Forums » Informatief » Vraag-Maar-Raak » [VSW] Verzorging, Stalling en Weide |
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp | |
![]() |
Pagina 1 van de 2 [ 28 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2 Volgende |
Plaats een nieuw onderwerp |
Tips om paard te laten wennen aan scheren |
---|
Wintu | |
![]() |
Nou, het moest er eens van komen. Dus ik heb een scheermachine aangeschaft. De sokken van mijn paard moeten met regelmaat worden geschoren en bijgehouden ivm mijt. Nou is het een goedzak met werkelijk alles. Maar scheermachines zijn doodeng. Dus de eerste maal is hij gesedeerd. Maar goed, ik wil niet maandelijks moeten sederen om de benen bij te houden.
Dus hoe hebben jullie het gedaan, je paard laten wennen aan een scheerapparaat. Ik ben nog zo groen als gras en dacht eerst wat tips te vragen eer te beginnen ![]() Dus wat zijn de Do's en wat zijn de Don't s! |
Laatste bericht |
![]() |
SandraWierda | |
![]() |
Naast paard staan op een afstand die hij accepteerd en aanzetten, eerst puur aan het geluid laten wennen. En dan steeds dichterbij, dit doe je overtijd. Tot je er uiteindelijk echt naast staat, dan hou ik het apparaat altijd eerste met de niet scheer kant tegen het paard zodat ze toch het gevoel krijgen en zo steeds stukje bij beetje uitbouwen. Been optillen maar nog niet scheren, dan eens klein stukje scheren en niet meteen alles in 1x willen doen. En vooral belonen en gerust stellen op de manier die het beste werkt bij jou paard. Zorg dat iemand je helpt zodat je zelf of de ander bij het paard blijft om deze gerust te stellen. In een omgeving die het meeste vertrouwen geeft, etc.
Bij de een ben je in een dag, week of maand op punt dat je kunt scheren. Geheel afhankelijk van het paard, rust en de tijd nemen ![]() |
![]() |
puppy1128 | |
![]() |
Je hebt apps die zulke geluiden en trillingen na kunnen doen. Misschien kijken of je daarmee kan oefenen?
|
![]() |
Nouvel | |
![]() |
Ik ben begonnen met de tondeuse , die maakt minder geluid en is ook snoerloos, poetsen met de tondeuse aan in mijn hand erbij. Af en toe even op de huid houden dat hij de trilling voelt en dan gewoon weer door poetsen met de borstel of zonder druk over de vacht gaan met het geluid aan, net wat het beste werkt.
Benen zijn bij mijn vorige paard nooit gelukt, die had door een heftige huidallergie zoveel moeite ls je aan zijn benen zat dat hij panisch werd van het scheerapparaat bij zijn benen. Lijf vond hij ook spannend maar lukte wel. Mijn huidige paard vindt het ook spannend maar met rustig wennen heb ik alles kunnen scheren. Vond hij een stukje spannend dan weer terug naar een stukje dat makkelijk ging en dan daarna weer een spannend stukje. |
![]() |
Melzazu | |
![]() |
puppy1128 schreef Je hebt apps die zulke geluiden en trillingen na kunnen doen. Misschien kijken of je daarmee kan oefenen? Dan kan je toch net zo goed als in het voorbeeld van sandrawierda gewoon meteen je scheerapparaat gebruiken met het geluid en de trillingen. Dat scheerapparaat heb je toch al. |
![]() |
Rex_Rolfo | |
![]() |
SandraWierda schreef Naast paard staan op een afstand die hij accepteerd en aanzetten, eerst puur aan het geluid laten wennen. En dan steeds dichterbij, dit doe je over tijd. Over tijd is bij mij dus ongeveer twee minuten ![]() Belangrijkste is je uitstraling. Je moet er écht zelf van overtuigd zijn dat het scheerapparaat voor je paard even interessant is als een wortel of een appel. Op het moment dat je zelf iets hebt van "ik hoop maar dat het niet eng is" zal je paard dat merken en het eng vinden. Al heb je gewoon een wortel in de hand. Als de leider iets doodnormaal vindt zal het paard dat vrij snel over nemen. Als de mijne even wat kriebelig doet over het scheren is het ook echt niet "oh sorry sorry", nee, dan krijgt ie gewoon een wat nukkig "stel je niet aan" te horen. Dan is het heel snel weer goed, baas vertrouwt het, dus is het te vertrouwen. Maar doe vooral waar je je zelf goed bij voelt. Ik ben soms vrij lomp bij mijn paard dus als er weer eens iets is wat ie niet kent is het al snel "zucht, zal wel weer". En het is echt geen nuchter beest, maar heeft wel veel vertrouwen in mij. |
![]() |
puppy1128 | |
![]() |
Melzazu schreef puppy1128 schreef Je hebt apps die zulke geluiden en trillingen na kunnen doen. Misschien kijken of je daarmee kan oefenen? Dan kan je toch net zo goed als in het voorbeeld van sandrawierda gewoon meteen je scheerapparaat gebruiken met het geluid en de trillingen. Dat scheerapparaat heb je toch al. Ligt eraan. Als het paard al dood nerveus wordt van het geluid, kan je beginnen met de trilling en het geluid van het trillen. En zo langzaam opbouwen met meer geluid van een zogenaamde tondeuse. Als ik zou beginnen met mijn tondeuse zal er bij veel paarden niet veel loos zijn (aardig stil). Maar zou ik beginnen met mijn scheerapparaat.. Die hoor je heel goed. Die van mij nog niet mee geschoren, maar zal mij niks verbazen als ie er geen zak om geeft. Die is wel wat herrie gewend. Hoop meer dat de rest van de paarden geen hartverzakking krijgen bij wijze van. ![]() |
![]() |
ellepel | |
![]() |
natural horse mo had een tijd terug een heel leuk filmpje daar voor!
https://fb.watch/orpW6glguM/ ik hoop dat je het kunt zien. hier eerst tondeuse zonder geluid op het dier. veel voedselbeloning er in en toen tondeuse met weinig geluid , steeds kleine stapjes. hier gaat het inmiddels super met een scheerapparaat. maar kleine stapjes maken! |
![]() |
DieL_Zor | |
![]() |
Mocht het wennen niet lukken of je het langzaam wil laten introduceren: een grote dot watten in de oren stoppen. Mijn vroeger staatsgevaarlijke pony staat nu daarmee gewoon rustig weg te doezelen.
|
![]() |
Wintu | |
![]() |
Tondeuse heb ik idd aan gedacht voor de trillingen, maar het trilt amper
![]() Hij vind vaak alles goed, als alles maar eerst uitvoerig bekeken kan worden. Tractoren aan de andere kant van het draad zijn echt niet eng als er maar een sappige pluk gras onder staat, dan maakt lawaai hem ook niet uit. Druk werkt bij hem averechts. Ik ben bang als ik in een keer het apparaat gebruik en hij schrikt er dusdanig van, ik nog veel verder van huis ben. Dus het wordt wel in stapjes. Eerst dus maar zien hoe hij überhaupt reageert op het geluid ? Leg er wel een flinke pluk hooi voor ![]() Hij schacht uit als hij relaxed is, hij schacht uit als je met zijn benen bezig bent, dus gefrutsel aan zijn benen zijn geen probleem. Blijft ook prima met de voeten in de Biotex staan 20 minuten, zolang je er maar een hooizak voor hangt. Dus eerst geluid maar eens aan dus en zien hoe hij daarop reageert en daarop verder borduren, telkens een stukje zijn grens over. |
![]() |
Melzazu | |
![]() |
puppy1128 schreef Ligt eraan. Als het paard al dood nerveus wordt van het geluid, kan je beginnen met de trilling en het geluid van het trillen. En zo langzaam opbouwen met meer geluid van een zogenaamde tondeuse. Als ik zou beginnen met mijn tondeuse zal er bij veel paarden niet veel loos zijn (aardig stil). Maar zou ik beginnen met mijn scheerapparaat.. Die hoor je heel goed. Die van mij nog niet mee geschoren, maar zal mij niks verbazen als ie er geen zak om geeft. Die is wel wat herrie gewend. Hoop meer dat de rest van de paarden geen hartverzakking krijgen bij wijze van. ![]() Ah ja. Mijn apparaat is haast nog stiller dan mijn tondeuse dus dat was mijn perspectief erbij ![]() |
![]() |
tamary | |
![]() |
Gewoon tondeuse pakken, goed in de olie houden, let op dat kop niet heet is, stoppen als hij braaf is, 1 been per dag kan ook, van "het ziet er niet uit" heeft je paard geen last.
Ik schoor hier borst/hals uit met tondeuze zo losstaand en volgende dag even bijwerken als nodig, niks aan de hand. Netjes en perfect? Nah, maar zoals gezegd, daar heeft paard geen last van. |
![]() |
Wintu | |
![]() |
tamary schreef Gewoon tondeuse pakken, goed in de olie houden, let op dat kop niet heet is, stoppen als hij braaf is, 1 been per dag kan ook, van "het ziet er niet uit" heeft je paard geen last. Ik schoor hier borst/hals uit met tondeuze zo losstaand en volgende dag even bijwerken als nodig, niks aan de hand. Netjes en perfect? Nah, maar zoals gezegd, daar heeft paard geen last van. Oh dat boeit me ook niet hoor, het dient een doel en een Tinker zonder sokken ziet er toch al minder mooi uit ![]() Maar het zo doen als je beschrijft, dan flipt ie compleet:') |
![]() |
snorkel1986 | |
![]() |
Wintu schreef tamary schreef Gewoon tondeuse pakken, goed in de olie houden, let op dat kop niet heet is, stoppen als hij braaf is, 1 been per dag kan ook, van "het ziet er niet uit" heeft je paard geen last. Ik schoor hier borst/hals uit met tondeuze zo losstaand en volgende dag even bijwerken als nodig, niks aan de hand. Netjes en perfect? Nah, maar zoals gezegd, daar heeft paard geen last van. Oh dat boeit me ook niet hoor, het dient een doel en een Tinker zonder sokken ziet er toch al minder mooi uit ![]() Maar het zo doen als je beschrijft, dan flipt ie compleet:') Zo heb ik het zelfs bij mijn 2,5 jarige gedaan... geen idee of ze het vaker een tondeuse gezien had... |
![]() |
Wintu | |
![]() |
ellepel schreef natural horse mo had een tijd terug een heel leuk filmpje daar voor! https://fb.watch/orpW6glguM/ ik hoop dat je het kunt zien. hier eerst tondeuse zonder geluid op het dier. veel voedselbeloning er in en toen tondeuse met weinig geluid , steeds kleine stapjes. hier gaat het inmiddels super met een scheerapparaat. maar kleine stapjes maken! Ik kan het idd zien. Maar dat ding maakt ook amper lawaai. Is dat niet een opscheermachine? Echt een tondeuse. Die ik heb, kun je drie huizen verderop nog horen, zo een paasei. Heb ik dan de verkeerde machine? |
![]() |
Wintu | |
![]() |
snorkel1986 schreef Wintu schreef Zo heb ik het zelfs bij mijn 2,5 jarige gedaan... geen idee of ze het vaker een tondeuse gezien had... Ja, geprobeerd, geen suçces, dus sedatie |
![]() |
Melzazu | |
![]() |
Die jij hebt is qua geluid 85 db. Dat is behoorlijk. Mijn grote scheerapparaat is 25 db minder. Ik had wel een zeer stille gekozen. Leek me gewoon fijner. Die wie je in het filmpje ziet is een sectolin tondeuse. Inderdaad voor opscheren alleen. Die heb ik er ook bij. Maakt nog juist wat meer geluid dan mijn grote maar toch behoorlijk “stil”.
Mijn paard vindt scheren aan zijn lijf en benen gelukkig helemaal niet eng. Alleen vanaf vlak achter zijn oren en zijn hoofd vindt hij niet fijn. Ik had nu alleen de onderkant tot aan de bakstukken gedaan. Ook prima. Hij is verder zo braaf. Ik heb dit paard nu zelf dit jaar voor het eerst geschoren. Heb hem nog maar 2 jaar dus ik wil nog met hem oefenen dat hij zijn hoofd niet meer zo spannend vindt. Hij flipt niet of zo maar gaat steeds met zijn hoofd schudden whaha. Dan wordt het natuurlijk ook lastig. Eigenlijk best slim van hem. |
![]() |
Wintu | |
![]() |
Melzazu schreef Die jij hebt is qua geluid 85 db. Dat is behoorlijk. Mijn grote scheerapparaat is 25 db minder. Ik had wel een zeer stille gekozen. Leek me gewoon fijner. Die wie je in het filmpje ziet is een sectolin tondeuse. Inderdaad voor opscheren alleen. Die heb ik er ook bij. Maakt nog juist wat meer geluid dan mijn grote maar toch behoorlijk “stil”. Mijn paard vindt scheren aan zijn lijf en benen gelukkig helemaal niet eng. Alleen vanaf vlak achter zijn oren en zijn hoofd vindt hij niet fijn. Ik had nu alleen de onderkant tot aan de bakstukken gedaan. Ook prima. Hij is verder zo braaf. Ik heb dit paard nu zelf dit jaar voor het eerst geschoren. Heb hem nog maar 2 jaar dus ik wil nog met hem oefenen dat hij zijn hoofd niet meer zo spannend vindt. Hij flipt niet of zo maar gaat steeds met zijn hoofd schudden whaha. Dan wordt het natuurlijk ook lastig. Eigenlijk best slim van hem. Ze noemden het apparaat redelijk stil, stond ook wel even te kijken van de herrie die er uit kwam. Maar eens zien wat ie van het geluid vindt en misschien toch maar die watten in de oren. |
![]() |
Rex_Rolfo | |
![]() |
Vergeet niet een kleine prop in je eigen oren te stoppen. Ik was het vorig jaar vergeten en mijn oren waren behoorlijk aan het tuiten toen ik klaar was
![]() |
![]() |
snorkel1986 | |
![]() |
Wintu schreef Melzazu schreef Die jij hebt is qua geluid 85 db. Dat is behoorlijk. Mijn grote scheerapparaat is 25 db minder. Ik had wel een zeer stille gekozen. Leek me gewoon fijner. Die wie je in het filmpje ziet is een sectolin tondeuse. Inderdaad voor opscheren alleen. Die heb ik er ook bij. Maakt nog juist wat meer geluid dan mijn grote maar toch behoorlijk “stil”. Mijn paard vindt scheren aan zijn lijf en benen gelukkig helemaal niet eng. Alleen vanaf vlak achter zijn oren en zijn hoofd vindt hij niet fijn. Ik had nu alleen de onderkant tot aan de bakstukken gedaan. Ook prima. Hij is verder zo braaf. Ik heb dit paard nu zelf dit jaar voor het eerst geschoren. Heb hem nog maar 2 jaar dus ik wil nog met hem oefenen dat hij zijn hoofd niet meer zo spannend vindt. Hij flipt niet of zo maar gaat steeds met zijn hoofd schudden whaha. Dan wordt het natuurlijk ook lastig. Eigenlijk best slim van hem. Ze noemden het apparaat redelijk stil, stond ook wel even te kijken van de herrie die er uit kwam. Maar eens zien wat ie van het geluid vindt en misschien toch maar die watten in de oren. Wel je messen aangedraaid... anders maakt die van mij ook een takke herrie ( de grote dan .. tondeuse niks te draaien) |
![]() |
Wintu | |
![]() |
snorkel1986 schreef Wel je messen aangedraaid... anders maakt die van mij ook een takke herrie ( de grote dan .. tondeuse niks te draaien) Ik zal morgen eens even gaan kijken idd, heb het sinds vanmiddag, dank voor de tip! |
![]() |
ellepel | |
![]() |
die eagle expert heb ik ook!
maakt inderdaad wel lawaai,maar volgens mij doen die grote apparaten dat allemaal wel. maar dat is voor het groffe scheerwerk,tinker hier laat dat prima toe maar die heeft wel non stop een bak voer dan voor zijn neus als afleiding. tussendoor scheren om kort te houden doe ik met de sectolin se-210. ik doe dus alleen de benen. |
![]() |
Elisa2 | |
![]() |
Naast de goede tips die al gegeven zijn, wil ik er aan toevoegen dat het ook handig is om in het begin even met de haren (haarrichting) mee te scheren. Geeft minder weerstand, glijdt er makkelijker doorheen en is voor een paard om te beginnen prettiger dan om gelijk tegen de haarrichting in te scheren. Als het om voornamelijk sokken gaat is het handig om het been tussen je knieen te nemen als ware op je knieen te leggen.
|
![]() |
MyWishMax | |
![]() |
Elisa2 schreef Naast de goede tips die al gegeven zijn, wil ik er aan toevoegen dat het ook handig is om in het begin even met de haren (haarrichting) mee te scheren. Geeft minder weerstand, glijdt er makkelijker doorheen en is voor een paard om te beginnen prettiger dan om gelijk tegen de haarrichting in te scheren. Als het om voornamelijk sokken gaat is het handig om het been tussen je knieen te nemen als ware op je knieen te leggen. Ik doe benen altijd met de sectolin en stalgenootjes schoren hun hele paard ermee (sommige omdat groot apparaat een geflipt paard betekende, anderen omdat ze de tondeuse hadden en groot apparaat niet) Inderdaad eerst met haarrichting mee en het grote deel eraf halen. Daarna pas tegen de haren in. Met een echt scheerapparaat de benen doen vond ik enorm vervelend juist. Moeilijker om overal te komen. |
![]() |
nimbletje | |
![]() |
Ik knip eerst het meeste haar en sokken eraf en dan met de sectolin tondeuse goed kort scheren. En dat bijhouden. Dan heb je genoeg aan de tondeuse. Benen scheren met een groot scheerapparaat vind ik zelf altijd wat lastig.
Succes, gewoon rustig aan laten wennen en anders nog 1x sederen want tegen mijt moet je wel op tijd behandelen. |
Omhoog |
![]() |
Plaats een nieuw onderwerp | Plaats een reactie |
Pagina 1 van de 2 [ 28 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2 Volgende |
|
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp |
Forums » Informatief » Vraag-Maar-Raak » [VSW] Verzorging, Stalling en Weide |
Inloggen |