's nachts voeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

's nachts voeren?

Nee, nog nooit van gehoord!
200 (93%)
Ja, dat doet mijn stal of ik ook
14 (6%)

Totaal aantal stemmen: 214


Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 10:39

Waarom zou je je dat zelf aan doen? Als je uit werk dan thuis komt snap ik het nog. Verder zou ik het mijzelf vooral gemakkelijk maken en gewoon zoveel voeren dat ze de hele nacht eten hebben.

Wintu

Berichten: 2976
Geregistreerd: 30-01-23

Re: 's nachts voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 10:54

Hier wordt vier maal daags gevoerd, niet onbeperkt, want dan groeit het hier dicht. Die van mij heeft een slowfeeder en ook al hang ik er 3 neer, in de ochtend zou alles schoon leeg zijn. Maar iedereen houdt hier over in de ochtend?

Spenk
Berichten: 21779
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 10:56

Wintu schreef:
Hier wordt vier maal daags gevoerd, niet onbeperkt, want dan groeit het hier dicht. Die van mij heeft een slowfeeder en ook al hang ik er 3 neer, in de ochtend zou alles schoon leeg zijn. Maar iedereen houdt hier over in de ochtend?

Nou ja dat past ook wel in het beeld dat 70% van de paarden in Nederland te dik is en daarmee een gezondheidsrisico lopen := .....

Kalea

Berichten: 410
Geregistreerd: 02-04-21
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 10:58

Hier staan ze s’nachts een paar uur zonder hooi. In de winter meng ik soms wat stro maar dat eten ze meestal niet op. Onbeperkt hooi is geen optie bij ons met fjord en shetlander.

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 11:06

Wintu schreef:
Hier wordt vier maal daags gevoerd, niet onbeperkt, want dan groeit het hier dicht. Die van mij heeft een slowfeeder en ook al hang ik er 3 neer, in de ochtend zou alles schoon leeg zijn. Maar iedereen houdt hier over in de ochtend?

Ik voer maar 1x per dag.
En ja, ik heb 24 uur later nog over.
En ik heb een haflinger en geen slowfeeder, gewoon een bak waar in normale hoofdhouding zonder te trekken uit gegeten kan worden.
En nee, mijn haflinger is niet moddervet. Iets ronder dan noodzakelijk op dit moment, omdat hij wat weinig beweging krijgt (iets met blessures bij de baas, is inmiddels verholpen en we zijn weer aan het opbouwen), maar zeker niet zo rond als je sommige haflingers ook wel eens tegenkomt en absoluut niet obese.

Spenk
Berichten: 21779
Geregistreerd: 30-08-05

Re: 's nachts voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 11:12

En toch kan dat gewoon niet bij alle paarden. Ik heb het wel getest onbeperkt zonder net. Dan at die 25 kg per dag weg. Met 9/10 kg moet die al flink in het werk om hem goed te houden... dus onbeperkt was hier absoluut geen optie.

Heidi1989
Berichten: 19
Geregistreerd: 11-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 11:14

Qua maagzweren (wat veel voor schijnt te komen) zou ik zeggen inderdaad de porties hooi zoveel mogelijk te verdelen over de dag, maar ik ga er snachts niet voor uit bed

DuoPenotti

Berichten: 29528
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 11:16

Spenk schreef:
En toch kan dat gewoon niet bij alle paarden. Ik heb het wel getest onbeperkt zonder net. Dan at die 25 kg per dag weg. Met 9/10 kg moet die al flink in het werk om hem goed te houden... dus onbeperkt was hier absoluut geen optie.

Onbeperkt zonder net kan ik hier ook niet.

Vroeger bij mijn kwpn-ers wel, wat was dat toch handig.
Nooit een fructaanindex in de gaten houden, geen geklooi met graasmaskers. In de avond een bult hooi op de grond waar je akelig van werd. En nergens last van.

Nou met mijn tinkers is dat voorbij.
Ze staan op vlas want een stro stal vreten ze leeg :+
Maar met een hooinet de nacht in, los stro onder de voerbak.
Dan redden ze het mooi tot de ochtend.

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 11:21

Spenk schreef:
En toch kan dat gewoon niet bij alle paarden. Ik heb het wel getest onbeperkt zonder net. Dan at die 25 kg per dag weg. Met 9/10 kg moet die al flink in het werk om hem goed te houden... dus onbeperkt was hier absoluut geen optie.

Weet ik ook wel.
Maar stellen dat elk paard obese wordt van onbeperkt ruwvoer is net zo goed te generaliserend dan stellen dat elk paard 24/7 ruwvoer tot zijn beschikking kan hebben zonder obese te worden.

Ik heb o.a. de mazzel dat paardlief stopt met eten alsie genoeg heeft.
Datie in beginsel geen aanleg heeft om dik te worden van lucht.
En dat we arm ruwvoer hebben, zodat hij soms wel eens een enorme ruwvoerbuik heeft, maar dit niet allemaal omzet in vet.
Dat arme ruwvoer heb ik ook wel eens vervloekt, als ik er, vol in training voor klasse 2 endurance, kilo's aan bietenpulp en grasbrok in bleef gooien om hem netjes op gewicht te houden en niet te schraal te laten worden.

Gini
Berichten: 17911
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: 's nachts voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 15:48

Ik vind een nachtelijke controle zelfs een nadeel als dat betekent dat er 's ochtends pas om 9u bv. opnieuw gevoerd wordt. Dan heb ik liever een stalhouder die gewoon zijn nachtrust pakt, maar de paarden wel voor 9u voert.

Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 16:08

Als ik ze op stal zet voor de nacht (zelden) dan krijgen ze om 23u de laatste hooibeurt, maar ik heb wel megahooinetten waar ze de hele nacht mee doen.

Om 2 u 's nachts eruit om ze te voeren, vind ik superservice. Denk wel dat daar dan ook een prijskaartje aan hangt.

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 14:26

Kan je (of zij) het niet verkeerd begrepen hebben...? Het stukje niet te lang zonder voer laten staan is wel normaal, maar wie daarvoor om 2/3 uur 's nacht op gaat staan is volgens mij wel rijp om opgenomen te worden hoor :=

Ik denk dat best veel mensen nog laat in de avond een voerronde doen, vlak voor ze naar bed gaan.
Of wanneer ze op "rare tijden" werken en laat thuis komen. Afhankelijk van hoe laat je naar bed gaat kan dat best laat zijn. Of juist heel vroeg als je er heel vroeg uit moet. Maar als je een enigszins "normaal" dagschema hebt en na een paar uur slapen je wekker af laat gaan om hooi te voeren dan ben je wel bijzonder hoor :=

Ik voer in principe maar een paar keer per week. Gewoon zorgen dat je meerdere slowfeeders hebt.
Flink volprakken met hooi. En wanneer je zin / tijd hebt vul je die weer bij zodat ze nooit helemaal leeg raken.

Sinds een poos eet Mareentje eigenlijk alleen nog maar uit de hooibak en die gooi ik gewoon vol met hooi. Om 1 of andere rare reden vindt madam het haar taak om dan weer zoveel mogelijk hooi er uit te gooien, terug in de naastgelegen stal waar we het hooi bewaren en ze er niet meer bij kan. Super vaag. Dus dan sta ik wel 2 keer per dag dat hooi weer terug in die bak te gooien zodat die ouwe malloot niet zonder hooi komt te staan. (er hangen ook nog wat hooinetten elders in de stal, maar ik wil dat ze vrijuit kan eten want ze is rond de 30 en heeft het nodig om wat vlees op die ouwe botjes te houden)

Ik heb er een hele grote maas net voor besteld om het dan toch maar weer in een net te doen want ik ben dat hooigevecht wel een beetje zat :=

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 14:35

Ik ben echt verbaasd, de meeste zeggen een groot net te vullen en in de ochtend zit er vaak nog hooi in. Ik heb een groot slowfeeder net wat ik om 220.00 op hang maar dat is zo leeg. En met zo bedoel ik dat ik niet weet of er na 24.00 nog wat in zit. Een paard en een Shetlander eten er van.

Celebi
Berichten: 3658
Geregistreerd: 04-11-20

Re: 's nachts voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 14:51

Hoe groot is groot? Je hebt ook netten die een halve of zelfs een hele stalwand in beslag nemen en waar kilo's aan hooi inpast. Mijn oude d pony eet veel en heeft een net van 1m bij 1.5m hangen met een hele grote maas. Daar kan hij zeker 12 uur van eten als ik die goed vol stop en dan heeft hij nog wat over.

DuoPenotti

Berichten: 29528
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 14:57

Die van mij hebben het hooi ook op. Daarom ook stro los erbij
Mijn ruin heeft dat zelden op, mijn merrie vaak wel.
Maar ben wel eens ineens 2 uur eerder op stal gekomen en dan is ze daar nog van aan het eten.
Daarom weet ik dat ze nooit lang zonder staat of eigenlijk meestal niet.

Daks

Berichten: 5834
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 15:10

ik voer om 19:00 de laatste ronde soms ook wel eens om 21:00

maar ze krijgen dan zo veel dat ze smorgens nog heel veel hebben liggen.

nog nooit gehoord om 2 uur snachts

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 15:33

Celebi schreef:
Hoe groot is groot? Je hebt ook netten die een halve of zelfs een hele stalwand in beslag nemen en waar kilo's aan hooi inpast. Mijn oude d pony eet veel en heeft een net van 1m bij 1.5m hangen met een hele grote maas. Daar kan hij zeker 12 uur van eten als ik die goed vol stop en dan heeft hij nog wat over.


Mijn shet krijgt een net van 4.5 kilo, en mijn merrie 2 netten van in totaal 20 kilo, en daar doen ze 24 uur mee. Ik zou zelf willen weten hoelang ze over een net doen, en dus hoelang ze dan zonder zouden staan. Dat zou ik persoonlijk dan eerst monitoren (overdag, niet 's nachts ;)) zodat ik weet of ze erg lang zonder staan en of ik meer of anders moet gaan voeren :)

Bielsje

Berichten: 1393
Geregistreerd: 17-09-09

Re: 's nachts voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 15:58

Bij mijn huidige paard weet ik dat hij zijn portie binnen 2 uur opschrokt (en de rest van de tijd werkt hij het stro naar binnen) als er niet genoeg voerbeurten zijn als in geen late avondronde bijvoorbeeld. Hij lijkt dan het idee te hebben, ik kom zonder te staan dus moet snel alles opeten. Toen ik een tijd zelf kon voeren en met een extra hooinet kon werken, en hij dus altijd hooi had, ging hij een stuk rustiger eten en ook kilo's minder waardoor er in de ochtend nog gewoon over was.

Hoe dat werkt in die hersentjes, ik heb geen idee :')

Memuska

Berichten: 5008
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Re: 's nachts voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 16:10

Ik voer om 6u, 12u, 18u, 24u. Hooi hebben ze altijd onbeperkt (is nooit op) maar op die uren doe ik een rondje, krachtvoer geven, eventueel hooi bijgeven als het nodig is, en mijn oudje krijgt dan zijn extra pulp-mix. Die krijgt het in minder voerbeurten niet op. Scheelt uiteraard dat ze thuis staan en ik zelfstandige ben en van thuis uit werk. :+

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 16:51

marleen_usar schreef:
Ik ben echt verbaasd, de meeste zeggen een groot net te vullen en in de ochtend zit er vaak nog hooi in. Ik heb een groot slowfeeder net wat ik om 220.00 op hang maar dat is zo leeg. En met zo bedoel ik dat ik niet weet of er na 24.00 nog wat in zit. Een paard en een Shetlander eten er van.


Bij mij hebben ze allemaal netten van 150 x 100 cm. De koudbloeden met kleine maas, en bv de senioren met grote maas zodat ze geen moeite hoeven te doen. De senioren staan op stro, de rest op krullen.
De meeste koudbloeden krijgen 1/4 stro in het net, en dan de rest vol hooi.
Om 17 uur komen ze nu binnen door alle modderzooi, en om 6 uur als ze weer naar buiten gaan, staat niemand met een leeg net. Zelfs de fjorden en haflingers niet. Terwijl ze dus voor ons doen idioot veel op stal staan nu.

Annemarievzr

Berichten: 265
Geregistreerd: 01-05-11
Woonplaats: Zuid-limburg

Re: 's nachts voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 17:22

De voerbeurt om ca 02.30 doet de hooi-automaat. Ze krijgen 5x per dag een net en van die 5 voerbeurten zijn er 2-3 via de automaat. Ik controleer dus niets want ik lig heerlijk te slapen, maar ze hebben wel eten zodat de maag nooit langer dan een paar uur leeg is.

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 17:26

Ik had voorheen een net van 3 meter lang, voor meerdere ponies. Daar deed ik dan eens per dag een hele hooibaal in en dan was er nog een beetje over de volgende dag. Ook een poos zo'n ronde hooirol in 1 keer een net er omheen gedaan en dan in een kuubskist gezet, daar deden ze dan een kleine week mee, dat is helemaal easy peasy, dat je er dagen geen omkijken naar hebt +:)+

Maar in de meeste gevallen kan je het prima zo regelen dat je gewoon kan kijken hoeveel ze nodig hebben, en dat eens per dag er in + wat extra's.

Vreten ze teveel (worden te dik) dan kan je kiezen voor:

- een hooinet met kleinere mazen waardoor ze wel rustiger MOETEN eten
- armer hooi zodat ze meer kunnen eten zonder te vet te worden
- wat eetstro of armer hooi er doorheen mengen
- 2 hooinetten in elkaar zodat het wat lastiger wordt

Er zijn zoveel mogelijkheden dat in principe geen enkel paard ooit zonder ruwvoer zou hoeven te staan.
Voor zowel paard als eigenaar / stalhouder erg prettig :j

En inderdaad: bij de meeste paarden werkt het zo dat als ze onbeperkt toegang hebben tot hooi, er vanzelf een "vreetrem" op komt omdat ze geen schaarste (meer) ervaren. Als ze weten dat er altijd hooi is, dan hoeven ze zich niet als een gek vol te stouwen :(:)

Niet elk paard kan dat zichzelf veel te vol vreten nog afleren, bij sommige zit het er zo diep in :(:)
En veel (vooral koudbloeden := ) zijn geprogrammeerd om zoveel mogelijk te eten als ze de kans krijgen.

Maar ook die kunnen de hele dag toegang hebben tot ruwvoer zonder dat ze te vet worden, als je het maar handig aanpakt :)

Onbeperkt toegang tot ruwvoer, is ook niet hetzelfde als onbeperkte hoeveelheden eten :)

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 17:40

Memuska schreef:
Ik voer om 6u, 12u, 18u, 24u.

Dus jij slaapt minder dan 6 uur per nacht?
In speciale gevallen (ziekte/medicatie; als het maar tijdelijk is) vind ik dat prima voor mijzelf, maar voor vast zou ik dat niet rekken.

Memuska

Berichten: 5008
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 14:31

Brainless schreef:
Memuska schreef:
Ik voer om 6u, 12u, 18u, 24u.

Dus jij slaapt minder dan 6 uur per nacht?
In speciale gevallen (ziekte/medicatie; als het maar tijdelijk is) vind ik dat prima voor mijzelf, maar voor vast zou ik dat niet rekken.


Van 1-5. Ik ben een enorm slechte slaper. Meestal om 3u ook nog eens wakker. Ellende.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 09:37

Niet te snel oord3ken hoor...

Tegenwoordig zijn er steeds meer plekken waar tijdgestuurd gevoerd wordt.
Dat gaat dan automatisch met een ruwvoermachine.

Soms heel simpel met een hoog gehangen net dat losschiet op een bepaalde tijd, maar er zijn ook steeds meer ruwvoerautomaten voor in de stal of buitenplek verkrijgbaar.

Die plekken ken ik wel.

Ik ken verder geen stallen waar de stalhouder of iemand anders elke nacht om die tijd mog een keer zijn bed uit komt om te voeren.

Er zijn natuurlijk wel plekken waar een stalhouder voert voor of na een late/vroege of nachtdienst. En een
koeienboer zonder melkrobot staat ook om 5 uur in de ochtend al te melken.

En als ik zelf laat ben voer en mest ik ook gerust nog tussen middernacht en 1 uur. Maar dat is dan weer niet elke nacht.

simone46 schreef:
dank voor jullie reacties! Het leek mij al sterk dat een stalhouder de wekker gaat zetten om 's nachts te gaan voeren, maar nu weet ik dat het een sterk verhaal is ;)