproblemen en krijgen dus Seniores Priores 4 x per dag en kunnen 24 uur per dag naar buiten. Helaas nu geen gras te vinden...

manzano

Berichten: 23944
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 14:40

simone46 schreef:
bestaat er geen bodembedekking dat paarden niet eten? Hier wordt alles gegeten, zelfs het vlas :(

Ze krijgen geen hooi ivm ouderdom en gebitsproblemen en krijgen dus Seniores Priores 4 x per dag en kunnen 24 uur per dag naar buiten. Helaas nu geen gras te vinden...

Zou je ze dan geen gehakseld ruwvoer geven gedurende de dag ipv hooi? Kennelijk kunnen ze dat wel eten. Lijkt me beter dan 4x pd SP.

Gini
Berichten: 17910
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 10:19

simone46 schreef:
bestaat er geen bodembedekking dat paarden niet eten? Hier wordt alles gegeten, zelfs het vlas :(

Ze krijgen geen hooi ivm ouderdom en gebitsproblemen en krijgen dus Seniores Priores 4 x per dag en kunnen 24 uur per dag naar buiten. Helaas nu geen gras te vinden...


Toch een hooinetje ophangen? We hebben op stal twee oude pony's en die hangen we toch wat hooi op. Ze peuzelen er een beetje aan, meer tegen de verveling dan dat ze er echt van eten. Er is dus ook wel wat verspilling omdat veel er in proppen weer uitkomt, maar liever wat hooi weggooien, dan paarden die zich ziek eten aan vlas.

simone46
Berichten: 144
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 12:35

Gini schreef:
simone46 schreef:
bestaat er geen bodembedekking dat paarden niet eten? Hier wordt alles gegeten, zelfs het vlas :(

Ze krijgen geen hooi ivm ouderdom en gebitsproblemen en krijgen dus Seniores Priores 4 x per dag en kunnen 24 uur per dag naar buiten. Helaas nu geen gras te vinden...


Toch een hooinetje ophangen? We hebben op stal twee oude pony's en die hangen we toch wat hooi op. Ze peuzelen er een beetje aan, meer tegen de verveling dan dat ze er echt van eten. Er is dus ook wel wat verspilling omdat veel er in proppen weer uitkomt, maar liever wat hooi weggooien, dan paarden die zich ziek eten aan vlas.


dit heb ik gister met wat voordrooghooi inderdaad gedaan, zijn ze maar even bezig ;)

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 20:11

Banyu schreef:
Iemand hier bekend mee?
Schijnt nieuw te zijn, combinatie van vlas en gehakseld tarwe stro.

[ [url=m/zYPulN.png]Afbeelding[/url] ]

Deze heb ik toevallig van de week gehaald omdat er geen vlas meer was en ik ben aangenaam verrast. Ik heeft meer volume dan de balen vlas die ik altijd heb en is lekker zacht. Ik weet nog niet hoe het zich houdt als de paarden meer in en uit lopen, want vanwege het natte weer heb ik de buitendeur van de opgestrooide box dicht, maar ik ga dit wel een tijdje proberen. En wat voor mij heel belangrijk is (of eigenlijk voor mn paard), is dat het net zo stofarm is als de vlas

marfries

Berichten: 31
Geregistreerd: 26-03-04
Woonplaats: bij Hoogersmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 14:17

ElCid schreef:
Wij betalen iets meer dan 6,- per pak als we een pallet laten komen.



Prijzen van vlas blijven bij mij in Smilde maar stijgen; mag ik vragen bij wie jij tarwestro bestelt? Misschien is dat voor mij ook een optie, ik heb ze toch op vlas met daarop los stro voor het knabbelen staan.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Vlas-stro bedding

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 15:53

Ik heb weer een pallet gehakseld koolzaadstro kunnen bemachtigen. Voor een goede prijs. Het was vanuit Oekraïne geleverd hoorde ik en daarna gehakseld en verpakt.

Omdat ik net vorige week een nieuwe partij gehakseld tarwestro geleverd had gekregen kwam hij eigenlijk te snel, maar nu moet het maar even buiten op de pallet blijven staan tot er weer ruimte is.

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 15:56

Kreeg een paar weken terug van de chauffeur die hier het gehakselde tarwestro bracht te horen, dat heel veel mensen nu vanwege de prijs van vlas overstappen op gehakseld tarwestro.

Ik bestel mijn stro bij Souman in Marknesse.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 15:59

manzano schreef:
simone46 schreef:
bestaat er geen bodembedekking dat paarden niet eten? Hier wordt alles gegeten, zelfs het vlas :(

Ze krijgen geen hooi ivm ouderdom en gebitsproblemen en krijgen dus Seniores Priores 4 x per dag en kunnen 24 uur per dag naar buiten. Helaas nu geen gras te vinden...

Zou je ze dan geen gehakseld ruwvoer geven gedurende de dag ipv hooi? Kennelijk kunnen ze dat wel eten. Lijkt me beter dan 4x pd SP.


Ik meng voor mijn oudje ook gehakseld ruwvoer (luzernemix of een grasmix afwisselend van verschillende types/merken) door zijn geweekte voer. Dat krijgt hij nat gemengd heel goed weg.
Je kunt het ook droog in een ton of voerbak gooien zodat ze tussen de voerbeurten door er nog van kunnen eten.

Gehakselde grasbalen kun je ook in 500kg balen kopen bij een grasdrogerij. Dat voert een stuk goedkoper dan uit zakken.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 18:30

marfries schreef:
ElCid schreef:
Wij betalen iets meer dan 6,- per pak als we een pallet laten komen.



Prijzen van vlas blijven bij mij in Smilde maar stijgen; mag ik vragen bij wie jij tarwestro bestelt? Misschien is dat voor mij ook een optie, ik heb ze toch op vlas met daarop los stro voor het knabbelen staan.


Wij bestellen bij Souman Agro, in Marknesse of Langwerden/ Lavor in de Achterhoek. Die bezorgen beide door heel Nederland.