Advies gevraagd krabpaal paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EvelienKiss

Berichten: 940
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Advies gevraagd krabpaal paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-23 14:33

Hoi allemaal, mijn man gaat een krabpaal maken voor mijn twee paarden. Een uitprobeersel zie je hieronder op de foto. Let op, de echte krabpaal wordt gemaakt met veel dikkere balken, zoals de rechtopstaande, die is al definitief. De rechtopstaande balk is in beton gegoten.

Mijn vraag is of er tips zijn voor de maatvoering en afwerking. De verticale balk kruist op 1.20 meter de horizontale balk. Mijn Friese paard heeft het met name de paal nodig (helaas) omdat zijn benen (koten) jeuken. Hij maait momenteel met zijn voorste benen door de hout rail heen. (We zijn ook bezig met andere gezondheidsmaatregelen om de jeuk te verminderen. Het is ontstaan doordat hij niet meer kan krabben met zijn tanden, die zijn getrokken).

Specifiek vraag ik mij af tot hoe laag op de grond de verticale balk mag komen. Zo laag mogelijk is makkelijk voor de Fries om zijn onderste benen te krabben. Maar ontstaat er dan risico op vastzitten? Wie heeft tips?

Afbeelding



Afbeelding

Undefined
Berichten: 3766
Geregistreerd: 18-01-09

Re: Advies gevraagd krabpaal paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 15:52

Is deze afgeleid van de schuurpaal van Chevaldo? De maatvoering van de balken staat hier beschreven: https://www.chevaldo.nl/schuurpaal-premium
Je ziet daar dat ze bij de korte balk nog een borstel hebben gemonteerd, waardoor de paarden dus heel laag kunnen schuren. Misschien kun je die aanhouden?

EvelienKiss

Berichten: 940
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Re: Advies gevraagd krabpaal paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-23 15:57

Ja klopt, dat was een inspiratiebron! Dank.

Ik vraag mij dus af of die lage borstel in de koten komt. Omdat ze zijwaarts zitten. Of misschien denk ik te moeilijk hoor.

Ibbel

Berichten: 49141
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Advies gevraagd krabpaal paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 18:19

Ik zou onderop/binnen jouw cirkel een kokosmat rondom maken. Dat lijkt mij het veiligst en het lekkerst schuren voor het paard.

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 10:19

@EvelienKiss: dit zou mijn oplossing zijn.
Een stevige paal de grond in (donkerbruin) en het ontstane open vlak afdichten met een stuk hout/multiplex (lichtbruin). Het uitstekende punt recht afzagen zodat het geen struikelpunt wordt :)
Eventuele scherpe rechte hoeken/zijkanten wat afronden om verwondingen te voorkomen.

Afbeelding

Overigens een super ontwerp voor zowel grote als kleine paarden als je ook aan de onderkant borstels oid maakt.

SandraWierda

Berichten: 1408
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 22:33

Interessant idee, zijn er meer mensen die zo iets hebben en doen de paarden er ook echt iets mee?

EvelienKiss

Berichten: 940
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Re: Advies gevraagd krabpaal paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-23 10:11

Dank voor de tips, ik ga in overleg met mijn man. En ja, paarden schijnen het dol op te zijn, ik ga het nu zien of dat klopt!

SandraWierda

Berichten: 1408
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 12:52

EvelienKiss schreef:
Dank voor de tips, ik ga in overleg met mijn man. En ja, paarden schijnen het dol op te zijn, ik ga het nu zien of dat klopt!


Leuk plaats je ook een foto van het eind resultaat?

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Advies gevraagd krabpaal paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 23:54

Ik volg even
Zoek eigenlijk iets anders
Krabpaal tegen zeecontainer zonder dat je moet lassen (want dat kan ik niet :D ) maar ben er nog niet uit hoe ik dit het beste kan doen

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Advies gevraagd krabpaal paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 10:16

Als je wel wilt boren kun je hem met een stripje vastschroeven of anders met een flinke strook klittenband lijmen ?

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 10:22

Afbeelding

Afbeelding


dit is die van ons!
mijn tinker gaat er op zitten,is wel eens een keer los gegaan.
ik heb geen idee hoe het allemaal vast zit. met van die metalen strippen er op en lange schroeven.
maar misschien kun je met inzoomen er wat mee.

oh ja even toevoegen, die bezems er op geven geen toegevoegde waarde vind ik.
die gaan juist supersnel kapot en dan steken de schroeven uit.
zou het dus zonder doen of met een mat die je er misschien beter omheen kan doen?
Laatst bijgewerkt door ellepel op 01-12-23 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Advies gevraagd krabpaal paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 10:24

@ellepal: heerlijke foto's... je ziet wel waarom die palen een meter diep moeten :D

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 10:27

ja die bielzen moeten flink diep,klopt!
maar alle paarden maken er wel gebruik van, is nog nooit iets naars mee gebeurd.
deze hoogte is precies goed.

SandraWierda

Berichten: 1408
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 12:56

@ellepal Heerlijk je ziet hem genieten <3

Komende zomer gaat er hier zeker zo iets komen, nog even brain stormen hoe wat en waar _/-\o_

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Re: Advies gevraagd krabpaal paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 16:19

Ik moest toch even het topic openen want ik was erg benieuwd naar een krabpaal voor paarden =:) katten gebruiken het om nagels te 'vijlen', dus leek me wel handig als paarden dat ook zelf deden _O-

Maar even zonder gein, de borstels waren hier echt écht geen succes. Werden gelijk gesloopt door de ruinen en dan blijven er inderdaad gevaarlijk uitstekende schroeven over. We hebben uiteindelijk kokosmatten en sisal om de palen gewikkeld. Je kunt ook nog rubber automatten gebruiken die hebben ook een lekker ribbeltje.