Stallen openzetten als schuilstal, kan dat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Monique1963

Berichten: 8644
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 13:23

Faily schreef:
Hallo allemaal,

Wij hebben onze paarden 24u buiten lopen met een schuilstal, deze heeft 2 ingangen. Nou hebben wij ook buiten stallen die ik eigenlijk niet gebruik. Ik zou deze extra willen openzetten om de paarden een extra schuilplek te geven vooral door alle regen die er momenteel valt.

Ik twijfel een beetje dat een paard vast staat en niet weg kan als de andere binnenkomt. Aangezien een stal natuurlijk maar één ingang heeft. Misschien slaat het nergens op. Ik ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft.

De buiten stallen zijn 3*3 staan naast elkaar. Hooi hangt in de schuilstal maar niet in de gewone stallen.

Vast bedankt.


Hi, precies dat wat jij schetst, dat als er eentje binnenkomt en de ander vastzet dat je dan bonje kunt krijgen, heb ik ooit gehad. Niet grappig. Ook als mijn boxdeuren openstaan, kunnen ze hem weer dichtgooien. Mijn ene boxdeur is door zijn scharnieren gedrukt met er tegenaan lopen/schuren.

DuoPenotti

Berichten: 29508
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 14:07

Maartje1990 schreef:
DuoPenotti schreef:
Dat met die 12 zou ik echt nooit willen op die manier.
Lage balken om het hoofd aan te stoten. Nee zou mijn paard zo niet willen stallen. Want zijn toch allemaal paarden van andere eigenaren.
Bij je eigen kudde die je goed kent of het risico wilt nemen is het voor mij anders.


Gelukkig heeft niemand er bij ons problemen mee, zowel voor de paarden als de klanten niet.

Tuurlijk tref je dan klanten die dat geen probleem vinden :D

Maar zou ik mijn ruin bij jou stallen weet ik zeker dat ze er anders over gaan denken :+

Faily
Berichten: 249
Geregistreerd: 09-09-11

Re: Stallen openzetten als schuilstal, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-23 06:43

Bedankt voor alle reacties. Fijn om te lezen hoe anderen dit allemaal doen. Ik ga de opties afgewegen en het eerst een tijdje alleen overdag proberen als ik achter aan het werk ben. Dan kan ik in de gaten houden hoe gaat gaat.

dierenfan
Berichten: 9618
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Stallen openzetten als schuilstal, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 11:56

Wij hebben in de inloopstallen rubber stal tegels. Daar gaat deze week weer stro op voor gehele winterseizoen. In voorjaar wordt alles weer leeg getrokken en enkel matten zo lang ze ook toegang tot weide hebben.
Hier op zeer slechte dagen qua regen gooien we binnen ook hooi. Wij voeren onbeperkt en gooien gewoon baal in het midden. Er zit namelijk geen volledige dichte wand tussen dus dan kunnen ze beiden er van eten

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 08:45

Monique1963 schreef:
Faily schreef:
Hallo allemaal,

Wij hebben onze paarden 24u buiten lopen met een schuilstal, deze heeft 2 ingangen. Nou hebben wij ook buiten stallen die ik eigenlijk niet gebruik. Ik zou deze extra willen openzetten om de paarden een extra schuilplek te geven vooral door alle regen die er momenteel valt.

Ik twijfel een beetje dat een paard vast staat en niet weg kan als de andere binnenkomt. Aangezien een stal natuurlijk maar één ingang heeft. Misschien slaat het nergens op. Ik ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft.

De buiten stallen zijn 3*3 staan naast elkaar. Hooi hangt in de schuilstal maar niet in de gewone stallen.

Vast bedankt.


Hi, precies dat wat jij schetst, dat als er eentje binnenkomt en de ander vastzet dat je dan bonje kunt krijgen, heb ik ooit gehad. Niet grappig. Ook als mijn boxdeuren openstaan, kunnen ze hem weer dichtgooien. Mijn ene boxdeur is door zijn scharnieren gedrukt met er tegenaan lopen/schuren.


Hier een stal van 8x3,5m ongeveer, tijdje met een haf, andalusier en shet gebruikt als inloopstal (nu weer alleen de andalusier en de shet). Ik heb de deur inderdaad volledig weggehaald, dat de deur dicht kon waaien ofzo vond ik geen fijn idee. Maar verder eigenlijk nooit problemen gehad, ik voer ook regelmatig binnen en het regelt zichzelf altijd heel goed. Nu hebben we een stabiele kudde (tweetal tegenwoordig :P ) gelukkig.
Van die grote groep paarden in die stal word ik ook niet heel blij, er zal er maar één schrikken ofzo en weg willen..

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 08:57

Op de vorige huurwei had ik geen keuze en moesten ze de stallen als schuilstal gebruiken. Dit waren 2 stallen tegen over elkaar van 3x3 of 3,5x3,5 met een gang ertussen. Ik heb 3 paarden soms stonden ze gezellig met 2 in 1 stal en de 3e stond dan in de stal ertegenover.
Ik bood in de stallen ook hooi aan.

Nooit problemen gehad met dat ene opgesloten werd bv.

Afbeelding

Afbeelding

Akshay
Berichten: 2066
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 08:59

Ik heb het aan huis gehad met een ''xl box'' die we open hadden als schuilstal voor 2 kleine paarden (Fjord en IJslander).
Qua formaat was dit ongeveer 6 x 3, met een deelbare staldeur als in-/uitgang.

Dat ging goed, paarden konden het goed met elkaar vinden. Er is 1x een moment geweest (door onverwacht vuurwerk in oktober) dat ze tegelijkertijd naar buiten gingen, en dus mijn Fjord zichzelf openhaalde aan het kozijn, op zijn achterhand. Was maar een schaafwond, maar toen was voor mij wel echt het punt bereikt dat het anders moest.

Tijdens een tijdelijke logeerpartij heeft mijn Fjord nog op een plek gestaan waar een drietal boxen open stond als schuilstal, met een luifel ervoor. Aangezien hier tussen de paarden onderling veel onrust en ''gedoe'' was waarin paarden werden weggejaagd/er gebeten werd vond ik dat erg ongunstig. Gelukkig had mijn Fjord dat ook besloten en ging hij gewoon aan de andere kant van de leefruimte staan, in de regen, in plaats van een schuilplek voor zichzelf regelen.

Intussen heb ik aan huis mijn inloopstal aangepast.
De deuropening is nu een schuifdeur van 3 meter breed. Omdat anders de hele stal een open kant had, is die nog uitgebreid in een L-vorm dus er is nog een stuk van 3x3 bij gekomen. Intussen is dit voor 3 paarden. Hiermee ben ik écht heel blij. Ze kunnen nu gemakkelijk in en uit zonder klem te lopen.

Daar waar het met meerdere paarden tegelijk gebruikt kan worden voor mij niet meer een normale breedte loopdeur :)