Zoektocht naar hooikar

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Zoektocht naar hooikar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-23 08:04

Op dit moment hebben we kleine baaltjes hooi.
Makkelijk voeren, maar er gaan er hier 2 per dag doorheen .
Het sjouwen en stapelen van de balen bij binnenkomst is voor zowel mezelf als mijn vriend zwaar door fysieke problemen.

We hebben een leverancier gevonden in de buurt die voor een schappelijke prijs grote balen gaat leveren (180x120).

We hebben een ruimte schuur van 23x7,5 meter maar met maar 1 grote deur en dat blijft zo.
Het hooi moet van voor naar achter de schuur verplaatst worden. Dit kan niet met de trekker of auto, maar moet handmatig. Eventueel met hulp van een caravan mover.

De schuur is in compartimenten verdeeld en daardoor kan de maximale breedte 150cm zijn. Bij voorkeur smaller.

We willen 2 balen kwijt kunnen op de kar/wagen/aanhanger.
We zoeken:
- moet minimaal 1050kg gewicht aan kunnen.
- minimaal 180x80cm
- maximaal ca 225cm x 150cm
- hanteerbaar (met hand/ caravan mover)
- max eur 1500
- moet bij voorkeur achter trekker/auto kunnen, zodat we ook zelf kunnen halen (3 km verder op). Dus de weg er mee op mogen is wenselijk.

Tja en dan kom je er niet lekker uit qua zoeken.
Het is of veel te groot of te zwaar of kan Max 750kg aan. :(
Ben benieuwd naar jullie ideeën of ervaringen :o

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 08:49

Wij hebben hier thuis een handwagen van Corton. De nadelen voor jou zijn dat hij niet zomaar achter je auto kan en qua laadvermogen echt aan de max zit.
Hij heeft mij 2 jaar geleden excl BTW € 1300,- gekost, ik heb er kleine zijschotten op laten plaatsen.

Dus niet helemaal wat je zoekt, maar misschien wel iets wat je in een nieuwe zoek/denkrichting kan brengen.
Mocht het wel interessant zijn en je kan ze tweedehands niet vinden, je mag mijne overnemen want ik gebruik hem nooit. Maar ik woon in Drenthe, dus dat is niet echt praktisch. ;-)

https://www.corton.nl/1Horses/2Products ... index.html

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 09:11

Hou rekening dat grote balen veel onhandiger zijn om hooi te geven dan kleine baaltjes. (Kleine baaltjes leg je zo op een kruiwagen, en kip je waar nodig. Grote balen, zeker als de plakken wat los vallen, heb je veel rondvliegend hooi. Of je moet het aan de aanhanger in hooinetten steken, dan is dat doenbaarder.

Mijn ervaring is dat je voor die tussenkarretjes altijd de hoofdprijs betaald. Beter kijk je naar een degelijke aanhanger van 2000 kilo, of neem je gewoon een ongeremd dubbelassertje van 750 kilo (en haal je een baal per keer).

Een aanhanger met 2 balen erop zal je handmatig ook niet meer zo gemakkelijk verplaatsen. Een kleine aanhanger met 1 baal lukt wel nog.
De kleinere aanhangers kan je voor 400-500 euro wel vinden, hoef je niet te laten keuren, heeft geen verzekering nodig en enkel een nummerplaat van je auto (in België, ik neem aan in Nederland dat dat ook zo is.)

Edit: op die 750 kilo aanhangers kan je gerust twee balen leggen om te stockeren. Die 750 kilo slaat vooral op het gewicht dat je met een auto ongeremd mag trekken op de weg voor de veiligheid. Meestal zitten daar 2 assen van elk 500 kilo op of meer, dus 2 baaltjes kan prima erop gelegd worden in de schuur. als je zelf gaat rijden zou ik het wel bij 1 baaltje houden.

DubbelFun

Berichten: 88681
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 09:15

@boemel: misschien moet je het in 2 dingen zoeken; één wagen waar je hooi mee kunt halen waar je het op pallets op kunt (laten) laden en in de schuur een palletheffer oid waar je het vanaf de wagen kunt lossen/stapelen in de schuur.

boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-23 19:08

DubbelFun schreef:
@boemel: misschien moet je het in 2 dingen zoeken; één wagen waar je hooi mee kunt halen waar je het op pallets op kunt (laten) laden en in de schuur een palletheffer oid waar je het vanaf de wagen kunt lossen/stapelen in de schuur.


Ja, dat vind ik wel een goed idee.

We hebben besloten dat het i.i.g. een plateau aanhanger moet worden. Nu nog een geschikte vinden :o

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 20:00

Hier staat een aanhanger die 2 mediumsize ronde balen van 120x120 cm kan hebben, óf 1 grote rol van 400 of 450 kg kg. Aanhanger gebruiken we veel dus het moet eraf.
Ik koppel de aanhanger los, druk de aanhanger voor de ingang van de schuur, deur los, klep achter los, en til de aanhanger met manlief op zodat de balen eraf rollen.
Dan rollen we ze op pallets. Vierkante balen gaat niet, dat is niet te versjouwen in onze schuur.
Die van 120 kan ik zelf rollen, die van 400kg niet.

Marsie2
Berichten: 151
Geregistreerd: 07-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 20:03

Ik zou kijk voor een elektrische kiep aanhangwagen. Of kijken voor midi balen, die zijn goed met de hand te verplaatsen.

DubbelFun

Berichten: 88681
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 09:16

Marsie2 schreef:
Ik zou kijk voor een elektrische kiep aanhangwagen.
Die zijn idd handig, maar eentje met een beetje laadvlak zijn behoorlijk aan het gewicht en heb je dus een flinke auto met trekvermogen voor nodig wil je ook ooit aan het te laden gewicht komen.