dekendilema

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
flintstones
Berichten: 132
Geregistreerd: 15-08-22
Woonplaats: in een huis

dekendilema

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-23 00:39

hallo,

Bij mijn paard staat sinds bijna 3 jaar een pony bij. Een ex-sportpony die daarvoor zo goed als altijd binnen stond.
Pony staat hier dus al bijna 3 jaar.
In de zomer staan ze dag en nacht buiten met een vliegendeken.
In de winter staan ze 's nachts op stal en gaan ze overdag buiten of bij heel slecht weer een paard uurtjes (minstens 4) als het echt heel veel regent hebben we ongevoerde regendekens.
Nu de eigenaars van de pony komen heel weinig, in de winter nog nooit geweest (paarden staan in de winter aan huis).
Nu zouden ze opeens willen dat de pony een deken op gaat omdat 'hij het anders koud gaat krijgen'.
Pony staat lekker dik in de wintervacht en heeft het de afgelopen 2 winters ook zonder deken gekund.

Wat vinden jullie?

Hutcherson

Berichten: 7354
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: dekendilema

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 00:45

Van wat?
Of die pony een deken op moet? Hoeft niet, kan wel.
Geen ramp toch? Hij zal niet doodgaan van een deken.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: dekendilema

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 00:52

Een deken moet er wel in elk geval om de dag even af, de pony dan borstelen etc anders gaat het broeien daaronder en je mist zomaar of hij wondjes oid heeft al dan niet door de deken.

Wie gaat dat doen als de eigenaar nooit komt in de winter?

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Re: dekendilema

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 03:44

Op zich regent het dit jaar wel echt veel. De vorige twee jaar waren veel zachter en een deel van vorige winter heeft mijn paard zelfs bloot kunnen staan. Nu al het hele jaar met dekens in de weer. Dat de eigenaren nu opeens aan dekens denken vind ik niet gek. Of het nodig is, is een ander verhaal en alleen te beoordelen als je je paard regelmatig ziet. Bovendien, als ze nooit komen, doe jij dan de dekens op en af wanneer nodig?

flintstones
Berichten: 132
Geregistreerd: 15-08-22
Woonplaats: in een huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-23 03:51

als het nodig is worden dekens door mijzelf of mijn ouders opgelegd (zij kennen er ook genoeg van om het in te schatten)

heb zelf al bijna 15 jaar mijn paard en nooit echt dekens nodig gehad, wel een vliegendeken en een regendeken bij de hand altijd

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 04:09

Wat vinden je ouders daarvan? Zien zij en jij het zitten om dit de hele winter te doen?
Een afspraak als deze kun je niet zomaar weer terugdraaien. Een regendeken kan tijdelijk, dikkere dekens niet.

Utixo

Berichten: 6582
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 08:04

Dat jij geen dekens nodig hebt en het onzin vind, zegt niets over de pony. Het is hun pony, als hun het willen heb je daar niets van te vinden, zolang het de pony niet schaad. En dat doet een deken echt niet. De pony wordt waarschijnlijk ook een dagje ouder, het is echt heel erg nat. Het zal een warmbloedje zijn (oude sportpony). Jij hebt wellicht paarden die beter bestand zijn tegen het weer. Er kunnen zat redenen zijn waardoor de eigenaar toch besluit een deken op te willen.

Waar je wel wat van kan vinden en en mening over mag hebben, is of het voor jou werkbaar is om hierin te voorzien. Of je het red om een dekentje te verwisselen en te drogen als hij erg nat is.
Om de dag hoeft niet als de deken droog is (momenteel doe ik heel weinig met mijn paarden door omstandigheden, ze staan vooral buiten. Als ik 1x in de week de dekens eraf haal voor een borstel zijn we er wel. Gaat prima, als de dekens maar passen), maar 1x in de week even eraf om te luchten en checken zou fijn zijn. Je kunt dit ook met de eigenaren kortsluiten, dat je best een deken op wil doen, maar niet de verantwoordelijkheid wil voor de deken, dus dat ze wel moeten komen dan.
Laatst bijgewerkt door Utixo op 14-11-23 08:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Berichten: 22283
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: dekendilema

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 08:17

Kijk in principe is het hun paard dus hun keuze. Echter is het de bedoelimg dat jullie die steeds op doen? Op voor buiten af voor op stal? Want dan worden jullie óók extra belast. Dus dan kan je 2 dingen doen of wel zeggen dst je dat als ze dat willem prima, moeten ze het zelf regelen. Of tegen extra vergoeding.

JeaDH

Berichten: 2163
Geregistreerd: 18-09-08

Re: dekendilema

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 09:10

Ik denk dat jij dat beter kan inschatten dan de eigenaren aangezien ze bijna nooit komen, als je duidelijk uitlegt dat de pony een regen deken op krijgt bij extreem weer wat zeggen ze dan? En wat is hun voorstel qua deken, en denk jij dat de pony het dan te warm krijgt?

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Re: dekendilema

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 09:16

Als de pony geen tekenen geeft dat hij een deken nodig heeft is het vooral de vraag of jullie zin hebben om dekens te wisselen en regelmatig te checken of hij het niet te warm of te koud heeft. De eigenaar bepaald over de pony, maar in dit geval komt al het werk op jullie neer. Dus daar zullen ze wel realistisch in moeten zijn. Of ze moeten zelf vaker komen

Elisa2

Berichten: 37181
Geregistreerd: 31-08-04

Re: dekendilema

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 09:34

Ze zijn al te laat met die deken, dat had dan in September/ Oktober al gemoeten. Nu heeft het weinig zin meer. Ik zou bespreken dat jij denkt dat het niet nodig is en dat zo'n deken inderdaad onderhoud nodig heeft door hun.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 09:35

Als jij denkt dat het onzin is zou ik gewoon zeggen dat jij er niet aan gaat beginnen, maar dat ze uiteraard vrij zijn om het zelf te doen }:)

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 09:53

Elisa2 schreef:
Ze zijn al te laat met die deken, dat had dan in September/ Oktober al gemoeten. Nu heeft het weinig zin meer. Ik zou bespreken dat jij denkt dat het niet nodig is en dat zo'n deken inderdaad onderhoud nodig heeft door hun.


Tuurlijk heeft het wel zin. Het regent met bakken uit de hemel en de temperatuur wordt steeds lager. Als de pony het in september en oktober nog niet koud had kan dat nu echt wel het geval worden. Zeker met die hevige wind erbij.

Maar goed, alles valt of staat met: is het nodig? En dat kun je alleen beoordelen als je je paard veel ziet in alle weersomstandigheden. Het beoordelen op basis van of je zelf wel of geen dekens wilt gebruiken voor je eigen paard werkt ook totaal niet. Elk paard is anders.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 09:58

Dorine92 schreef:
Als jij denkt dat het onzin is zou ik gewoon zeggen dat jij er niet aan gaat beginnen, maar dat ze uiteraard vrij zijn om het zelf te doen }:)

Ja en dan doen ze een deken op en komen niet meer. En dan?
De huid heeft echt regelmatig “ lucht “ nodig.
Regelmatig poetsen is met een deken op echt nodig.

AnneliesWNB
Berichten: 2
Geregistreerd: 14-11-23

Re: dekendilema

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 10:46

Ik zou aangeven wat jij ziet en daardoor dus denkt, maar het blijft hun pony, dus als ze dat willen prima. Maar ik zou zeker heel duidelijk aangeven dat jij niet met die dekens in de weer gaat (op en af enzo, wisselen voor zwaardere bij lagere temp) en ze dan dus minstens een keer in de week moeten komen om deken eraf te halen en te poetsen. Vind ik helemaal niet raar. Ik heb mijn pony ook ergens anders staan, en alleen in hele bijzondere gevallen zal iemand anders voor mij iets met de deken van onze pony doen. Heb expres bucas deken die bij groot temperatuur gebied kan, en sterk is. Vind het nogal wat dat je niet regelmatig bij je eigen pony komt kijken en poetsen....maar dat staat los daarvan natuurlijk. Het moet voor jou behapbaar zijn.

AnneliesWNB
Berichten: 2
Geregistreerd: 14-11-23

Re: dekendilema

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 10:46

en 1 keer in de week is al weinig, vind ik.

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 10:55

Utixo schreef:
Dat jij geen dekens nodig hebt en het onzin vind, zegt niets over de pony. Het is hun pony, als hun het willen heb je daar niets van te vinden, zolang het de pony niet schaad. En dat doet een deken echt niet. De pony wordt waarschijnlijk ook een dagje ouder, het is echt heel erg nat. Het zal een warmbloedje zijn (oude sportpony). Jij hebt wellicht paarden die beter bestand zijn tegen het weer. Er kunnen zat redenen zijn waardoor de eigenaar toch besluit een deken op te willen.

Vind ik iets te kort door de bocht, aangezien de pony al 2 jaar nagenoeg dekenloos door de winter is gekomen.
En de eigenaar kennelijk verwacht dat TS dat allemaal regelt, ook het tussendoor luchten en poetsen en dergelijke.

Eigenaar heeft afgelopen jaren niet vaak het gezicht laten zien, dus TS draait op voor iets waar ze zelf niet achter staat.

En met veel regen krijgt het dier al een regendeken op, dus het is ook niet zo dat TS de pony maar laat verpieteren ofzo.

@TS: ik zou aangeven dat je de deken alleen wil gebruiken met veel regen, zoals nu. En als dat in de ogen van de eigenaar niet genoeg is, vragen of ze dan zelf minimaal 1x maar liefst 2x per week komen poetsen.

Elisa2

Berichten: 37181
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 14:33

Celebi schreef:
Elisa2 schreef:
Ze zijn al te laat met die deken, dat had dan in September/ Oktober al gemoeten. Nu heeft het weinig zin meer. Ik zou bespreken dat jij denkt dat het niet nodig is en dat zo'n deken inderdaad onderhoud nodig heeft door hun.


Tuurlijk heeft het wel zin. Het regent met bakken uit de hemel en de temperatuur wordt steeds lager. Als de pony het in september en oktober nog niet koud had kan dat nu echt wel het geval worden. Zeker met die hevige wind erbij.

Maar goed, alles valt of staat met: is het nodig? En dat kun je alleen beoordelen als je je paard veel ziet in alle weersomstandigheden. Het beoordelen op basis van of je zelf wel of geen dekens wilt gebruiken voor je eigen paard werkt ook totaal niet. Elk paard is anders.


Als het dier zich al twee jaar zonder deken redt in de winter dan zal dit nu ook het geval zijn. Het is niet of andere winters geen extreem weer hadden.

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Re: dekendilema

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 14:53

Ik vind het vooral bijzonder dat ze de hele winter hun gezicht niet laten zien. Is dat ook zo afgesproken? Heeft dit verder een voordeel voor jullie? Zelf zou ik zeggen dat als je de zorg compleet aan een ander over laat, die ook over dit soort dingen beslist.

flintstones
Berichten: 132
Geregistreerd: 15-08-22
Woonplaats: in een huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-23 15:46

Miran schreef:
Ik vind het vooral bijzonder dat ze de hele winter hun gezicht niet laten zien. Is dat ook zo afgesproken? Heeft dit verder een voordeel voor jullie? Zelf zou ik zeggen dat als je de zorg compleet aan een ander over laat, die ook over dit soort dingen beslist.


Ze komen in de zomer ook zelden of nooit, pony is hier een beetje weidemaatje en word door mijn halve stal wel eens gereden

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 16:58

Ik zou korte metten maken. Jullie pony staat hier en ik verzorg hem op mijn manier, naar eer en geweten. Bevalt het je niet, kom je hem maar halen... punt. :+