Tips om paard te laten wennen aan scheren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 09:48

Even voorop gesteld: naar mijn ervaring doet 9 van de 10 paarden niet echt moeilijk met scheren. Ik kan zelfs het grootste mietje hier gewoon los in een lege box scheren.

Dat weten, helpt al de helft.

Als je nog tijd hebt voor voorbereidingen: Zet je paard naast een paard wat zich op zijn gemak laat scheren en beweeg na afloop ook even met het scheerapparaat langs je paard. Belangrijk is dan om pas te stoppen als hij ontstpant.

Daarna ga ik eigenlijk gewoon scheren. Punt.
Kies even een niet al te gevoelige plek uit voor de eerste banen en doe net of je heel gewone dingen doet. Eventueel scheer je niet meteen maar maak je alleen banen met de onderkant van de kop.

Benen en hoofd sla ik zelf altijd wel over/ doe ik maar half. Dat is me te veel gepriegel + de paarden staan 24/7 buiten + vinden dat ook minder fijne stukken.
Dat zijn ook de enige stukken waar er hier 1 echt wel gevoelig op blijft. Dan is zo'n kleine tondeuse voor erbij wel fijn.

Wintu

Berichten: 2976
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-23 10:58

nimbletje schreef:
Ik knip eerst het meeste haar en sokken eraf en dan met de sectolin tondeuse goed kort scheren. En dat bijhouden. Dan heb je genoeg aan de tondeuse. Benen scheren met een groot scheerapparaat vind ik zelf altijd wat lastig.

Succes, gewoon rustig aan laten wennen en anders nog 1x sederen want tegen mijt moet je wel op tijd behandelen.


Ik ben bang dat ik er met de sectolin niet door ga komen. Heb de sokken inderdaad afgeknipt, 3 emmers haar per been :')
Ik ben ook van plan alleen de benen te scheren, misschien dan toch maar deze te koop zetten en een sectolin aanschaffen.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Tips om paard te laten wennen aan scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 11:01

Als je eenmaal het meeste haar eraf hebt is het bijhouden geen probleem voor die sectolin hoor. Ken meerdere mensen met paarden met behand doe het gebruiken. Alleen de 1e keer de sokken eraf kan wat lastiger zijn, daarom eerst knippen en deel met haten mee. Maar daarna geen probleem.

Tenzij ze enorm vies zijn door zand enzo, maar dat vindt geen enkel scheerapparaat leuk