Oplossing modderige wei gezocht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 11:53

Volgens mij is de ruimte ( paddockje) gewoon te klein voor hetgeen TS wil. Investeren in een plek die niet van mij is, zou ik nooit doen. Ik zou eens rondkijken voor een andere plek.

ChnlJ2007
Berichten: 12
Geregistreerd: 12-12-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-24 12:16

Er is een duidelijk verschil in de basis van een wei. De 'oude' weitjes hebben wel droge stukken en oppervlakkige modder. De weitjes achteraan liggen bij het bos, dus weinig zonuren en dus weinig tot geen gras. Mijn buren hebben de wei maar geaccepteerd zoals die is en die paarden hebben sterkere hoeven, dan mijn paardje.

Concessie op de binnenbak doe ik niet, 95% van de buitenbakken kun je in de winter niks met je paard.


Heb ik een nieuwe vraag: Nu ik toch voornemens ben weg te gaan wil ik de afzetting maar alvast weghalen. Alleen moet ik dat gras in gedeeltes vrij gaan geven om koliek te voorkomen. Want heel banketstaaf ik heb vorig jaar voor honderden euro's gezaaid en hij kijkt maar hoe hij een nieuwe klant dit weitje gaat aanprijzen. Lukt hem vast, ik ben er ook ingestonken.

DuoPenotti

Berichten: 29619
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 12:21

Citaat:
Concessie op de binnenbak doe ik niet, 95% van de buitenbakken kun je in de winter niks met je paard.

dit is natuurlijk gewoon onzin he.

Ik heb altijd fanatiek (spring)sport gereden met alleen een buitenbak en op vorst en sneeuw na altijd kunnen rijden. Zonder blessures enz omdat het gewoon goed was.
Zeker als jij ergens gaat kijken met een prof buitenbodem kun je bijna altijd rijden.

lies

Berichten: 9628
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 12:44

Ik denk dat je je moet afvragen hoe leuk het leven voor je paard is, op zo'n 'paddock' of zelfs 'weide', zoals je stalhouder het noemt. Ik denk dat je hem net zo goed op stal kunt zetten de hele dag. Das net zo sneu eigenlijk.

Mbt die binnenbak/buitenbak, lijkt mij ook onzin. Ik snap dat je graag wilt kunnen trainen, maar als er een mooie plek beschikbaar is ergens zonder binnenbak, maar je paard kan de hele dag vrij bewegen, dan zou dat voor mij zeker prioriteit hebben. Daarbij was deze winter echt een uitdaging voor veel buitenbakken, maar de meeste zijn toch wel goed rijdbaar het grootste deel van de tijd.

Celebi
Berichten: 3678
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 12:49

Veel buitenbakken zijn inderdaad prima. Ja in zo'n vreselijk nat jaar als 2023 is het misschien soms een beetje behelpen, maar liever een dagje niet rijden en dat je paard verder wel goed staat lijkt me. Hier is het alleen met vorst en sneeuw dat de bak onbegaanbaar is. Soms is ie wat nat maar dan kan ik er prima in longeren en als het niet continu blijft regenen droogt het ook weer snel. Er ligt soms 1 grote plas achterin en die gebruik ik juist voor wat aquatraining. Een dure springtuin heeft soms ook een kleine poel en wij hebben die hier gratis en voor niets af en toe. _O-

Louise_vd5r

Berichten: 215
Geregistreerd: 10-12-16
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 12:51

Ik zou ook gewoon gaan voor 35m² mudcontrol en het overige stuk desnoods afsluiten om te laten rusten. Zo kan je paardje toch buiten staan en wat meer bewegen dan in de stal zonder weg te zakken in de modder. Naar mijn mening heeft die het dan al beter dan menig paard wat in een stal staat en misschien 1 uurtje per dag naar buiten mag, want zo gaat het helaas op veel stallen. Als je dan nog een manier kan vinden om hem toch wat hooi aan te bieden denk ik dat je al heel erg je best doet voor je paard.
Nee, dit is niet ideaal, maar ik weet als geen ander dat je het soms gewoon moet doen met de opties die je hebt. Mijn paard staat in de winter ook maar op 35m², dat is het beste wat ik hem nu kan bieden aangezien ik ook op huurgrond zit en natte klei :o
Aangezien je voor de rest tevreden bent lijkt mij dit wel een fijne oplossing?

meggiemeg

Berichten: 12229
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 12:54

Ken genoeg ruiters/amazones die hoog in de sport rijden en geen binnenbak. Je kunt een prima bodem hebben en eigenlijk het hele jaar rond door rijden, zeker als je deze goed vlak houdt en in de winter met vorst blijft slepen is het prima te rijden. Misschien een enkele keer niet maar dat is geen groot probleem, dan zijn er genoeg alternatieven te vinden om dan te doen en aan een dagje een keer rust gaan ze ook niet dood. Maar goed TS wilt daar geen concessie in doen dan denk ik wel dat de zoektocht lastiger gaat worden.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Oplossing modderige wei gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 13:01

Over welke afzetting gaat het? Die prikpaaltjes?
Dan zou ik voor het welzijn van je paard kiezen en ze gewoon elke dag wat naar achter zetten :)

Die wei ga je overigens nooit goed krijgen, veel te klein voor jaarrond. Dan is veranderen van stal idd een betere keuze.
De combi veel weidegang en binnenbak zal moeilijk zijn, meestal is een binnenbak vooral bij grotere stallen en die hebben dan vaak weer te weinig grond per paard beschikbaar. Ikzelf heb een gedraineerde en verlichte buitenbak en kan jaarrond rijden behalve bij vorst. Met een paar goede pompen kan je het zelfs bij de ergste regenval nog droog houden, het hoeft helemaal geen natte brij te worden als je het goed aanpakt. Mss toch te overwegen :)

ChnlJ2007
Berichten: 12
Geregistreerd: 12-12-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-24 13:23

Louise_vd5r schreef:
Ik zou ook gewoon gaan voor 35m² mudcontrol en het overige stuk desnoods afsluiten om te laten rusten. Zo kan je paardje toch buiten staan en wat meer bewegen dan in de stal zonder weg te zakken in de modder. Naar mijn mening heeft die het dan al beter dan menig paard wat in een stal staat en misschien 1 uurtje per dag naar buiten mag, want zo gaat het helaas op veel stallen. Als je dan nog een manier kan vinden om hem toch wat hooi aan te bieden denk ik dat je al heel erg je best doet voor je paard.


Ik ben toch eens informatie gaan aanvragen over de mudcontrol, al denk ik dat het toch verkassen gaat worden.

Zag in eerdere berichten ook iemand die begon over een slowfeeder o.i.d. in de wei te plaatsen.
Dat mag nu eenmaal ook niet.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Oplossing modderige wei gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 13:24

Dat mag niet ivm verspilling en verknoeien neem ik aan? Echter als jij platen legt en een goed systeem slowfeeder (bvb bak met net oid) dat weinig verknoeit voorstelt staat je staleigenaar daar mss wel voor open?

Al zou ik het persoonlijk niemand aanraden die kosten te maken op pension.

ChnlJ2007
Berichten: 12
Geregistreerd: 12-12-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-24 13:28

Poekkie schreef:
Dat mag niet ivm verspilling en verknoeien neem ik aan? Echter als jij platen legt en een goed systeem slowfeeder (bvb bak met net oid) dat weinig verknoeit voorstelt staat je staleigenaar daar mss wel voor open?

Al zou ik het persoonlijk niemand aanraden die kosten te maken op pension.


Reden weet ik niet, maar er mag niks in je wei geplaatst worden groter dan een 90 liter emmer. Ik heb 2 emmers voor water in de wei staan (90 liter + 60 liter) In de zomer is de 60 liter ook voor water en in de winter is dat de 'voerbak'.
Hooi dat wij op de wei aanbieden moeten wij of zelf aanschaffen of afhalen van het portie dat in de stal ligt voor als ze binnenkomen.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Oplossing modderige wei gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 13:31

Even out of the box maar een 90 l bak gevuld met grasmix is heel veel en die kleine stukjes zijn geen probleem bij knoeien. Is dat een optie?

Duhelo

Berichten: 28556
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 13:34

Het hooi voeren zou voor mij wel een punt zijn. Afhankelijk van de stalprijs en de hoeveelheid hooi dat ze voeren per dag voor die prijs.
Als ze relatief weinig hooi krijgen maar de prijs is daarnaar, zou ik zelf hooi aanschaffen voor op de weide. Als je betaalt om voldoende hooi te krijgen zou ik met de eigenaar daarover in gesprek gaan.

Een slowfeeder kan een bak zijn, maar ook gewoon een paaltje met een hooinet eraan.
Een bak van 90 L is trouwens ruim genoeg om een volle hooinet in te maken. Gaatjes in de bak onderaan, touwtje erdoor zodat er een musketon aan kan en hop, je kan het hooinet er in vastmaken.
Of je maakt een klein watertonnetje, ronde gaten erin, hooi erin, deksel erop en paard kan er lekker mee rondrollen. Heeft die ondertussen ook iets te doen.

Maar als de prijs dusdanig hoog is dat je alsnog niet genoeg ruwvoer verkrijgt, dan zou het voor mij ophouden.

xTammyy

Berichten: 4407
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Oplossing modderige wei gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 13:41

TS, is er geen stal in de omgeving waar je heen kan gaan?
Je paard jaar rond in zo’n klein weitje laten staan, met het halve jaar modder is toch niet te doen.
En dan ook nog zonder eten. Schandalig dat dit zo wordt aangeboden.

Suzanne F.

Berichten: 49245
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Oplossing modderige wei gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 20:19

Daar zou ik mijn paard niet opzetten in ieder geval.
Geen idee wat ik dan zou doen maar daar ging hij niet in.

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Oplossing modderige wei gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 12:41

xTammy een hele hoop stalverhuurders maken zich geen enkele druk om het paardenwelzijn. Bij de besproken accomodatie is toch een binnenbak aanwezig. Dus waarom paarden buiten zetten.?

xTammyy

Berichten: 4407
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Oplossing modderige wei gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 12:44

Dat zij daar niks om geven zou niet moeten betekenen dat jij als eigenaar er ook met de pet naar gooit. Dat doet TS gelukkig ook niet want ze wil een oplossing.
Voor mij staat het welzijn van mijn paard en zijn behoeftes op 1, alles voor mij staat daar onder.
Als dat modder weitje de enige optie was voor mijn paard om buiten te komen zou ik zo snel mogelijk een andere plek zoeken

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 22:24

Het zal moeilijk zijn om tegen een redelijk tarief een binnenbak, redelijke stalplek en overdag voldoende weidegrond te vinden op 1 plek. Zomers uiteraard een buitenbak. Op een heel groot aantal plekken is het nu nog modderig. Niet geheel verwonderlijk omdat in het afgelopen jaar, de hoogste neerslag is gemeten sinds het begin van de metingen.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Oplossing modderige wei gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 08:56

1200m2 net zachte bodem gaat hem niet worden jaar rond. Dan heb je minimaal voorin een goede zandpaddock met liefst een verhard stuk nodig en dat je het gras af kunt zetten en daar alleen op laten als de bodem stevig is. En dan nog raakt het gras op.

Verder hebben ontzettend veel stallen en particulieren alleen een buitenbak. Ook als ze wedstrijd3n rijden.
Hoe denk je dat die mensen zich redden?

Ze rijden gewoon in de regen of passen hun tijd of dag, of training aan. Blokje om rijden of wandeken buiten bijvoorbeeld. En als het vriest of het is echt bar en boos, dan gaan ze af en toe naar de binnenbak waar je tegen vergoeding vrijbkunt rijden.

In de winter les bij de rijvereniging of instructrice met binnenlocatie, af en toe een clinic rijden, wat vaker op wedstrijd omdat je dan binnen kunt rijden is 2 vliegen in 1 klap. Een geschikte auto en trailer en trailerrijbewijs is wel fijn dan. Of je moet met iemand mee kunnen rijden.

Als je een plek hebt waar je paard op een fijne manier, liefst met wat grotere paddock en 1 of meer vriendjes en ruwvoer buiten kan lopen, dan is dagelijkse training echt niet nodig.

Trainingtechnisch bekeken is 3x per week rijden verspreid over de week echt voldoende. Wil je vaker wat doen kun je tussendoor iets heel anders doen of minder intensief.

Je kunt ook prima grondwerk of dressuur aan de hand doen op een bestraat pleintje of een breed pad.

Er zijn stallen met een stap- of trainingsmolen en er zijn steeds meer stallen met een goede kwaliteit professionele gedraineerde bodem.