Stal super drainage TikTok filmpje, wie heeft dit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Stal super drainage TikTok filmpje, wie heeft dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-23 20:37

Ik zag op dit TikTok filmpje echt een super drainerende stal.

https://vm.tiktok.com/ZGJEVeFK9/

Is gemaakt met drainagebuizen, split/grind en drainagezand. En nu wil ik dit komend jaar misschien in m’n schuilstal maken. Heeft iemand dit of er ervaringen mee?

Zo ja, dan hoor ik het graag natuurlijk.

Voor degene die het filmpje niet kennen, kijk even naar de andere 2 delen want daarin wordt uitgelegd hoe het gemaakt wordt door die TikTokker.
Laatst bijgewerkt door Zidore op 02-11-23 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Stal drainage TikTok filmpje, wie heeft dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-23 20:40


Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Stal super drainage TikTok filmpje, wie heeft dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-23 18:41

Niemand?? Of wordt het een rommeltje dan in je stal?? Het leek me mega-handig…

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: Stal super drainage TikTok filmpje, wie heeft dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 19:43

Ik zag dit ook voorbij komen. Ben heel benieuwd naar ervaringen uit de 1e hand.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Stal super drainage TikTok filmpje, wie heeft dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 23:02

Dat gaat vlot! Ben benieuwd of het na een jaar nog steeds zo vlot gaat. En of ze de drainage niet opgraven. Zou daar zelf nog bodemroosters overheen leggen voor de zekerheid denk ik

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-23 00:39

Olikea schreef:
Ik zag dit ook voorbij komen. Ben heel benieuwd naar ervaringen uit de 1e hand.

Nou dat! Voordat ik volgend jaar m’n hele stal ga verbouwen hoop ik ervaringen te vinden, zou wel gaaf zijn als dit echt zo goed werkt.
Filmpje ziet er in ieder geval indrukwekkend uit!

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-23 00:42

joyce B schreef:
Dat gaat vlot! Ben benieuwd of het na een jaar nog steeds zo vlot gaat. En of ze de drainage niet opgraven. Zou daar zelf nog bodemroosters overheen leggen voor de zekerheid denk ik

Dat dacht ik eerst ook, maar omdat ze het in de bodem van de stal hebben ingegraven denk ik dat het wel gaat. In zand kunnen/gaan ze meestal wel graven, maar in de laag grind daaronder zou die van mij (wat een heuse mol is :+ ) toch wel stoppen.
Zat er wel aan te denken dat grond/split dan wel even aan te rijden en een flinke laag drainage zand er op.

Het lijkt me zo ideaal eigenlijk omdat als het zoveel regent zoals afgelopen dagen, ze dan nog wel in de stal kunnen gaan liggen en ik niet met strooisel/troep op de paddocks zit

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Stal super drainage TikTok filmpje, wie heeft dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 09:15

Ik heb een soort gelijk systeem gelegd in een rijbak. Ging goed totdat het werd uit gegraven door paarden die zich stonden te vervelen.

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Stal super drainage TikTok filmpje, wie heeft dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 10:17

De drainage buizen moeten diep genoeg liggen, omdat de in het filmpje gebruikte niet tegen druk kunnen.

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Stal super drainage TikTok filmpje, wie heeft dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-23 17:38

Ik snap het gedeelte van drainage buis en dan dat grind ook niet helemaal, want dan worden ze denk ik in elkaar gedrukt en dan werkt het niet meer denk ik??

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Stal super drainage TikTok filmpje, wie heeft dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 18:43

Na verloop van tijd gaan zand grint en mest vermengen, met als gevolg 1 grote klomp. In het begin werkt vrijwel alles, na verloop van tijd werken sommige dingen niet meer.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Stal super drainage TikTok filmpje, wie heeft dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 19:09

Ik denk dat het goed kan werken, mits je een scheidingslaag legt tussen elke laag materiaal die je neerlegt.
Dus geul graven, drainage erin, dan drainagegrind erop, stabiliseren (aantrillen), dan bijv paddockroosters met gronddoek eronder, en dan pas een laag zand erop.
Mocht de mest dan te veel gemengd zijn met het zand, dan kun je dat wegscheppen tot je paddockroosters en nieuw zand aanvullen.

Ik ben ooit op een stal geweest waar ooit varkens hadden gestaan. Ze hadden de wanden verhoogd, en het gangpad opgehoogd. De stallen lagen dus iets lager dan het gangpad.
Op de roosters hadden ze worteldoek gelegd en daarbovenop werd het vlas gestort.
Ze hoefden eigenlijk alleen dagelijks de mest eruit te halen en deden iets van eens per jaar het vlas eruit, maar dat was vaak niet eens nodig. De urine zakte snel door het vlas en de roosters heen de gierput in en die werd af en toe leeggepompt.

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Stal super drainage TikTok filmpje, wie heeft dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 19:34

Wat denk je, dat er na verloop van tijd met het scheidingsdoek gebeurt. De poriën gaan dichtslibben. Ik heb heel veel testen gedaan i.v.m. drainage infiltratieprojecten. Zolang alles redelijk nieuw is en er geen fijn materiaal zich kan vermengen blijft bijna alles lekker doorlopen.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Stal super drainage TikTok filmpje, wie heeft dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 22:05

Dan vervang je dat op een gegeven moment ook. Het zal langer duren voordat de lagen zich mengen met doek dan zonder.

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Stal super drainage TikTok filmpje, wie heeft dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 23:20

Dat ligt volledig aan de laag opbouw en de grootte van het grint cq zand. Scheidingsdoek levert geen enkele positieve bijdrage.

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Stal super drainage TikTok filmpje, wie heeft dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-23 15:03

Ik geloof ook niet zo in scheidingsdoek icm paarden/paddocks/weides etc. Wel bijvoorbeeld dat je een onderlaag maakt met daarop paddockroosters en dan dat grind en dan drainagezand
Denk dat dat wel kan werken

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-23 15:56

Hilary schreef:
Ik denk dat het goed kan werken, mits je een scheidingslaag legt tussen elke laag materiaal die je neerlegt.
Dus geul graven, drainage erin, dan drainagegrind erop, stabiliseren (aantrillen), dan bijv paddockroosters met gronddoek eronder, en dan pas een laag zand erop.
Mocht de mest dan te veel gemengd zijn met het zand, dan kun je dat wegscheppen tot je paddockroosters en nieuw zand aanvullen.

Ik ben ooit op een stal geweest waar ooit varkens hadden gestaan. Ze hadden de wanden verhoogd, en het gangpad opgehoogd. De stallen lagen dus iets lager dan het gangpad.
Op de roosters hadden ze worteldoek gelegd en daarbovenop werd het vlas gestort.
Ze hoefden eigenlijk alleen dagelijks de mest eruit te halen en deden iets van eens per jaar het vlas eruit, maar dat was vaak niet eens nodig. De urine zakte snel door het vlas en de roosters heen de gierput in en die werd af en toe leeggepompt.

Dit klinkt wel slim. Las laatst iets over veengrond als stalbedekking?

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 16:05

Vroeger had je daar een soort turf voor. Dan maakte men een soort potstallen.

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Stal super drainage TikTok filmpje, wie heeft dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-23 16:29

Zit nu te denken of we in de stallen (Hebben 2 inloopstallen van 4x4) niet langs alle kanten drainagebuizen kunnen leggen, dan graven ze er hopelijk niet tegen. En dan volstorten met 7-8 cm lavasteen (gruis) en daarop laag drainagezand. We zitten namelijk op beton met de stallen (niet op grond zoals in het filmpje). Er is een opening naar buiten makkelijk te maken voor de afvoer en de stal ligt ook al hoger dan het land er omheen. Zou dat gaan werken?

Sabbientje

Berichten: 4700
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Re: Stal super drainage TikTok filmpje, wie heeft dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 16:41

Lijkt wel op kattenbak grind.

Nado
Berichten: 3351
Geregistreerd: 23-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 16:44

nikkel schreef:
Wat denk je, dat er na verloop van tijd met het scheidingsdoek gebeurt. De poriën gaan dichtslibben. Ik heb heel veel testen gedaan i.v.m. drainage infiltratieprojecten. Zolang alles redelijk nieuw is en er geen fijn materiaal zich kan vermengen blijft bijna alles lekker doorlopen.


Dan ben in heel erg benieuwd naar wat er volgens de testen wél voor de lange termijn werkt.

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-23 16:44

Ja alleen volgens mij is het grover, denk dat kattenbakvulling ook duurder is in deze hoeveelheden (+ dat het vaak klontvormig is en dat willen we niet natuurlijk :+ )

ElfBeau_067

Berichten: 1994
Geregistreerd: 03-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 16:48

YouTuber ThisEsme (Engelse YouTuber) heeft zo’n drainage stal met vlas erover. In een van haar stal-verbouw filmpjes laat ze zien hoe ze dat doet en wat haar mening daarover is.

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-23 17:12

_O- Heb even gekeken maar kan niets vinden, ThisEsme heeft duizenden filmpjes

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 17:37

Nado, zolang je geen last hebt van vervuiling (bijv mest), werkt drainagezand heel erg goed. Ligt aan de opbouw van het pakket.

Vervuiling door welke oorzaak dan ook, veroorzaakt dichtslibbing op termijn en onderhoud. Dat is niet te voorkomen.