Wanneer vervelen paarden zich?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DorkyDweeb
Berichten: 83
Geregistreerd: 07-11-23

Wanneer vervelen paarden zich?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-23 15:12

Mijn paard Dorky staat in een paddock van ongeveer 100 m2 samen met een ander paardje. Ze zijn echt beste vriendjes en kroelen ook vaak met elkaar. Nu met het natte weer ligt mijn paard minder/nauwelijks. Ze hebben constant toegang tot hooi uit een hooinet. Ik vroeg mij af in hoeverre mijn paard zich nog zou kunnen vervellen als ze van 07.00 tot 17.00 buiten staat. In de avond kom ik om haar te rijden/beweging te geven/knuffelen etc. Ze staat dus (wat ik helaas helemaal niet had gewild, maar in mijn situatie niet anders mogelijk is) ongeveer 12 uur op stal. Hier krijgt ze ook onbeperkt hooi, heeft ze nog extra kruidenmixen in haar voerbak en worteltjes. Ik begin mij steeds schuldig te voelen als ik er de hele dag niet heen kan, omdat ik niet wil dat ze zich verveelt. Ook voel ik mij schuldig als ik er juist alleen overdag kan zijn, omdat ik bang ben dat ze zich in de stal verveelt. Ik weet het: ik 'vermens' mijn paard misschien een beetje :j maar ik ben benieuwd wat jullie denken en wat jullie paard doet op een dag.

Dus de vraag: wat is de kans dat mijn paard zich verveelt, wat zijn nog meer dingen die ik kan doen om dit tegen te gaan en wat is de planning van jullie paarden op een dag?

DuoPenotti

Berichten: 29507
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wanneer vervelen paarden zich?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 15:16

In de stal zal zij zich niet meer vervelen dan in die veredelde buitenstal van 10 x 10.
Ze heeft nooit kans tot echt beweging.

Het is wel fijn om te lezen dat ze met een ander staat. :j
Maar voor de rest.... niets anders in de buurt waar ze meer kunnen bewegen?

Akshay
Berichten: 2066
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 15:20

Wat fijn voor je paard dat je hier over nadenkt!

Goed dat je paard met een vriendje en eten buiten komt.

Als ik jouw situatie zou toepassen op mijn eigen paarden kan ik wel concluderen dat ze zich daarin stierlijk zouden vervelen. Maar ik heb daarbij de situatie gecreëerd waarbij ik ze aan huis heb en alles in eigen beheer heb.

Mijn paarden lopen met zijn 3 op nu (tijdens de nattigheid) 1000 m². En binnen die oppervlakte hebben ze minimaal 4 ruwvoerplaatsen, 2 stukken eetbare haag en een wilgentakkenmuur. En een schuilstal.
Daarmee vermaken ze zich opperbest en hebben ze ook voldoende ruimte om elkaar eens lekker achterna te zitten (2 jonge ruinen). De langste rechte lengte die ze nu kunnen rennen is 68 meter.
(Eerlijkheidshalve, mijn paddockpaden zijn nu ook nog open (oppervlakte 700 m²) maar die zijn zo nat dat ze daar niet echt komen. Of een beetje kantjes-inspectie op gras.. Ik moet alleen in verband met een draden-kruiper nog even achter extra onderdraden aan voor ik het ga dichtmaken :Y) )

Veel dingen in een standaard stal/box ophangen/geven lijkt me niet heel praktisch omdat dit hem alleen maar ruimte gaat kosten in de stal. Met een uurtje rijden kun je 23 uur verveling niet echt oplossen..

Hoe ziet je paddock eruit nu? Een pleintje met hooi? Kun je daar iets uitdagenders maken? En nog belangrijker, mag dat dan ook?

AndreaB

Berichten: 1621
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Meppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 15:23

Mijn paarden staan in de winter op een verharde paddock van 10x10 (met schuilstal) met een 20x40 rijbak waar ze in terecht kunnen, onbeperkt hooi ter beschikking en toch heb ik het idee dat ze zich regelmatig staan te vervelen. Ik zou me er niet te druk om maken. Het is zoals het is.

Jokonootje

Berichten: 4853
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Wanneer vervelen paarden zich?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 15:32

Nou het is zoals het is vind ik altijd zo'n dooddoener.

Ja de kans dat je paard zich verveeld is best groot. Want 12 uur 10x10 buiten paddock en 12 uur stal dat red je niet met 2 uurtjes menselijk gezelschap.
Bied je overdag nog iets aan waar hij zich mee kan vermaken?

Mijn paard staat in een kudde buiten en vermaakt zich prima. Beetje rond scharrelen. Beetje klieren met de andere paarden. Sprintje trekken en nog meer eten l, graven in de plassen ze vind het heerlijk!

DorkyDweeb
Berichten: 83
Geregistreerd: 07-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-23 15:34

DuoPenotti schreef:
In de stal zal zij zich niet meer vervelen dan in die veredelde buitenstal van 10 x 10.
Ze heeft nooit kans tot echt beweging.

Het is wel fijn om te lezen dat ze met een ander staat. :j
Maar voor de rest.... niets anders in de buurt waar ze meer kunnen bewegen?


Ik ben een beetje aan het oriënteren en kijk zelf naar een hit actief stal. Dit is voor mij 30 minuten rijden en dus niet mogelijk om daar elke dag heen te gaan. Ik denk dat ik er dan 4/5 van de 7 dagen heen kan. Maar dit lijkt mij stiekem ook voldoende voor een paard dat dusdanig beweging krijgt in zo'n hit actief stal. Lijkt dit jullie een beetje redelijk?

DuoPenotti

Berichten: 29507
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wanneer vervelen paarden zich?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 15:36

Als een paard goed staat hoef je idd niet elke dag te gaan. Hij heeft veel meer aan zijn paarden vriendjes en dan genoeg beweging. Dan aan ons mensen.

Goed van je :j

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 15:39

Buiten met een vriendje en eten is al heel erg belangrijk, maar met twee paarden op 10x10 is wel krap. Ze kunnen dan nooit echt samen spelen en rennen. Als dat de enige beweging is die ze heeft naast rijden/werken zou ik dat te mager vinden.

Ik zou dus zoeken naar de mogelijkheid voor een grotere paddock (bv 2 paarden in 20x40, of een kleine paddock met ‘paden’ er aan vast).

Ik wissel zelf in de winterpaddock ook af wat ik aanbied. Er is altijd hooi, maar soms krijgen ze takken, dan weer een speelbal, dan weer een extra bult zand om in te graven, een groot flostouw (eigenlijk voor de hond), verstopte stukjes wortel. Op die manier is er regelmatig wat nieuws te beleven en blijft het een beetje interessant voor ze :)

Die andere stal klinkt inderdaad als een betere optie :j Als ze de hele dag wat te doen hebben is het echt niet erg als je een dagje overslaat

DorkyDweeb
Berichten: 83
Geregistreerd: 07-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-23 15:48

Lijsken schreef:
Buiten met een vriendje en eten is al heel erg belangrijk, maar met twee paarden op 10x10 is wel krap. Ze kunnen dan nooit echt samen spelen en rennen. Als dat de enige beweging is die ze heeft naast rijden/werken zou ik dat te mager vinden.

Ik zou dus zoeken naar de mogelijkheid voor een grotere paddock (bv 2 paarden in 20x40, of een kleine paddock met ‘paden’ er aan vast).

Ik wissel zelf in de winterpaddock ook af wat ik aanbied. Er is altijd hooi, maar soms krijgen ze takken, dan weer een speelbal, dan weer een extra bult zand om in te graven, een groot flostouw (eigenlijk voor de hond), verstopte stukjes wortel. Op die manier is er regelmatig wat nieuws te beleven en blijft het een beetje interessant voor ze :)

Die andere stal klinkt inderdaad als een betere optie :j Als ze de hele dag wat te doen hebben is het echt niet erg als je een dagje overslaat


Precies, daar geef ik je helemaal gelijk in. Ze staat in ieder geval op de huidige stal al een stuk beter dan op de vorige stal, waarbij op de vorige stal hooi in 3 kleine porties gegeven werd wat na een half uur op was. Ze stond dan van een uur of 14.00 tot 21.00 zonder hooi, tenzij zelf bijgegeven wat niet altijd lukte. Gauw weg gegaan daar.

Bij deze hit actief is er altijd wat te doen, ze kunnen zelf een paar keer per dag hele kleine porties brok en op verschillende plekken hooi aanbieden. Ze hebben ook af en toe toegang tot de weide, een schuilstal, een wadi etc. Dus wel echt een droomplek!

DorkyDweeb
Berichten: 83
Geregistreerd: 07-11-23

Re: Wanneer vervelen paarden zich?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-23 16:25

Deze stal is trouwens op dit moment wel echt vol... dus het duurt nog wel even voordat hier verandering in komt. Voor in de tussentijd alsnog opzoek naar jullie meningen en eventuele tips!

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 16:35

Wat doe je dan verder met je paard? Hoe vaak kom je?
Een paddock van 10x10 vind ik ook erg klein.
Tegelijkertijd: je paard staat 12 uur buiten met een maatje en onbeperkt ruwvoer. Heel veel stallen halen dat bij lange na niet.

DorkyDweeb
Berichten: 83
Geregistreerd: 07-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-23 16:40

Nikass schreef:
Wat doe je dan verder met je paard? Hoe vaak kom je?
Een paddock van 10x10 vind ik ook erg klein.
Tegelijkertijd: je paard staat 12 uur buiten met een maatje en onbeperkt ruwvoer. Heel veel stallen halen dat bij lange na niet.


Ik ben er elke dag of rond de middag of in de avond (vaak allebei, omdat ik dus zo bang ben dat ze zich verveelt). Om de dag en bij een zwaardere training om de twee dagen rijden, daarnaast longeren, lekker laten rennen en wandelen. Een keer per week op bosrit en af en toe springen voor de afwisseling. In de toekomst ook wedstrijden, met langzaam opbouwen.

Daarnaast laat ik haar in het bos bij ons op stal lekker rond dwarrelen, waarbij zij zelf plantjes kan kiezen om te eten.

In de stal heb ik fiber-mix in de voerbak en krijgt ze multivit brok. zodat ze er lekker lang over doet en goed kan kauwen.

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 09:29

Dan denk ik dat je je niet zo'n zorgen hoeft te maken. Natuurlijk streef je altijd nog naar betere stalling met meer ruimte, maar volgens mij weet heel bokt dat een echt goede pensionstalling zoiets is als zoeken naar een speld in een hooiberg.

Als jij je paard verder weg zet voor een paar meter meer paddock, kun je niet zo vaak meer lekker wandelen/aan de hand grazen, dat soort dingen doen. Dus dan lever je ook weer in. En samen tijd doorbrengen, leuke dingen doen, is zo fijn en belangrijk voor de relatie met je paard!!
Daarnaast vinden paarden regelmaat en vertrouwd maatje/vertrouwde plek/lekker buiten/voldoende ruwvoer ook super fijn en belangrijk. En dat krijgt je paard momenteel.

Mijn ervaring is dat op elke stal het een en ander mankeert, en dat je dus het beste er zelf zo vaak mogelijk heen kunt. De afstand naar een stal is daarom voor mij een heel belangrijk issue geworden.

Ik zou dus zeggen: ga meer genieten! Snachts niet teveel piekeren, maar lekker slapen zodat je de volgende dag weer goede energie hebt om met je paard wat leuks te gaan doen.
En bekijk je paard, elke dag dat je er bent, kijkt hij helder uit zijn ogen, is hij ontspannen, glanst zijn vacht mooi? Oftewel: hoe voelt hij zich?
Je ziet dan gauw genoeg of je paard happy is!

Veel plezier!