Paard stallen in Duitsland

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Crosskip

Berichten: 1100
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: het mooie Rekken

Paard stallen in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-23 11:17

Hi, aangezien hier mensen zijn die
a) hun paard misschien in Duitsland gestald hebben
b) Nederlander zijn die in Duitsland wonen

Even de volgende vraag:
Misschien ga ik mijn paard stallen in Duitsland en ik woon zelf in Nederland (pal aan de grens).

Wat zijn de mitsen en maren en waar moet je rekening mee houden qua regelgeving enz.?
Rhino verplicht? Andere zaken verplicht?
Hoe zit het met dierenarts?

Ik hoor graag!!

SylS
Berichten: 52
Geregistreerd: 02-12-14

Re: Paard stallen in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 11:25

Ik weet niet of je van plan bent om vaak in Nederland te rijden met je paard. Je hebt dan iedere keer dat je de grens over gaat een gezondheidscertificaat nodig. Een duur grapje.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27977
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Paard stallen in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 11:27

Bokker Nala heeft haar paard volgens mij ook in Duitsland staan.

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 11:34

Mijn paard staat in Duitsland en ik woon in Nederland.
Wij gaan gewoon de grens over om in het Nederlandse bos te rijden, we doen niet aan gezondheidsonderzoeken. Nog nooit is er ook maar iemand geweest die daar op controleerde, ik sta er toch al 17 jaar.
Verder is het gewoon stalregime qua entingen, ontwormingen, instructeurs wel of niet van buiten, hoefsmid en veearts, net als in Nederland. Dus vraag dat na bij de stalling waar je naartoe wilt.

Veel stalgenoten laten de Nederlandse instructeur, dierenarts, hoefsmid en tandarts komen, anderen laten Duitsers komen.
In het grensgebied verstaan de mensen elkaar vaak wel of ze nou Duits of Nederlands praten, ook daar geen problemen mee.

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Paard stallen in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 11:37

Moet je in Duitsland niet aparte aansprakelijkheidsverzekering afsluiten voor een paard? Of is dat alleen als je daar ook zelf woont? Vallen niet onder je standaard aansprakelijkheidsverzekering.

mvermeulen1

Berichten: 704
Geregistreerd: 25-09-09
Woonplaats: Rhauderfehn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 11:57

Kaitlyn schreef:
Moet je in Duitsland niet aparte aansprakelijkheidsverzekering afsluiten voor een paard? Of is dat alleen als je daar ook zelf woont? Vallen niet onder je standaard aansprakelijkheidsverzekering.


Ik woon in Duitsland en al onze dieren hebben een Haftplichtversicherung. Kost niet de hele wereld maar is ook wel aan te raden. Hoe dat geregeld is als je ergens pensioen staat in DE weet ik niet. Misschien valt het dier dan onder hun Haftplichtversicherung.

Officieel heb je inderdaad een gezondheidsverklaring nodig als je de grens over en weer gaat, maar vele doen dat niet en gaan gewoon de grens over :o

Lizenlotte
Berichten: 405
Geregistreerd: 17-01-20

Re: Paard stallen in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 12:15

Ik woon in Duitsland en mijn paard staat hier ook in Pension, entingen zijn per stal verschillend net als het ontwormen. Vraag dat dus na. Een haftpflichtversicherung voor je paard is idd verplicht, maar kost bijna niks, Ik betaal 11 euro per maand.

_MG

Berichten: 2875
Geregistreerd: 31-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 12:55

Mijn paard staat in Duitsland gestald, ik woon in Nederland. Mijn Nederlandse WA dekt de schade, ik heb dit wel op voorhand gevraagd.

Hier ook nooit een gezondheidsverklaring aangevraagd als die de grens overging :x

Ik zou bij de stal navragen wat hun verwachtingen en verplichtingen zijn. Zo ver ik weet zijn entingen niet landelijk verplicht, maar wel als je bv. Op wedstrijd gaat of een staleigenaar dat van je verwacht.

In de regio waar ik sta (Aken/ AC) is een soort kenteken verplicht bij het buitenrijden, die vraag je bij de gemeente aan.