Rijbak tijdelijk ombouwen paddock

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SunnyHorse
Berichten: 1252
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Rijbak tijdelijk ombouwen paddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-23 09:17

Mijn rijbak is in de winterperiode eigenlijk meestal niet dan wel te gebruiken om in te rijden. Daarnaast rij ik liever buiten ipv de bak.
In de winter staan de paarden meestal in de rijbak als paddock.

Nu heb ik drie merries (10 jaar, 9 en 20 maanden) en nu nog een hengst (vroege voorjaar castratie).

Kunnen jullie eens meedenken hoe ik de rijbak in twee gedeeltes kan indelen? Waarbij het enigszins een oplossing moet zijn die in voorjaar weg te halen is. En in het najaar weer op te bouwen is?

Afmeting rij bak is 20 x 40.
Hout omheind.
Ingang rijbak aan de lange zijde helemaal in de hoek.
Misschien een “sluis” tussen beide vakken? Ivm met neuzen?

Welke afmetingen zal ik aanhouden van de twee paddocks?
Met welk materiaal kan ik het beste de afscheiding maken?
Paddocks in de breedte of de lengte?
Welke afmetingen voor de paddock?

Zou een bijv een “mobiele houten omheining” (is met betonnen voet met daar een houten hek op) iets zijn waar ik flinke klap stroom op zet?

Nog andere tips? Suggesties?

DuoPenotti

Berichten: 29528
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 09:26

Kan die hengst niet elders op het erf in een eigen paddock?
Want een 20*40 bak opdelen dat er ook nog eens een sluis bij moet omdat ze niet mogen snuffelen dan blijft er wel erg weinig plek over.

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 09:28

Kun je niet er een track omheen maken? Waar je op verschillende plekken hooi en water neerzet?

Als je de baan als paddock gaat gebruiken, krijg je hem echt niet meer goed.
De hengst zou ik idd in een eigen paddock zetten.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 09:30

Ik zou haspel palen met prikpaaltjes gebruiken en daar stroom op zetten.
Beetje afhankelijk van je type paarden (kunnen ze goed met elkaar) zou ik voor langere smallere paddocks gaan. Dan kunnen ze nog enigszins de benen strekken.

Of, omdat je met haspel palen super flexibel bent: wissel het af. Dan weer een tijdje vierkante paddocks, dan weer lange smalle. Afbeelding

Ik heb dit ook even moeten doen toen ik een nieuw paard erbij kreeg en ze even moesten wennen.
Voordeel is dat je het super snel ook af breekt waardoor je de paarden op andere dagen weer wel de hele bak kunt geven.
Want eerlijk: het is echt maar beperkte ruimte.
Bij mij gingen ze dan overdag nog op de wei, toen ze zo stonden.

Als je een sluis moet maken heb je bij vierkante paddocks wel het minste ruimteverlies door de tussenruimte.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Rijbak tijdelijk ombouwen paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 09:45

Hoe groot zijn de dieren? Want 4 paarden de hele winter in 2 paddocks is wel erg krap!

Zou namelijk de hengst wel achter een dubbele rij stroom willen hebben. Of nu al laten castreren en dan kan je met 6 weken alles bij elkaar gooien.

Anders zou ik voor nu uitgaande van 40x20 bak een 20x12 maken voor de hengst, 2/3 mtr tussen ruimte en dan de merries.

Zou werken met paaltjes er tussen en stroom er op. En dan poortgrepen aan 1 kant. Wel zorgen dat je eind paaltjes vast aan de omheining zitten.

Elisa2

Berichten: 37195
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 09:50

Ik zou de hengst niet zo naast de merries zetten. (tenzij het een shetlander is ofzo)

Dus of kijken of er een andere optie is voor hem op het erf, of ze omstebeurt in de rijbak zetten.

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 10:17

Ik zou ook eerder opteren om ze apart buiten te zetten en dan kortere periodes, dan ze de hele dag op een klein stukje naast elkaar te zetten.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Rijbak tijdelijk ombouwen paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 10:21

Afgezien dat de situatie niet ideaal is, is uiteraard stroom de beste scheiding. Beide kanten een oog in het hout. Nog wat stevige prikpalen ertussen en voldoende stroom om hengstige merries bij zinnen te brengen.

boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Rijbak tijdelijk ombouwen paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 11:08

Ik zou beide helften de volle lengte geven, zodat ze nog kunnen rennen.
De hengst 40x5m. De merries 12x40m en tussenliggend 3 meter afstand met 2 afscheidingen.

De haspels zijn inderdaad ideaal. En dan goede prikpalen erbij.

De hengst doe je denk ik het minst mee.
Zou hem dus in het deel zetten zonder hek.
De merries kan je er ieder moment uithalen als je dat wilt.

Wil je de hengst er toch gemakkelijk uithalen, dan zou ik ook nog over de breedte een draad zetten met een looppad van 3 meter. Maar het wordt dan wellicht wel heel erg houtje touwtje.

Hou er wel rekening mee dat het gebruik van de rijbak als paddock een grote belasting is en dat je rijbak veel meer onderhoud behoeft.

SunnyHorse
Berichten: 1252
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: Rijbak tijdelijk ombouwen paddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-23 23:49

Het is inderdaad niet ideaal, en bak wordt er niet beter van. Maar vindt het ook belangrijk dat ze buiten komen.

Helemaal een aparte paddock voor de hengst is denk ik meest ideaal. Dat is wel meer ingrijpend qua aanpassingen en voor nu vanwege “moeras” seizoen (alles is echt zo nat) geen doen om op groot materieel het land op te rijden.

Track romdom kan ik ook overwegen, mijn bak ligt op de hoek van de kavel maar moet van de gemeente 5 meter uit de grens. Er zou een track rondom van 5 meter gerealiseerd kunnen worden.

Voor nu kunnen ze denk ik niet rustig/ normaal naast elkaar in de bak. Hengst is er net, en nog helemaal hyperdepieper. Zo zou ik het nu met alleen stroomdraadjes ertussen niet aandurven. Daarom wisselen ze nu elkaar af. Proef ook in de reacties dat dat wellicht ook goede en blijvende optie is.

Toch maar even goed nadenken of ik dit moet willen en realistisch is.

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Rijbak tijdelijk ombouwen paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 00:06

Een track eromheen is ook echt wel fun voor de paarden. Dan kan je dubbele draad zetten en dan de hengst in de baan of zo :)

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Rijbak tijdelijk ombouwen paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 00:11

Wij hadden gewoon een draad in het midden met prikpaaltjes. Ging prima, was ook makkelijker weg te halen indien nodig.

SunnyHorse
Berichten: 1252
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-23 00:55

kiki1976 schreef:
Wij hadden gewoon een draad in het midden met prikpaaltjes. Ging prima, was ook makkelijker weg te halen indien nodig.


Ook met een hengst erbij?

SunnyHorse
Berichten: 1252
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-23 00:57

Avalanche schreef:
Een track eromheen is ook echt wel fun voor de paarden. Dan kan je dubbele draad zetten en dan de hengst in de baan of zo :)


Ja! Hier kan ik me ook wel een voorstelling van maken.

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Rijbak tijdelijk ombouwen paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 01:53

Volgens mij ook voor alle paarden leuk zo, dan wordt er denk ik flink gespeeld :)

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 08:56

SunnyHorse schreef:
kiki1976 schreef:
Wij hadden gewoon een draad in het midden met prikpaaltjes. Ging prima, was ook makkelijker weg te halen indien nodig.


Ook met een hengst erbij?

Nee. Persoonlijk vind ik het niet fair tegenover de hengst om zo langs merries te staan.
Uitgaande van de hormonen

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 09:38

kiki1976 schreef:
SunnyHorse schreef:
[quote="kiki1976
Wij hadden gewoon een draad in het midden met prikpaaltjes. Ging prima, was ook makkelijker weg te halen indien nodig.


Ook met een hengst erbij?

Nee. Persoonlijk vind ik het niet fair tegenover de hengst om zo langs merries te staan.
Uitgaande van de hormonen[/quote]


Waarom niet? Mijn hengst zou dat geweldig vinden.

DuoPenotti

Berichten: 29528
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Rijbak tijdelijk ombouwen paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 09:42

Kan de hengst niet tijdelijk ergens anders gestald worden?
Daar gecastreerd en later naar huis.

Dit klinkt idd niet eerlijk naar de hengst toe en is het wachten op ongelukken

Sanet

Berichten: 7954
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 09:49

Als het kan (qua tijd), dan zou ik voor nu maar afwisselen. Dus eerst alle merries naar buiten in de hele bak en die na een halve dag naar binnen en dan de hengst alleen naar buiten. Zeker nu de hengst nog niet gesetteld is, lijkt me dat verstandiger.
Over een maand kun je altijd nog kijken of hij wat relaxter geworden is en dat het dan wel mogelijk is om ze tegelijk buiten te hebben. Met stroom ertussen en een extra lege ruimte zodat ze echt niet kunnen neuzen.
Waren beide volwassen merries drachtig of maar eentje?

SunnyHorse
Berichten: 1252
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: Rijbak tijdelijk ombouwen paddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-23 15:56

1 merrie drachtig en 2 oudere veulens.

Nu wissel ik inderdaad af en dat gaat eigenlijk best goed: hij is relaxed, springt wat rond, hinnikt enkele keer en is verder aan het scharrelen. De merries zijn het buiten vrij snel zat, helemaal als het regent.

Zodra hij in de buurt komt van de twee veulens, lees 2 a 3 meter afstand, dan wordt hij echt wel heel mans. Nog wel bereikbaar, maar die vindt hij wel heel erg leuk. Durf nu het experiment nog niet aan om ze ook zo te laten staan naast elkaar. Nu loop ik er langs als hij de paddock op gaat. En dat is die paar meter beetje hectisch. Wil eigenlijk ook geen succesvolle uitbraak poging nu al hebben, want als hij dat een keer voor elkaar krijgt is hek van de dam vrees ik.

Ik ga dit inderdaad eerst maar eens maandje zo aanzien en dan daarna verder kijken.

Pensionstalling waar hij als hengst welkom is, heb ik achter de hand. Maar dan zal hij minder lang buiten komen dan wat ik hem nu kan bieden. Terwijl dat mijn doel is: naar buiten!

Keldeo
Berichten: 29
Geregistreerd: 16-08-23

Re: Rijbak tijdelijk ombouwen paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 16:17

Mogelijk lees ik er overheen maar waarom wordt hij niet nu al gecastreerd?

Indien mogelijk zou ik een track om je bak heen maken, bak opstellen zodat de paarden zowel de bak als de track hebben. Dan op de track voeren, blijft je bak bodem beter. En beide groepen een dagdeel. Naast elkaar lijkt me vragen om problemen.

SunnyHorse
Berichten: 1252
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: Rijbak tijdelijk ombouwen paddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-23 16:47

Hij wordt nog niet gecastreerd omdat er nog plannen zijn. Mogelijk wordt hij ook nog verkocht en daar is de wens dat hij eerst hengst blijft. Dus als het enigszins mogelijk is, laten we het eerst zo. Castreren kan altijd nog.

SunnyHorse
Berichten: 1252
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: Rijbak tijdelijk ombouwen paddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-23 16:48

Track eromheen is serieuze optie. Deze houd ik vast qua idee.
Maar aanleg is nu lastig vanwege zachte/natte land. Moet echt iets droger voor zijn.

jowien
Berichten: 977
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 18:37

Kunnen de hengst en de drachtige merrie bij elkaar? Dat is voor hem wel fijn, ook een maatje kan hij rustiger van worden. Merrie kan ook met de jonkies, dus die heeft dan lekker dubbele buitentijd.

Popstra
Berichten: 13761
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Rijbak tijdelijk ombouwen paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 18:43

Je omheining is van hout, daar kun je dan beter ook stroom langs zetten want ze gaan er uit verveling aan vreten ook al hebben ze hooi om aan te knabbelen. Evenals gaten graven... Dat is voor een rijbak al helemaal zonde van de bodem.

En als je rijbak niet te rijden is in de winter door lijkt mij te veel water dat blijft staan is het dan wel o.k je paarden daar hele dagen in te parkeren?