Alternatief rijbak huurweide

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Occieqeep
Berichten: 12
Geregistreerd: 07-11-23

Alternatief rijbak huurweide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-23 12:51

Hallo allemaal,

Ik ben opzoek naar tips... ik huur een prachtige weide van 1.3 hectare en heb altijd een stuk weiland afgezet voor te rijden alleen nu met de herfst en winter opkomst kan ik niet meer rijden, het is leemgrond en glijd dus heel snel.

De eigenaar van de huurweide wilt geen zand laten storten op het stuk weide waar ik nu altijd op rijd.

ik kan bij een binnenbak terecht in de buurt (15 minuten rijden met de auto) maar hier ben ik maar maximaal 2x per week welkom... en daarbij heb ik ook de tijd niet om met 4 paarden iedere keer/dag op en af te moeten rijden.

heeft iemand een alternatief of iemand ervaring met enkel houtsnippers als rijbak?

SUSANNEx

Berichten: 828
Geregistreerd: 21-03-12
Woonplaats: Veenendaal

Re: Alternatief rijbak huurweide

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 12:55

Mijn ervaring met houtsnippers is dat ze na +- 2 jaar oplossen in de bodem en de bodem nóg gladder en drassiger wordt. Ik weet verder niet hoe ze het zouden doen als ze niet gemengd worden met zand.

Heb je geen (andere) rijverenigingen in de buurt die winter abonnementen hebben voor gebruik van de rijbanen?

Occieqeep
Berichten: 12
Geregistreerd: 07-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-23 13:04

SUSANNEx schreef:
Mijn ervaring met houtsnippers is dat ze na +- 2 jaar oplossen in de bodem en de bodem nóg gladder en drassiger wordt. Ik weet verder niet hoe ze het zouden doen als ze niet gemengd worden met zand.

Heb je geen (andere) rijverenigingen in de buurt die winter abonnementen hebben voor gebruik van de rijbanen?




ik heb helaas de tijd er niet voor om nog vaker met de trailer weg te gaan en om bijvoorbeeld een of twee paarden te gaan longeren ergens anders is ook te gek voor woorden! ik betaal 15 euro per keer en een andere rijbak die kost 10 euro per keer maar is de bodem echt enorm slecht.

betreft die houtsnippers, is het dan zo omdat je geen nieuwe stort ieder jaar ofzo of ook met nieuwe snippers zijn ze opgelost?

SUSANNEx

Berichten: 828
Geregistreerd: 21-03-12
Woonplaats: Veenendaal

Re: Alternatief rijbak huurweide

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 13:09

15 euro per keer is ook wel heel duur inderdaad..

Wij hebben 3 of 4 keer de houtsnippers aangevuld (ongeveer om de 2 jaar). De nieuwe laag is dan wel weer goed, maar de onderlaag wordt steeds drassiger. Inmiddels is de bodem dusdanig verzadigd dat we er helaas niks meer mee kunnen. Wordt na regen een soort drijfzand waar je helemaal in wegzakt, die we eigenlijk volledig moeten afgraven... Wij gebruiken deze bak nu ook niet meer.

cissy

Berichten: 19823
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Alternatief rijbak huurweide

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 13:14

Misschien dat ik nu iets onaardigs zeg, maar dit had je toch kunnen weten toen je die wei ging huren?
Als de eigenaar geen zand wil storten is dat zijn goed recht.
Je zou kunnen vragen of je het zelf kunt bekostigen als het soms zijn reden is dat het geld kost.
Hij heeft er geen boodschap aan dat jij dagelijks 4 paarden wilt trainen, ook met slecht weer.
Dan had je voor een andere locatie moeten kiezen waar dat wel jaarrond kan.

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Alternatief rijbak huurweide

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 13:18

Ik ben bang dat zelfs zand storten niet werkt. Die bodems zijn zo nat en zacht dat dat niet lang goed blijft. Het water kan nergens heen. Ik denk dat het wachten is tot het weer goed droog wordt of verhuizen naar een plek met faciliteiten die hiervoor geschikt zijn of waar je dit mag maken.

DuoPenotti

Berichten: 29504
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 13:25

Houtsnippers zou ik hier niet op mijn weide willen hebben.
De verhuurder wel? Kan ik mij niet voorstellen als hij ook geen zand wil.

Dat gaat een grote rotte glibber bende worden waar je nog jaren last van hebt.
Dat ze in een soort van rotte komposthoop zakken tot de knieën.

Zijn er misschien particulieren in de buurt met een fijne bak die je mag huren en misschien heen kunt stappen?

Rocamor

Berichten: 10871
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Alternatief rijbak huurweide

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 13:27

Mijn bak is nu ook nog niet bruikbaar (ooit wel, ooit...). Ik huur voor de wintermaanden de bak bij een buurman. Is dat geen optie?

snorkel1986

Berichten: 3013
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Alternatief rijbak huurweide

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 13:34

Idd niemand in de buurt met een buiten bak?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Alternatief rijbak huurweide

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 13:47

Voor je zand of iets anders wil storten moet je ook nagaan of dit wel mag. Je mag vaak niet zomaar ergens zand storten. En misschien weet de verhuurder al wel dat dit niet mag?

Ik heb ook geen toestemming om een zandpiste te creëren op mijn weide. Mag van de verhuurder wel, van hem mag ik doen wat ik wil :+ , maar mag van de gemeente niet.

Occieqeep
Berichten: 12
Geregistreerd: 07-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-23 13:42

cissy schreef:
Misschien dat ik nu iets onaardigs zeg, maar dit had je toch kunnen weten toen je die wei ging huren?
Als de eigenaar geen zand wil storten is dat zijn goed recht.
Je zou kunnen vragen of je het zelf kunt bekostigen als het soms zijn reden is dat het geld kost.
Hij heeft er geen boodschap aan dat jij dagelijks 4 paarden wilt trainen, ook met slecht weer.
Dan had je voor een andere locatie moeten kiezen waar dat wel jaarrond kan.


De eigenaar heeft eerst gezegd dat het hem niet uitmaakte wat ik met het stuk deed, ondertussen heb ik het compleet omheind, stal gebouwd en altijd in de wei kunnen rijden omdat mijn budget op was voor meteen zand te laten storten, nu heb ik dit aangekaart en geeft hij het aan dat hij dit toch niet wilt. Hij bemoeit nu zelfs met welke lamp ik op hang..
Ik heb nu teveel geïnvesteerd en zit aan een contract op meteen mijn biezen te pakken..

DuoPenotti

Berichten: 29504
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Alternatief rijbak huurweide

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 13:48

Stal gebouwd? Zit er dan een bouwblok op?
Anders kan de gemeente ook eens komen handhaven en kun je alles afbreken. Ook zonde van je geld.

Hutcherson

Berichten: 7354
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Alternatief rijbak huurweide

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 14:00

Heb je wel vergunningen voor dit alles? Want dat het de boer niks uitmaakt is leuk, maar de gemeente gaat echt eisen dat je het afbreekt of je krijgt een boete bij zand storten (noemen ze verharden bij gemeenten). En dat mag niet zomaar.
Bovendien,ik had destijds (illegaal, maar met goedkeuring verhuurder) een stukje stal aangebouwd met het idee: als gemeente gaat zeuren halen we het weg.
Echter toen we weg moesten, zaten verhuurders net in een aanvraag voor vergunning (want het ging niet gedoogd worden) dus ze moesten die aanvraag procedure door.. En wilde ik de dakplaten hergebruiken op mn nieuwe stek. Echter moest ik alles verplicht laten staan en kreeg er niks voor retour dus bedenk waar je ib investeert.

Sabri

Berichten: 1395
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 14:10

Alternatief is buitenritten maken. En anders toch maar inladen en elders rijden. Zand op zulke grond gaat ook niet, dat moet je eerst laten draineren met buizen etc

boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Alternatief rijbak huurweide

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 14:52

Niet aan houtsnippers beginnen hoor.
Hele slechte ervaringen mee. Het wordt 1 vieze rottende bende.

Ik vrees dat jouw locatie ongeschikt blijft om te rijden in natte periodes.
Denk dat je geen andere opties hebt dan een externe locatie en minder rijden dan je graag zou willen of een andere locatie zoeken waar je wel kan rijden.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Alternatief rijbak huurweide

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 15:09

Ik zou als ik jou was toch eens op onderzoek uitgaan of er niet ergens iemand is met een buitenbak die je voor een redelijker tarief kon huren. Wij hebben een buitenbak liggen die altijd te rijden is, ook met mega schijtweer. Tot nu toe maar 1x gezien dat er ergens een plasje lag toen het werkelijk een week achter elkaar regende.