Vlas-stro bedding

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Elaine_
Berichten: 2164
Geregistreerd: 19-07-04

Vlas-stro bedding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-23 14:03

Ik gebruik alweer tijdje stro in mijn uitloopstal als strooisel. Maar helaas staat mijn oudje weer met geïrriteerde luchtwegen, dus advies was om toch weer van het stro af te halen.

Ik had vlas besteld, maar nu belde de leverancier op, dat er een slechte vlas oogst geweest is en de prijzen weer flink gestegen waren.
Er werd mij een alternatief aangeboden, namelijk een mix van vlas met gehakseld tarwestro.

Met wat zoeken kwam ik hier op uit:
https://www.jopack.be/nl/horses/horse-b ... edding-mix

Het is wat goedkoper dan alles vlas, toch stofarm en schijnt meer volume te geven.

Iemand hier al ervaringen ermee?

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Vlas-stro bedding

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 14:56


_Elaine_
Berichten: 2164
Geregistreerd: 19-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-23 16:03

ElCid schreef:
Ja, wij gebruiken al een tijdje gehakseld tarwestro, zonder vlas dus, en het bevalt prima, ook voor ons paard met astma. Sterker nog, ik vind het prettiger dan vlas omdat het minder scherp is en stroef; nieuw vlas is vrij glad. Puur gehakseld tarwestro is dus ook een prima optie! Wij kopen het hier https://www.souman-agro.nl/product/geha ... ro-blanco/ of hier https://lavor.nl/122/2165-STROVEZEL-LAV ... HOOND.html ( zij bezorgen allebei door heel Nederland)


Werkt dat dan ook het zelfde als vlas? Dus elke dag de mest eruit en 1x per week de natte plek?
Mijn pony’s lopen 24/7 buiten, maar komen wel in de stal om te eten en slapen, en uiteraard moet er op binnen geplast worden :+

VogeltjeM

Berichten: 3752
Geregistreerd: 31-12-07

Re: Vlas-stro bedding

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 17:02

Ik volg, ik heb dit ook besteld nadat mijn paarden vlas blijken te eten. Ben ook benieuwd of je het hetzelfde moet gebruiken als een vlasstal?

Cioccolato

Berichten: 6616
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 17:02

Nou dat vlas is me inderdaad gestegen in prijs...

Ik heb een stal van 3.50 bij 4 meter. Ik doe 1 keer per week een pak vlas en kruiwagen stro erin en daarvoor natte plek eruit. Verder enkel poep scheppen en soms eens een paar scheppen van een natte plek..
Ik zweer bij die combinatie. Ik maak m dan zelf mer n pak vlas en stro.. maar heerlijk hoor.

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Vlas-stro bedding

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 17:40

Ik heb mij astmapatiënt op strokorrels staan en dat gaat goed. Ik vind het fijner en zachter dan vlas! Met dat gemengde spul geen ervaring

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 17:40

_Elaine_ schreef:
Werkt dat dan ook het zelfde als vlas? Dus elke dag de mest eruit en 1x per week de natte plek?
Mijn pony’s lopen 24/7 buiten, maar komen wel in de stal om te eten en slapen, en uiteraard moet er op binnen geplast worden :+


Ja, exact hetzelfde.

Aatrox
Berichten: 364
Geregistreerd: 28-12-19

Re: Vlas-stro bedding

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 17:54

Ik heb ze hier ook op staan, zelfs mijn stof/pollen allergie patiënt heeft hier geen last van en staat er goed op. Ik gebruik 1,5-2 pakken per week. Elke dag drollen eruit en 1x natte plek.

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2419
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 17:58

Hier ook groot fan van gehakseld stro! Ik heb een ontzettende smeerpoets en hier is hij het schoonste op. Mijn stal is ook vrije inloop, hij slaapt er snachts en plast er altijd :+

Ik heb 2 kleine stallen. De stal vd smeerpoets gaat denk ik 2 balen per maand in, maximaal. Heel fijn zuinig spul

D_akota

Berichten: 668
Geregistreerd: 21-11-18
Woonplaats: Aan de bosrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 18:03

ElCid schreef:
Ja, wij gebruiken al een tijdje gehakseld tarwestro, zonder vlas dus, en het bevalt prima, ook voor ons paard met astma. Sterker nog, ik vind het prettiger dan vlas omdat het minder scherp is en stroef; nieuw vlas is vrij glad. Puur gehakseld tarwestro is dus ook een prima optie! Wij kopen het hier https://www.souman-agro.nl/product/geha ... ro-blanco/ of hier https://lavor.nl/122/2165-STROVEZEL-LAV ... HOOND.html ( zij bezorgen allebei door heel Nederland)


Dit klinkt als een goed alternatief.
Hoe doe je dat met het statiegeld van de pallet? Is het ook mogelijk om de pakken af te laden zodat ze die meteen weer mee kunnen nemen? Ik haal meestal 1 x per jaar vlas. Vaak red ik het daar net mee. Mijn paarden staan meestal van eind oktober/ begin november tot maart ongeveer s’ nachts op stal, dus de rest van het jaar geen vlas nodig.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 18:12

D_akota schreef:
Dit klinkt als een goed alternatief.
Hoe doe je dat met het statiegeld van de pallet? Is het ook mogelijk om de pakken af te laden zodat ze die meteen weer mee kunnen nemen? Ik haal meestal 1 x per jaar vlas. Vaak red ik het daar net mee. Mijn paarden staan meestal van eind oktober/ begin november tot maart ongeveer s’ nachts op stal, dus de rest van het jaar geen vlas nodig.


Even overleggen met de leverancier; wij laten het altijd op de pallet staan en ruilen die weer in bij de volgende lading.

_Elaine_
Berichten: 2164
Geregistreerd: 19-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-23 19:16

ElCid schreef:
Ja, exact hetzelfde.


Ah handig! Ik ga het even onthouden, prijzen kijken ook lager dan die van vlas en vlas-mix

Ik krijg deze week de vlas-mix bezorgd, ong genoeg om 2 maanden uit te proberen. En daarna het gehakseld stro maar eens proberen dan :D

souman_agro
Berichten: 2
Geregistreerd: 15-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 09:04

Afbeelding
D_akota schreef:
ElCid schreef:
Ja, wij gebruiken al een tijdje gehakseld tarwestro, zonder vlas dus, en het bevalt prima, ook voor ons paard met astma. Sterker nog, ik vind het prettiger dan vlas omdat het minder scherp is en stroef; nieuw vlas is vrij glad. Puur gehakseld tarwestro is dus ook een prima optie! Wij kopen het hier https://www.souman-agro.nl/product/geha ... ro-blanco/ of hier https://lavor.nl/122/2165-STROVEZEL-LAV ... HOOND.html ( zij bezorgen allebei door heel Nederland)


Dit klinkt als een goed alternatief.
Hoe doe je dat met het statiegeld van de pallet? Is het ook mogelijk om de pakken af te laden zodat ze die meteen weer mee kunnen nemen? Ik haal meestal 1 x per jaar vlas. Vaak red ik het daar net mee. Mijn paarden staan meestal van eind oktober/ begin november tot maart ongeveer s’ nachts op stal, dus de rest van het jaar geen vlas nodig.


Goedemorgen, het is bij ons (Souman Agro) helaas niet mogelijk om tijdens de levering de pakken af te laden, dit duurt helaas te lang. Wat wij wel geregeld doen is de pallets voorzichtig kiepen (zie foto), zodat we de pallet(s) meteen weer mee kunnen nemen. Omdat er een stevige hoes om de pallet zit, gaat dit vrij goed. Indien wij het op pallets neerzetten, dan nemen wij bij een volgende levering de pallets weer mee retour.
Mvg, John Souman

D_akota

Berichten: 668
Geregistreerd: 21-11-18
Woonplaats: Aan de bosrand

Re: Vlas-stro bedding

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 11:46

Oké, dankjewel John. Dat is ook een goede optie :)

VogeltjeM

Berichten: 3752
Geregistreerd: 31-12-07

Re: Vlas-stro bedding

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 13:58

Daarnet is mijn gehakseld stro geleverd, door jawel, Souman agro :') n.a.v. bovenstaand bericht dus meteen gevraagd of hij het/de? pallet kon omkiepen om hem gelijk mee retour te nemen, en dat kon. Ben benieuwd!

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Vlas-stro bedding

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 16:28

Wij verwachten 1 dezer dagen ook een levering. Zeer tevreden over Souman, ook ons hooi komt er vandaan.

manzano

Berichten: 23947
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Vlas-stro bedding

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 16:54

Ik gebruik gehakseld koolzaadstro. Bevalt ook erg goed. Lokale fouragehandelaar brengt het. Werkt ook hetzelfde in onderhoud als vlas.
Vind vlas ook te prikkig en glad.

Charaz

Berichten: 24294
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Vlas-stro bedding

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 07:00

Ik heb ook bij Souman besteld de vorige keer en zeer tevreden tot nu toe over het gehakselde stro

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 07:21

En nu komt de bekende vraag :D

Hoe voeren jullie dit af? Mag dit gewoon op de mesthoop die opgehaald word door Amco?

Rocamor

Berichten: 10879
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Vlas-stro bedding

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 07:30

En nog een extra vraag: trekt dit de ratten extra aan?

Ik ben van strokorrels (die werden door de ratten gestolen...) naar vlas (ik zie mn nog muisjes lopen) gegaan.

Gehakseld stro is ook een optie, maar liever niet als ook die ellendige ratten weer terug komen

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Vlas-stro bedding

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 07:34

Wij hebben gehakseld koolzaadstro (van Souman, haha) en geen last van pakken die aangevroten zijn door ratten of muizen.

Muronia

Berichten: 19567
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 07:35

Ik heb sinds vorige week ook deze mix omdat mijn leverancier moeilijk aan vlas kan komen (en dit veel duurder is geworden). Tot nu toe bevalt het wel goed. Inderdaad wat meer volume dan puur vlas en het voelt iets minder scherp aan.

manzano

Berichten: 23947
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Vlas-stro bedding

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 07:47

Geen last van ongedierte bij mn gehakseld koolzaadstro.
Heb de merkloze, maar van lokale winkel, dat is stuk goedkoper.

Muronia

Berichten: 19567
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Vlas-stro bedding

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 07:49

Wat betalen jullie ervoor als ik vragen mag? Hier kosten ze 8,95 per stuk.

souman_agro
Berichten: 2
Geregistreerd: 15-11-19

Re: Vlas-stro bedding

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 08:32