's nachts voeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

's nachts voeren?

Nee, nog nooit van gehoord!
200 (93%)
Ja, dat doet mijn stal of ik ook
14 (6%)

Totaal aantal stemmen: 214


simone46
Berichten: 144
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: Drenthe

's nachts voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-23 12:40

Volgens een kennis heeft zij bij diverse stallen gestaan waar 's nachts rond 2 of 3 uur gevoerd werd zodat de dieren niet langer dan 6 uur zonder voer staan.
Ik heb hier nog nooit van gehoord, jullie?

Radiostilte
Berichten: 985
Geregistreerd: 15-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 12:52

Nee ik ook niet. Wel voer ik zelf nog een laatste ronde ruwvoer voor het slapen gaan. Ergens tussen 22.30 en 23.30 en in het weekend nog wel eens later dat gaat dan wel eens tegen jouw genoemde tijden aanzitten. Dat is voldoende om ze eigenlijk de hele nacht van ruwvoer te voorzien. Ze gaan om 7.00 uur naar buiten doordeweeks en in het weekend hooguit 1 à 2 uur later maar dan hebben ze dus ook later ruwvoer gehad in de avond/nacht ervoor. Daarnaast krijgen ze hier echt voldoende ruwvoer. Dus meestal hebben ze in de ochtend nog niet alles op. En als dat al wel zo is. Dan hebben ze dat niet in 1 uur na het geven op maar doen ze er langer over. En zouden ze pas vroeg in de ochtend zonder ruwvoer zitten. Dus die 6 uur zonder ruwvoer komen ze hier echt niet aan. Eigenlijk zitten ze nooit zonder ruwvoer. Maar als het eens gebeurd is het maximaal 2/3 uur.
Laatst bijgewerkt door Radiostilte op 09-12-23 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Desi_2409

Berichten: 899
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Re: 's nachts voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 12:53

Hier grote hooinetten zodat ze de hele nacht kunnen eten. 's morgens is het vaak nog niet eens op.

anoukwendy

Berichten: 4503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 12:55

Hier krijgen ze gewoon zoveel ruwvoer zodat ze er eigenlijk twee nachten mee zouden kunnen doen. Alles wat in de ochtend niet op is krijgen ze in het land zodat ze de avond/nacht weer ’vers’ hooi krijgen

Brainless

Berichten: 29742
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 12:55

simone46 schreef:
Volgens een kennis heeft zij bij diverse stallen gestaan waar 's nachts rond 2 of 3 uur gevoerd werd zodat de dieren niet langer dan 6 uur zonder voer staan.
Ik heb hier nog nooit van gehoord, jullie?

De mijne krijgen gewoon voldoende gevoerd dat ze de hele nacht ermee doen.
Ik weet wel dat er mensen/stallen zijn die de paarden net voor donker naar binnen halen (nu ca 16:00 uur) en 's avonds om 22:00 uur een laatste voer-/controle ronde doen.
Ik heb grote slowfeeders in de stal waarmee ze 12 uur (kunnen) doen.

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 12:55

Nooit van gehoord dat iemand midden in de nacht dat elke dag zou doen.

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: 's nachts voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 13:15

Lijkt me heel erg stug.
S avonds rond 23.00 uur de laatste ronde ken ik wel, maar halverwege de nacht echt nog nooit gehoord.

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 13:30

Wij voeren rond half 12 in de avond de laatste ronde hooi en om half 6 in de ochtend krijgen ze de eerste portie hooi.
Dan is halverwege de nacht niet echt nodig lijkt mij.

Het lijkt me ook onwaarschijnlijk dat in de nacht voeren op regelmatige basis zou gebeuren bij stallen. Heb het in ieder geval nog nooit eerder gehoord.

Hutcherson

Berichten: 7362
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: 's nachts voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 13:34

Ik voer mijn paarden ergens tussen 0:00 en 03:00 uur.
Maar voer dermate veel dat ze nooit zonder staan.

Django_Mette

Berichten: 1374
Geregistreerd: 25-03-13
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 13:38

Ik voer regelmatig halverwege de nacht :) Ik heb 3-4 keer per week dienst van half 6 tot half 2, dus dan ben ik kwart over 2 pas thuis. Dan krijgen ze nog een paar kilo hooi zodat ik 's ochtends wat langer kan blijven liggen O:)

Ik ben wel opzoek naar een andere baan zodat dit niet meer hoeft, maar het voeren is daar geen oorzaak van.

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Re: 's nachts voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 13:42

Leuk verhaal om klanten binnen te halen. Mooi oncontroleerbaar ook

Brainless

Berichten: 29742
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: 's nachts voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 13:46

@DM
Dat deed ik ook als ik laat thuis kwam of dat ze wel eens heel vroeg (5:15) eruit moesten omdat ik om 6 uur moest beginnen.

@Eatshay
Precies:
Nieuwe klant: "er ligt niet zo veel hooi in de stallen"
Stalhouder: "klopt maar ik kom om 2 uur mijn bed uit om extra te voeren" :+

Babootje

Berichten: 26293
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 13:54

Eatshay schreef:
Leuk verhaal om klanten binnen te halen. Mooi oncontroleerbaar ook


Haha ja ik dacht het en jij schrijft het :D :D
Bij ons op stal wordt s avonds om 1900 uur de laatste ronde gevoerd. Maar dat is zoveel dat er s-morgens nog van ligt. (De hoeveelheid zetten we zelf klaar) Verder staan onze paarden op stro dus er kan altijd wat geknabbeld worden.
Veel stalgenoten hebben 24-uurs netten, maar ik wil geen hooinet voor de paarden; ik vind de hele dag door dezelfde beweging/getrek om het hooi uit het net te krijgen niet zo goed voor hals/nek. Maar dat is gevoelsmatig; ik weet niet of dat ook bewezen is. Ik vind van de grond eten beter.
De paarden staan natuurlijk grotendeels op stal in de winter omdat de weides (kleigrond) te nat is.
Ze komen wel een paar uur per dag in de paddocks en worden gereden/molen/gelongeerd of krijgen nog een paar uur paddock (dus 2 x per dag eruit).

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 13:56

Hier op stal hangt een camera dus zou heel makkelijk zijn om eens te vragen te mogen kijken naar de opname. ‘T gebeurt wel regelmatig dat ik na middernacht nog stallen te doen heb en dan pas de paarden binnenzet maar dat is absoluut geen belofte die ik hier maak.

Dat gezegd zijnde zijn er hier maar een paar die onbeperkt krijgen ‘s nachts. Mijn jongste, het sportpaard en eentje die moeilijk op gewicht te houden is. De rest no way, echt niet voor hun eigen gezondheid. Dus het voordeel van die extra voerbeurt ontgaat me volledig.

Brainless

Berichten: 29742
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 13:59

@Babootje, mijn grotere pony's/paarden eten gewoon bovenuit de slowfeeder (kop erin en kauwen maar).
Mijn kleintje eet wel alleen uit het hooinet.
Ik voer niet op de grond want zowel mijn Haflinger als (halve)Shet schijten er op en hebben de neiging het door de hele stal te slepen.

Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 14:01

Poekkie schreef:
. Dus het voordeel van die extra voerbeurt ontgaat me volledig.


Zodat de paarden niet te lang zonder voer staan. = slecht voor hun maag

Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 14:02

Heb nog nooit van dat soort stallen gehoord. Wèl dat ze rond 23.00 uur de laatste voerronde hebben. Op de stal waar ik sta krijgen ze dan hun laatste hooi. Groot hooinet zodat ze de hele nacht hooi te knabbelen hebben. Hooizak is zelden leeg.

GabberGill

Berichten: 5772
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 14:04

Ode aan onbeperkt ruw

Ken geen stal die het doet maar als menig staleigenaar voldoende ruw geeft en het op een manier geeft dat het geen ondergrond wordt dan zou dat een hoop schelen

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: 's nachts voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 14:07

Hier krijgen ze tussen 19.00-21.00 hun nachthooi. En dat is een vol hooinet wat ze de volgende ochtend nog niet volledig leeg hebben.

DuoPenotti

Berichten: 29544
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 14:08

Nee ken dat niet. En als het niet toevallig uitkomt door bijvoorbeeld een nachtdienst vind ik het ook van de zotte.
Hooinet in de stal. Stro op de grond. En ze redden het prima vanaf een laatste voer beurt rond 22.30u - 23.00 uur.

Bielsje

Berichten: 1393
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 14:10

Het midden in de nacht voeren zegt natuurlijk niets over een extra voerbeurt. Als je om 2 uur voert en maar voor een uurtje geeft, dan zou je in de ochtend pas om 9 uur hoeven voeren als je zegt niet langer dan 6 uur zonder. Wij voerden na 10 uur en dat zouden ze heel misschien binnen 2 uur weg kunnen schrokken, maar voor 6 uur was de 1ste ronde er al weer. Maar je kunt natuurlijk geen ochtendmens zijn en midden in de nacht voeren en dan in de ochtend later....

Op pensionstallen etc kan ik het mij niet voorstellen, met klanten erbij heb je je nachtrust wel nodig :')

turtlelito

Berichten: 1697
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 14:11

Ik heb dit alleen in het buitenland meegemaakt, maar daar waren altijd een aantal grooms in de stal aanwezig (hun 'slaapkamer' was daar ook). Met de nederlandse kosten voor arbeid lijkt me dit niet realiseerbaar....

En overbodig ook, met een afvoerrondje in de late avond moet het best realiseerbaar zijn om de paarden voer te geven waar ze de nacht mee door komen. In de meeste stallen is er best vroeg in de ochtend al weer activiteit.

Hier aan huis krijgen ze zodanig veel (in slowfeeders) dat ze vrijweg nooit zonder staan. Af en toe een paar uur zodat hun kaken ook rust krijgen :D

Spenk
Berichten: 21781
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 14:12

Halverwege de nacht lijkt me ook stug. Hier wordt wel standaard om 00:00 de laatste ronde gevoerd en daar is de stalhouder ook heel erg trouw in.

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 14:19

Tieme schreef:
Poekkie schreef:
. Dus het voordeel van die extra voerbeurt ontgaat me volledig.


Zodat de paarden niet te lang zonder voer staan. = slecht voor hun maag


Of je voert 's avonds gewoon genoeg tot aan de ochtend...?

Ik heb hier ook nog nooit van gehoord.

Ilse_123

Berichten: 3772
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 14:24

Ik moet er niet aan denken :') .

Ik had hier zelf een hooinet gemaakt wat een hele wand van zijn stal besloeg en daar deed hij ruim 2 nachten mee (met overdag buiten staan), dus nooit het het risico dat hij (lang) zonder eten stond.
Zelfs bij paarden die makkelijk dik worden zijn er genoeg opties met fijnmazige slowfeeders dat je snachts niet je bed uit hoeft.