Hoe breekpunten maken in schrikdraad

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Monique1963

Berichten: 8644
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Hoe breekpunten maken in schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-23 15:17

Hallo allemaal,

Nav het akelige ongeluk dat er met Iris, het veulen van Hagelslag is gebeurd, en vooral ook nav mijn eigen nare ervaringen van mijn Tinker die in het lint blijft hangen met enige regelmaat, (waardoor permanent kreupel), mijn vraag:

Hoe maken jullie breekpunten? Ik heb nu gezien dat het lint zelf nooit breekt. Het komt bij veel kracht van erin hangen van 500 kilo paard dus wel los. Uit bijv beginknoopjes of verbindingsclipjes.

Weet iemand of er officiële dingen voor bestaan? Ik heb gezocht maar kan het niet vinden op internet.

En voor paarden lees ik dat de onderdraad op 60 cm moet zitten, lager is dus gevaarlijk. Maar wat als je er shetten bij hebt? Zoals ik. Ik heb het onderdraad op 40 zitten voor hen.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoe breekpunten maken in schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 15:40

Het is een lastige balans tussen genoeg tegengas zodat ze er niet in verstrikt raken en genoeg meegeven dat ze los komen. Mijn onderste draad was van dat oranje dunne koord dat knapte bij 75?kg, maar dat zat wel regelmatig wat vaker om de schapenogen isolatoren gedraaid om het strak te houden en ervoor te zorgen dat er niet 40-50m lengte los lag. Bovenste draden waren of koord of lint, maar dat veerde weer net genoeg en brak niet.
Aluminium draad zou ook goed werken 1.6-2mm dik afhankelijk van welke breekkracht je daar wil.

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 15:43

Je zou om de x-aantal meters een koort- of lintverbinder kunnen gebruiken. Op dat punt zal hij dan losschieten bij veel kracht.

GUSTIxBILL

Berichten: 1984
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Re: Hoe breekpunten maken in schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 15:52

Ik ga ook even volgen
Mijn 2 paarden zijn ook betrokken geweest in ongeluk met de draad, gelukkig wel gebroken, maar 1 van de twee toch een gat van 10cm diep waarbij strekpees geraakt is geweest.

Zelf altijd juist draad en lint gehad vroeger wat niet zou breken. Maar nu na dit ongeluk thuis tijdens de revalidatie lint en koord gehad wat op 60kg brak. Zogezegd, dus niet, want het trekpaard heeft het enkele meters gewoon uit gerokken zonder dat er iets gebroken is (dank god dat hij hier niets aan over gehouden heeft en ja, ik als niet gelovige heb na de wonde bij mijn andere twee effectief god bedankt toen het trekpaard er niets aan overgehouden had).

Monique1963

Berichten: 8644
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-23 16:52

tamary schreef:
Het is een lastige balans tussen genoeg tegengas zodat ze er niet in verstrikt raken en genoeg meegeven dat ze los komen. Mijn onderste draad was van dat oranje dunne koord dat knapte bij 75?kg, maar dat zat wel regelmatig wat vaker om de schapenogen isolatoren gedraaid om het strak te houden en ervoor te zorgen dat er niet 40-50m lengte los lag. Bovenste draden waren of koord of lint, maar dat veerde weer net genoeg en brak niet.
Aluminium draad zou ook goed werken 1.6-2mm dik afhankelijk van welke breekkracht je daar wil.


Dat dus, Tamary. Ik heb wel heel erg fijn band om het rijveld zitten. Dat is dit: https://www.abrivert.com/cloture-en-pol ... -hsw3-p114 Maar dat is reteduur, vooral de isolatoren zijn megaduur. Dit is wel heel erg fijn en breed en absoluut veilig. Als je maar een klein stuk hoeft te doen, dan is het het overwegen wel waard. Voor het rijveld heb ik het 3 rijen dik en we waren geloof ik in totaal 2000 euro kwijt. hoppa.

loulou schreef:
Je zou om de x-aantal meters een koort- of lintverbinder kunnen gebruiken. Op dat punt zal hij dan losschieten bij veel kracht.


Klopt Loulou, dat is tot nu toe (Behalve de eerste keer waardoor ze kreupel is geraakt) ook idd gebeurd. Het lint schiet dan uit de verbinders door de enorme kracht die erop komt te staan. Over tientallen meters trekt ze het dan mee en alles wordt vernietigd. Schrikdraadogen breken finaal af, palen komen in zijn geheel uit de grond.

GUSTIxBILL schreef:
Ik ga ook even volgen
Mijn 2 paarden zijn ook betrokken geweest in ongeluk met de draad, gelukkig wel gebroken, maar 1 van de twee toch een gat van 10cm diep waarbij strekpees geraakt is geweest.

Zelf altijd juist draad en lint gehad vroeger wat niet zou breken. Maar nu na dit ongeluk thuis tijdens de revalidatie lint en koord gehad wat op 60kg brak. Zogezegd, dus niet, want het trekpaard heeft het enkele meters gewoon uit gerokken zonder dat er iets gebroken is (dank god dat hij hier niets aan over gehouden heeft en ja, ik als niet gelovige heb na de wonde bij mijn andere twee effectief god bedankt toen het trekpaard er niets aan overgehouden had).


En ja Gustibill, ik ben ook niet gelovig, maar de laatste paar keren dank ik wel het Engeltje dat Callas op haar schoft heeft zitten. Poehé, het geweld waarmee dat loskomt is dramatisch. En nee, hier is het ook nog nooit gebroken het lint. Had het dat wel gedaan dan was ze de eerste keer niet nu voor haar leven kreupel geweest.


Ik zou eigenlijk verwacht hebben dat er dingetjes bestaan zoals verbinders maar dan met een dunne draad ertussen en dan iets van veren erin dat het lint wel op spanning blijft staan. Dus spanning qua strak staan. En ook elektrische spanning uiteraard.

DuoPenotti

Berichten: 29508
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 17:03

Bij permanentdraad/equiwire heb je er wel veren tussen zitten om de boel op spanning te houden.

En die draad is de veiligste.
Duur. Maar je bent er ook 20 jaar vanaf en geen stroom verlies.


Zelf de binnenste draden wel lint.
En zelf goede ervaringen met in rollen en dan toch knappen met smal lint. Niet dat brede dus.

Had eerst een paard dat de eerste 3 jaar vanaf veulen bijna werkelijks in de onderste draad rolde.
En samen met zijn beschermengelen nog geen schrammetje.

Maar geluk moet je ook hebben. Want wat je ook verzint er zijn altijd paarden die er nog wat ernstigs in oplopen.
Ken bijvoorbeeld een paard dat verongelukt is in zo'n prachtige houten omheining...

Monique1963

Berichten: 8644
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Hoe breekpunten maken in schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-23 17:19

Hi duoP heb je links van die dingen van equiwire?

En ja pech kun je altijd hebben. Ik ben ook niet zo van planken. Als dat breekt, dan heb je altijd akelige punten en spaanders.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 17:21

Monique1963 schreef:
En voor paarden lees ik dat de onderdraad op 60 cm moet zitten, lager is dus gevaarlijk. Maar wat als je er shetten bij hebt? Zoals ik. Ik heb het onderdraad op 40 zitten voor hen.


Een mogelijkheid kan zijn om beide te spannen en het draad op 60cm iets meer in laat springen en de draad op 40 wat naar achteren zet. Zodat de paarden altijd eerst tegen de binnenste draad komen maar de shets wel zien dat daar geen gat is waar ze onderdoor kunnen glippen.

Misschien kom je er dan zelfs mee weg als er op de onderste draad geen spanning staat (en snel breekt) en het alleen maar een visuele indicatie is, maar dat weet je nooit helemaal zeker bij shetlanders.

DuoPenotti

Berichten: 29508
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 17:26


Monique1963

Berichten: 8644
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-23 21:58

Shadow0 schreef:
Monique1963 schreef:
En voor paarden lees ik dat de onderdraad op 60 cm moet zitten, lager is dus gevaarlijk. Maar wat als je er shetten bij hebt? Zoals ik. Ik heb het onderdraad op 40 zitten voor hen.


Een mogelijkheid kan zijn om beide te spannen en het draad op 60cm iets meer in laat springen en de draad op 40 wat naar achteren zet. Zodat de paarden altijd eerst tegen de binnenste draad komen maar de shets wel zien dat daar geen gat is waar ze onderdoor kunnen glippen.

Misschien kom je er dan zelfs mee weg als er op de onderste draad geen spanning staat (en snel breekt) en het alleen maar een visuele indicatie is, maar dat weet je nooit helemaal zeker bij shetlanders.


Hi Shadow, (Zo heette mijn paardje ook) Dat is idd precies wat wij hebben bij de stukken waar er doorheen gaan het logischt is. Het onderlint inderdraad tegen de paal op 40. Het bovenlint ook, dat zit op 80 en het middelste draad dat op 60 zit, zit op van die lange isolatoren van de paal af. Dat werkt wel want daar zijn ze idd niet meer doorheen gegaan.


DuoPenotti schreef:
@monique

https://www.schrikdraad.net/permanentkabel-terra/


Hier zie je een bevestiging met veer erbij staan.

Ondertussen hebben andere merken deze soort draad ook.


Hi DuoP, ik zie de veer wel, maar ik zie niet hoe dat een breekpunt is?

DuoPenotti

Berichten: 29508
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 22:21

Dat is ook geen breekpunt. Maar jij had het over veren die de boel op spanning houden.

De equiwire/permanentkabel is ook niet bedoelt om te breken. Maar om om af te rollen.
Dat materiaal is breed, rond en glad genoeg om niet te snijden

MallyBelly

Berichten: 3532
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 22:44

Ik heb 2cm lint met 95kg breekkracht.. breekt bij weinig druk dus en dan een goeie klap erop, ze blijven er achter en breekt snel indien nodig.
https://www.agrishop.nl/5x-voss-farming ... ordje.html


Mijn tante deed bij haar draad aan het eind dubbel slaan en daar ductape omheen. Dus bij druk schoot hij gewoon los. Maar als hij los schiet zit je nog steeds met een lang stuk draad of lint wat om benen kan gaan.

Edit;
Vind net deze! Ziet er goed uit, knopjes zijn ook na te bestellen
https://www.agrishop.nl/6x-litzclip-r-s ... o-6mm.html

Monique1963

Berichten: 8644
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-23 10:18

DuoPenotti schreef:
Dat is ook geen breekpunt. Maar jij had het over veren die de boel op spanning houden.

De equiwire/permanentkabel is ook niet bedoelt om te breken. Maar om om af te rollen.
Dat materiaal is breed, rond en glad genoeg om niet te snijden


DuoP inderdaad nu begrijp ik je, qua veren. Ik bedoelde meer iets dat er veren in het breekpunt zaten om het op spanning te houden. We houden nu het lint op spanning met lintspanners.

MallyBelly schreef:
Ik heb 2cm lint met 95kg breekkracht.. breekt bij weinig druk dus en dan een goeie klap erop, ze blijven er achter en breekt snel indien nodig.
https://www.agrishop.nl/5x-voss-farming ... ordje.html


Mijn tante deed bij haar draad aan het eind dubbel slaan en daar ductape omheen. Dus bij druk schoot hij gewoon los. Maar als hij los schiet zit je nog steeds met een lang stuk draad of lint wat om benen kan gaan.

Edit;
Vind net deze! Ziet er goed uit, knopjes zijn ook na te bestellen
https://www.agrishop.nl/6x-litzclip-r-s ... o-6mm.html


@MallyBelly, het lint hebben wij ook, iets dergelijks althans. Het zou ook breken op veiligheidsnormen, maar doet dat dus niet bij de paarden. En we hebben het nu een keer of vier met de paarden gehad en dat is iedere keer niet gebroken. Het lint wordt dan idd méters lang over het veld gesleept. (Trouwens allemaal verschillende velden).

Het is wel een aantal keren gebroken met herten die over het bovenste lint springen. Dat is in 1 veld al een keer of zes nu gebeurd. Ik heb aandelen in van die reparatieclipjes ;-) Dus het kan wel breken, maar op de een of andere manier gebeurt dat niet met het onderlint.

Die koordverbinder die je gevonden hebt vind ik een heel goeie! Ik ga eens zoeken of dat ook met lint bestaat, want dat is wel precies wat ik zoek.

Monique1963

Berichten: 8644
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Hoe breekpunten maken in schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-23 10:46

Ik denk dat ik gewoon eens ga experimenteren met de koordverbinder met veiligheidsclipje te gebruiken voor mijn lint, kijken of ik dat erin gefrut krijg als ik het draai tot een tuutje.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 10:49

de enige vorm van "breekpunten" dat ik ooit gezien heb op een omheining is bij weides die met staal draad omheind zijn. Daar wordt om de x-aantal meters 2 uiteindes in elkaar gedraaid en bij veel kracht trek je ze uit elkaar.

Rizette
Berichten: 4377
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 11:33

Monique1963 schreef:
Hallo allemaal,

Nav het akelige ongeluk dat er met Iris, het veulen van Hagelslag is gebeurd, en vooral ook nav mijn eigen nare ervaringen van mijn Tinker die in het lint blijft hangen met enige regelmaat, (waardoor permanent kreupel), mijn vraag:

Hoe maken jullie breekpunten? Ik heb nu gezien dat het lint zelf nooit breekt. Het komt bij veel kracht van erin hangen van 500 kilo paard dus wel los. Uit bijv beginknoopjes of verbindingsclipjes.

Weet iemand of er officiële dingen voor bestaan? Ik heb gezocht maar kan het niet vinden op internet.

En voor paarden lees ik dat de onderdraad op 60 cm moet zitten, lager is dus gevaarlijk. Maar wat als je er shetten bij hebt? Zoals ik. Ik heb het onderdraad op 40 zitten voor hen.

Bij een wolfwerende omheining moet de onderste draad op 20 zitten.

Xanne
Berichten: 319
Geregistreerd: 20-05-04

Re: Hoe breekpunten maken in schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 11:51

Die Ako Litzclips werken perfect. Wel alleen geschikt voor koord.

hagelslag
Berichten: 9029
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Hoe breekpunten maken in schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 12:03

Ik ga straks even hier alles doorlezen.
Vooral om ideeën op te doen hoe we het straks stumperveilig kunnen maken

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 12:34

Ik heb blauwe dunne stroomdraad. Zogezegd voor wild af te weren. Maar hij breekt nu op diverse plaatsen al (de ijzerdraadjes vooral) door de draad aan te spannen. Dus wild afweren gaat die draad niet doen. Snel breken denk ik wel.

En breekt idd wel. Vorig jaar is er iets gebeurd op de wei, geen idee of het een paard of een ree was geweest, maar lag de blauwe draad over de hooibak heen en was op 2 plaatsen gebroken.

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 13:15

Xanne schreef:
Die Ako Litzclips werken perfect. Wel alleen geschikt voor koord.


Ook als breekpunt als er 1 doorheen gaat?

Om de hoeveel meter zou je zo'n litzclip moeten doen?

Xanne
Berichten: 319
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 13:46

Ladygiroc schreef:
Xanne schreef:
Die Ako Litzclips werken perfect. Wel alleen geschikt voor koord.


Ook als breekpunt als er 1 doorheen gaat?

Om de hoeveel meter zou je zo'n litzclip moeten doen?


Ja, dat werkt goed, dat is waar ze voor bedoeld zijn.

Een breekpunt tussen twee vast punten (waar bijvoorbeeld het koord om een isolator gedraaid is en het dus niet meer door de isolator glijdt) is in principe genoeg. Op een lang stuk zou ik een extra breekpunt maken.

Monique1963

Berichten: 8644
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-23 15:37

petitparis schreef:
de enige vorm van "breekpunten" dat ik ooit gezien heb op een omheining is bij weides die met staal draad omheind zijn. Daar wordt om de x-aantal meters 2 uiteindes in elkaar gedraaid en bij veel kracht trek je ze uit elkaar.


Het bestaat wel PetitParis, MallyBelly had dit gevonden: https://www.agrishop.nl/6x-litzclip-r-s ... o-6mm.html

Rizette schreef:
En voor paarden lees ik dat de onderdraad op 60 cm moet zitten, lager is dus gevaarlijk. Maar wat als je er shetten bij hebt? Zoals ik. Ik heb het onderdraad op 40 zitten voor hen.

Bij een wolfwerende omheining moet de onderste draad op 20 zitten.[/quote]

Dat vind ik helemaal link, Rizette, en ook erg onhandig met eronder kantenmaaien. Gelukkig heb ik hier geen wolven.


Xanne schreef:
Die Ako Litzclips werken perfect. Wel alleen geschikt voor koord.


Ik ga 1 zakje bestellen, Xanne en dan kijken of ik het lint er toch in kan prutsen en of dat werkt. Ondertussen heb ik Ako via fb benaderd om te vragen of ze iets voor lint hebben.


hagelslag schreef:
Ik ga straks even hier alles doorlezen.
Vooral om ideeën op te doen hoe we het straks stumperveilig kunnen maken


Ik denk dat voor in jouw draad/koord die veiligheidclips al een hele hulp zijn zonder dat je je hele omheinig hoeft te veranderen.


Art_Ificious schreef:
Ik heb blauwe dunne stroomdraad. Zogezegd voor wild af te weren. Maar hij breekt nu op diverse plaatsen al (de ijzerdraadjes vooral) door de draad aan te spannen. Dus wild afweren gaat die draad niet doen. Snel breken denk ik wel.

En breekt idd wel. Vorig jaar is er iets gebeurd op de wei, geen idee of het een paard of een ree was geweest, maar lag de blauwe draad over de hooibak heen en was op 2 plaatsen gebroken.


Art_Ificious schreef:
Ik heb blauwe dunne stroomdraad. Zogezegd voor wild af te weren. Maar hij breekt nu op diverse plaatsen al (de ijzerdraadjes vooral) door de draad aan te spannen. Dus wild afweren gaat die draad niet doen. Snel breken denk ik wel.

En breekt idd wel. Vorig jaar is er iets gebeurd op de wei, geen idee of het een paard of een ree was geweest, maar lag de blauwe draad over de hooibak heen en was op 2 plaatsen gebroken.


Dat is ook nog een idee idd art_ificious om een heel dun geleidend draadje ertussen te (knopen of) maken.


Ladygiroc schreef:
Xanne schreef:
Die Ako Litzclips werken perfect. Wel alleen geschikt voor koord.


Ook als breekpunt als er 1 doorheen gaat?

Om de hoeveel meter zou je zo'n litzclip moeten doen?


@ Ladygiroc als ik het goed begrijp zijn die veiligheids litzclips speciaal als breekpunt bedoeld. En ik ga mee in wat Xanne beschrijft, zodra het draad of lint niet meer kan glijden heb je zo'n breekpunt in ieder geval nodig.
Ladygiroc schreef:
Xanne schreef:
Die Ako Litzclips werken perfect. Wel alleen geschikt voor koord.


Ook als breekpunt als er 1 doorheen gaat?

Om de hoeveel meter zou je zo'n litzclip moeten doen?

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Hoe breekpunten maken in schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 20:07

ik ga ze ook bestellen!