Prijsstijging equest pramox

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 23:54

Ik kon vanochtend €42,- per spuit afrekenen :x echt bizar

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 13:49

Hier vorige week voor 35 euro gekocht bij de dierenarts

KLC

Berichten: 263
Geregistreerd: 20-05-16

Re: Prijsstijging equest pramox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 12:29

Hier gister pramox gekocht bij de dierenarts, €30,17 betaald.

anvt_xx
Berichten: 268
Geregistreerd: 11-10-07

Re: Prijsstijging equest pramox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 13:04

Hier de factuur binnen gekregen voor de Pramox, €168 euro voor 4 kuren. Dat is dus omgerekend €42 euro per kuur. Vorig jaar was het op deze kliniek €37 per kuur..

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Prijsstijging equest pramox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 13:17

Vind die prijsverschillen toch wel opmerkelijk hoor. Tussen de 27 en 42 euro.. voor hetzelfde.

goesju

Berichten: 239
Geregistreerd: 09-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 15:09

Vanmorgen heb ik in Duitsland €35,51 betaald.

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: Prijsstijging equest pramox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 21:56

30 euro in oktober. In NL.

Kelszz_
Berichten: 1885
Geregistreerd: 04-06-08
Woonplaats: Emmer-Compascuum

Re: Prijsstijging equest pramox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 22:48

3 week terug er eentje gehaald. €47,50 lichter. Is echt niet leuk meer zo.

lailapri

Berichten: 22123
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 04:20

Prijsverschil zit vooral in de staffel bij inkoop en dan het winst percetage dat de praktijk rekent, maarrrrr

Waarom wil je 6 paarden gelijk ontwormen? En dan ook nog met moxidectine? Echt niet verstandig in het kader van resistentie.

Ik ben laatst op parasieten cursus geweest vanuit mijn werk en daar kwam naar voren:
Moxidectine heeft een lange afbreektijd van een dag of 20, zeker als je het vergelijkt met het middel praziquantel wat na toedienen binnen korte tijd (bijna direct) al uit het lichaam verdwijnt. Dit betekend dat het nog tot 20 dagen in een lage dosis aanwezig blijft in het paard en in de omgeving waardoor wormen dus met een lage dosis worden geconfronteerd en daar dus niet dood van gaan maar wel aan kunnen gaan wennen.

Moxidectine is het laatste en krachtigste middel wat we nog hebben maar sinds de jaren '80 is er voor paarden niets nieuws meer op de markt gekomen. Ener komt voorlopig ook niets nieuws.

Dan als je alle dieren gelijk ontwormt haal je uit de omgeving bepaalde soorten wormen weg en anderen overleven het, deze hebben dan juist de ruimte om te ontwikkelen. Dus bijvoorbeeld je dood worm type A1, A2 en A3 van 1 soort, daarbij ook B2 en C3. Dan blijven over B1, C1 en C2 maar ook D, E en F. Deze zijn niet gevoelig voor moxidectine en praziquantel. Dus zowel andere wormsoorten als wormen van het zelfde soort die de ongevoelig zijn voor het middel. Deze kunnen zich in het paard en in de omgeving juist gaan ontwikkelen, daar is nu meer ruimte voor, maar dit is ook het soort waar het paard als eerste weer mee in aanraking komt in de omgeving en mee wordt herbesmet (in hoeverre dat kan als je er al mee besmet bent). Als er paarden zijn die namelijk nog wel A1,A2,A3,... uitscheiden en je wordt daarmee herbesmet is dat makkelijker on de volgende keer aan te pakken. Dit is ook 1 van de redenen dat er bij honden en katten praktisch geen resistentie is en bij koppeldieren waar koppels gelijk behandeld worden (paarden, koeien, schapen, etc) wel. In het park komen namelijk vele huisdieren en die worden niet allemaal op dezelfde dag ontwormt.

Pak dus beter een equimax (of eraquell) voor risico dieren en gebruik de equest pramox (of equest) spaarzaam bij dieren met echte besmettingen en dan het liefst (als zij stampvol wormen zitten) na eerst 1 of 2 keer ivermectine gebruikt te hebben zodat niet het gehele darmslijmvlies mee komt. En geloof me, ik ken ze de bedrijven waar (opfok) dieren dood gaan aan de wormen en de equest niets meer doet....

LoessM

Berichten: 227
Geregistreerd: 08-12-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-23 07:47

lailapri schreef:
Prijsverschil zit vooral in de staffel bij inkoop en dan het winst percetage dat de praktijk rekent, maarrrrr

Waarom wil je 6 paarden gelijk ontwormen? En dan ook nog met moxidectine? Echt niet verstandig in het kader van resistentie.

Ik ben laatst op parasieten cursus geweest vanuit mijn werk en daar kwam naar voren:
Moxidectine heeft een lange afbreektijd van een dag of 20, zeker als je het vergelijkt met het middel praziquantel wat na toedienen binnen korte tijd (bijna direct) al uit het lichaam verdwijnt. Dit betekend dat het nog tot 20 dagen in een lage dosis aanwezig blijft in het paard en in de omgeving waardoor wormen dus met een lage dosis worden geconfronteerd en daar dus niet dood van gaan maar wel aan kunnen gaan wennen.

Moxidectine is het laatste en krachtigste middel wat we nog hebben maar sinds de jaren '80 is er voor paarden niets nieuws meer op de markt gekomen. Ener komt voorlopig ook niets nieuws.

Dan als je alle dieren gelijk ontwormt haal je uit de omgeving bepaalde soorten wormen weg en anderen overleven het, deze hebben dan juist de ruimte om te ontwikkelen. Dus bijvoorbeeld je dood worm type A1, A2 en A3 van 1 soort, daarbij ook B2 en C3. Dan blijven over B1, C1 en C2 maar ook D, E en F. Deze zijn niet gevoelig voor moxidectine en praziquantel. Dus zowel andere wormsoorten als wormen van het zelfde soort die de ongevoelig zijn voor het middel. Deze kunnen zich in het paard en in de omgeving juist gaan ontwikkelen, daar is nu meer ruimte voor, maar dit is ook het soort waar het paard als eerste weer mee in aanraking komt in de omgeving en mee wordt herbesmet (in hoeverre dat kan als je er al mee besmet bent). Als er paarden zijn die namelijk nog wel A1,A2,A3,... uitscheiden en je wordt daarmee herbesmet is dat makkelijker on de volgende keer aan te pakken. Dit is ook 1 van de redenen dat er bij honden en katten praktisch geen resistentie is en bij koppeldieren waar koppels gelijk behandeld worden (paarden, koeien, schapen, etc) wel. In het park komen namelijk vele huisdieren en die worden niet allemaal op dezelfde dag ontwormt.

Pak dus beter een equimax (of eraquell) voor risico dieren en gebruik de equest pramox (of equest) spaarzaam bij dieren met echte besmettingen en dan het liefst (als zij stampvol wormen zitten) na eerst 1 of 2 keer ivermectine gebruikt te hebben zodat niet het gehele darmslijmvlies mee komt. En geloof me, ik ken ze de bedrijven waar (opfok) dieren dood gaan aan de wormen en de equest niets meer doet....


Ik denk juist omdat het zo 'aangeleerd' is, het allemaal tegelijk te doen, na de nachtvorst. Tenminste zo hebben ze het mij altijd uitgelegd; want dan heb je dus niet dat paard 1 ontwormd wordt en vervolgens paard 3 nog vrolijk rondpoept met wormen en uiteindelijk paard 1 weer besmet? En waarom de pramox bij alle 6, omdat ze mij altijd uitgelegd hebben dat dat de enige is die horzellarven dood, en omdat die nu eigenlijk altijd in het paard aanwezig zijn na de zomer met eitjes, dat je dan de pramox dient te geven? Dat is volgens mij ook de reden dat dierenartsen de pramox als enige kuur zonder mestonderzoek meegeven?

lailapri

Berichten: 22123
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Prijsstijging equest pramox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 08:50

Bij ons op de praktijk krijg je niet een kuur zomaar mee. Bij een paard met een redelijke besmetting van bloedworm kun je equest (pramox) voor de winter geven om te voorkomen dat in het voorjaar al die wormpjes in een keer weer ontwaken uit de darmwand. Ivermectine, her broertje van moxidectine doodt ook horzellarven.
Pramox bevat naast moxidectine ook praziquantel wat alleen voor lintwormen werk, een worm soort die slecht te testen is, maar waar ze relatief ook minder last van hebben. Equimax bevat deze stof ook en anders is een dubbele dosis pyrantel ook een optie voor lintworm. Je kan er dus voor kiezen om 1x per jaar voor lintworm te ontwormen, anderzijds, als het dier er goed uit ziet waarom zou je dat dan doen? Horzellarven kun je dus prima met een eraquell bestrijden of als je dan graag ook lintworm wilt meepakken een equimax. Je neemt dan ook een deel van de bloedwormen mee maar hebt minder belasting van het milieu en minder resistentie kans als met de pramox. Daarbij kan je ze dus ook een beetje spreiden met ontwormen. Herbesmetten doen ze toch omdat je nooit 100% afdoodt. Dan misschien maar beter met wormen die nog wel gevoelig zijn voor de werkzame stoffen.

Gini
Berichten: 17912
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Prijsstijging equest pramox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 10:42

Dus eigenlijk ben je meer voor behandeling dan preventie?

marinst

Berichten: 24
Geregistreerd: 30-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 10:53

Ik was ook een beetje bang door dit topic, maar de pramox kreeg ik net een rekening van en was gelukkig maar 28.50. Wel gek dat er zo’n verschil mag zijn in prijzen die gevraagd worden. :(:)

lailapri

Berichten: 22123
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Prijsstijging equest pramox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 12:17

De groothandel is zo enorm gestegen. Bij ons zijn ze ook boven de 40 euro. Maar ik koop ze ook per 5 in. Groot inkopen kan voor interessante kortingen zorgen maar dan moet je wel de klanten hebben.

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Prijsstijging equest pramox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 15:20

Horzellarven gaan gewoon dood van ivermectine, daar heb je geen Equest en al helemaal geen pramox voor nodig, dus als het je om de horzellarven te doen is, zou ik de goedkoopste ivermectine spuit aan je dierenarts vragen.

De praziquantel die aan de pramox en bijvoorbeeld aan de Eqvalan Duo is toegevoegd, is ter bestrijding van lintwormen.

Dus als je geen enorme besemtting van bloedwormen hebt, en vooral tegen horzellarven wil ontwormen, heb je genoeg aan een simpele ivermectine spuit, wil je ook iets tegen lintworm, dan is een combi preparaat met ivermectine en praziquantel voldoende.

Moxodectine is eigenlijk pas nodig bij heftige bloedworminfecties, maar, zoals hierboven ook al beschreven, beter alsnog eerst met ivermectine beginnen dan.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 15:23

Marije_jiplover schreef:
Horzellarven gaan gewoon dood van ivermectine, daar heb je geen Equest en al helemaal geen pramox voor nodig, dus als het je om de horzellarven te doen is, zou ik de goedkoopste ivermectine spuit aan je dierenarts vragen.

De praziquantel die aan de pramox en bijvoorbeeld aan de Eqvalan Duo is toegevoegd, is ter bestrijding van lintwormen.

Dus als je geen enorme besemtting van bloedwormen hebt, en vooral tegen horzellarven wil ontwormen, heb je genoeg aan een simpele ivermectine spuit, wil je ook iets tegen lintworm, dan is een combi preparaat met ivermectine en praziquantel voldoende.

Moxodectine is eigenlijk pas nodig bij heftige bloedworminfecties, maar, zoals hierboven ook al beschreven, beter alsnog eerst met ivermectine beginnen dan.


Waarom zou je niet gewoon het advies van de dierenarts volgen?

Mijne geeft elk najaar equest pramox mee en ik ga ervan uit dat die mens er voor gestudeerd heeft.

Gini
Berichten: 17912
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 15:26

Maar ontwormen doen we toch preventief? Ik vind het een enge gedachte om pas te ontwormen bij besmetting (en mogelijks dus ziek paard?).

future_vet
Berichten: 2617
Geregistreerd: 01-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 15:32

Poekkie schreef:
Marije_jiplover schreef:
Horzellarven gaan gewoon dood van ivermectine, daar heb je geen Equest en al helemaal geen pramox voor nodig, dus als het je om de horzellarven te doen is, zou ik de goedkoopste ivermectine spuit aan je dierenarts vragen.

De praziquantel die aan de pramox en bijvoorbeeld aan de Eqvalan Duo is toegevoegd, is ter bestrijding van lintwormen.

Dus als je geen enorme besemtting van bloedwormen hebt, en vooral tegen horzellarven wil ontwormen, heb je genoeg aan een simpele ivermectine spuit, wil je ook iets tegen lintworm, dan is een combi preparaat met ivermectine en praziquantel voldoende.

Moxodectine is eigenlijk pas nodig bij heftige bloedworminfecties, maar, zoals hierboven ook al beschreven, beter alsnog eerst met ivermectine beginnen dan.


Waarom zou je niet gewoon het advies van de dierenarts volgen?

Mijne geeft elk najaar equest pramox mee en ik ga ervan uit dat die mens er voor gestudeerd heeft.



Als je even gespiekt had op haar profiel kon je zien dat ze zelf dierenarts is dus ;)

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 15:32

Gini schreef:
Maar ontwormen doen we toch preventief? Ik vind het een enge gedachte om pas te ontwormen bij besmetting (en mogelijks dus ziek paard?).


Het hele principe van mestonderzoek is juist om pas bij besmetting te ontwormen.
Zijn verschillende stromingen in, elk met hun voor en nadelen :)

lailapri

Berichten: 22123
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 15:32

Ik vind het een veel enger idee dat er dus al grotere stallen en enkele individuele gevallen zijn in mijn omgeving waar paarden dood gaan aan wormen door de resistentie... dan kan je dus niets meer...

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 15:34

future_vet schreef:
Poekkie schreef:


Waarom zou je niet gewoon het advies van de dierenarts volgen?

Mijne geeft elk najaar equest pramox mee en ik ga ervan uit dat die mens er voor gestudeerd heeft.



Als je even gespiekt had op haar profiel kon je zien dat ze zelf dierenarts is dus ;)


Yes so? Dus omdat een bokker op haar profiel heeft gezet dat ze dierenarts is, is dat opeens meer waard dan het advies van eigen dierenarts die het paard kent? Voor mij in elk geval niet.

Gini
Berichten: 17912
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 15:49

Poekkie schreef:
Gini schreef:
Maar ontwormen doen we toch preventief? Ik vind het een enge gedachte om pas te ontwormen bij besmetting (en mogelijks dus ziek paard?).


Het hele principe van mestonderzoek is juist om pas bij besmetting te ontwormen.
Zijn verschillende stromingen in, elk met hun voor en nadelen :)


Dan nog is het toch redelijk preventief? Eitjes worden geteld en op basis daarvan een advies gegeven. Weinig mensen die echt pas ontwormen wanneer er een 'enorme besmetting' is en ze dus met een ziek paard van de wormen zitten.

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Prijsstijging equest pramox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 16:16

Preventief ontwormen kan niet.

Een ontwormmiddel doodt wormen (of andere parasieten, in het geval van horzellarven).
Wormen die er niet zijn, kun je niet doodmaken.

Preventief is de mest uit de weides halen, frequent omweiden, horzeleitjes van de paardenvachten verwijderen, daarmee voorkom je dat larven vanaf de weide in je paard komen.
Zodra je met wormmiddelen aan de slag gaat, ben je niet meer preventief bezig.

Gini
Berichten: 17912
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Prijsstijging equest pramox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 16:20

Ter preventie van daadwerkelijke ziekte dan.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Prijsstijging equest pramox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 16:27

Wat bedoel je met ‘daadwerkelijke ziekte’?
‘Last’ van wormen is een glijdende schaal, er is niet echt een punt van ziek/niet ziek op basis van het aantal wormen per kg paard of zoiets.
Via een mestonderzoek kan je een besmetting aantonen maar het geeft je ook niet direct een objectieve meting van de mate van besmetting als in het aantal wormen. Dus ik weet niet goed hoe jij het ziet? Wachten tot je paard echt merkbaar ziek is door wormen zou ik in elk geval niet doen, dan ben je te laat.

Preventief is idd zoals marije hierboven zegt. En 4x per jaar blind een kuur induwen zou ik ook als preventief beschouwen.
Mestonderzoek = behandeling op basis van aangetoonde besmetting = curatief, niet preventief.