Keuzestress voor gezelschap paard aan huis

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Flynnieman

Berichten: 360
Geregistreerd: 27-02-13

Keuzestress voor gezelschap paard aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-23 22:40

Ik wou toch even polsen wat jullie in deze situatie zouden doen.

Mijn huidige pensionklant (en ook vriendin van mij) heeft haar opzeg gedaan, heeel jammer wel, zij had haar 2 paarden bij mijn ruin aan huis staan. Ze vertrekt ten laatste eind januari. Zij deed 3 dagen de verzorging en ik deed de andere 4 dagen. Ideale was dat ik daardoor mijn paard 'gratis' had staan.

Nu speel ik met het idee om een leuke b of c pony te zoeken van 1 a 2 jaar om bij mijn ruin te zetten als gezelschap. Het idee is dan om deze als hij oud genoeg is te (laten) beleren en dat hij dan een leuke kinderpony wordt voor mijn 2 kids (nu 2 jaar en 3 maanden :'), iets met hopen dat ze de paardenmicrobe hebben geërfd :o). Ook voor de kar laten lopen lijkt me superleuk voor mezelf.

Ik kan natuurlijk ook een nieuwe pensionklant zoeken, maar ik wil niet de eerste de beste erbij hebben. Ik heb graag een klik met desbetreffende persoon aangezien ze in mijn achtertuin staan ;). Dat maakt dat waarschijnlijk mijn paard een tijdje alleen gaat komen te staan aangezien ik niet de eerste de beste erbij wil zetten. Ook geeft een pensionklant natuurlijk net wat meer gedoe omdat je goede afspraken moet maken.

Wat zouden jullie doen in zo een situatie? De gok wagen op een leuke pony, maar dat kan altijd anders uitpakken of gaan voor een pensionklant wat financieel interessanter is maar ook nadelen heeft? Of eventueel beide? Heb plek voor 2 a 3 paarden dus zou ook nog kunnen natuurlijk

DuoPenotti

Berichten: 29532
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Keuzestress voor gezelschap paard aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 22:58

Ik zou gaan voor een eigen pony.
Ja kost meer. Maar dan beslis jijzelf of die blijft of ooit verkocht word.

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Keuzestress voor gezelschap paard aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 23:16

Het nadeel van zonder pensionklant is dat je daarmee ook je hulp / achtervang kwijt bent.

Flynnieman

Berichten: 360
Geregistreerd: 27-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-23 23:35

DuoPenotti schreef:
Ik zou gaan voor een eigen pony.
Ja kost meer. Maar dan beslis jijzelf of die blijft of ooit verkocht word.

Ja dat is zeker zo, geeft ook meer gedoe, zo een pensionklant. Wie weet is de nieuwe ook weer weg na een paar maanden, dat weet je nooit op voorhand

Ladyson schreef:
Het nadeel van zonder pensionklant is dat je daarmee ook je hulp / achtervang kwijt bent.


Goh dat is hier toch minder een probleem, mijn buren hebben ook 2 pony's die al vaker een weekendje hebben overgenomen en ik doe dat dan ook voor hun. Verder is de huidige pensionklant die vertrekt een vriendin van mij die sowieso ook wel wil overnemen als ik eens weg ben. Dus op dat vlak is het minder nodig

Zinzi_jewel

Berichten: 8809
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Keuzestress voor gezelschap paard aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 23:49

Zelf pony zoeken !
Ik had op m'n huur weide nooit een pension klant gewild.
Heb daarom ook wel kleine pony,s
Momenteel zijn ze jongens uit logeren omdat onze lokatie niet geschikt is voor het hele jaar rond en we de rijpaarden weer op een pension hebben gezet.
Maar zou zelf nooit pension aan m'n a achterdeur beginnen zeker niet zo ini mini kleinschalig.
In de meeste gevallen meer gezeur als profijt ervan

Christel1

Berichten: 600
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 23:53

Wij hebben een zelfde soort situatie gehad en we hebben er toen voor gekozen om een pony erbij te kopen als maatje (2 jarige Haflinger). Hier ben ik uiteindelijk erg blij mee en mijn ouders ook. De paarden staan namelijk bij mijn ouders en die wilde liever ook geen vreemden op het erf.

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 23:58

Zelf eentje kopen!
Een pensionklant leer je pas echt kennen als ie er al lang en breed staat. Been there en het was niet erg leuk :+

Elisa2

Berichten: 37208
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Keuzestress voor gezelschap paard aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 10:27

Ik zou ook een pony kopen, als deze niet geschikt blijkt te zijn over een paar jaar dan kun je deze alsnog weer verkopen en voor een andere optie gaan.

noviceh

Berichten: 4784
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Keuzestress voor gezelschap paard aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 10:43

Je zou eventueel een paard/pony kunnen kopen en op zoek gaan naar een bijrijder? Als compensatie kan je vragen om mee te helpen met de klusjes. Wel een vreemde, maar de regie blijft in eigen hand (dus ook als het niet klikt).

Celebi
Berichten: 3658
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 10:45

Ik zou er zelf eentje kopen als je die mogelijkheden hebt. En gezien er 2 paarden wegvallen zou je altijd nog een derde erbij kunnen halen als pensionklant, mocht je iemand vinden waarmee het klikt en als je dat nog wilt tegen die tijd.

jowien
Berichten: 977
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 11:16

Zoek een pony die aansluit bij het voerregime van je paard. Dus niet een Shetlander die veel armer en minder moet eten. Beter een B- of C-pony van een warmbloedras die gewoon lekker mee kan grazen, liefst zonder graasmasker.
Mennen is inderdaad superleuk. Wel goed les nemen, zowel jezelf als de pony. En je kunt wellicht een verzorgstertje zoeken die hem daarnaast nog wat extra aandacht geeft.
En een pensionklant erbij kan ook nog, dan heb je ook nog wat inkomsten en gezelligheid.

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 13:14

En even over een andere boeg, je geeft aan dat je buren ook pony’s hebben. Met hun overleggen of je de draad tussen jullie in kunt weghalen en de weides delen? Geen extra kosten of werk, meer gras en gezelschap voor je paard

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Keuzestress voor gezelschap paard aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 13:28

En dan nog een andere boeg: een 1 a 2 jarige moet je dus wel vooraf beleren voordat de kleintjes er mogelijk op kunnen. Groen op groen is vaak een lastige.

Ik zou als optie overwegen om inderdaad zelf een pony erbij te nemen die iets ouder is. Mogelijk net onder het zadel. Dan een verzorgertje erbij die wel al een jaartje of wat heeft gereden.

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 13:29

Ik zou zoeken naar een paard op pensioen of van een wandelruiter. Dan heb je niet dagelijks iemand over de vloer en toch gezelschap voor je paard. Hier staat er een gepensioneerde ruin. Heel leuk en makkelijk in omgang en geen vervelende management eisen. Ik doe toch liever de verzorging zelf dus voor mij werkt dit prima. Ik zou me persoonlijk snel ergeren aan iemand die dagelijks over de vloer komt of vraagt om dagelijks dekens te gaan wisselen etc. Dit kom je bij de sporadische ruiter toch een stuk minder tegen.

Dandelion2
Berichten: 139
Geregistreerd: 18-01-19
Woonplaats: Bussloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 14:18

Benieuwd wat je gaat doen! Twee aanvullingen; ik heb gekozen voor een e-pony voor mijn 4-jarige nichtje, ja dat is groot maar bij minder belangstelling kan ik zelf beweging geven en ze graast idd gewoon mee. Ook als je een jonge pony zoekt kan je dan zelf beleren om het ‘groen op groen’ te voorkomen. Ook heb ik toen mijn paard tijdelijk alleen zou komen te staan contact gezocht met een handelaar en een pony ‘geleend’ voor een periode. Zo zat ik er niet aan vast en wist hij dat zijn pony vast wat in de hand kwam, verzorgd werd etc. De kosten voor het houden waren voor mij maar ik betaalde geen huur oid. Misschien handig als je niet overhaast wilt beslissen en je wilt voorkomen dat je ruin even alleen staat.

BigOne
Berichten: 38271
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 14:50


Horsa

Berichten: 379
Geregistreerd: 06-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 16:07

Ik zou zelf willen weten of ze met elkaar kunnen opschieten. Die van mij is flink gebeten en geschopt toen hij deze zomer in de wei ging.

Flynnieman

Berichten: 360
Geregistreerd: 27-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-23 16:32

betadine schreef:
Ik zou zoeken naar een paard op pensioen of van een wandelruiter. Dan heb je niet dagelijks iemand over de vloer en toch gezelschap voor je paard. Hier staat er een gepensioneerde ruin. Heel leuk en makkelijk in omgang en geen vervelende management eisen. Ik doe toch liever de verzorging zelf dus voor mij werkt dit prima. Ik zou me persoonlijk snel ergeren aan iemand die dagelijks over de vloer komt of vraagt om dagelijks dekens te gaan wisselen etc. Dit kom je bij de sporadische ruiter toch een stuk minder tegen.

Pensioenpaardje zie ik wel minder zitten qua voerbehoefte, ik heb een tinker kruising die dik wordt vd lucht dus dan is een pensioenpaardje wel echt een heel ander qua hooibehoefte. Een wandelruiter is ook meer wat ik zoek idd qua pensionpaard, je kan hier ook leuk buitenrijden dus ideaal, maar dan moet ik die natuurlijk wel vinden ;)

boeflover schreef:
En even over een andere boeg, je geeft aan dat je buren ook pony’s hebben. Met hun overleggen of je de draad tussen jullie in kunt weghalen en de weides delen? Geen extra kosten of werk, meer gras en gezelschap voor je paard


Daar heb ik inderdaad ook al aan gedacht, ze hebben echter miniatuurpaardjes, wat het qua omheining wat lastiger maakt. Ik heb wel 3 draden waarbij de onderste redelijk laag, maar als het echt houdini's zijn, zal het toch moeilijker worden vrees ik. En ze zetten die van hun ook binnen zodra het donker wordt, dus dan zou die van mij tich redelijk veel alleen staan. Maar zou zeker een leuke tijdelijke oplossing zijn als ze het zouden zien zitten natuurlijk


Bij rijders zie ik minder zitten, heb dat een tijd voor die van mij gehad ivm zwangerschappen en de meeste haken mij toch echt te snel af, slecht weer is vaak de boosdoener, zeker in de winter. Dus daar begin ik liever niet meer aan :o. Ik neig nu vooral naar een leuke jonge pony erbij, mijn kinderen eerst een tijdje naar de manege sturen, dat ze de basis wel onder de knie hebben. En dan dat in aan de slag kan met mennen, wat ik al in het verleden deed met een verzorgponytje. En dan rustig een derde erbij zoeken als pensionklant

GabberGill

Berichten: 5765
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Keuzestress voor gezelschap paard aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 17:30

Ik had dit!

Niet aan huis maar wel op een stuk in eigen beheer.

Ik had 1 pony en de ander 2 paarden. Zij werd weggestuurd en toen heb ik lang getwijfeld of ik het samen ging doen met iemand of alleen.

Nou geloof me
Ik nam er 1 bij!
Ik heb nog nooit zoveel rust gehad als nu

Flynnieman

Berichten: 360
Geregistreerd: 27-02-13

Re: Keuzestress voor gezelschap paard aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-23 23:44

Na lang wikken en wegen komt er dan toch waarschijnlijk een ponytje bij. Vandaag naar eentje gaan kijken en lijkt me een superleuk beestje. Nog even een weekendje nadenken erover :D, en nog eens gaan kijken zodat we zeker geen impulsaankoop doen. Als er zich dan nog een geschikte pensionklant zich aanbiedt, kan dat zeker nog erbij

Zinzi_jewel

Berichten: 8809
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Keuzestress voor gezelschap paard aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 00:06

Zoek je kleintje erbij? Heb 2 dotten van shet hengstjes die een huisje zoeken .
Aangezien mijn weide niet geschikt is gebleken voor 365 dagen paarden houden . En we de rijpaarden op pension stal hebben gezet

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 15:44

Net als veel anderen die hier hebben gereageerd zou ik ook een pony er bij zoeken. Sterker: dat heb ik ook gedaan toen ik mijn eerste huurwei vond. Er zou eigenlijk iemand met een bejaarde pony bij komen te staan maar diegene ging nogal erg voortvarend aan de slag met allerlei plannen voordat die pony er ook maar stond en dat zag ik niet zitten := Dus toen kwam mijn shet <3

Ik raad je wel aan om een paardje er bij te zoeken wat zo goed mogelijk matcht met jouw ruin qua voer en onderhoud maar zeker ook karakter, maat en geslacht. Mijn ruin stond het liefste met andere ruinen die ongeveer zo intelligent waren als hijzelf. Een shet, en dan ook nog een mérrie, was niet de meest voor de hand liggende keuze en gelukkig liep het goed. Maar ze was vermoedelijk niet de meest geschikte pony voor bij hem. Zeker als je er maar 2 hebt is het zo belangrijk dat het klikt.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 16:51

Ladyson schreef:
Het nadeel van zonder pensionklant is dat je daarmee ook je hulp / achtervang kwijt bent.

Niet elke pensionklant wil dit doen en als ze het al willen moeten ze maar net kunnen op de momenten dat het nodig is.

Als je het zonder hulp en de extra inkomsten kunt redden zou ik gaan voor de oplossing waar je nu aan denkt.