Welke vitaminebrok+eiwitrijk krachtvoer als standaard op pensionstal?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eshz
Berichten: 189
Geregistreerd: 16-09-09

Welke vitaminebrok+eiwitrijk krachtvoer als standaard op pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-23 14:50

Aangezien hier vast meer mensen met meerdere paarden flinke zoektochten hebben gehouden kwa voer vraag ik jullie hulp :)

Wij hebben een pensionstal met 40 paarden van alle soorten, maten en rassen. We voeren standaard Pavo vital als vitaminebrok en vullen dit waar nodig aan met Sportsfit muesli of brok. We voeren voordroog en kruidenhooi van goede (geteste) kwaliteit, 4x daags. Nu is er uit de jaarlijkse random bloedonderzoeken die wij doen een licht tekort aan eiwit naar boven gekomen. Ik wil graag een goede krachtvoer, met vitamine en mineralen, maar ook met een hoger eiwit gehalte. We kunnen ook 2 dingen mengen uiteraard. Ik ben geen fan van losse luzerne ivm prikkelen maagwand dus dat valt af.
En gezien we een pensionstal zijn en de prijzen al de pan uit rijzen zijn we natuurlijk ook het liefst op zoek naar een relatief betaalbare optie. Met het huidige voer zijn we inkoop ongeveer 1,10 euro per dag per paard kwijt, daar willen we het liefst niet (veel) overheen zodat we niet omhoog hoeven voor de klanten.

Heeft iemand de gouden tip?
Bedankt!

ellepel

Berichten: 47342
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 14:53

je hebt je hooi getest,maar is dat ook laag in eiwit dan?


en losse luzerne hoeft niet,je kunt dit heel eenvoudig vervangen door luzernebrok.

eshz
Berichten: 189
Geregistreerd: 16-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-23 15:15

Nee niet echt laag eiwit, gewoon goed gezien over de afgelopen jaren ook geen verschil(jaarlijks grote partijen van hetzelfde land) en voor de recreatiepaarden ook prima maar de sportpaarden hebben blijkbaar iets meer nodig. Dat is iig wat we uit de bloedonderzoeken naar voren zien komen. Het zal er vermoedelijk ook wel op neer komen dat we meerdere soorten voer zullen moeten hebben. Want een koudbloed met bevangen historie, 20+ jaar en een 4 jarig kwpn sportpaard hebben nou eenmaal wat anders nodig(en dit x40 verschillende trainingen, rassen haha).
Luzernebrok staat idd op mn lijstje, dankjewel. Dacht misschien weet iemand 1 of 2 soorten voer waar alles in zit, en we alleen hoeven te spelen met de hoeveelheid per paard. Vitaminebrok + luzernebrok is dus zeker een optie.

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Welke vitaminebrok+eiwitrijk krachtvoer als standaard op pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 15:34

Soja schroot gaan voeren. Per dag 1 kopje. Is zeer goedkoop en werkt top.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 15:35

Die van mij zagen spoken op lucernebrok. Grasbrok van hartog zit op 16% (hun lucerne is 17%), en daar deden ze het uitstekend op zonder spoken of verharingsproblemen. Ook samen met de pavo vital trouwens, wel afhankelijk van tijd van het jaar soms dubbele dosis.

ellepel

Berichten: 47342
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 15:42

ja ik wilde eerst ook grasbrok zeggen,maar ik geef dat echt alleen maar geweekt en dan denk ik dat het met zoveel paarden zo’n gedoe word?

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Welke vitaminebrok+eiwitrijk krachtvoer als standaard op pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 15:49

Ik had ze los lopen, dan voer je die samen delen schep over verschillende plekjes en zijn de happen al veel kleiner. Andere optie is zo'n hondenvoerbal, die oude versies past 1 gele voerschep in qua massa. In een 30-40L (of groter) specikuip voor schoon eetplekje en ze zijn nog even zoet ook.

eshz
Berichten: 189
Geregistreerd: 16-09-09

Re: Welke vitaminebrok+eiwitrijk krachtvoer als standaard op pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-23 15:56

Tja ik weet niet beter als dat grasbrok geweekt moet worden gevoerd, wat in ons geval dus niet onmogelijk, maar ook niet echt handig is. :)

Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 16:04

Ik voer op advies van de dierenarts/voedingsdeskundige soja schroot bij. 300 tot 500 gram per dag. Een zak kost ongeveer €16 voor 20 (of 25?) Kg.

just_kiki

Berichten: 6812
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: West Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 16:10

hoogendroog schreef:
Soja schroot gaan voeren. Per dag 1 kopje. Is zeer goedkoop en werkt top.


Dit. Vind het heel fijn spul. Mijn hengst deed het er super op. Wel langzaam opbouwen. Ik voerde uiteindelijk 250 gram

Utixo

Berichten: 6582
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Welke vitaminebrok+eiwitrijk krachtvoer als standaard op pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 16:49

In mijn geval (42 paarden) kies ik ervoor om 1 soort basisbrok te voeren en 1 soort hooi. De paarden die meer eiwitten nodig hebben worden hier door de eigenaren zelf in voorzien. Ik voer dus de basis, en al het extra is voor de eigenaren zelf.

Het is een utopie om met de huidige prijzen aan individuele voervoorzieningen te willen voldoen. Houd het simpel en duidelijk voor jezelf en je klanten.

LadyFiesta
Berichten: 687
Geregistreerd: 07-12-12

Re: Welke vitaminebrok+eiwitrijk krachtvoer als standaard op pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 17:06

Wat enorm zorgvuldig ga jij hiermee om, TS!
Maar ik zou een deel bij de eigenaren houden om het per paard kloppend te krijgen. Volgens mij is dat op de meeste pensionstallen zo, en het lijkt me de enige manier om het voor jullie behapbaar te houden.

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 17:10

Wauw ts wat een service.
Ken geen stallen die dat zelf oplossen.
Daar is 1 standaard brok/musli die bij de prijs inzit. Of zelfs geen brok.
En de rest is voor de eigenaren.

Wil je het toch oplossen is sojaschroot makkelijk.

Hier ook goede ervaring mee met een wat ouder paard

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Re: Welke vitaminebrok+eiwitrijk krachtvoer als standaard op pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 18:01


SunnyHorse
Berichten: 1252
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: Welke vitaminebrok+eiwitrijk krachtvoer als standaard op pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 18:37

Voermeesters Rust en Herstel; hoog in eiwit, hoog in vitamines en mineralen laag in suiker en zetmeel. Op voervergelijk site kun je huidige vier mooi vergelijken met de tips die je hier krijgt.

eshz
Berichten: 189
Geregistreerd: 16-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-23 18:39

Bedankt allemaal! Ik kan weer wat verder hiermee.

Rainer
Berichten: 638
Geregistreerd: 13-02-13

Re: Welke vitaminebrok+eiwitrijk krachtvoer als standaard op pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 19:09

Als je echt een compleet voer wil kan je kijken naar cavalor vitamino, is een vitamine/mineralen en eiwitsupplement in één. En anders inderdaad wat sojaschroot erbij of als je graag een brok wil subli atleet.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Welke vitaminebrok+eiwitrijk krachtvoer als standaard op pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 20:26


joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 07:58

Hier zet men bakjes klaar met eigen krachtvoer/vitaminen/mineralenvoer.

De 1 voert natuurlijk, de ander een simpele basisbrok, de 1 een handje, de ander een literbak vol. Dieetvoer, suikerarm, eiwitrijk, graanvrij, vrij van luzerne of soja, noem maar op...

Op die manier kan iedereen voeren wat past bij hun visie en de behoeften van hun paard en wij lijden er geen verlies op als de krachtvoerprijzen ineens sterk stijgen zoals vorig jaar toen het ineens 25%! Meerdere euro's per zak! Omhoog ging.

Mensen klagen als hun stalgeld weer een aantal euro's omhoog moet, maar als de winkels hun prijzen omhoog doen vinden ze dat vervelend, maar ben jij in elk geval niet de boeman voor dat deel van de prijsstijging...

Dan kun je samen klagen dat het zo duur wordt ;)

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Welke vitaminebrok+eiwitrijk krachtvoer als standaard op pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 08:04

Overigen kun je bij sommige (kleinere) voerfabrikanten ook een mengeling op maat laten maken wat past als aanvulling bij je ruwvoeranalyse en wensen. In de rundveehouderij is dat normaler.

just_kiki

Berichten: 6812
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: West Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 12:33

joyce B schreef:
Hier zet men bakjes klaar met eigen krachtvoer/vitaminen/mineralenvoer.

De 1 voert natuurlijk, de ander een simpele basisbrok, de 1 een handje, de ander een literbak vol. Dieetvoer, suikerarm, eiwitrijk, graanvrij, vrij van luzerne of soja, noem maar op...

Op die manier kan iedereen voeren wat past bij hun visie en de behoeften van hun paard en wij lijden er geen verlies op als de krachtvoerprijzen ineens sterk stijgen zoals vorig jaar toen het ineens 25%! Meerdere euro's per zak! Omhoog ging.

Mensen klagen als hun stalgeld weer een aantal euro's omhoog moet, maar als de winkels hun prijzen omhoog doen vinden ze dat vervelend, maar ben jij in elk geval niet de boeman voor dat deel van de prijsstijging...

Dan kun je samen klagen dat het zo duur wordt ;)



Dit.
Ik stond op een stal waarbij je standaard kon kiezen uit basis of sportbrok of granenmix. Je betaalde per kilo. Uiteindelijk scheelt dat veel want ze kochten het in via de silo. Dus goedkoper per kg voor mij. Maar je kon er ook voor kiezen om bakjes meer te zetten voor drie dagen.
Je betaald dus altijd naar wat je verbruikt, en wat je wilt
Geen gezeur van klanten

BoktVerlaten
Berichten: 429
Geregistreerd: 29-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 12:38

Met 40 paarden is voer in zakken eigenlijk altijd te duur en zou je naar bigbags of een silo moeten gaan. Vente heeft een mooie sportbrok (opti sport) en een hele eiwitrijke sport muesli die redelijk laag in suikers is (ultra sportmuesli)
Mooie zuivere grondstoffen en goed geconcentreerd zodat de paarden ook geen kilo’s nodig hebben.
Paarden met verhoogde eiwitbehoefte (fokmerries, topsportpaarden, pssm-ers) komen hier al aardig mee weg en anders zal de eigenaar hier iets extra in moeten bijvoeren. De meeste paarden hebben minder nodig dan je denkt.