2 shetjes op een groter stuk weiland met hoger gras, kan dat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marita
Berichten: 567
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: Drenthe

2 shetjes op een groter stuk weiland met hoger gras, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-23 21:33

Onze twee shetjes van drie jaar oud lopen 24/7 buiten met de mogelijkheid om te schuilen. Hun huidige weiland is niet zo heel groot en het gras is op. Toch staan ze de hele dag met de kop aan de grond. Ze krijgen een beetje hooi en stro bijgevoerd, maar eten niet alles op. Ze rennen veel samen heen en weer.

We hebben nog een groter stuk weiland waar nog best veel gras op staat. Er hebben schapen gelopen maar die hebben niet alles opgegeten. Met schuilstal en water. Daar kunnen ze heerlijk rondrennen.

Mijn vraag: kan ik ze op het grotere weiland met veel gras zetten? Of is er dan kans op overeten of HB?

Het zal voor de wintermaanden zijn. Tegen maart gaan ze weer naar het kleinere stuk.

StalNollie

Berichten: 9141
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: 2 shetjes op een groter stuk weiland met hoger gras, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 21:35

Met dit natte weer en als het echt hoog gras is zou ik er niet bang voor zijn en ze erop zetten. maar ik ben niet zo snel bang aangelegd wat voer betreft

Eilinora

Berichten: 11919
Geregistreerd: 23-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 21:35

Juist in de wintermaanden met zonnig weer en nachtvorst is de kans op HB erg hoog omdat er dan veel suiker in het gras zit.

Nu met de regen kan het geen kwaad om ze een paar uur op die wei te zetten maar zou het zeker in de gaten houden.
Vooral gezien hun leeftijd.
Dus niet onbeperkt maar heel beperkt afhankelijk van het weer die dag.

StalNollie

Berichten: 9141
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: 2 shetjes op een groter stuk weiland met hoger gras, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 21:39

Lang gras zit zo goed als niks meer in.

Marita
Berichten: 567
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: Drenthe

Re: 2 shetjes op een groter stuk weiland met hoger gras, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-23 22:09

Het is wat stengelig gras waar weinig mest op is geweest. Liefst zetten we ze er meteen volledig op (geen gedoe met heen en weer elke dag). We zien ze wel de hele dag, dus kunnen het goed in de gaten houden.

Vroeger zetten we ze ook gewoon op het gras, maar na een paar keer nare ervaringen met HB, twijfelen we nu. Waren trouwens niet deze twee shetjes, hoor.

Marigold

Berichten: 12589
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: 2 shetjes op een groter stuk weiland met hoger gras, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 22:56

In de winter is dat heel korte, gestresste gras juist gevaarlijk, vooral als er nachtvorst is met overdag zon. Het slaat dan fructaan op ter bescherming tegen bevriezing en als de zon schijnt laten ze het fructaan los, en daar worden de pony’s bevangen van.
Op de grotere wei zoals je die omschrijft heb je daar minder kans op.

Anastasia24

Berichten: 2714
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: 2 shetjes op een groter stuk weiland met hoger gras, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 01:00

Mwa, mijn tinker was pasgeleden ontsnapt op lang gras(niet dor) en had toch wel wat verschijnselen. Is strookbegrazing niets ts? Dus met een paar prikpaaltjes even een stukje afzetten en iedere dag een meter of twee erbij? Met een grasmasker kun je het ook een dag aankijken.

StalNollie

Berichten: 9141
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 16:56

Marigold schreef:
In de winter is dat heel korte, gestresste gras juist gevaarlijk, vooral als er nachtvorst is met overdag zon. Het slaat dan fructaan op ter bescherming tegen bevriezing en als de zon schijnt laten ze het fructaan los, en daar worden de pony’s bevangen van.
Op de grotere wei zoals je die omschrijft heb je daar minder kans op.



Precies wat je zegt heeel kort gras dat is het volgens ts toch niet. Ik heb net vier shetten weer verweid op lang gras.ik kijk daar minder na en afkloppen al meer dan 15 jaar geen ellende!

Marita
Berichten: 567
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: Drenthe

Re: 2 shetjes op een groter stuk weiland met hoger gras, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-23 20:08

Dank jullie wel. Ik denk dat we het maar gewoon gaan doen. En dan goed op blijven letten…