Na bijna 16 jaar paarden aan huis, een pensionstalling opzoeken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Na bijna 16 jaar paarden aan huis, een pensionstalling opzoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-23 15:27

Hoi allemaal,

Toen ik 9 jaar was kreeg ik een pony aan het huis bij mijn ouders. Vanaf die tijd ben ik nog niet paardloos geweest. Inmiddels staat er nog 1 Shetlander (die ik al 15 jaar heb). Ik heb zelf geen ervaring met paarden op pensionstalling hebben staan.

2 jaar geleden is mijn paard waarmee ik reed helaas overleden. Inmiddels begin ik het rijden en het hebben van een paard waarmee je toch wat meer kan dan met zo'n lief Shetje toch echt wel enorm te missen en wil ik dus een paard erbij kopen. Echter kan dit door omstandigheden niet meer bij mijn ouders aan huis. Het is voor mij echt een vrij grote stap om een paard te kopen, wetende dat ik daarvóór geregeld moet hebben dat er ergens een stalletje voor hem of haar is. Zeker omdat dit zo'n onbekend gebied voor mij is. Mijn ouders waarschuwen mij wel voor hoge kosten, elke dag heen moeten (wat ik nu ook al doe aan huis, maar naar een pensionstal is natuurlijk wel minder gemakkelijk) en alle verantwoordelijkheid die erbij komt kijken.

Mijn eigenlijke vraag is dan ook, wat zijn dingen die iemand die nog nooit een paard op een pensionstal heeft gezet en altijd aan huis paarden heeft gehad, nog niet kent en wat wellicht als nadeel gezien kan worden? En wat zijn die 'hoge kosten' naast stalling (waarbij ik reken op zo ongeveer 300/400 euro en dit ook mijn budget zal zijn) waar ik voor op moet passen? (Hierbij zeggende dat ik alle kosten qua harnachement, krachtvoer etc. wel ken vanuit mijn aan huis ervaring uiteraard)

En voordat er hierover misschien vragen komen: Toen mijn paard nog in leven was, was hij gedurende vrij lange tijd geblesseerd. Hierdoor hield ik ruimte om een bijrijdpaard erbij te nemen. Ook heb ik zowel met mijn eigen als met manegepaarden rijlessen gevolgd op de manege. In my opinion is dat echt niet hetzelfde. Je hebt een paard niet zelf en kunt hem niet volledig naar je eigen hand trainen en je zit vaak vast aan wat de eigenaar van het paard en van jou verwacht (bij bijrijdpaarden) en op de manege 1 x per week of hooguit 2 x per week rijden is heel anders dan het hebben van een eigen paard waar jij de volledige zorg voor draagt.

Kunnen jullie mij misschien verder helpen om een weloverwogen keuze te kunnen maken? :)

Josien_

Berichten: 9009
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Na bijna 16 jaar paarden aan huis, een pensionstalling opzoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 15:47

Afhankelijk van de regio zit je denk ik redelijk in de buurt qua kosten, maar ik denk dat het grootste punt van aanpassen is dat je niet meer alles zelf kan bepalen.
Het gaat op de manier van de pensionstal en hoewel je een stal kunt zoeken die daar zo veel mogelijk bij aansluit is het nooit 100% jouw manier.

JeaDH

Berichten: 2163
Geregistreerd: 18-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 15:49

Pensionstalling is de reden dat er na deze pony, ze is nu 20, geen ander meer komt. Er is gewoon altijd wat, mijn huidige stal wil ik weg omdat de pensionstalhouder van stro op alleen matten over wil in de boxen. Heel jammer want verder gaat het hier aardig zoals in het voor ogen heb voor mijn pony, veel buiten, in de zomer 24/7 op de wei, s'winters op de paddock met voer en op stal ook genoeg voer voor de hele nacht.

Moonlight17
Berichten: 2344
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 15:52

Heb je al een idee wat voor type pensionstal je in gedachte hebt. Want Vol pension heeft weer totaal andere voor/nadelen als doe het zelf pensionstal en alle wegen die er tussenin zitten.

Ik zelf heb bijvoorbeeld beide paarden op volpension staan. Mijn vertrouwen dat de basis voor mijn paarden is/wordt geregeld op een dag in de pensioneigenaar is groot genoeg, waardoor ik makkelijk een week of 2 durf niet naar stal te gaan. Dus iedere dag naar stal moeten, vind ik complete onzin. Moet je dat wel, dan is de stal niet de juiste voor jou denk ik dan.

Kosten technisch heb je het denk ik wel aardig in de gaten. Ik denk dat je ouders je vooral willen laten denken over het moment dat dat paard ziek wordt. Wat daar de kosten/verantwoordelijken voor zijn en hoe je dat dan gaat oplossen, want dat heb je tot op heden nog niet gehoeven

VogeltjeM

Berichten: 3751
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 16:16

Wat ik het grote nadeel vind van in pension staan, is dat je niet zelf in de hand hebt hoe er voor je dier gezorgd wordt. Ik had altijd stress, want er was altijd wel wat. Zeker als je niet een supergemiddeld paard hebt.

Verder houd ik heel erg van de rust thuis, ik vind het best heftig om naast mijn drukke baan en gezin ook in mijn me-time nog volop tussen de mensen te zijn.

En: vaak onrustigere groepen door wisselingen etc. Daardoor ook meer kans op blessures bij je paard, en ook een kleinere kans dat je paard langdurige relaties op kan bouwen.

OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-23 16:35

Josien_: Dat is inderdaad een nadeel. Al hoewel ik niet zo veeleisend ben. Mijn stal aan huis is best wel een simpel gebeuren, afgezien van dat ik slowfeeders gebruik die ik 2 x per dag vul waardoor mijn paarden in principe niet zonder eten staan. Ik heb een schuilstal, een paddock en een lapje gras waar ze op kunnen (en wat ik voorheen als bak gebruikte). Ik denk dat een gemiddelde pensionstal (in mijn ervaring met vriendinnen die wél hun paard op zo'n stal hebben staan) wellicht wat ruimte gebrek heeft (het welbekende postzegel verhaal) en dat ik daar wat over zou struikelen. En te weinig hooi geven is ook wel een no go. Maar voor de rest red ik me prima denk ik, ook als ik zelf alles zou moeten doen aan mesten, hooi geven etc.

JeaDH: Wat vervelend voor je dat je dat zo ervaart. Heb je je paard altijd al op deze stal gehad en is ze dus gewend om op stro te liggen? Dat lijkt me heel frustrerend als dat dan zomaar wordt omgezet.

Moonlight17: Ik zit zelf te denken aan een doe het zelf stal maar dan bijv. wel met stalling of in elk geval goede overdekking. Volpension is mijn regio (kust Noord-Holland) denk ik best wel aan de prijs en misschien net buiten het budget. Plus ik hou er ook wel van het heft iets in eigen handen te houden. Dat de pensioneigenaar bijv. wel voert, maar niet mest /binnenhaalt of andersom. Ik denk dat ik mijn paard na 2 dagen al zou missen als ik niet zou gaan door wat ik gewend ben (de deur uitlopen en toe gehinnikt worden). En w.b. dierenarts kosten betaalde ik ook alles al zelf, dus daarin schrik ik ook niet meer. Ik heb een paard gehad die een aantal jaren kwakkelde met een tussenpeesblessure en zo nog wel wat euveltjes hier en daar gehad waarbij de dierenarts moest komen.

VogeltjeM: Wat betreft je me-time snap ik je volledig. Op een pensionstal loopt altijd wel iemand rond. Dat is inderdaad ook wel anders dan een paard aan huis en nooit gestoord worden. Echter heeft dit voor mij ook voordelen. Ik vind het bij een klik ook wel leuk om lekker samen met iemand de duinen in te gaan, of samen in de bak te rijden. Zelf had ik er soms weleens problemen mee om steeds maar alleen te moeten zijn, zeker omdat mijn ouders geen paardenmensen zijn en ik dus niet de liefde voor paarden met hen kon delen. W.b. die onrustige groepen door wisselingen en extra kans op blessures, dat is zeker wel iets om inderdaad rekening mee te houden. Zo had ik er zelf nog niet over gedacht!

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Re: Na bijna 16 jaar paarden aan huis, een pensionstalling opzoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 16:57

Ik moet er niet aan denken weer in een pensionstalling te moeten staan. Er is altijd wat. En niemand zorgt zo goed voor je paard als jijzelf :o

Moonlight17
Berichten: 2344
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Re: Na bijna 16 jaar paarden aan huis, een pensionstalling opzoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 17:13

Als je het kostentechnisch en verantwoordelijk technisch altijd al hebt gedragen op de stalhuur na, dan begrijp ik de opmerking van je ouders niet helemaal.

Als je (een deel van de) taken overlaat aan iemand anders, dan zul je vooral moeten leren leven met dingen die niet helemaal gedaan worden zoals jij dat wilt en zaken die niet kunnen gaan zoals jij dat bij voorkeur ziet of thuis doet.

Denk aan ruimtes (bak/poetsplaats/weiland/paddock) delen met andere, andere visies over training/voeren/andere management zaken. Mensen waar je het niet mee kan vinden.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Na bijna 16 jaar paarden aan huis, een pensionstalling opzoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 17:19

Wat ik nu als nadelen zie na jaren op pensionstal te hebben gestaan en nu al weer 11 jaar aan huis:
je moet je schikken in het stalbeleid zoals zij dat voeren, dus de hoeveelheden die er gevoerd worden en welk voer, dus geen keuze uit brok of juist mueslï of ander voer wat je liever zou voeren, vaak is er geen keuze tussen hooi of voordroog. Wat ik niet mis maar toen ook niet als nadelig zag zijn de andere mensen die er ook klant zijn. Met de één kan je prima en de ander minder en sommige totaal niet. Een hele grote drukke stal heb ik geen ervaring mee, dat zou ook niet mijn ding zijn. Kan je een trailer op stal kwijt, kost dit extra? Mag je je eigen hoefsmid mee nemen? Zelfde geldt voor instructrice voor de lessen, niet overal mag je dat zelf aandragen.

Nico12
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-02-12

Re: Na bijna 16 jaar paarden aan huis, een pensionstalling opzoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 18:04

Geen 16 jaar maar 35 jaar paarden aan huis gehad. Aan een pensionstalling kon ik niet wennen en daarom ben ik maar bijrijder bij particulieren met eigen stallen. Bij een pensionstalling is altijd wat veelal op het gebied van weidegang en de bemoeizugtige penny/ db meisjes.

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Na bijna 16 jaar paarden aan huis, een pensionstalling opzoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 20:23

Is er geen paddock paradise in de buurt? Ik zou nooit weer op een pensionstalling willen staan met mijn paard. Na aan huis gaat dat niet meer wennen, altijd gezeur, gedoe over niet goed hooi, of te weinig, of te veel op stal etc etc.

JeaDH

Berichten: 2163
Geregistreerd: 18-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 09:28

OneAndOnlyx schreef:
JeaDH: Wat vervelend voor je dat je dat zo ervaart. Heb je je paard altijd al op deze stal gehad en is ze dus gewend om op stro te liggen? Dat lijkt me heel frustrerend als dat dan zomaar wordt omgezet.


Nee ik heb niet altijd op deze stal gestaan, ik heb er helaas al veel verschillende gezien. Ik ben verhuisd om uiteenlopende redenen,
Stalling deed niet wat ze beloofden
Mijn eigen inzichten mbt hoe stalling zou moeten zijn veranderde
Stal ging sluiten
Mede stalgenoten
Zoals meer mensen hier noemen er is ALTIJD iets, en soms zijn het dingen waar je je bij neerlegt en soms lukt dat niet. Misschien ben ik veeleisend maar ik handel in de meeste gevallen in belang van mijn paard. Alhoewel ik het ook enorm sneu vind om ze uit hun vertrouwde omgeving te halen.....

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Na bijna 16 jaar paarden aan huis, een pensionstalling opzoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 09:37

Ik heb de paarden nu 10 jaar bij huis en zou 'niet meer anders willen'.
Maar ik heb ook op een absoluut heel fijne gezellig pensionstal gestaan en het zou geen straf hoeven zijn om naar zo'n stal ooit nog terug te keren.

Het enige echte nadeel voor mij zou zijn dat de paarden daar 8h buiten kwamen iedere dag en nu 24/7 buiten staan. Maar ik weet dus ook dat ze een prima, leuk en gezond leven kunnen hebben op een pensionstal.
En ik vind het nu ook echt ook wel veel leuker om er zo dicht op te zitten en er dus nog meer gevoel bij te hebben. Maar zou niet durven zeggen dat het niet meer leuk zou zijn als ze in pension zouden staan.

Dus wat ik in jouw geval zou doen? Alvast eens heeeeel goed gaan kijken (en luisteren) bij de diverse stallen in jouw buurt. Zijn er stallen waar het management en de sfeer je aanstaan? Dan zou ik weer een paard kopen. Kun je niks vinden naar je zin? Nog even wachten met kopen en even gaan bijrijden? Dan kom je ook weer wat in dat wereldje en kon je misschien alsnog een leuke andere stal tegen. (of gewoon een heel leuk bijrijdpaard)

OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Re: Na bijna 16 jaar paarden aan huis, een pensionstalling opzoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-23 10:12

Ik lees vooral terug dat veel mensen benoemen dat er áltijd iets is, dat je je moet aanpassen aan anderen en vooral de pensioneigenaar, je hebt geen keuze tussen hooi of voordroog en op andere manieren moet je keuzes inleveren.
Lindsey_99: Ik ga zeker eens kijken naar de opties voor een PP! Zoiets heb ik thuis eigenlijk ook, en dus zal dat het beste wennen als ik mijn paard ergens anders dan thuis neerzet.
JeaDH: Door alle berichtjes op dit forum ben ik bang dat indien ik ook naar een pensionstal ga, ik hetzelfde ga ervaren. Ik ben blij dat ik ernaar heb gevraagd hier. Dank voor het delen van je ervaring :)
pol013: Misschien is even gaan bijrijden om weer terug in de paardenwereld te komen inderdaad een goed idee. Sowieso om weer wat soepeler te worden in het zadel etc. want dat is toch een tijd geleden. En ervaringen navragen bij mensen die ik ken die een paard hebben probeer ik inderdaad nu al te doen. Ik ben een lange nadenker als het gaat om beslissingen en dat komt me nu denk ik enkel goed uit.

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: Na bijna 16 jaar paarden aan huis, een pensionstalling opzoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 10:22

Wij hebben vroeger de paarden altijd aan huis gehad maar zijn overgestapt naar pensionstalling ivm het werk.
Heel bewust de keuze gemaakt voor een hele kleine hypotheek en veel pensiongeld
Paarden worden echt supergoed verzorgd en het scheelt ons heel veel werk en tijdstress.
De tijd die er nu is voor de paarden kan ook daadwerkelijk besteedt worden aan de paarden en niet aan uitmesten, weide-onderhoud en klussen aan stallen/omheining, voer inkopen, loonwerker regelen, mestafvoer, enz...
Punt is wel dat je zo'n goede stal in de buurt moet hebben maar die hebben we gelukkig.

Sherivey
Berichten: 8633
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Na bijna 16 jaar paarden aan huis, een pensionstalling opzoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 10:32

Tsja, voordelen van een pensionstal:
- (veel) minder werk voor jou
- je hoeft niet zelf voor gezelschap voor je paard te zorgen
- geen onderhoud/ reparaties aan onkruid, bak, stallen, hekwerk
- andere mensen om je heen (kan zowel voor als nadeel zijn natuurlijk)
- voor sommige mensen de enige optie om een paard te kunnen houden, niet iedereen mag van het geluk spreken dat aan huis te kunnen doen

Nadelen:
- je hebt het management zelf niet in de hand
- het is (voor zover ik weet) duurder dan aan huis
- als je een paard hebt dat niet volgens het boekje is, kan dat problemen geven
- sommige stallen zijn druk
- je zit met de openingstijden (als je wedstrijden rijdt of graag vroeg/ laat komt kan dat problemen geven)

Wat betreft eigen paard of bijrijdpaard: ik heb momenteel beide.
En ja, een bijrijdpaard is goedkoper en minder zorgen dan een eigen paard. (Ik heb mazzel met die van mij) Maar ik zou niet meer zonder eigen paard willen.
Ik vind het fijn om zelf de verantwoording over een paard te hebben. En als het een dag slecht weer is, dan geef ik mijn eigen paard toch eerder vrij dan wanneer iemand erop rekent dat ik zijn/ haar paard kom rijden/longeren

Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Re: Na bijna 16 jaar paarden aan huis, een pensionstalling opzoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 10:37

Mijn paard heeft alleen maar op pensionstallen gestaan en er is altijd wat. Dus de controlefreak in jou (geen idee of je dat bent hoor) zal veel dingen los moeten laten. En dat is wat je moet bepalen voor jezelf, waar wil je concessies op doen? Ik vind het belangrijk dat mijn paard voldoende buiten komt, genoeg hooi krijgt en goed in het stro staat. Helaas is het kleigrond bij ons op stal, dus het weide seizoen is afgelopen en komen ze in de paddock. Dus als het enigszins kan, ga ik nu wat vaker om hem extra in de paddock te zetten.

Er is voor jou ook een tussenweg natuurlijk, dat je je paard op een doe het zelf stal zet. Ik weet niet hoe je in je tijd zit, maar dat zou een goede optie kunnen zijn. Dan heb je veel meer in eigen hand.

Miss_Mii21

Berichten: 541
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 10:49

Mijn ervaring met pensionstallen:

Voordelen;

- Soms is er best wat geroddel; als je leuke stalgenootjes hebt dan kan je samen optrekken
- Je kan samen buitenritten maken
- Ik vind het altijd gezellig als er dingen georganiseerd worden; fotoshoots, onderling wedstrijd en buitenritten, bbq's etc.
- Je zou ontzorgd moeten worden (praktijk anders gezien); je hoeft bij ons niet zelf binnen - / buiten te zetten; de stal regelt de hoefsmid en dierenarts; de stal voert; goede voorzieningen qua goed gedraineerde buitenbak en longeercirkel.

Nadelen ; de afgelopen jaren heel veel ellende gehad en gezien. Als het betaalbaar was, stond mijn paard al lang thuis.

- Reistijd
- Afhankelijk van de kwaliteit van pensionstallen; dat is het grootste issue
> Mensen met paarden; geen paardenmensen
> Paarden met koliek deed stalhouder niks; enkel jou bellen dat je moest komen - stalhouder had fulltime de stal, had mijn inziens moeten lopen met dat paard. Nee had hij geen tijd voor. Maar hij kon wel bovenop de dierenarts staan met z'n neus. Hier word ik heel pissig van.
> Hooi met jacobskruid ; heel bruin hooi - paarden uren / DAGEN zonder voer want ze 'moesten het maar eten' -> maagzweren gevolg
> Weiden met jacobskruid ; weidegang niet/slecht opgebouwd of amper weidegang ; weidegang zonder bijvoeren in de winter waarna paarden zandkoliek krijgen maar dat ligt vooral aan de eigenaar volgens de stalhouder
> Vieze stallen; moesten dagelijks opgestrooid worden maar gebeurde niet. Weinig opgestrooid. Paard stond in eigen uitwerpselen. Bijpakken betekende enkeltje de stal uit. (Lees: 350 per maand stalling he!)
> Paddocks die kletsnat zijn ; waarna mijn paard rotstraal had / uitglijpartijen met blessures als gevolg. Tot de knieën in de modder. Paddocks waar ze uren ZONDER hooi staan; dan eet mijn paard gewoon zand.
> Rijbak vol met plassen water helft van het jaar
> Stroom in paddocks dat niet werkt; waarna het ene paard het andere paard door de draad aanvalt. Maar de stroom werkend maken had geen prioriteit. Paarden die in de draden bleven hangen en daar wonden van kregen.
> Geen water in de winter omdat leidingen bevroren waren; of je kon zelf kokend water er bij gooien voor zover je overdag op stal bent met fulltime werken
> Nieuwe paarden 'zomaar' bij elkaar zetten; er niet bij blijven waarna er ongelukken gebeuren (geblesseerde paarden)
> Stal waar stalhouder amper te zien is; waar amper toezicht is en iedereen met z'n eigen paard bezig is. Waarna je je paard met een gigantische wond naar binnen haalt en niemand iets heeft gezien.
> Mijn toen jonge veulen werd als laatste naar binnen gehaald; was in finale paniek; ging steigerend de paddock door. Dit is week in- week uit voorgekomen. Ze hadden haar als eerste naar binnen moeten halen.
> Paarden die naar de paddocks 'rennen' vanuit de stallen v.v. , in de winter over aangevroren stenen. Glijpartijen en blessures als gevolg
> Paard stond week of 5 op boxrust, advies dierenarts. Moest zelf de stal mesten/bijhouden omdat er een aparte stal aangewezen werd met weefrek (paard ging weven) en mocht amper opstrooien Kon gewoon 350 euro per maand doorbetalen. Elke dag minimaal halfuur bezig met opstrooien/uitmesten. Slecht stro; stal bleef vies.

Ik heb de indruk dat iedereen allerlei middeltjes er maar in pompt, om de problemen te minimaliseren.
Als je je mond open doet, wordt je op straat gezet.
De basis is zo'n rotzooi. Stallen tekort, op veel plekken is het ronduit waardeloos en iedereen pikt het maar. Die stallen kunnen gewoon blijven bestaan want mensen kunnen nergens anders heen of elders is het nog slechter. Als je je mond open doet, zetten ze je op straat.
Veel troep gezien. Veel ellende gezien en gehad. Veel zorgen.


Vooralsnog heel tevreden met waar we nu staan. Plekje met schone stallen; op stal genoeg goed hooi. Met regenval gaan ze niet de weide op, het is er schoon.
Maar ze zouden op de weide bij moeten voeren in de winter; zeiden ze te doen maar gebeurt niet. Gevolg: maagzweer-medicatie en extra voer.

Dat is dan nog het minst erge; de beste stal in de wijde omgeving. Elders staan ze +8 uur zonder hooi, in paddocks tot hun knieën in de modder.
Hier worden we eindelijk ontzorgd; hoefsmid regelt de stal, voeren doen ze, bij blessures kan je altijd om hulp vragen, stallen zijn schoon, hooikwaliteit is heel prima.

Kortom: als het betaalbaar was, had ik het allemaal liever zelf gedaan. Dan kon ik zorgen voor onbeperkt goed voer; kon ik zelf voeren; zorgde ik voor paddocks met voer; zorgde ik voor droge voeten en goed gras...
Laatst bijgewerkt door Miss_Mii21 op 03-11-23 11:27, in het totaal 3 keer bewerkt

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 11:19

Op zich hoeft er echt niet 'altijd wat' te zijn op een pensionstal. Zo heb ik het althans nooit ervaren. Maar dan moet je wel met de basis van die stal tevreden zijn bij aanvang.
De echte basis moet gewoon in orde zijn. En de dingen die je dan minder aanstaan zoek je op oplossing voor (die bijvoorbeeld tijd of geld kost) en dan mok je er ook niet over. Óf je gaat niet naar die stal toe.

En thuis is het ok nooit precies zoals je wil. De paddock is toch weer net te snel nat naar je zin maar je hikt tegen de kosten van nieuw zand aan. De verlichting is eigenlijk niet sterk genoeg maar je hebt geen zin om al te investeren in led lampen terwijl de oude nog goed zijn, je moet de afgewaaide blaadjes eigenlijk opruimen maar je hebt dan geen tijd meer om te gaan rijden die avond. etc etc etc.
Daar moet je thuis mee leren dealen, daar moet je op een pensionstal mee leren dealen.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Na bijna 16 jaar paarden aan huis, een pensionstalling opzoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 11:29

Denk idd dat er overal iets is waar je zelf misschien net iets anders had gewild.
Maar het is voor iedereen anders welk “ iets” nog acceptabel voor je is/ je mee kan dealen en wat niet.
Zelf vind ik élke dag buiten, toch wel minimaal 6 uur echt een eis. Of dat je dat bijvoorbeeld nog zelf mag regelen ( paddock, weide). En goed ruwvoer ( hooi).
Maar iemand anders vindt 3 uur al prima bijvoorbeeld..