Stallen openzetten als schuilstal, kan dat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faily
Berichten: 249
Geregistreerd: 09-09-11

Stallen openzetten als schuilstal, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-23 20:48

Hallo allemaal,

Wij hebben onze paarden 24u buiten lopen met een schuilstal, deze heeft 2 ingangen. Nou hebben wij ook buiten stallen die ik eigenlijk niet gebruik. Ik zou deze extra willen openzetten om de paarden een extra schuilplek te geven vooral door alle regen die er momenteel valt.

Ik twijfel een beetje dat een paard vast staat en niet weg kan als de andere binnenkomt. Aangezien een stal natuurlijk maar één ingang heeft. Misschien slaat het nergens op. Ik ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft.

De buiten stallen zijn 3*3 staan naast elkaar. Hooi hangt in de schuilstal maar niet in de gewone stallen.

Vast bedankt.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Stallen openzetten als schuilstal, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 20:50

Tussenwand aanpassen en de achterste meter eruit halen werkte bij ons heel goed :)

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Stallen openzetten als schuilstal, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 20:56

Hier maakt 1 van de paarden er juist gebruik van. Hij is regelmatig het pispaaltje en wanneer hij er genoeg van heeft, gaat hij de stal in zodat hij maar op 1 plek hoeft te 'verdedigen'.
Maar wordt natuurlijk een ander verhaal als je een echte klootzak in de kudde hebt die een paard daar in de hoek gaat drijven.

freedomshet

Berichten: 484
Geregistreerd: 12-06-18
Woonplaats: Elst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 21:05

is het een optie de tussenwand eruit te halen ? zoja zou ik dat doen, anders kan t indd zijn dat een paard vast komt te staan.
Wij hebben een 6 bij 6(dacht ik i.i.g.) inloopstal met 1 ingang, een hoek afgezet voor de 2 shetties en 2 palen in t midden waardoor ze daar omheen weg kunnen zegmaar

dierenfan
Berichten: 9618
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Stallen openzetten als schuilstal, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 21:11

Hier inloopstallen en onze trekpaarden gaan elk in eigen vakje. Heel soms zien we ze samen in 1 stal duiken maar dat vinden ze toch wel erg krap haha. Ze staan wel vrijwel altijd in dezelfde stal maar mocht de eerste fout gaan dan kruipt de andere gewoon in de volgende. Nu is dit een heel harmonieus duo hoor. Echter het vorige duo was net zo.

DuoPenotti

Berichten: 29505
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Stallen openzetten als schuilstal, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 21:16

Ligt er aan hoe ze samen zijn.
Ik heb er gehad waar er zelfs 4 tegelijkertijd in een 4x5 gingen staan. En ja dat paste ook nog :D

Die ik nu heb kunnen dat niet. En heb een schuilstal van 5x8 met dus 2 deuren. En dat gaat weer wel.

Daphne__
Berichten: 12461
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 21:19

Ik zou het niet doen. Heb op een stal gestaan waar ze dit hadden met 4 stallen en daar stonden mijn merrie's rustig samen in te eten, maar er was een paard wat er dan bij in wou.. Die beukte gewoon door, met het gevolg dat die van mij in paniek raakten en dan had je 3 paarden in een 3.5 x 3.5 stal, die er alle 3 tegelijk weer uit wouden.
1 Keer zag ik dat het paard de stal in klapte, terwijl die van mij er net uit wou. Die zaten gewoon even vast in de deuropening.


Ben daar ook heel snel weer weg gegaan, levensgevaarlijke situaties gaf dat.

De muren/deuren waren overigens ook allemaal ontzet. Dus naast risico voor je paarden, heb je ook flink risico op schade aan je stallen.

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Stallen openzetten als schuilstal, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 21:23

Ik heb 3 stallen van 3 x 4,5 en 3 paarden. En gebruik ze zo als inloopstallen, als de kudde stabiel is kan dat prima.

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Stallen openzetten als schuilstal, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 21:34

Wij gebruiken de twee stallen als schuilstal. Soms komt het andere paard erbij in dezelfde stal, maar dan draait mijn merrie gelijk mee, zodat ze er meteen uit kan. Of soms is ze al snel genoeg en gaat ze er al uit voordat ze de andere er is. Nu moet ik wel zeggen dat de rangorde bij deze 2 vrij duidelijk is, maar ze allebei niet dominant zijn. Dat andere paard, liet zich ook altijd door iedereen weg jagen. Maar moet er toch een de leiding hebben he. Dus in deze "kudde" gaat het gelukkig prima!

Faily
Berichten: 249
Geregistreerd: 09-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-23 21:56

Bedankt, ik ga het overdag een tijdje openzetten als ik achter aan het werk ben. Dan kan ik rustig eens kijken hoe het gaat. Ze zijn dikke vrienden, maar als er eten is, kan mijn ruin weleens lelijk doen. Ze hebben onbeperkt ruwvoer, maar hij was dit niet gewend voordat hij bij ons kwam. Ik denk dan als ze geen hooi krijgen in hun stallen, dat hij snel doorheeft dat het verder niet interessant is. Ook ga ik kijken wat de opties zijn om het achterste stuk eruit te halen. Bedankt voor de tips!

Wat hebben jullie op de vloer liggen in de stallen? Ik heb in de schuilstal rubberen tegels. Andere stallen moet ik nog eventjes overdenken.

Hutcherson

Berichten: 7354
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Stallen openzetten als schuilstal, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 01:01

Ik had ook twee stallen van 3*3 ieder met tussenwand ertussen gewoon open als schuilstallen. Ging hartstikke prima. Ze stonden vaak samen in 1 stal.. Inmiddels een 36m2 stal voor samen maar merk nog niet s
Dat ze daar liever in staan dan de twee kleinere stalletjes.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Stallen openzetten als schuilstal, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 01:28

Hier voor twee paarden en worden de stallen ook opengezet als schuilstal. Zijn beide geen rammers, een is wel veel meer voer gedreven. Mijn paard is de baas maar tolereert best veel van de andere. Ze kunnen ook best samen eten in dezelfde stal zonder te veel mot.

Maartje1990

Berichten: 22283
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 06:20

Wij hebben 2 inloopstallen, beidde maar 1 ingang, kudde van 12 paarden. Op de foto 1 van de inloopstallen, ik sta in de ingang staan er een stuk of 8 a 9tegelijk in. Stabiele kudde, paarden die onder in rang staan gaan er zelf al niet tussen staan. Gaat altijd goed.

Afbeelding

Wij hebben in de ene stal zandbodem, andere stal is (geborsteld) beton

Dit is onze andere inloopstal (groter, mooier, nieuwer maar zestaan liever hutje mutje in de andere :') )


Afbeelding

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Stallen openzetten als schuilstal, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 09:33

Pfoe, van die foto met de 12 tegelijk krijg ik stress. Als er daar een dominante die klappen uitdeelt tussenvliegt heb je een halve kudde aan gort.

Bij een stabiele kudde kan dat wel.
Ik zou idd gewoon een deel van de tussenwand weghalen of de openingen vooraan zo breed maken dat er twee paarden tegelijk doorpassen.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Stallen openzetten als schuilstal, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 09:38

Met 1 normale staldeur zou ik het niet (meer) doe.
Hier proberen ze vaak met z'n 2-en tegelijk erdoor te gaan en dan zitten ze half klem en duwen ze gewoon door.
Dus geen stallen meer open. Heb gelukkig een overkapping voor de stallen waar ze eigenlijk altijd droog kunnen staan.

_Lorette_

Berichten: 12084
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Stallen openzetten als schuilstal, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 09:41

Wij hebben het een tijdje gedaan toen mijn ruin heel onrustig was en steeds door de omheining ging om bij stal te komen. Ging prima. Ik zou het alleen doen bij een vast, stabiel groepje waar geen heel dominant paard bij loopt.

pinto_1

Berichten: 2558
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 09:52

Hier twee buitenstallen van 3,5 bij 3,5, en twee grote paarden en twee shetlanders.
Ze staan als het regent rustig met zijn vieren in 1 stal, ondanks dat 1 van de shetjes heel angstig is bij de grote paarden. Alleen in de zomer wil mijn ruin nog wel eens hyper worden van de vliegen, maar dan zijn de anderen er snel uit.
Op de bodem alleen beton, makkelijk schoonmaken en slapen doen ze er toch niet in. ;)

DuoPenotti

Berichten: 29505
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 10:13

Dat met die 12 zou ik echt nooit willen op die manier.
Lage balken om het hoofd aan te stoten. Nee zou mijn paard zo niet willen stallen. Want zijn toch allemaal paarden van andere eigenaren.
Bij je eigen kudde die je goed kent of het risico wilt nemen is het voor mij anders.

wortel115

Berichten: 2126
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Stallen openzetten als schuilstal, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 11:04

Ik heb 3 4x4 stallen die open staan. Alleen met voeren gaan ze ieder in hun eigen met de deur dicht.

Er hangen hooi netten in maar geen problemen. Soms staan er 2 in een box soms ieders apart

joyce83

Berichten: 5210
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: Stallen openzetten als schuilstal, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 11:09

Hier ook twee stallen welke overdag open staan. Tussenmuur eruit kan niet, en ik wil ook twee aparte stallen houden.

Ideaal is een volledige open voorkant of twee in/uitgangen. Hier ook wel eens dat ze met twee erin staan, maar ook wel gezien dat de ene erin wil en de andere eruit en dat past net niet door de deur tegelijk. Zou ik het graag aanpassen, ja. Is het mogelijk? Nee ivm bouwvergunningen en ruimte niet helaas.

Alja

Berichten: 25599
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 11:38

DuoPenotti schreef:
Dat met die 12 zou ik echt nooit willen op die manier.
Lage balken om het hoofd aan te stoten. Nee zou mijn paard zo niet willen stallen. Want zijn toch allemaal paarden van andere eigenaren.
Bij je eigen kudde die je goed kent of het risico wilt nemen is het voor mij anders.

Hier net zo
Verschrikkelijk wordt er om naar te kijken al claustrofobisch van.

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Stallen openzetten als schuilstal, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 11:51

Hier gaan de gewone 'nacht'stallen overdag dicht, ze schuilen maar in de schuiltent. De nachtstallen ligt bedding in en die worden alleen maar als wc gebruikt als ik de deuren open laat.

Mijn vorige paardenbestand (2 E'tjes) konden prima samen in één stal (toen had ik nog geen schuiltent). Wat ik nu heb (1 E en 1 Shet) durf ik niet samen in een open nacht stal (3x3) te hebben staan. Dan hebben ze in de schuiltent van 3,6x4 met een hele open voorkant meer de ruimte om weg te komen.

veranadautje
Berichten: 1288
Geregistreerd: 12-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 12:45

Wij hebben een stabiele kudde van 6 met 3 stallen.

2 van 3x3 en een is wat kleiner.

Wij hebben een stal dicht gezet zodat alleen de kleintjes er in kunnen maar die zouden in theorie in alle stallen kunnen. Ben er niet zo bang voor juist omdat de rangorde duidelijk is. Anders zou ik inderdaad ook twijfelen. Maar over het algemeen duiken de 2 grote samen 1 stal in en verdelen de 4 kleintjes zich over de andere 2. Nou moet ik wel zeggen dat ze 24/7weidegang hebben en de stallen echt als schuilstal moet dienen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Maartje1990

Berichten: 22283
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 13:00

DuoPenotti schreef:
Dat met die 12 zou ik echt nooit willen op die manier.
Lage balken om het hoofd aan te stoten. Nee zou mijn paard zo niet willen stallen. Want zijn toch allemaal paarden van andere eigenaren.
Bij je eigen kudde die je goed kent of het risico wilt nemen is het voor mij anders.


Gelukkig heeft niemand er bij ons problemen mee, zowel voor de paarden als de klanten niet.

mirim

Berichten: 4409
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 13:08

Alja schreef:
DuoPenotti schreef:
Dat met die 12 zou ik echt nooit willen op die manier.
Lage balken om het hoofd aan te stoten. Nee zou mijn paard zo niet willen stallen. Want zijn toch allemaal paarden van andere eigenaren.
Bij je eigen kudde die je goed kent of het risico wilt nemen is het voor mij anders.

Hier net zo
Verschrikkelijk wordt er om naar te kijken al claustrofobisch van.


Zoals Maartje zegt : ze kiezen hiervoor he ! Ze hebben de mogelijkheid om in een ruimere en hogere stal te staan.
Onze paarden hebben twee boxen gehad, die altijd open stonden. Maar wij hebben de boxen weggehaald en er een grote ruimte van gemaakt.
Met 1 opening.
Waar inderdaad wel eens iemand voor gaat staan zodat een ander er niet in kan. Maar dat lost zich altijd wel op.

Ik zou aanraden om in die krappere schuilstal niet te voeren.
Dan is er geen nijd en kan iedereen droog staan als het moet.
Desnoods kiezen ze er voor om ieder in een andere stal te gaan staan.
Zo doen ze het bij ons ook.
En soms gebeurt het dat ze met zijn drietjes hutje mutje in de kleine schuilstal staan...maar dat is dan eigen keus. Kleine stal is ongeveer 1,5 x 3,5 en laag. De paarden zijn 1,40 , 1,70 en 1,80. Ze staan daar dus als sardientjes in blik :D
In de grote is veel meer ruimte en eten.