Verlichting/lamp in buitenbox

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karin_deB

Berichten: 8249
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Verlichting/lamp in buitenbox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-23 23:15

Hallo allemaal,

Binnekort komen mijn nieuwe buitenboxen.
Hier moet nog verlichting in aangelegd worden.
In de schuur waar de boxen nu staan heb ik gewoon TL buizen hangen.

Ben benieuwd of dit gebruikelijk is of dat de meeste iets anders hebben?

Ik moet er iig mee kunnen uitmesten en zien waar ik loop zonder te struikelen :D
In de wintermaanden zal het licht van ongeveer 17.00 tot 22.00 aanstaan, paarden hoeven er dan niet perse in "opgesloten" te staan. Als het niet continue zeikregent zullen de boxen ook openstaan en is er de keuze tot vrije inloop.

Groetjes Karin

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 23:29

Als er stroom is zou ik TL lampen kiezen. Je hebt er speciaal voor vochtige ruimtes ook, lijkt me voor stallen ook veiliger.

Zelf heb ik een schuilstal op een weide en geen stroom.
Een stukje is ingedeeld als bergruimte voor de voertonnen voornamelijk. Daar heb ik ledstrip op batterijen en geeft wel genoeg licht vind ik.
Afbeelding

Afbeelding

SunnyHorse
Berichten: 1252
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: Verlichting/lamp in buitenbox

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 00:28

Wij hebben ook mooie nieuwe buitenboxen gekregen. Daar hebben we aan de buitenzijde verlichting gemaakt die op schemer schakelaar aangaan en op vaste tijden weer uit. Op dit moment gaan die lampen dus aan met de schemer en om 23:30 weer uit, en om 7:00 weer aan tot dat het licht genoeg is. Ideaal!

In de stallen hebben we TL verlichting met gewoon aan/uit knop. Dat is echt “werk licht”, veel en praktisch licht.

En 1 zachter licht, voor als het werklicht niet nodig is. En de paarden niet in het vele licht hoeven te staan. Ook fijn.

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Verlichting/lamp in buitenbox

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 10:11

Ik heb in mijn hooihok en de schuiltent ook een lint kerstverlichting hangen; geeft genoeg licht om te doen wat gedaan moet worden, makkelijk op te hangen en aan te sluiten.

Karin_deB

Berichten: 8249
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Verlichting/lamp in buitenbox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-23 10:28

Goed om te weten dat stroom aanwezig zal zijn :D

@Sunnyhorse, wat een goed idee van die schemerschakelaar! Dat zou hier ook ideaal zijn voor de lampen aan de buitenkant van de box.

Die ledstrip op batterijen is ook slim verzonnen! Gezien we stroom hebben denk ik niet dat dat nodig is hier.

Karin_deB

Berichten: 8249
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Verlichting/lamp in buitenbox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-23 10:37


SunnyHorse
Berichten: 1252
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: Verlichting/lamp in buitenbox

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 10:40

Ik ben even kwijt hoe sterk onze balken zijn, maar bij een stal van 4 bij 4,5 is 1 balk voldoende. Zee van licht.

Die schemerschakelaar is idd heel fijn. Loop nooit meer in het donker naar een donkere stal.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Verlichting/lamp in buitenbox

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 11:12

Ze hebben die balken ook in 'neutraal wit' (4000K ipv 6500K) en ik denk dat dat fijner is. Dat hele kille licht is echt naar.

Voor voldoende licht om te werken lijken me deze geschikt: https://www.into-led.com/nl/ip65-waterd ... 4000k.html

Voor licht op een schemerschakelaar zou ik warm wit kiezen, en niet zo sterk.

Ir111

Berichten: 11958
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Verlichting/lamp in buitenbox

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 11:21

Wij hebben LED verlichting hangen. Ik zou moeten opzoeken wat precies. Sowieso warm wit en dat is nog steeds heel fel. Ik heb 1 'nachtlamp' hangen, die geeft vrij zwak geel licht. Meer dan genoeg om te zien waar je loopt maar zonder dat je met je ogen knippert als je uit t donker komt. Die doe ik aan als ik in t donker nog even in de loopstal wil zien of iedereen er goed bij staat. Als er echt iets gedaan moet worden gaan de gewone lampen aan.

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 11:23

4000 lumen is ruim voldoende voor een stal, daar kun je echt de krant wel bij lezen :)
Ik heb een 10 watt led-bol in de stal hangen en dat is 700/800 lumen, ruim voldoende om goed te kunnen zien en zelfs een thermometer af te lezen.

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 09:50

Art_Ificious schreef:
Als er stroom is zou ik TL lampen kiezen. Je hebt er speciaal voor vochtige ruimtes ook, lijkt me voor stallen ook veiliger.

Zelf heb ik een schuilstal op een weide en geen stroom.
Een stukje is ingedeeld als bergruimte voor de voertonnen voornamelijk. Daar heb ik ledstrip op batterijen en geeft wel genoeg licht vind ik.
[ [url=m/wV5Bz8.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/etVV7f.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heb je een linkje voor die Ledstrips?
zijn de batterijen oplaadbaar?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Verlichting/lamp in buitenbox

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 09:53

Ik heb de ledstrip gewoon in de action gekocht gehad :)
Batterijen exclusief dus je kan zelf kiezen of je oplaadbare neemt of gewone batterijen.