Haygain ervaringen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fiona5
Berichten: 5
Geregistreerd: 28-08-23

Haygain ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-23 18:42

Hoi, mijn paard blijkt zware astma te hebben dus ik moet hooi gaan stomen. De beste optie lijkt mij de Haygain 2000, aangezien ik 3.5 paarden heb (1 shet). Mijn vraag is, hoe moeilijk is zo’n ding te installeren? Heb ik krachtstroom nodig? Een wateraansluiting? Kan hij buiten onder dak staan? Is onderhoud en schoonmaken veel werk? Wie heeft hier dagelijks ervaring mee?

Christina
Berichten: 262
Geregistreerd: 03-03-03
Woonplaats: Chaam

Re: Haygain ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 19:24

Ik heb er een. Er valt niks te “installeren”. Gewoon slang van de boiler naar de bak aankoppelen en de stekker in het stopcontact. En natuurlijk water in de boiler. Er is geen krachtstroom nodig en water giet je in de boiler.
De bak is wel erg zwaar dus voor het wekelijks schoonspuiten is het even sjouwen. En verder een keer in de 4 tot 6 weken de boiler ontkalken. Ik vind het allemaal niet veel werk.

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Haygain ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 19:47

En als het vriest kun je hem niet buiten laten staan, dus moet je binnen stomen.

Nado
Berichten: 3351
Geregistreerd: 23-11-04

Re: Haygain ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 20:27

Onder die van mij heb ik zo’n witte vierkante plastic wasmachine bak staan. Die vangt restwater op (zit een klein gat in de bodem) dat achterblijft na het stomen. Het is niet veel water, maar wel fijn om niet op de vloer weg te laten lopen.

Birgit01

Berichten: 780
Geregistreerd: 12-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 20:29

Ik heb er vorig jaar februari een gekocht. Ik had toen alleen droog hooi en moest wel stomen, ze kon er echt niet tegen. Ik heb de kleinste. Het is makkelijk in gebruik en het hielp goed. Het nadeel vind ik wel dat je hem niet mag vergeten uitzetten. Ik had wel een pakket bijgekocht met timer, maar dat vertrouwde ik toch niet helemaal. Soms brandde het lichtje op de stand-by stand wel, soms niet. En voor 2 pony’s moest ik per dag 4 keer stomen. Nu staan ze aan huis, maar na het werk ben je daar toch tot 10 uur mee bezig. En voor mij het grootste nadeel, het kost me toch zeker 100 euro meer aan stroom per maand. Als ik aan droge kuil kan komen voer ik dat. In de zomer gaat het niet, dus dan moet ik wel stomen. Hij staat bij mij onder een afdak waar hij niet nat kan worden.

Fiona5
Berichten: 5
Geregistreerd: 28-08-23

Re: Haygain ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-23 11:36

Bedankt voor jullie antwoorden! Ik heb zo wel een beter beeld van wat er in de praktijk bij komt kijken. Nu eerst proberen of verpakt hooi een oplossing is. Als dat slecht bevalt toch maar stomen.

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Haygain ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 13:15

Ik heb de kleinste en echt heel blij mee. Het onderhoud valt mee en is makkelijk. Met vorst heb ik de boiler wel binnen in huis staan. Stomen doe ik in de schuur. Thuis en sleep dan hooi heen en weer naar stal in een grote dichte hooitas. Het is soms wat geregel, maar ik gebruik de timer vaak. Ideaal, mooi gestoomd hooi zonder dat ik er voor hoef thuis te blijven, of op hoef te wachten.

Je moet hem idd niet vergeten uit te doen, dan kan de boiler ook te warm worden door te weinig water, en gaat het element kapot. Been there, done that (iig was het element te warm geworden waarschijnlijk doordat er toch te weinig water in zat).

Voor 1 shetlander is het te doen, ik stoom 1x en er kan 4 tot 5 kilo los hooi in netten in. Daar doet mijn shet 24 uur mee. Maar mijn grote zou eigenlijk ook beter op gestoomd hooi kunnen end daarvoor is de kleinste echt te klein. Dan zou ik ook iig 4x moeten stomen. Die staat daarom nu op verpakt voordroog hooi in de hoop haar daarmee stabiel te houden, maar ze wordt daar wel erg dik van....