Wassen voor het scheren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Louise_vd5r

Berichten: 215
Geregistreerd: 10-12-16
Woonplaats: Antwerpen

Wassen voor het scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-23 17:32

Hallo allemaal

Ik wil komende week mijn paard scheren. Ik heb zelf een Moser Max 45 tondeuse. Nu is mijn paard een weidepaard en hij zit echt vol stof en zand, dus ik wil hem eventueel eventjes wassen ervoor omdat zo'n tondeusekop nogal delicaat is en ik het zo proper mogelijk wil houden. Nu heb ik enkele vragen:

1) Kan ik hem wassen met dit weer (10 graden)? Ik heb een buitenstal, wel uit de wind en ik kan warm water meenemen van thuis. Ik hoor vaak dat mensen wollen dekens gebruiken, maar die heb ik niet. Ik heb wel 2 zweetdekens incl hals die ik kan gebruiken en hij krijgt natuurlijk ook lekker veel hooi om zich warm te houden :j

2) Ik heb geen stromend water, ik was hem altijd met gieter, emmers, sponzen,...en met een shampoobar. Gaat het zand en stof voldoende uit de vacht als ik hem niet écht met druk kan afspuiten?

3) Wat helpt om sneller te drogen? Een blazertje met warme lucht, haardroger, handdoeken? Zo dat hij het niet koud krijgt.

Groetjes

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Wassen voor het scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 18:25

Ik zou met deze temperaturen niet gaan wassen als je geen warm water hebt :)

KimD

Berichten: 20421
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Wassen voor het scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 18:30

Ik zou wel altijd wassen voor het scheren maar in jouw geval klinkt wassen niet als een optie waar je het paard een plezier mee doet. Kun je niet voor het scheren naar een stal in de buurt met een wasplaats? Dat deed ik vroeger voordat ik ging scheren, als je dat vraagt en niet tijdens spitsuur gaat is het vaak geen probleem.

nicole_floor

Berichten: 3250
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Re: Wassen voor het scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 18:36

Wij wassen ze nooit voor het scheren. Even goed met een rosbostel er overheen en je bent al heel veel viezigheid kwijt.

Cioccolato

Berichten: 6613
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Wassen voor het scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 18:51

Even langs een fijne was plaats :j

RoosDeG

Berichten: 1837
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 18:52

Ik heb ook geen warm water en scheer altijd zonder wassen.
Goed rossen en dan is het meeste er wel af.
Is wel dat je messen sneller bot zullen zijn, maar slijpen is ook niet mega duur.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Wassen voor het scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 18:58

Ik vind wassen voor het scheren zeker aan te raden, maar wel met warm water :)

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Wassen voor het scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 19:28

Het resultaat is mooier als je eerst was. Maar scheren zonder wassen gaat echt prima.
Mijn valk moet per winter wel 3 keer geschoren worden. De eerste keer red ik het dan qua temperatuur vaak dan nog wel om hem te wassen ( heb wel warm water op stal), maar de tweede en derde keer vind ik het vaak toch te koud en scheer hem dan zonder wassen. Gaat gewoon prima.
Wat wel helpt is dat hij dan wel al onder de deken staat, en daardoor wel iets schoner blijft

Marcella

Berichten: 36729
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Wassen voor het scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 19:31

Wat ik vaak dag voor het scheren deed goed poetsen en dan afsponzen niet zeiknat maken.

Louise_vd5r

Berichten: 215
Geregistreerd: 10-12-16
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-23 19:33

Avalanche schreef:
Ik zou met deze temperaturen niet gaan wassen als je geen warm water hebt :)


Dat kan ik meenemen of met waterkoker maken. :j

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Wassen voor het scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 19:49

Dan is het wel te doen, en uiteindelijk, jij weet het beste of scheren in het belang is voor je paard :)

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Wassen voor het scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 19:52

Als het om zand en stof gaat dan raad ik een bladblazer of föhn op koude stand aan. Dat gebruik ik ook voor mijn beren vacht mini shetlanders en daarna komt mijn Moser perfect er doorheen.

Louise_vd5r

Berichten: 215
Geregistreerd: 10-12-16
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-23 10:11

Jorex schreef:
Als het om zand en stof gaat dan raad ik een bladblazer of föhn op koude stand aan. Dat gebruik ik ook voor mijn beren vacht mini shetlanders en daarna komt mijn Moser perfect er doorheen.


Dat is een goede tip! Ik wil hem vooral eens goed proper hebben voor hij weer voor maanden onder de dekens gaat. stallen in de buurt met warm water en solarium heb ik ook al aan gedacht, maar nog niet echt bij wie dat zou kunnen. Er zijn er niet héél veel in de buurt.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Wassen voor het scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 10:15

Als je hem schoon blaast zoals Jorex aan geeft en dan scheert, dan is ie toch ook schoon voor hij onder de dekens gaat? Zo'n geschoren vacht is met een borsteltje schoon te krijgen.

Staart wassen kan altijd natuurlijk. Maar lichaam wassen alleen om hem schoon te hebben, zou ik niet doen.

KimD

Berichten: 20421
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Wassen voor het scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 09:21

Misschien is een waterblazer (voor honden) dan ook nog wel een idee?

Spenk
Berichten: 21776
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Wassen voor het scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 09:30

Als je een paard goed wil wassen zal je stromend water moeten hebben. Anders was je alleen de bovenlaag.

Een fohn en vooraf goed rosborstelen is dan een veel beter plan.

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Wassen voor het scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 09:37

Ik was meestal na het scheren, mijn paard maakt heel veel huidvet aan en daar kom ik gewoon niet met een dikke wintervacht wassen en ik krijg hem ook niet goed droog, omdat ik hem niet op stal kan zetten.

Ik borstel hem heel goed en scheer daarna en borstel tijdens het scheren nog eens wat van dat huidvet weg om tot net scheerresultaat te komen.
Meestal een dag na het scheren was ik hem met warm water en shampoo en dan isie zo droog onder een goede deken (Rambo Dry rug bijvoorbeeld).

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 09:39

ALs je geen warm stromend water hebt dan zou ik nu niet wassen. Ik heb mijn paard vorige week geschoren, en ben de dagen daarvoor extreem goed gaan poetsen en sprayen met shine spray zodat de vacht zo glad mogelijk zou worden.
En wij kunnen wel bij de wasbak warm water pakken, maar met alleen maar emmertjes en shampoo heb ik altijd het idee dat ik het niet goed genoeg uitgespoeld krijg dan.

SuperRocky
Berichten: 172
Geregistreerd: 16-09-19

Re: Wassen voor het scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 10:22

absoluut wassen vantevoren, zeker een weidepaard. Ook al borstel je goed, er zit toch nog vrij veel zand in als je niet wast. Dit maakt het scheren een stuk lastiger; de messen worden veel sneller bot, en je apparaat moet meer moeite doen om door het haar heen te komen. Dat kan zelfs pijnlijk voor je paard zijn; er wordt harder aan de haren 'getrokken'. Ook wordt je scheerresultaat veel mooier als je eerst wast. Ik was meestal de dag van tevoren, en dan goed inpakken in dekens zodat ze schoon blijven tot het scheren. En het is wel fris, maar zo dramatisch koud is het nog niet. Na het wassen even drogen met handdoeken en daarna laten opdrogen onder een zweetdeken.

ingvdh

Berichten: 6373
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Wassen voor het scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 10:29

Goed wassen zonder stromend water gaat niet lukken. De prut komt eerder dichter op de huid te zitten dan eraf.
Ik zou het paard droog zetten zodat alles goed kan drogen en dan borstelen, wel zorgen dat alles goed droog is wat je wil scheren.

Ik waste mijn paard overigens pas na het scheren, alle losse haartjes weg, voor het scheren goed poetsen, nooit botte messen gehad halverwege de scheerbeurt.

Jokonootje

Berichten: 4853
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Wassen voor het scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 11:21

Wij zetten de compressor op de paarden als ze goed schoon moeten zijn.
Maar dat moet je paard maar net trekken qua geluid. Hier zijn ze er ondertussen aan gewend en zelfs mijn enigsinds nerveuze merrie vind het ondertussen prima als ik haar zo schoon blaas.

Celebi
Berichten: 3655
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Wassen voor het scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 11:44

Denk ook dat met deze temperaturen je die vacht niet meer goed droog krijgt en scheren van nat haar werkt voor geen meter. Dan moet je paard vervolgens weer de wei in om een dag later weer een vies paard te hebben.. :+

Wij hebben een waterblazer voor de hond, denk dat als je paard zoiets toelaat je hem helemaal stof en zandvrij kan krijgen in een hele korte tijd!

leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 11:49

Kan je niet bij een vereniging in de buurt een wasplaats met warm water 'huren' voor de prijs van in de binnenbaan rijden? Krijg t al koud bij t lezen van je openingspost. :brr: :+

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wassen voor het scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 12:02

Ik heb nog altijd geschoren zonder wassen.
Ja de messen zullen eerder bod worden maar dat is dan maar zo.

Goed borstelen dat je met dezelfde streek dat je over je paard veegt ook over een roskam veegt zodat het het vuil ook weg is ipv verplaats scheelt al veel.

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 12:40

Je messen worden eerder bot als je niet wast, maar goed poetsen voldoet ook hoor.

Maar weet je zeker dat je met dit apparaatje een paard gaat proberen te scheren? Een tondeuze is prima om even (onderhouden) beentjes en bv baardjes te scheren, maar een heel lijf lijkt me op z'n zachtst gezegd een uitdaging. Zowel qua vermogen als hoe dat er uit gaat zien.