Stal super drainage TikTok filmpje, wie heeft dit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
XladyX

Berichten: 1332
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 19:57

Hhmmm even hardop meedenken hoor, ik denk dat bij de opbouw die je nu voor ogen hebt op beton en de combi van lagen dat je geen stabiele bodem gaat krijgen (lava laat zich ook niet echt verdichten of aantrillen toch?). In combinatie met vochtig zand denk ik dat ze er dan diepe gaten in zullen lopen en dat mest heel vervelend uit. Dan zijn platen toevoegen voor de stabiliteit misschien wel een goed idee. Ik zou iig geen zand gebruiken als toplaag, dat wil vaak echt vochtig blijven. Dan eerder een hele fijne lavakorrel?

Ik heb 1,5 week terug drainagezand in mijn schuilstal gelegd op de huidige (schuin aflopende) betonplaat, en er gister weer uitgehaald :o het bleef een natte drap, ondanks dat ze er weinig in plassen. Daarnaast liepen ze er gaten in ipv dat ze "op" het zand stonden waardoor de mest heel vervelend opruimen werd, want nat zand zakt ook slecht door de mesthark. Misschien had het eerst moeten drogen voor het erin ging of had ik het meer tijd moeten geven om te testen maar ik vond dit echt geen succes.

ElfBeau_067

Berichten: 1994
Geregistreerd: 03-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 20:22


Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-23 23:56

ElfBeau_067 schreef:
Zidore schreef:
_O- Heb even gekeken maar kan niets vinden, ThisEsme heeft duizenden filmpjes


Hier heb je een link naar haar stable renovation series:

https://www.youtube.com/playlist?list=P ... ma1hEdp7Bv

Ik hoop dat dat helpt.

Die heb ik bijna allemaal doorgespit maar daar zit niks over drainage in de stal tussen

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-23 00:06

XladyX schreef:
Hhmmm even hardop meedenken hoor, ik denk dat bij de opbouw die je nu voor ogen hebt op beton en de combi van lagen dat je geen stabiele bodem gaat krijgen (lava laat zich ook niet echt verdichten of aantrillen toch?). In combinatie met vochtig zand denk ik dat ze er dan diepe gaten in zullen lopen en dat mest heel vervelend uit. Dan zijn platen toevoegen voor de stabiliteit misschien wel een goed idee. Ik zou iig geen zand gebruiken als toplaag, dat wil vaak echt vochtig blijven. Dan eerder een hele fijne lavakorrel?

Ik heb 1,5 week terug drainagezand in mijn schuilstal gelegd op de huidige (schuin aflopende) betonplaat, en er gister weer uitgehaald :o het bleef een natte drap, ondanks dat ze er weinig in plassen. Daarnaast liepen ze er gaten in ipv dat ze "op" het zand stonden waardoor de mest heel vervelend opruimen werd, want nat zand zakt ook slecht door de mesthark. Misschien had het eerst moeten drogen voor het erin ging of had ik het meer tijd moeten geven om te testen maar ik vond dit echt geen succes.

Wat balen dat het zo is gegaan. Ik heb ook eerder alleen zand in de stal gehad en dat werd een vieze bende (want geen drainage denk ik) er is hier nu zoveel regen dan denk ik ook niet dat het droog zou blijven.

Ik zie niet echt een ander idee of beeld voor ogen op dit moment als ik eerlijk ben. We hebben zand in de paddocks en daar kunnen ze in liggen. Maar alle stalbedekking gaat mengen met zand als ik dat in de schuilstallen doe.

Heb al stro, vlas, strokorrels etc geprobeerd maar het werd echt allemaal een bende.
Nu dus rubberen matten maar ook niet ideaal.

Lava of split is misschien ook niet het allerbeste in dit idee. Zat nog te denken aan schelpengrit. Ook zou ik dat niet zo erg vinden als het bovenkomt omdat het de composthoop (en uiteindelijk de weide) zou verrijken. We verwerken namelijk de mest tot composthoop en dat gaat na 2 jaar weer ons weiland in. Maar dat verdicht ook niet heel goed waarschijnlijk.

Lava verdicht wel maar dat duurt even. Ik denk dat icm grof drainagezand het best stabiel kan worden. Misschien moet ik de gok maar gewoon gaan wagen, ik wordt telkens zo enthousiast van het filmpje :+ :D

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Stal super drainage TikTok filmpje, wie heeft dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 11:09

Zo lang paarden, naar binnen komen en gaan en modder etc meenemen, zijn goed bevestigde stalmatten (enigzins op afschot naar buiten) volgens mij nog steeds het handigste. Zeker voor wat betreft schoonmaken.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 11:36

nikkel schreef:
Zo lang paarden, naar binnen komen en gaan en modder etc meenemen, zijn goed bevestigde stalmatten (enigzins op afschot naar buiten) volgens mij nog steeds het handigste. Zeker voor wat betreft schoonmaken.


Hoe vaak zou je die in theorie moeten schoonmaken?

XladyX

Berichten: 1332
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 11:59

Niu ik moedig je heel erg aan om het te proberen want de heilige graal heb ik dus ook nog niet gevonden :D Ik ga als volgende voor dikke rubber vochtdoorlatende matten. Op de dunne matten die verderop liggen slapen ze ook, dus gok dikke stalmatten ook. Ik heb ze al deels in de noodboxen liggen en dat bevalt ook goed. Gelukkig een probleem wat geen haast heeft want ze liggen meestal gewoon op het droge zand vd paddock.

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 12:51

Iris 82 Dat ligt aan de vervuiling en of de matten onderling goed bevestigd zijn en op welke ondergrond de matten liggen. Jouw vraag kan ik dus vanachter de PC niet direct beantwoorden

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Stal super drainage TikTok filmpje, wie heeft dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 14:41

Producten zoals lava verpulveren door de druk van de hoeven, dus dat biedt op termijn ook geen oplossing.

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Stal super drainage TikTok filmpje, wie heeft dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-23 15:34

Nee dat dacht ik ook met lava, als dat door het gewicht van de paardenhoeven geplet wordt dan schiet het ook niet op. Die grove stukken wil ik denk ik ook niet op m’n mesthoop, schelpjes misschien? Dat vind ik niet zo erg om die te vinden en die voegen ook wat toe aan de klei (doet lava ook)

Voor welke dikke matten ga je? @ladyx

XladyX

Berichten: 1332
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Re: Stal super drainage TikTok filmpje, wie heeft dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 16:19

Ik heb nu tweedehandse van Bos Rubber met noppen aan de onderkant in de noodboxen. Zijn erg dik en bevallen goed dus denk dat ik die ga kopen. Tweedehands kan ik ze in mijn regio niet vinden op dit moment

ElfBeau_067

Berichten: 1994
Geregistreerd: 03-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 17:22

Zidore schreef:
Die heb ik bijna allemaal doorgespit maar daar zit niks over drainage in de stal tussen



Jawel. Dat zit er wel in dat weet ik zeker.

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Stal super drainage TikTok filmpje, wie heeft dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-23 22:52

Ik kon hem in ieder geval niet vinden helaas